فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۲۴۹۳۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۶ - ۰۶-۱۰-۱۴۰۳
کد ۱۰۲۴۹۳۱
انتشار: ۱۴:۱۶ - ۰۶-۱۰-۱۴۰۳
4 هزارمگاوات کمبود تولید برق را با خاموشی جبران می کنند

۸۰ واحد نیروگاهی تولید برق از مدار خارج شده است

۸۰ واحد نیروگاهی تولید برق از مدار خارج شده است
درحال حاضر از مجموع بیش از ۶۰۰ واحد نیروگاهی، حداقل ۸۰ واحد نیروگاهی به‌دلیل کمبود یا نبود سوخت (گاز و سوخت مایع) از مدار بهره‌برداری خارج هستند. در شرایطی که پیک مصرف برق در روزهای جاری بین 45 تا 47 هزار مگاوات است، فاصله نیاز مصرف تا سقف تولید عملی فعلی برق حرارتی (حدود 43 هزار مگاوات) را ناچار هستند با اعمال خاموشی‌های نوبتی در بخش خانگی و صنایع، جبران کنند.

 درحال حاضر از مجموع بیش از ۶۰۰ واحد نیروگاهی، حداقل ۸۰ واحد نیروگاهی به‌دلیل کمبود یا نبود سوخت (گاز و سوخت مایع) از مدار بهره‌برداری خارج هستند.

به گزارش  خبرگزاری تسنیم، در پایان نخستین هفته زمستان هستیم و خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده برق در بخش خانگی و صنعت همچنان ادامه دارد.

بررسی‌های تسنیم نشان می‌دهد درحال حاضر حداقل 80 واحد نیروگاهی از مجموع بیش از 600 واحد نیروگاه حرارتی از مدار بهره برداری خارج هستند که این تعداد واحد، ظرفیتی بیش از 8000 مگاوات را شامل می‌شود.

ظرفیت عملی تولید برق حرارتی حدود 58 هزار مگاوات است، وقتی 8 هزار مگاوات از آن به دلیل نداشتن سوخت معادل کافی، از مدار خارج است، در واقع حدود 50 هزار مگاوات ظرفیت عملی تولید باقی می‌ماند.

از سوی دیگر، نیروگاه‌های حرارتی باید تعمیرات دوره‌ای و اساسی خود را در فصل سرد سال برای آمادگی حداکثری تولید در فصل گرم سال (تابستان) انجام دهند و حدود 7000 مگاوات از ظرفیت عملی تولید نیز به‌دلیل تعمیرات از مدار خارج است و چیزی در حدود 43 هزار مگاوات توان عملی تولید برق فعلی نیروگاه های حرارتی است.

در شرایطی که پیک مصرف برق در روزهای جاری بین 45 تا 47 هزار مگاوات است، فاصله نیاز مصرف تا سقف تولید عملی فعلی برق حرارتی (حدود 43 هزار مگاوات) را ناچار هستند با اعمال خاموشی‌های نوبتی در بخش خانگی و صنایع، جبران کنند.

سهم مصرف گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع جزء از کل گاز تولیدی کور از مرز 80 درصد گذشته و کمتر از 20 درصد گاز برای صنایع عمده، پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌ها باقی مانده است. درچنین شرایطی که مصارف عمده گاز کشور در بخش خانگی و تجاری است، ضرورت دارد تا هموطنان در نقاط مختلف کشور، به‌ویژه کلانشهرها که سهم بیشتری از مصرف گاز دارند، نسبت به کاهش دو درجه‌ای دمای محیط خانه‌ها و محل کار اقدام کنند.

در صورت پیوستن تعداد بیشتری از مردم به پویش کاهش دو درجه و صرفه‌جویی در مصرف گاز خانگی، اداری و تجاری، گاز بیشتری برای تأمین سوخت نیروگاه‌ها باقی خواهد ماند و از میزان واحدهای حرارتی خارج از مدار، به‌دلیل نرسیدن سوخت کاسته می‌شود.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
مقایسه درآمد بزرگ‌ترین شرکت‌های آمریکایی در سال ۲۰۲۶ (+ اینفوگرافیک) آشنایی با مکانیسم، مزایا و معایب گیربکس «CVT» عکس دسته‌جمعی «بلژیکی‌ها» در ایران دوران قاجار ترکان خاتون؛ ملکه نگون‌بخت ایران میان‌وعده‌های خوب برای تقویت سلامت روده را بشناسید رازهای بزرگ کیهان؛ ۱۱ معمای بی‌پاسخ که علم را به چالش می‌کشند شکار ذرات نامرئی؛ نتایج اولیه بزرگ‌ترین آشکارساز نوترینو جهان منتشر شد کشورهایی که بودجه نظامی آن‌ها در سال ۲۰۲۵ بیشترین افزایش را داشته است (+ اینفوگرافیک) «عروسی ارمنی‌ها در یکی از جزایر دریاچه ارومیه»؛ 140 سال قبل (عکس) وقتی راننده روی شکم دراز می‌کشد! / ایده‌ای عجیب مشابه موتورسیکلت حملات جدید آمریکا به جنوب ایران : قشم، سیریک، بندر کنگ و بندرلنگه هرمزگان کشف مرز ناشناخته در زمین؛ سیاره ما تقارن شگفت‌انگیزی در نحوه بازتاب نور دارد فریبا: نمایش ایران مقابل مصر شجاعانه و تماشایی بود جزئیات مراسم وداع و تشییع رهبر شهید انقلاب اعلام شد جزئیات مراسم وداع و تشییع پیکر رهبر شهید در تهران