فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۲۵۱۱۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۶ - ۰۷-۱۰-۱۴۰۳
کد ۱۰۲۵۱۱۱
انتشار: ۱۴:۰۶ - ۰۷-۱۰-۱۴۰۳

وزارت بهداشت : مازوت سوزی سلامت مردم را تهدید می کند

وزارت بهداشت : مازوت سوزی سلامت مردم را تهدید می کند
مازوت سوزی موجب افزایش آلاینده‌های هوا می‌شود و تأثیرات مخرب و خطرناکی بر سلامت انسان‌ها بر جای می‌گذارد.
رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با بیان اینکه مصرف مازوت به‌عنوان یک سوخت سنگین، سلامت انسان‌ها را تهدید می‌کند و به تولید گازهای خطرناک و ذرات معلق می‌انجامد، گفت: مصرف مازوت در نیروگاه‌ها باعث افزایش آلودگی هوا و بروز مشکلات تنفسی و قلبی در گروه‌های حساس می‌شود و می‌تواند سلامت عمومی را به خطر بیندازد.
 
به گزارش ایسنا به نقل از «وبدا» دکتر عباس شاهسونی با تأکید بر خطرات جدی سوخت مازوت برای سلامت انسان اظهار کرد: مازوت یکی از سوخت‌های سنگین است که عمدتاً در نیروگاه‌ها برای تولید برق به کار می‌رود.  
 
وی افزود: استفاده از این سوخت سنگین منجر به انتشار گاز «دی‌اکسید گوگرد» و ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون به‌ویژه بلک کربن می‌شود. این ذرات برای همه افراد جامعه مضر هستند اما به‌ویژه مشکلات بیشتری را برای گروه‌های حساس از جمله بیماران قلبی-عروقی، سالمندان، کودکان، زنان باردار، بیماران تنفسی و افراد مبتلا به دیابت ایجاد می‌کنند. سوختن مازوت موجب افزایش آلاینده‌های هوا می‌شود و تأثیرات مخرب و خطرناکی بر سلامت انسان‌ها بر جای می‌گذارد.
 
شاهسونی در ادامه تصریح کرد: غلظت آلاینده‌های موجود در شهرها تنها به مصرف مازوت محدود نمی‌شود بلکه آلاینده‌های حاصل از منابع دیگر نیز به این وضعیت دامن می‌زنند. این تجمع آلاینده‌ه، سلامت افرادی را که در معرض آن قرار دارند به شدت تهدید می‌کند.  
 
وی افزود: سوزاندن مازوت به طور کلی منجر به افزایش غلظت آلاینده‌های هوا می‌شود. در شرایط پایداری جو، این افزایش غلظت به‌ویژه در مورد ذرات معلق، به کاهش کیفیت هوا و تشدید خطرات ناشی از آلودگی منجر خواهد شد.
 
رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت تأکید کرد: مصرف سوخت سنگین مازوت منجر به تولید گاز «دی‌اکسید گوگرد» می‌شود؛ گازی که تأثیر مستقیم بر سیستم فوقانی تنفسی می‌گذارد.  
 
وی توضیح داد: دی‌اکسید گوگرد به دلیل حلالیت بسیار بالای خود می‌تواند باعث بروز تنگی نفس و خس‌خس سینه شود. این گاز نه‌تنها بیماری‌های قلبی و تنفسی را تشدید می‌کند بلکه در افراد مبتلا به آسم نیز علائم بیماری را وخیم‌تر می‌کند.
 
شاهسونی افزود: ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون، در غلظت‌هایی که هوا را در وضعیت ناسالم برای تمام گروه‌ها قرار می‌دهد، عامل افزایش مرگ‌های زودرس هستند. این آلاینده‌ها همچنین باعث تشدید بیماری‌های ریوی و قلبی-عروقی می‌شوند و مراجعات به مراکز درمانی و بهداشتی را به شکل قابل‌توجهی افزایش می‌دهند.
 
رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت اظهار کرد: گاز دی‌اکسید گوگرد می‌تواند باعث اختلالات تنفسی جدی مانند تنگی‌نفس و خس‌خس‌کردن سینه، به‌ویژه در افراد مبتلا به آسم شود. با توجه به این مشکلات و با توجه به اولویت بالای سلامت مردم در دولت چهاردهم، کارگروه آلودگی هوا اقدام به ممنوعیت و کاهش مصرف مازوت در برخی از نیروگاه‌های کشور کرده است.
 
شاهسونی با اشاره به اینکه دسترسی به هوای پاک از دو طریق ممکن است، افزود: یکی از این روش‌ها کنترل و مدیریت منابع است. به کارگیری سوخت‌های پاک مانند گاز طبیعی در نیروگاه‌ها و استفاده از سیستم‌های کنترلی مانند اسکرابر از جمله راه‌های مؤثر در این زمینه به شمار می‌آید.
ارسال به دوستان
مرسدس بنز به رنگ قرمز سیگنال (+عکس) با سعدی در گلستان : به تیشه کس نخراشد ز رویِ خارا گِل / چنان که بانگِ درشت تو می‌خراشد دل (+صدا) عارف: مهمانان خارجی از جمعه برای حضور در مراسم تشییع رهبر شهید وارد ایران می‌شوند ماهی مرکب خون‌آشام؛ موجود اسرارآمیز اعماق اقیانوس وزارت خارجه : بمباران شیمایی سردشت یادآور یکی از هولناک‌ترین جنایت‌های قرن است ایران بدشانس‌ترین تیم تاریخ جام‌های جهانی پوتین: اوکراین در تمامی خطوط در حال عقب‌نشینی است انگلیس اجرای توافق ایران و آمریکا را ضروری دانست احقاق حق بازنشستگان با اجرای حکم کلان قضایی به ارزش ۸۶ هزار میلیارد تومان سقوط هواپیما در فرانسه؛ ۱۱ نفر کشته شدند ترافیک سنگین در محورهای هراز و کندوان تدوین دستورالعمل‌های ویژه HSE برای مراسم تشییع رهبر شهید سندرز: دیگر نباید میلیاردها دلار برای نتانیاهوی نسل‌کش هزینه شود برگزاری نشست هماهنگی برای انتقال منابع فروش گاز به هدفمندسازی یارانه‌ها فراخوان تأمین اجتماعی برای ثبت شماره حساب بانکی بیمه‌شدگان
نظرسنجی
در مجموع چه نمره ای به عملکرد تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی می دهید؟