فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۹۸۹۰۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۹ - ۰۸-۰۷-۱۴۰۴
کد ۱۰۹۸۹۰۹
انتشار: ۱۴:۵۹ - ۰۸-۰۷-۱۴۰۴

سدهای تهران تنها ۱۴ درصد آب دارند

سدهای تهران تنها ۱۴ درصد آب دارند
بررسی وضعیت پنج سد اصلی تأمین‌کننده آب تهران حاکی از آن است که مجموع ذخایر آبی این سدها تنها معادل ۱۴ درصد ظرفیت پرشدگی مخازن است. این رقم نشان می‌دهد تهران در آغاز پاییز با یکی از کمترین سطوح ذخایر آبی سال‌های اخیر روبه‌رو است.

حجم ذخیره آب در سدهای تهران در تاریخ چهارم مهرماه بیانگر این است که حجم مخازن نسبت به سال قبل ۲۲۷ میلیون مترمکعب و نسبت به میانگین بلندمدت ۳۶۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته و درصد پرشدگی سدها اکنون ۱۴ درصد ثبت شده است، موضوعی که بیانگر شدت اثر خشکسالی‌های اخیر و کاهش بارش‌ها بر منابع آبی استان است.

به‌گزارش ایسنا، بررسی وضعیت پنج سد اصلی تأمین‌کننده آب تهران حاکی از آن است که مجموع ذخایر آبی این سدها تنها معادل ۱۴ درصد ظرفیت پرشدگی مخازن است. این رقم نشان می‌دهد تهران در آغاز پاییز با یکی از کمترین سطوح ذخایر آبی سال‌های اخیر روبه‌رو است.

مطابق آمار شرکت مدیریت منابع آبی، حجم ذخیره سد امیرکبیر از ۱۱۱ میلیون مترمکعب در سال گذشته به ۲۸ میلیون مترمکعب کاهش یافته که نشان‌دهنده افتی چشمگیر و هشداردهنده است. سدهای لار، لتیان و ماملو نیز تقریباً نصف ذخایر خود را از دست داده‌اند و در شرایطی شکننده قرار دارند.

در این میان، سد طالقان با وجود اینکه همچنان بیشترین سهم ذخیره را به خود اختصاص داده، اما از ۲۵۸ میلیون مترمکعب سال گذشته به ۱۷۱ میلیون مترمکعب رسیده و این کاهش نیز به‌وضوح فشار مضاعفی بر منابع آب تهران وارد کرده است.

عیسی بزرگ‌زاده، سخنگوی صنعت آب نیز در آخرین نشست خبری خود در مورد وضعیت منابع آبی تهران اعلام کرد: درصد پرشدگی سدهای تهران در امیرکبیر ۱۵ درصد، لتیان ۲۵ درصد، لار ۲ درصد، طالقان ۴۱ درصد و ماملو ۸ درصد است و  به جز سد طالقان، بقیه سدهای تهران یا به حجم مرده رسیده‌اند یا نزدیک به آن هستند.

کارشناسان تأکید می‌کنند که با توجه به محدودیت منابع موجود، مدیریت مصرف و صرفه‌جویی در بخش خانگی، کشاورزی و صنعتی بیش از گذشته اهمیت پیدا می‌کند. همچنین توسعه طرح‌های بازچرخانی فاضلاب و استفاده از منابع جایگزین از جمله آب‌های زیرزمینی باید در اولویت سیاست‌گذاری قرار گیرد.

در شرایط کنونی، ذخیره پایین سدهای تهران می‌تواند پیامدهای جدی برای تأمین پایدار آب شرب میلیون‌ها شهروند در ماه‌های آینده داشته باشد. از همین رو، تداوم همکاری مردم در کاهش مصرف و اجرای برنامه‌های مدیریت تقاضا برای عبور از دوره کم‌آبی ضروری به نظر می‌رسد.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: سد ، سدهای تهران ، منابع آبی ، آب
ارسال به دوستان
چرا کلسترول شما پایین نمی‌آید؟؛ مقصر اصلی این ۴ عادت روزانه است ترامپ: بنزین باید ارزان شود زن بریتانیایی ملخ صورتی در باغ خانه‌اش پیدا کرد(+عکس) کاهش قیمت جهانی طلا به کمترین رقم طی 2 هفته اخیر قیمت جهانی نفت امروز 1405/4/3  رابرت مالی: ترامپ بالاخره پذیرفت که برای تشویق ایران، امتیازات اقتصادی بدهد سهم مالیات از اقتصاد ۳۸ کشور بزرگ جهان چقدر است؟ (+ اینفوگرافیک) شب آخر دور دوم گروهی؛ پرتغال و کلمبیا به دور بعد رسیدند/ درخشش تیم کیروش مقابل انگلیس(+خلاصه بازی ها) مداحی ای اهل حرم میر و علمدار نیامد مجید بنی فاطمه اشک های مان را دریغ نکنیم: چرا بعد از گریه کردن آرام می گیریم؟ ترامپ، نتانیاهو را به قطع رابطه تهدید کرد: «همه از تو خسته شده‌اند» ۹ واقعیت شگفت‌انگیز درباره مغز که هنوز دانشمندان را شگفت‌زده می‌کند راز طول عمر از زبان جراح گوارش: ۹ میوه برتر برای سلامتی نصیحت روسیه به کشورهای عربی: اتحاد علیه ایران اشتباه است ۴۰ قطعه شعر تاسوعایی از شاعران معاصر