۲۹ آذر ۱۴۰۴
به روز شده در: ۲۹ آذر ۱۴۰۴ - ۱۱:۲۷
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۱۰۱۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۷ - ۰۴-۰۲-۱۳۸۹
کد ۱۱۰۱۷۹
انتشار: ۰۹:۱۷ - ۰۴-۰۲-۱۳۸۹

آقای لاورف روسی! ملت ما هیچ اعتمادی به شما ندارد

ایرانی ها ، سخت در آرزوی شرایطی هستند که الزامات جهانی ، به گونه ای رقم بخورد که هرگز سر و کارشان به روس جماعت نیفتد .
وزیر خارجه روسیه طی هشداری بی سابقه به ایران گفته است: شورای امنیت به طور نامحدود منتظر نخواهد ماند تا ایران به دغدغه‌های بین‌المللی اعتنا کند.
 
به گزارش عصرایران ، سرگئی لاورف افزوده است: «اگر پیشرفتی وجود نداشته باشد و اوضاع به بن‌بست رسیده باقی بماند، تصور نمی‌کنم شورای امنیت بی هیچ واکنشی و برای مدتی طولانی تماشاچی بماند».

تهدید لاورف ناظر به این است که ایران باید بیش از دو سوم اورانیوم با غنای کم خود را برای غنی‌سازی تا 20 درصد به روسیه بفرستد. با این حال ایران خواستار تبادل اورانیوم در خاک
خودش هست و این تصمیم روسیه را خشمگین ساخته است.

طبق طرح روسیه و غرب ، ایران برای تامین سوخت مورد نیاز رآکتور تهران - که همه مصارف پزشکی آن را تایید می کنند - اورانیوم با غنای سه و نیم درصد خود را به روسیه تحویل
می دهد تا پس از فراوری اولیه در خاک روسیه ، برای تبدیل به سوخت 20 درصد به فرانسه برود و پس از آن به ایران منتقل شود.

ایران ، اما اصرار دارد که پروسه مبادله اورانیوم سه و نیم و 20 درصد ، همزمان باشد و این نقطه اختلاف طرفین است.
در پی عدم حل این اختلاف ، کشورمان اواخر سال گذشته ، تولید اورانیوم 20درصد را آغاز کرده است.

اما راجع به اظهارات لاورف ذکر نکاتی چند ضروری به نظر می رسد:

1- این اظهارات را باید به فال نیک گرفت و از آن استقبال کرد چه آن که سخنان وزیر خارجه روسیه ، تاکید و تاییدی است بر این دیدگاه تاریخی که روس ها اساساً قابل اعتنا و اتکا نیستند و همواره در طول تاریخ روابط فیمابین ، درست سر بزنگاه با دشمنان ایران بسته و از پشت به ما خنجر زده اند.

با این حال ، برخی مسوولان با این باور که مناسبات جهانی تغییر کرده و روس ها نیز "دیگرگونه" شده اند، دوستانه ترین روابط را با مسکو تنظیم کرده اند که امیدواریم اظهارات اخیر لاورف ، بیداری آنها را باعث شود و این قدر با دیده اعتماد به روسیه ننگرند.

اظهارات لاورف ، دقیقاً با مواضع آمریکا علیه ایران همخوانی داشت و این نشان می دهد که تغییر مناسبات جهانی ، روحیه همسایه فروشی روس ها تغییر نداده است.

2 - گذشته از این ها ، اگر از منظر راهبردی هم به ماجرای اتمی ایران نگاه کنیم ، در خواهیم یافت که وجود یک ایران اتمی در کنار روسیه ، هرگز برای کرملین خوشایند نیست . برای روس ها ، یک ایران ضعیف و وابسته ، بسیار بهتر از ایران قدرتمندی است که همپای روسیه به توانم اتمی دست یافته و حرفی برای گفت دارد.
لذا طبیعی است که روسیه در کار ایران ایجاد اخلال نماید و در نهایت تلاشش را معطوف به ناکامی اتمی ایران کند.

3 - اما درباره تحویل اورانیوم سه و نیم درصد به ایران به روسیه و سپس فرانسه نیز باید گفت که اگر چنین کاری صورت پذیرد ، بزرگ ترین اشتباه اتمی ایران صورت گرفته است.

در تشریح وضعیت کنونی گفتنی است که ثمره سال ها فعالیت اتمی ایران که با فشارها و هزینه هایی مانند تحمل قطعنامه های شورای امنیت و تشدید تحریم ها حاصل شده ، حدود 1500 کیلوگرم اورانیوم غنی شده با غنای سه و نیم درصد است و حالا غرب از ایران می خواهد که 1200 کیلوگرم از این مقدار را یکجا به روس ها بدهد و منتظر بنشیند تا روزی که روسیه و فرانسه اورانیوم ایران را به غنای 20درصد برسانند و به ایران پس دهند.

این در حالی است که نه روسیه و نه فرانسه ، هیچ کدام کشورهای قابل اعتمادی نیستند و عقل سلیم ایجاب می کند که سرمایه کشور را به دست گرگ ها و سپس برای باز پس گیری آن به عجز و التماس افتاد.
اگر روس ها در ساخت نیروگاه اتمی بوشهر اینقدر بدعهدی نمی کردند و آن را از این سال به آن سال پاس نمی دادند و از این نیروگاه برای خود چاه نفتی جهت به یغما بردن ثروت ایرانیان نمی ساختند و اگر در قرارداد S-300 به امضای خودشان که پای این قرارداد است احترام می گذاشتند و این سیستم را به موقع تحویل ایران می دادند ، شاید می شد به آنها اطمینان کرد.

به راستی لاورف و بقیه دولتمردان کرملین ، ایرانی ها را چه چیزی فرض کرده اند که از یک سو نهایت بدرفتاری و عهدشکنی را نسبت به آنها روا می دارند و در حالی که هنوز دو پرونده مهم بوشهر و  S-300 جلوی چشم ایرانیان است ، از آنها انتظار دارند خود تجاهل و تغافل کنند و بار دیگر به روس ها اطمینان کنند و سرمایه اتمی خود را که برگ برنده شان نیز هست ، دو دستی تقدیم روس ها کنند.

باید خطاب به لاورف گفت که آقای وزیر! کشور شما امتحانش را قبلاً پس داده و ملت ما اعتمادی به شما ندارد.

چنین وضعیتی درباره فرانسه نیز صادق است و از آنجا که مثلاً قرار است اورانیوم ایران بعد از روسیه به فرانسه برود ، به فرض آن که روس ها برای اولین بار وفای به عهد کنند ، این بار نوبت فرانسه خواهد بود که با اورانیوم از دست رفته ما ، مانور دهد.

فرانسه اگر کشوری بود که به تعهدات بین المللی اش درباره ایران پایبندی داشت ، اساساً ایران نیازی به غنی سازی نداشت زیرا کشورمان مالک 10 درصد از کارخانه معظم اورودیف فرانسه است که بزرگترین مجتمع غنی سازی دنیاست و 25درصد غنی سازی جهان در آن صورت می گیرد. اگر فرانسه واقعاً پایبند به تعهداتش هست ، سهم درصدی ایران را بدهد نه این که برای تبادل سوخت ، شرط و شروط بگذارد.

نکته جالب ماجرا این است که هر دو کشوری که قرار است با ایران همکاری اتمی داشته باشند ، در کارنامه خود بدعهدی اتمی با ایران دارند؛ روسیه در بوشهر و فرانسه در اورودیف.

4 - اگر ایران اصرار داشت که اورانیوم سه و نیم درصد را حتماً می خواهد برای همیشه نزد خود نگه دارد، غربی ها حق داشتند که بدبین شوند و این اصرار را قرینه ای برای تلاش ایران به افزایش غنای آن تا 95 درصد و تولید بمب اتم بدانند.

ولی ایران رسماً اعلام کرده که نمی خواهد اورانیوم غنی شده اش را نگه دارد و حاضر است آن را با سوخت 20درصد (میله های سوختی قابل مصرف در رآکتور تهران)مبادله کند.

لذا در ماجرای اخیر ، تردیدها متوجه نیات غرب و روسیه است ؛ اگر آنها راست می گویند و واقعاً می خواهند به ایران سوخت 20 درصد بدهند ، چرا می گویند اول ایران اوررانیوم اش را بدهد و تازه بعد از چند ماه آنها سوخت را تحویل دهند؟

چرا این قدر از مبادله همزمان می گریزند و تهدید می کنند که اگر ایران همچنان به فرمول منطقی مبادله همزمان اصرار کند در شورای امنیت قطعنامه علیه اش صادر خواهند کرد؟

شورای امنیت باید درباره مسائلی که برای امنیت جهانی خطرناک است وارد عمل شود و قطعنامه بدهد ؛ حال ایران می گوید حاضر به مبادله همزمان اورانیوم با سوخت است ؛ کجای این موضوع امنیت دنیا را به خطر می اندازد که لاورف تهدید به قطعنامه جدید می کند؟!

لاورف ، قطعاً می داند که این فرمول منطقی که حتی در خرید و فروش های روزمره نیز ساری و جاری است ، مخل امنیت جهانی نیست ، مشکل لاورف و دیگر دولتمردان روس ، جیب های عمیق روسی است که خیال پر شدن ندارند! اما روس ها باید بدانند که کاسه صبر ملت ایران از این همه سوء استفاده و تکبر آنها لبریز شده و دیگر قرار نیست از جایی که بارها گزیده شده اند ، گزیده شوند . ایرانی ها ، سخت در آرزوی شرایطی هستند که الزامات جهانی ، به گونه ای رقم بخورد که هرگز سر و کارشان به روس جماعت نیفتد .

 
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
mani
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۸ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
0
1
هیچ کشوری به اندازه روسیه در طول تاریخ به ایران خیانت نکرده است

مرگ بر روسیه
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۱ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
0
1
حرف حساب جواب ندارد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۱ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
0
0
اگر به تاريخ خود نگاه كنيم مي فهميم كه اين روسها چه بلاهايي كه سر ايران نياورده اند . و اين كمونيست ها اگر بتوانند مدعي مالكييت ايران نيز ميشوند. و ياد حرف امام عزيزمان مي افتم كه مي گفت نه شرق و نه غربي جمهوري اسلامي . چرا امروز مابايد پولهايمان را به جيب اين شرقي هاي كمونيست بريزيم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۸ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
0
0
بهترين راهكار رابطه با آمريكاس نه با نصيحت و توصيه نمودن به آمريكا. استفاده از لابي هاي قدرتمند ايرانيان مقيم آمريكا. چرا كه اگه با درايت اين امر صورت پذيرد ايران با عزتمندي با آمريكا رابطه برقرار ميكنه نه با ذلت زيرا ايرانيان مقيم آنجا خود را مديون مردم ايران ميدانند و احساس يك نوع بدهكاري به ملت دارند زيرا در جنگ هشت ساله اداي دين نكرده اند. ميتوانند به نحو قدرتمندي به ايران كمك كنند.
بستگي به سياستمداران ما دارد
عقيق
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۹ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
0
0
قبلا گفتم بازم ميگم تا كي بايد با اين روسها كار كرد. به تمام مسئولين ايراني ميگم من به عنوان يك ايراني ازشون راضي نيستم خدا هم ازشون راضي نباشه اگه در هحقاق حق اين مردم كوتاهي كنند.
hamid
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۱ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
0
0
احسنت به سایت عصر ایران که به طور صریح شفاف و شجاعانه مسائل ر تحلیلی می کند.
ناشناس
UNITED STATES
۱۰:۱۳ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
0
0
با ادبیات 200 سال پیش حرف میزنی عقب مونده.
ناشناس
-
۱۰:۱۸ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
0
0
اگر این تجارب تاریخی برای مسولین ما و ملت مادرس عبرت شده باشدوروی حق خودو بد عهدی دشمنان پا فشاری کنیم جای تشکر و آفرین دارد.ما تا آخرین قطره خون خود می استیم تا نگویند ایرانیها.......هستند.آفرین به مسولین فهیم کشورمان.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۴ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
0
0
ميترسم باز هم مسئولين ما به روال سابق به روسيه باج بدهند و منفعل بشوند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۸ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
0
0
در حاضر اجماع جهانی در این است که ایران اورانیوم 3.5درصد را به روسیه بفرستد.سوال من این است که وقتی ایران این توانایی را دارد که اورانیوم تا 20درصد را بسازد میتواند با ارسال آن جهت غنی سازی به روسیه این کشورها رو محک بزند اگر فرستادن به ایران که هیچ اگر نه دوباره آن را بسازد .مگر کار سختی هست؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۰ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
0
0
آفرین
به خوبی حرف دل همه ایرانیها را زدید
افشین رادمنش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۹ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
0
0
با عرض سلام
با تشکر از مقاله
منافع ملی ایجاب می کند برخلاف میل باطنی مردم بنا به ضرورت کارهایی انجام گیرد این نشانه ضعف مسولین نمی باشد
روسیه نیز ضعفهای زیادی دارد که اگر به ما خیانت کند در نهایت ضرر زیادی می بیند
برای شروع دولت ما می تواند در مساله ارمنستان و اذربایجان جدیتر عمل کرده و مسولیت اسلامی ایرانی خود را در قبال اشغال خاک اذربیجان توسط ارمنستان که با پشتیبانی روسیه انجام گرفت در نظر گرفته و جدیتر وارد عمل شود ( اینطوری هم مانع نفوذ بیشتر اسرایل و امریکا در همسایگی ما می شود) حیات خلوت روسیه را می توان تنگتر کرد و یا مساله صادرات گاز به اروپا ....
زمان ان سپری شده است که کشوری بتواند بدون پرداخت هزینه و تاوان براحتی به ایران ما خیانت کند شاید بتوانند به ما صدماتی نیز وارد کنند ولی ما می تواننیم براحتی جبران کنیم امریکا نمی تواند براحتی به ما لطمه ای وارد کند چه به رسد به روسیه ای که الان مشکلات زیادی در داخل و خارج خود دارد و بسیار اسیب پذیرتر می باشد
محمدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۲ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
0
0
تردیدی نداشته باشید که فروپاشی شوروی سابق یکی از ثمرات انقلاب اسلامی است و روابط ما براساس منافع و احترام متقابل است. مدارا در منطق اسلامی تا جایی است که اسباب تنبه خاطی باشد وگرنه همانگونه گه مرگ برشوروی فروپاشی را به همراه داشت مرگ بر روسیه هم محقق می شود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۳ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
0
0
حیف که خبرگزاری روسی ریانوستی فیلتره . همین چند وقت پیش براشون یه سری کامنت گذاشتم که فکر میکنم خیلی به کلمه خیانت حساسشون کرد.
روسی های روسپی صفت !
alavi
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۵ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
0
0
با سلام از رفتار روسها متعجبم " اگر روسها ایرانی قوی را در پیش رو داشته باشند منافع آنان در سطح منطقه و بین الملل بیش تر از قبل محفوظ خواهد ماند و هم چنین چین و دیگر کشور های شرقی چرا که ایران پل ارتباطی میان غرب و شرق و همچنین قدرتی نو ظهور در مرکز هستی است.هم چنین در صورا ضعف ایران و سلطه بیشتر امریکا بر منطقه روسها باید نگران باشند کگر اینکه این رفتار روسها را سییاه بازی بدانیم و پشت پرده مقامات عالی رتبه دو کشور در حال زیر آبی رفتن باشند که این گزینه محتمل تر است.به نظر می رسد همان گونه که امریکه منافع خود را به وسیله اسراییل در منطقه تامین می نماید روسیه نیز با همکاری با قدرتی نو ظهور چون ایران نیازمند است.و این سخنان و خلف وعده ها سیاه بازی است.در غیر اینصورت یک پیشنهاد دارم و اینکه اگر بتوانیم بمب هسته ای صلح آمیز تولید کنیم و حاشیه امنیتی و نظامی خودمان را در سطح بین الملل ارتقا دهیم بسیار راحت تر از قبل می توانیم قدم های اقتصادی و ... را در سطح خارجی و داخلی بر داریم .در این میان تقویت دیپلملسی با غرب و رخنه در میان آنها نیز نکته ای مهم است .با اینحال ببر ها هنگام شکار در پشت بوته زار پنهان می شوند ..!!
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۲ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
0
0
گفتيد صبر "ملت" ايران.ميخوام بدونم صبر "دولت" ايران كي سر خواهد آمد؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۷ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
0
0
آزموده را آزمودن خطاست.بسیار ساده لوحانه است که طبق نظر یکی ازدوستان روسیه را دوباره محک بزنیم من فکر میکنم نویسنده مقاله بطور خیلی ساده دلایل غیرقابل اعتماد بودن روسهارا بیان کرده مگر اینکه مسئولین بخاطر مصالحی مجبور شوندبه این نحو تبادل تن بدهندولی فراموش نکنیم وایکاش نسلهای بعدی هم مثل ما یقین داشته باشند روس غیر قابل اتکاست ،روس شرافت نداره ،روس دوست ما نیست،روس...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۹ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
0
0
امیدوارم سایت عصر ایران در زمینه «امنیت ملی» محکم و قوی کار کند و از درج بیانیه های صرفا «احساسی» خودداری کند.
بی نشان
NORWAY
۱۱:۴۲ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
0
0
این ضرب المثل در مورد انگلیسی ها است که می گویند تفرقه بینداز و حکومت کن اما به نظر می رسد روس ها این درس را از پیر استعمار بخوبی آموخته اند.
hooman
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۵ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
0
0
ملت ما هنوز داغدار معاهده تركانچاي است . سابقه تاريخي روسيه و فرانسه را نيز از ياد نمي برد .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۶ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
0
0
وقتي ما فرياد مرگ بر روسيه ميداديم سينه چاکان روسيه به قبايشان بر خورد که روسيه رفيق گرمابه و گلستان ما است. حالا بخوريد...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۸ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
0
0
کافی است تاریخ را مرور کنیم خیانت های آمریکا در مقابل ایران در مقابل خیانت های روسیه قابل مقایسه نیست ولی میزان واکنش های ما در مقابل دو طرف بسیار جالب است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۱ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
0
0
جانا سخن از زبان ما می‌گویی
بعد از پاسخ‌های مناسب به عرب‌ها این متن هم حرف دل ما بود. اگه رسانه‌هایی مثل شما جوابی به پر رویی‌های کشورهایی از این قبیل ندهند (آمریکا، روسیه و ...) واقعا باورشان می‌شه که بین دولت و ملت فاصله‌ست. ما که صدامون به جایی نمی‌رسه. از شما متشکریم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۰ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
0
0
روسیه دیگه آخرشه ها!!!!!!!!!!!!
Amir
FINLAND
۱۲:۰۹ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
0
0
با سلام
آفا من بارها به عنوان یک ایرانی مخالف حکومت ایران(بودم) مقیم اروپا گفتم ومی گویم با توجه به اینکه حدود یک سال در روسیه زندگی کردم وکم و بیش با روحیات آنان آشنایی دارم.
اینجانب از دوستداران روسیه بودم ولی با توجه به رفتارهای دوگانه و ریاکارانه روسیه حتی از مردم روسیه نیز خوشم نمی آید.
ادعا می کنند که مخالف رفتارهای آمریکا
هستند ولی واقعاً حلقه به گوش آمریکا بوده واز ترس آمریکا قادر به وفای به عهد
نیستند.
روزی خواهد رسید که روسیه در محاصره
ناتو و آمریکا قرار می گیرند.
1.روسها قابل اعتماد نیستند.
2.ایران نیز معامله به مثل کند.
3.عامل شکست روابط ایران وغرب روسیه است.
4.روسیه اس-300 به ایران نمی دهد.
5.اگر ایران اورانیوم را به آنها بدهد به ملت ایران که این همه عذاب کشیده و سختی دیده اند خیانت کرده.
5.اگر حکومت ایران حمایتش را از مردم بیستر کند نیازی به روسها و هیچ کشوری برای حمایت از ایران نداریم.
6.از عصر ایران حواهش می کنم منتشر کنید.متشکرم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۹ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
0
0
فرانسه +انگلیس+روسیه خیانتکارترین کشورها به ملت ایران بودند هستندو خواهند بود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۴ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
0
0
نه شرقی
نه غربی
irani
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۶ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
0
0
برادران محترم عصر ایران برای دومین بار کامنت میذارم
روس ها ، سوری ها ، ونزوئلا ، چین و کشورهای معلوم الحال به عنوان گاوی شیرده به ایران می نگرند و نه چیز دیگر - اونها فقط ایران رو خواهند دوشید - حتی آمریکا هم نیستند که لااقل اف 14 داد به ایران
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۱ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
0
0
اگر روسيه هزار بار هم به ايران خيانت كند باز هم شاهد همين روابط عالي با روسيه خواهيم بود چون شعار ما فعلا نه غربي است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۰ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
0
0
باز هم گزیده و دوشیده خواهیم شد
شرف پور
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۷ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
0
0
روسیه در تمام طول تاریخ به مانند سگی ولگرد و بدون هویت بوده که هرکجا منافعی داشته به آنها دم تکان میداده
تاکی باید پولهای هنگفتمان را به این فرصت طلبهای ناجنس بدهیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۳ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
0
0
ما حاضريم انرژي هسته اي نداشته باشيم تا اينكه روسيه آنرا براي ما غني سازي كند
م ش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۶ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
0
0
30سال چپاول وغارت به بهانه نيروگاه بوشهر و قراردادهاي اقتصادي نابرابر

اين هم نتيجه اش .
ali
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۸ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
0
0
مسئولين ما هم بايد اعلام كنند چنانچه روسيه در تحريم به غرب كمك كند ايران نيز در كليه سطوح همكاري فيمابين تجديد نظر ميكند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۶ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
0
0
نگاهی به روابطمان با کشورهایی همچون چین و روسیه و لیست کالاهای وارداتی چین و قرارداد نیروگاه اتمی بوشهر و... بیندازیم و ببینیم که تا چه حد در شعار استقلال و نه شرقی نه غربی موفق بوده ایم آقای احمدی نژاد لطفاً پاسخگوی ملت ایران باشید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۰ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
0
0
دولتمردان به هوش باشند سر مان کلاه نرود که ان دنیا باید جواب 70میلیون ایرانی را بدهند.
ناشناس
NETHERLANDS
۱۵:۱۴ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
0
0
همه حرفهایی که زدید قبول ولی منظورتون از این عبارت "ایرانی ها سخت منتظر هستند که الزامات جهانی به گونه ای رقم بخورد که سروکارشان اصلا به روس ها نیفتد" چیست؟ آیا شما عصر ایرانی ها در آرزوی برقراری رابطه با آمریکا هستید؟ از اول حدس میزدم که شما آمریکایی باشید. تلاش میکنید آن را مخفی نگه دارید ولی آب در هاون میکوبید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۶ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
0
0
تا زمانی که دیگران را مسئول بدبختی و خیانت به خود می دانیم همان ها نیز مسئول خوشبختی ما خواهند بود.
ali
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۵ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
0
0
حالا اولشه هنوز خودمونو به خواب زدیم ای لعنت خدا به روسیه خدایا بعضی از مسئولین خودشان را به خواب زدن خذایا تو کمک کن
محمدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۰ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
0
0
روسیه بیشترازهمه به ایران خیانت میکند ولی مسئولین بیشتربه آنهااعتماد دارند!
الف
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۸ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
0
0
هر كسي كه اتكايش به خارجي‌ها باشد چه غربي چه شرقي، سرش كلاه خواهد رفت، آدم عاقل به خارجي اتكا نمي‌كند بلكه به قدرت ايمان و حمايت مردم خود اتكا مي‌كند. بر همين اساس شعار اصولي از ابتداي انقلاب نه شرقي نه غربي بوده است. آنانكه كه به قدرت ايمان و نصرت الهي ايمان ندارند به خارجي اتكا مي‌كنند.
ناشناس
INDIA
۱۶:۱۴ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
0
0
دوستان عزیز به نظر من در سیاست خارجی نمی تواند مثل کوچه و محله برخورد کرد
من شعار نه شرقی نه غربی را فقط در یک حوزه قبول دارم ، آن هم وابسته نبودن به آنهاست ولی اگر در حوزه ی روابط خارجی باشد با این شعار مخالفم
ما باید به همه ی جهان تعامل داشته باشیم و منافع خود را از این روابط کسب کنیم
در مورد روسیه هم فکر میکنم درسته که روسیه از ما منافعی داشته ولی ما هم بدون منفعت نبودیم و در جاهایی از انها بهره برده ایم
از سوی دیگر به نظرم در حوزه ی سیاست دوستی معنا ندارد و فقط منافع مشترک است که حوزه های تعامل را ایجاد می کند و موجب حمایت کشوری از ما می شود نه دوستی آنها با ما
نه ما با کسی عهد اخوت داریم و نه باید توقع برخورد دوستانه از کشوری داشته باشم
از نظر من سیاست یعنی ، بازی حفظ منافع ملی هر کس بهتر بازی کند منافع بیشتر کسب می کند
یا علی مدد
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۶ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
0
0
خدا پدرتو بیامرزه بالاخره فهمیدیم دعوا سر چیه.
حامدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۵۰ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
0
0
موضعگیریتان شبیه عوام و احساسی و سطحی و متاسفانه همراه با نوعی تجاهل است.
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۰۱ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
0
0
اگر نظراتي را كه سانسور ميكنيد را نيز نمايش بدهيد آنوقت روسها بهتر متوجه عمق نفرت ملت ايران از عادت "نان به نرخ روز خوردن" خود خواهند شد.
محمود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۵۲ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
0
0
سگ آمریکا از روسها بهتر است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۰۲ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
0
0
ضعف تحلیل شما اینجاست که فکر میکنید ایران هسته ای واقعا صنعت بومی داره!!! وقتی این همه متخصص روسی تو کشور ما هستند، صنعت بومی چه معنی میده؟ دستمون تا کف زیر تیغ روس هاست و داریم کرکری میخونیم! روس ها از اول هم قابل اعتماد نبودند، حرفی بود که از اول میزدیم، ولی انگار روابط حسنه رئیس دولت با کشورهای کمونیستی و سردمدارشون روسیه باعث این غفلت شده!
متاسفانه حایی هم برای آشتی ملی نگذاشته اند و این طرح رو یک خیانت معرفی کرده اند ( آقای حسینیان! ) خلاصه اینکه اگه تهدید عملی بشه دستمون به جایی بند نیست!
میثم احمدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۲۲ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
0
0
باسلام وتشکرازمقاله خوبتان. تواین چندسالی که تنش بین روابط ایران وغرب وجودداشت به قول اقای مجتهدزاده بیشترین نفع رو روسها می بردندوتامی تونستدمی خواستندماروچپاول کنندولی کورخوندندبازهم برمی گردیم به شعارنه غربی نه شرقی جمهوری اسلامی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۵۳ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
0
0
ایا کسی به حر فهای منطقی شما گوش میده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۳:۱۷ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۵
0
0
آخخخخخخخخخخخخ گفتی آخخخخ گفتی
پوراندخت
UNITED STATES
۰۵:۴۴ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۵
0
0
با سلام درود بر شما عزیزان عصر ایران که فقط شما فریاد زن حق و حقوق کشور هستید از ادعا های مضحک عربها گرفته تا خرس پلید بالا سر ما روسیه از شما سپاسگزارم ولی یک سئوال برای من پیش امده چرا فقط و فقط عصر ایران (نا گفته نماند گاهی هم تابناک ) از منافع ما در مقابل همه بیگانگان دفاع میکند من در هیچ سایت دیگری ندیدم این غیرت ایرانی شما را چرا ؟؟مگر بقیه ایرانی نیستند باز هم خدا را شکر که شما عزیزان هستید به نظر من سایت عصر ایران را شریفترین و وطن دوست ترین با غیرت ترین ایرانیان اداره میکنند من دست تک تک شما برادران عزیزم را میبوسم هر چه باشد منهم زباغ خرم فرهنگ برترم تابنده گهرم که درخشنده اخترم جاوید ملتم که به اهنگ برتر در گوش جان سرود سخن های برترم .برایتان ارزوی موقثیت میکنم و امیدوارم همواره صدای ما باشید در مورد منافع کشورعزیزمان بقیه کجا هستند ؟؟!!
ناشناس
-
۰۷:۵۰ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۵
0
0
ما نه نيازي به رابطه با روسيه داريم و نه با ّآمريكا. اين را در پاسخ شخصي نوشتم كه در بالا نوشته است بهترين كار رابطه با آمريكا است. مگر در زمان طاغوت كه رابطه با آمريكا داشتيم پيشرفت داشتيم؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۵۵ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۵
0
0
ما باید منطقی برخورد کرده وهر گونه حرکت شتاب زده خودداری نمائیم
این درست است که همه کشورها به منافع خود می اندیشن وروسیه وما هم همین طور واینکه مطوئنا روسیه (شوروی ) تا کنون خسارات جانی ومالی و ارضی زیادی به ما زده است ولی بااین حال نباید ما کشتی خود را سوراخ کنیم
این را هم بگویم که مطوئنا مردم ایران هیچ اعتمادی به روسها ندارند چون علاوه بر اینکه به منافع خود فکر می کنند بی نهایت خیانت کار هستند
ارس
EGYPT
۰۷:۵۹ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۵
0
0
تركمنچاي و گلستان بس نبود بابا ول كنين اين روسهاي هيچي ندار را
برار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۰۴ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۵
0
0
اقا کامنت هارو سانسور نکنيد ... برار ميگه : مردم مي فهمند اميدوارم دولتمردان متوجه سياست هاي يک بام و چند هواي روسيه بشن
مهدی
-
۰۸:۱۱ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۵
0
0
مشخص نیست استراتژی خبرگزاری عصرایران به پا کردن یک سوژه جداگانه برای همه ایام است یا واقعاً از روی دلسوزی.به نظر حقیر این روسیه لااقل دندان طمعش را به نفت ما تیز نکرده است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۱۹ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۵
0
0
يادش بخير در زمان انقلاب جوانان انقلابي شعار ميدادند مرگ بر كمونيست كه مگه خدا نيست . پس چي شد كه ما بسمت كشورهاي كمونيستي كشيده مي شويم و آقايان از شعار مرگ بر روسيه نيز ناراحت ميشوند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۲۶ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۵
0
0
گفته اند ادم عاقل از يك سوراخ دوبار گزيده نميشود به نظر شما با اين روابطي كه اين روسها (خرسهاي قطبي)داريم ما عاقليم
نظرسنجی
طنز «مهران مدیری» را بیشتر دوست دارید یا طنز «رضا عطاران» را؟