فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۱۰۳۱۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۲ - ۲۱-۰۷-۱۴۰۴
کد ۱۱۰۳۱۰۳
انتشار: ۱۳:۲۲ - ۲۱-۰۷-۱۴۰۴

راز جابه‌جایی ماهواره نظامی / چه کسی «اسکای‌نت-1A» را دزدید؟

راز جابه‌جایی ماهواره نظامی / چه کسی «اسکای‌نت-1A» را دزدید؟
در سال ۱۹۶۹ میلادی، بریتانیا با پرتاب ماهواره «اسکای‌نت-1A» گام مهمی در تاریخ نظامی و فناوری فضایی خود برداشت. این ماهواره کوچک نخستین سامانه ارتباطی نظامی بریتانیا در مدار زمین بود. هدف آن ایجاد ارتباط امن میان پایگاه‌های نظامی بریتانیا و فرماندهی مرکزی بود گامی که آغازگر برنامه فضایی نظامی این کشور محسوب می‌شود. البته ماموریت آن زیاد طول نکشید و فقط ۱۸ ماه پس از پرتاب، تمام فرستنده‌های ماهواره از کار افتادند.

بیش از نیم قرن پس از پرتاب نخستین ماهواره نظامی بریتانیا، این ماهواره به طرز عجیبی مدار خود را تغییر داده و هیچ‌کس نمی‌داند چه کسی آن را جابه‌جا کرده است.

به گزارش خبرآنلاین، در سال ۱۹۶۹ میلادی، بریتانیا با پرتاب ماهواره «اسکای‌نت-1A» گام مهمی در تاریخ نظامی و فناوری فضایی خود برداشت. این ماهواره کوچک نخستین سامانه ارتباطی نظامی بریتانیا در مدار زمین بود. هدف آن ایجاد ارتباط امن میان پایگاه‌های نظامی بریتانیا و فرماندهی مرکزی بود گامی که آغازگر برنامه فضایی نظامی این کشور محسوب می‌شود. البته ماموریت آن زیاد طول نکشید و فقط ۱۸ ماه پس از پرتاب، تمام فرستنده‌های ماهواره از کار افتادند.

از آن زمان «اسکای‌نت-1A» خاموش و به عنوان یکی از نخستین قطعات «زباله فضایی» تاریخ در مدار باقی ماند. اکنون پس از گذشت بیش از نیم قرن، اسکای‌نت-1A دوباره به تیتر خبرها برگشته است. داده‌های جدید نشان می‌دهند این ماهواره از موقعیت اصلی خود در مدار زمین جابه‌جا شده است.

کشف جابه‌جایی غیرمنتظره

تا دهه‌ها تصور می‌شد موقعیت این ماهواره ثابت است، اما رصدهای اخیر هم از سوی ناظران آماتور و هم «مرکز عملیات فضایی بریتانیا» نشان می‌دهد که «اسکای‌نت-1A» اکنون در مدار جدیدی در طول جغرافیایی حدود ۱۰۵ درجه غربی قرار دارد.

این تغییر، در نگاه اول ساده به نظر می‌رسد، اما واقعیت این است که نیروهای طبیعی مانند گرانش ماه و خورشید نمی‌توانند چنین جابه‌جایی وسیعی را توضیح دهند. برای حرکت دادن ماهواره در این مسیر، باید از نیروی پیشران (تراستر) استفاده شده باشد یعنی کسی یا سیستمی فرمان تغییر مدار داده است.

البته متخصصان حوزه امنیت فضایی درباره علت این تغییر متفق‌القول نیستند. برخی بر این باورند که این جابه‌جایی ممکن است در دهه ۱۹۷۰، زمانی که کنترل اسکای‌نت بین ایستگاه‌های بریتانیا و آمریکا جابه‌جا می‌شد، اتفاق افتاده باشد.

برخی دیگر گمان می‌کنند شاید طرف سومی بدون اجازه رسمی به کانال فرماندهی ماهواره دسترسی پیدا کرده باشد. با این حال، هیچ سندی برای این فرضیه وجود ندارد. یکی از کارشناسان مرکز EarthSky می‌گوید: «این‌که ماهواره‌ای خاموش بتواند چنین فاصله‌ای را طی کند، غیرممکن است. به‌نظر می‌رسد کسی عمداً آن را کنترل کرده باشد.»

از آنجا که «اسکای‌نت-1A» از دهه ۷۰ میلادی از کار افتاده و هیچ سیستم ارتباطی فعالی ندارد، حتی اگر کسی توانسته باشد آن را حرکت دهد، دلیل این اقدام همچنان در هاله‌ای از ابهام باقی می‌ماند.

منبع: iflscience

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
حملات جدید آمریکا به جنوب ایران : قشم، سیریک و بندرلنگه هرمزگان کشف مرز ناشناخته در زمین؛ سیاره ما تقارن شگفت‌انگیزی در نحوه بازتاب نور دارد فریبا: نمایش ایران مقابل مصر شجاعانه و تماشایی بود جزئیات مراسم وداع و تشییع رهبر شهید انقلاب اعلام شد جزئیات مراسم وداع و تشییع پیکر رهبر شهید در تهران ضرورت ثبت‌نام و بیمه زائران اربعین در سامانه سماح رکورد تاریخی خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی جهان ارتش سودان: در معرض توطئه‌ای صهیونیستی قرار داریم جان‌باختن یک فعال محیط‌زیست در حادثه آتش‌سوزی بهبهان؛ استان خوزستان غریب‌ آبادی: مسئولیت عاملان جنایت سردشت را با جدیت پیگیری می کنیم حذف آزمون و مصاحبه برای دریافت پروانه مشاوران املاک ادعای نتانیاهو: به یک توافق چارچوبی رسیده‌ایم که ما را قادر می‌سازد به درگیری با لبنان پایان دهیم تظاهرات صدها نفر در سوئد در اعتراض به نقض آتش بس در غزه چالش جدید زلاتان ابراهیموویچ در آمریکا ؛ از تنش روی آنتن تا هنر برنامه‌سازی یا شانس خالص؟ استاندار خراسان رضوی: محل خاکسپاری رهبر شهید در حرم رضوی هنوز قطعی نشده