۲۹ آذر ۱۴۰۴
به روز شده در: ۲۹ آذر ۱۴۰۴ - ۱۰:۱۷
فیلم بیشتر »»
کد ۱۱۰۹۹۱

دايي و احمدي نژاد در تقابل

تحليلي بر هشدار يحيي زاده به دايي
عصر ايران ورزشي، پرناز صديق - روز گذشته ( دوشنبه ) جلال يحيي زاده رئيس كميسون تربيت بدني مجلس شوراي اسلامي، به علي دايي هشدار داد كه مراقب اظهارات خود باشد.

يحيي زاده در گفتگو با خبرگزاري دولتي ايرنا گفت : " برخورد دايي در خصوص اختلاف مالي اش با مسئولان فدراسيون فوتبال به هيچ عنوان صحيح نبود و او بايد حفظ حرمت کند. " وي همچنين افزود: "  اگر به دايي به معني واقعي هم اجحاف شده باشد، او بايد احترام افکار عمومي را حفظ کند و اين گونه بي پروا و بدون در نظر گرفتن حرمت ديگران اظهار نظر نکند. اظهارات دايي در حالي بيان مي شود که نقش او در عدم صعود تيم ملي به جام جهاني کم نبوده است.  "

هشدار يحيي زاده به دايي درحالي صورت مي گيرد كه علي دايي در حمله بي پرواي خود به كفاشيان در برنامه نود، تلويحاً دولت محمود احمدي نژاد را عامل بركناري خود از تيم ملي دانست.
دايي در برنامه نود به اين نكته اشاره كرد كه آمدن و رفتن او از تيم ملي هيچ ربطي به فدراسيون فوتبال نداشت و محمد علي آبادي، رئيس وقت سازمان تربيت بدني، او را با اصرار به تيم ملي آورده است.

 البته دايي در نقد حذف كنندگانش از تيم ملي، فراتر از علي آبادي نرفت و هيچ اشاره اي به محمود احمدي نژاد نكرد. انتقاد احمدي نژاد از بازي تيم ملي در برابر عربستان، مهمترين نشانه تمايل وي به بركناري دايي و بدون ترديد مهمترين عامل وداع اجباري مرد جاه طلب فوتبال ايران با نيمكت تيم ملي بود.

دايي نه در برنامه نود و نه در همان ايام بركناري از تيم ملي، سخن صريحي در باب نقش احمدي نژاد در اخراجش از تيم ملي نگفت ولي در جريان انتخابات رياست جمهوري، با حمايت قاطعش از مير حسين موسوي، سعي كرد سخنان احمدي نژاد در فرداي ديدار ايران – عربستان را تلافي كند.

شايد اگر احمدي نژاد موجبات حذف دايي از تيم ملي را فراهم نكرده بود، علي دايي هم در انتخابات رياست جمهوري آنچنان صريح و بي پروا از مير حسين موسوي حمايت نمي كرد؛ چرا كه دايي خوب مي داند كه چه زماني چه چيزي را بگويد. او هنگامي كه در پرسپوليس غمخوار – بگوويچ بود، به رغم رابطه نامطلوب تماشاگران پرسپوليس با غمخوار، امري كه از جدال درگيري پروين و غمخوار نشات مي گرفت، همواره از غمخوار حمايت مي كرد  اما زماني كه غمخوار غزل خداحافظي را خواند و از پرسپوليس رفت، دايي هم در برنامه نود تغيير موضع داد و زبان به انتقاد از غمخوار گشود.

دو هفته پيش هم علي دايي مي دانست كه انتقاد از كفاشيان و شفاف سازي درباره نقش علي آبادي در تكيه زدنش بر مسند مربيگري تيم ملي، تبعات چنداني ندارد ولي انتقاد از محمود احمدي نژاد و يا حتي اظهار نظر درباره نقش او در بركناري اش از تيم ملي، مي تواند تبعات سنگيني داشته باشد؛ تبعاتي كه كمترين آنها مي توانست كنار گذاشته شدن از مربيگري پرسپوليس باشد. بنابراين دايي هر چه كه در دلش بود بر سر كفاشيان خالي كرد.

اما مقامات دولتي، كه كفاشيان را براي تحقق مطالباتشان رئيس فدراسيون فوتبال كرده اند، نيك مي دانند كه حمله دايي به كفاشيان، حمله اي باواسطه به آنها است. اما در شرايط كنوني كه دايي محبوب تماشاگران پرسپوليس است، به صلاح آنها نيست كه خود را به ورطه مجادله با علي دايي بياندازند.

علي آبادي كه ديگر رئيس سازمان تربيت بدني نيست و احتمالاً از محبوبيت اندك خود در افكار عمومي به خوبي باخبر  است، پاسخي به دايي نداد تا تماشاگران پرسپوليس را با خود بد نكرده باشد. محمود احمدي نژاد هم بدون ترديد شان خود را بالاتر از آن مي داند كه بخواهد با دايي يكي به دو كند.

علاوه بر اين احمدي نژاد با توجه به اتفاقات پس از انتخابات و شكل گيري جنبش سبز در ايران، ترجيح مي دهد كه با سرمربي ِتا كنون موفق محبوبترين تيم فوتبال ايران درنپيچد تا مخالفان سياسي اش بيش از پيش فرصت و قدرت تحريك افكار عمومي عليه او را پيدا نكنند.

هم از اين روست كه  جلال يحيي زاده، رئيس كميسيون تربيت بدني مجلس و نماينده همسو با دولت احمدي نژاد، به ميدان دفاع از كفاشيان پا مي گذارد؛ رئيس فدراسيوني كه زمين و زمان گواهي مي دهند كه منصوب مسلوب الاراده روساي بالاتر است.

مهمترين اتهام كفاشيان گوش به فرمان بودن وي در برابر دستورات مقامات دولتي است. يعني ناظران و حاضران در عرصه فوتبال، معتقدند دولت احمدي نژاد كفاشيان را رئيس فدراسيون كرده تا مبادا يك صفايي فراهاني ديگر در فوتبال ايران پيدا شود و با تكيه بر حمايت فيفا از استقلال روساي فدراسيون هاي كشورهاي عضو فيفا، مانع از دخالت دولتمردان ايراني در مقدرات و مناسبات فوتبال اين مرز و بوم شوند.

بويژه اينكه فوتبال محبوبترين ورزش جهان و ايران است و دولت احمدي نژاد با رويكرد توده گرايانه اش، نمي تواند زمام امور فوتبال را به  رئيس فدراسيوني بسپارد كه ياراي تمرد از خواست مقامات دولتي را در بزنگاه هاي حساس فوتبال اين كشور داشته باشد.

هشدار يحيي زاده به دايي، در واقع هشدار دولت دهم به علي دايي است. بويژه اين جمله يحيي زاده كه " اظهارات دايي در حالي بيان مي شود که نقش او در عدم صعود تيم ملي به جام جهاني کم نبوده است "، جمله اي است كاملا مطابق و همسو با نظر محمود احمدي نژاد راجع به عملكرد علي دايي در تيم ملي.

علي دايي تا كنون با كسان بسياري آشكار و پنهان، در نزاع بوده است. از محمد مايلي كهن وداريوش مصطفوي، كه آشكارا در برابر دايي قرار گرفتند و دايي را در حذف خود از مربيگري تيم ملي و رياست فدراسيون فوتبال موثر و مقصر مي دانستند تا جواد زرينچه و احمد رضا عابدزاده، كه نزاعي پنهان با دايي را تجربه كردند و هر دو دايي را در حذف خود از تيم ملي در آستانه جام ملتهاي سال 2000 دخيل مي دانستند.

دايي تا كنون با دو كاپيتان و يك مربي تيم ملي و دو رئيس فدراسيون درپيچيده و از تمامي اين نزاعها  پيروزمند بيرون آمده است. آيا او اكنون درصدد نزاع  با افرادي برجسته تر و سياسي است؟ افرادي چون محمد علي آبادي و محمود احمدي نژاد.

ظاهراً اين گونه نيست؛ چرا كه دايي در برنامه نود تنها به كفاشيان حمله كرد و بيش از اين پيش نرفت. اما اگر جايگاه دايي درپرسپوليس تحكيم شود، بعيد نيست كه دايي در اين نزاع زيرپوستي پيشروي هم كند.

اگر دايي جام حذفي را ببرد و پس از آن در برنامه نود شركت كند، ممكن است علي آبادي را نيز آماج حملات خود سازد. اما آيا روزي مي رسد كه دايي با محمود احمدي نژاد هم درگير شود و تقابل پنهانش با رئيس جمهور اصولگرا را عيان و عريان سازد؟        

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۹ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۷
1
1
من به وجود دائئ افتخار میکنم او سرمایه این مملکت است و بی محابا حرفها را میزند و از هیچکس هم ترسی ندارد
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۵ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۷
1
0
با کمال تاسف هر خارجی و بیگانه مفلس(قطبی،ایوانکوویچ و...) می آید می خورد هر کاری دلش خواست می کند و هر ایرانی باشد باید برای احترام خفه شود و آقایان هر كاري خواستن بکنند. واقعا از یک نماینده مجلس بعید است. مثلا ایشان می خواهد حق ملت را احقاق کند. هی هی هی حتما در مورد سایر حوزه ها هم ایشان اینگونه عمل می نمایند . متاسفم.
بی نام و نشان
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۱ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۷
0
1
دایی قدرت سیاسی بالایی داره وممکن نیست که با احمدی نژاد مجادله کنه ولی تو
پیررامون خودش رقیب می طلبه که این دعوت به جنگ فقط از قدرت نشات می گیره.
ل
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۰ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۷
0
1
... نوشتين. اصلا دايي چيزي در مورد دولت نگفت. ميخواهيد جوسازي كنيد و كليك خور خبرو بالا ببيريد. تيتر چرت نزنيد. الحق كه حروم خوريد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۱ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۷
0
0
چيه عصرايران مگه دروغ ميگه چرا فوتبال را هم سياسي كردن دايي اگه از موسوي حمايت كرده. حق طبيعيش بوده به كسي مربوط نيست. همه اش را حق گفته.
هادي
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۴ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۷
0
0
مساله به اين پيچيدگي نيست و آقاي دايي فقط از كفاشيان انتقاد تند كرد. و اگر هم دل پر از دولت داشته باشد اينقدر موقعيت شناس هست كه فعلاً به بالاتر از كفاشيان حمله نكند هرچند كه دخالت دولت در بركناري علي دايي واضح بود و حق با آقاي دايي است. فعلاً با توجه به ساختاري كه وجود دارد از فوتبال كه يك پديده بزرگ محسوب مي شود در جهت بهره برداري سياسي در كشور ما استفاده مي شود كه اين درست نيست مطمئناً اين وجهه دولت را مخدوش مي كند و اگر فدراسيون مستقل باشد دولت هم متهم به چنين اقداماتي نخواهد شد. در جريان بركناري آقاي دايي با آبروي ايشان بازي كردند و حقش نبود كه اخراج شود و در واقع بايد نتيجه كار وي را مردم بايد مي ديدند و در نهايت هم مردم قضاوت مي كردند.
آریا
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۲ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۸
0
1
مثل اینکه مشخص شد که دولت دستور داده به هر قیمتی که شده پرسپولیس نباید قهرمان شود!!!!
مهران
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۱ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۸
0
0
بابا مگه يادتون رفته كه بعد از باخت مفتضحانه به عربستان اين تمام يكصد هزار نفر بلكه كل ملت بودند كه خواستار بركناري دايي بودند . اگر هم احمدي نژاد دايي رو بركنار كرده دستش درد نكنه . دايي فكركرده كيه ؟ حتما بايد بعد از باخت تاريخي در آزادي مجسمه اين شازده را در ميادين شهر نصب مي كرديم .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۸ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۸
0
0
اخر اين يحيي زاده کلمه فوتبال را به اش اشرافيت دارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۲ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۸
0
0
دایی مرد بزرگی است و محبوبیتی بیش از دولتیان دارد. شک نکنید.
نيازي
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۵ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۸
0
0
تمام حرفها و استدلااهي شما ،صحيح .ولي به نظر مي آيد كه شما ضد دايي و پرسپوليس هستيد كه اين مطلب را نوشته ايد تا احساسات مسئولين را عليه دايي بسيج نماييد . والسلام
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۱ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۸
0
0
جالب بود.
aiean
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۸ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۸
0
0
حال ملت از این .... بهم میخوره. دایی هم خوب کرده. تحلیل واقعی بود. ممنون از سایتتون
ناشناس
-
۱۱:۲۲ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۸
0
0
دایی نسبت به یحیی زاده خیلی به این مملکت خدمت کرده وخیلی وقتها دلهای بسیاری راخوشحال کرده است اما این یحیی زاده چطور؟ و اصلا ایشان حق ندارد درباره دایی چنین اظهار نظر کند چرا که جایگاه آقای دایی بسیار بسیار بیشتر و رفیعتر از ایشان است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۵ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۸
0
0
اين آقاي نماينده اينگونه از حق موكلانش مي خواهد دفاع كند؟!!
هادي
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۳ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۸
0
0
http://www.lohenavin.com/post/jjybef.aspx?lang=fa
لطفاً به لينك مراجعه شود.
علي اكبري
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۰ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۸
2
0
يعني فقر تئوريك اينقدر بيداد مي كند كه شما يك فوتباليست را با رييس جمهور كشور در تقابل قرار مي دهيد؟ بابا خجالت بكشيد .حرمت ها وجايگاهها را پاس بداريد . خليفه كشي را باب نكنيد . اين خانم صديقي كه تغذيه خوانده و رشته ورزشي اش هم شنا بوده ازكي كارشناس سياسي شده ؟ جل الخالق......
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۰ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۸
0
0
به نظر بنده آقاي دائي هر حرفي ميزنه فقط براي ميهن و مملكته، به سياست هم كاري نداره.يادمان نرفته سالها تلاش و زحمت دايي در تيم ملي، كمتر بازيكني مثل دائي اينقدر ازخودش براي تيم ملي مايه گذاشته.حالا آقايان لطفا دايه مهربانتر از مادر نشوند!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۰ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۹
0
0
اينكه نماينده هاي كنوني مجلس وكيل الدوله هستند هيچ شكي در آن نيست پس نبايدبه حرفهاي اين آقاي نماينده كه معلوم نيست چطوري رئيس كمسيون تربيت بدني شده خرده گرفت چون به وظيفه اش عمل كرده و نبايد از دايي كه جزئی از اين مردمه به خاطر اجحافي كه بهش شده حمايت كنه. ضمنا بعيدميدونم اين آقا با شورت ورزشي كه استغفرالله ! با شلوار ورزشي هم عكسي داشته باشه . احتمالا كمیسيون كم آوردن تربيت بدني مونده بوده دادن به آقاي يحيي زاده! عضو و كاپيتان اسبق تمام تيمهاي ملي ايران !يه نكته ديگه : اين تحليل آبگوشتي هم احتمالا توسط همون نويسنده مطلب هرز مقايسه دايي و شاپور پهلوي و در جهت تخريب دايي نوشته شده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۷ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۹
0
0
یادتون نرفته که همین دایی با قاطعیت از بردن عربستان و صعود می گفت اما هممون دیدم که چه گندی زد به تیم ملی. یادمون نرفته که چندین سال در اوج پسرفت در تیم ملی نگه داشته می شد و مرتب خراب می کرد. حالا دایی شد عزیز؟؟
m-b
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۲ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۹
0
0
اسطوره فوتبال ایران نباید فراموش کند دولت احمدی نژاد او را به سرمربیگری تیم ملی ایران گماشت وگرنه او کجا و تیم ملی کشور هفتادوسه میلیونی ایران کجا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۹ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۹
0
0
لطفا" به اين نماينده مجلس بفرمائيد كه ورزش را سياسي نكند زيرا رك گويي از ويژگيهاي قهرمانان ورزشي و اسطوره ها مي باشد و اين بس صفتي نيك و پسنديده مي باشد و براي سايت شما هم متاسفم كه اينچنين عليه بهترين و بزرگترين اسطوره فوتبال ايران جوسازي مي نمائيد . حفظ حرمت اسطوره ها ، احترام به مليت و هويت ايراني ماست كه نبايد فراموش شود .
ناشناس
-
۰۲:۰۷ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۰
0
0
دوستان بهتر است افتخارات دایی را زیر سوال نبریم هرچقدر هم که باهاش اختلاف نظر سیاسی داشته باشید
منفرد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۹ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۰
0
0
به نام خدا
سردبیر عزیز عصر ایران ورزشی
با سلام
لازم به یادآوری است که :
آقای یحیی زاده رییس کمیته تربیت بدنی کمیسیون فرهنگی هستند نه رییس کمیسیون تربیت بدنی !!؟ اساساً چنین کمیسیونی در مجلس وجود ندارد.
طبق آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی هر کمیسیون در مجلس شامل چند کمیته می باشد. که آقای یحیی زاده رییس یکی از کمیته های تخصصی ( کمیته تربیت بدنی ) کمیسیون فرهنگی می باشند .
پس لطفا اصلاح نمایید ...متشکرم

عصر ایران ورزشی: بله، حق با شما است. آقای یحیی زاده رئیس کمیته تربیت بدنی کمیسون فرهنگی مجلس و البته رئیس فراکسیون ورزش هستند. با تشکر از تذکرتان.
علي
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۱ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۰
0
0
واقعاً براي كساني كه علی دایی را اسطوره مي دانند متاسفم. بعضي ها دوست دارند بهشون توهين بشه. مگه هيمن دايي نبود كه در جريان بازي هاي جام جهاني 2006 و بعد از اون افتضاح گفت مردم چه گلي رو سر من گذاشتن.
arsia
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۶ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۰
0
0
فكر نميكنم كسي به اندازه علي دايي به اين مملكت خدمت كرده باشه . كاري نكرده كه تحريم شويم . در عوض ايران و به همه ملت ها شناسونده . با سواد و با لياقت هم هست . پس بايد قدرش را بدونيم
هانی
Indonesia
۱۸:۵۶ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۰
0
0
دائی شایستگی مربیگری تیم ملی رو نداشت و نخواهد داشت. همه یادشون هست که بعد از افتضاح بازی با عربستان خبری از دائی نشد با اون همه رجزخوانی. اگرهم احمدی نژاد دائی رو برکنار کرده دستش درد نکنه که واقعا مردانگی کرد دم این آدم را کوتاه کرد.علی دائی خیلی خودش را گنده حساب کرده بود که میخ واست با رئیس جمهور یک مملکت دربیآفته؟ من احمدی نژاد رو قبول ندارم، روز بازی با عربستان واسه یک سفر کاری توی سنگاپور بودم، اون روز میخواستم سر به تن علی دائی نباشه....
مصطفي
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۲ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۱
0
0
به هر حال رويه شما عصر ايران خيلي مشخصه. خبرگزاري هاي دولتي همچين تحليلي نداشتن ،‌شما وقتي مياي همچين چيزي مينويسي معلومه قصد و غرض داري. با اين تحليلي که انجام ميدي داري حرفه خودت رو زير سوال مي بري. شما هدفت کمک نيست. فقط قصد تخريب داري. تو اين مورد اميدوارم هيچ وقت موفق نباشي
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۲ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۱
0
0
مستر یحیی زاده، دایی شناسنامه فوتبال ایرانه، سعی کن بفهمی...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۹ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۲
0
0
یاشاسین علی دایی
رضا
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۲ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۵
0
0
اين ارزوي فتنه گران كه علي دايي با رئيس جمهور محبوب نزاع كند را انشا الله فتنه گران و بدخواهان به گور خواهند برد