فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۱۵۳۸۴۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۹ - ۱۴-۰۱-۱۴۰۵
کد ۱۱۵۳۸۴۰
انتشار: ۱۸:۵۹ - ۱۴-۰۱-۱۴۰۵

انستیتو پاستور: تولید واکسن و سرم ادامه دارد

انستیتو پاستور
هدف قرار دادن مراکز بهداشتی و تولیدکننده دارو و واکسن، نقض آشکار اصول اخلاقی و انسانی در درگیری‌های مسلحانه است. این اقدامات نه‌تنها زیرساخت‌های فیزیکی، که اعتماد عمومی به نظام بهداشت جهانی را هدف قرار می‌دهد.
انستیتو پاستور ایران در پی آسیب‌های ناشی از حملات اخیر، با انتشار بیانیه‌ای ضمن تشریح خسارات واردشده، بر تداوم خدمات بهداشتی و درمانی، نبود هرگونه تهدید میکروبی و شیمیایی و عزم برای بازسازی این مرکز تأکید کرد.
 
به گزارش وبدا، انستیتو پاستور ایران در این بیانیه، از تمامی همکاران علمی در داخل و خارج کشور، همچنین مقامات بهداشتی، دیپلماتیک و نظامی که نسبت به حملات به این مرکز ابراز نگرانی کرده‌اند، قدردانی کرده و به‌طور ویژه از حمایت‌های رئیس‌جمهور، وزیر بهداشت، وزیر امور خارجه و مدیرکل سازمان جهانی بهداشت تقدیر کرده است.
 
در متن بیانیه انستیتو پاستور ایران آمده است: «انستیتو پاستور ایران از تمامی همکاران علمی در داخل و خارج کشور، مقامات بهداشتی، دیپلماتیک و نظامی که نسبت به حفظ امنمه مراکز بهداشتی و درمانی و حمله آمریکا و رژیم صهیونیستی به این موسسه ابراز نگرانی کردند، به ویژه رییس‌جمهور محترم، وزیر بهداشت، درمان آموزش پزشکی، وزیر امور خارجه و مدیرکل سازمان جهانی بهداشت که با ابراز مواضع روشن، کشورهای متخاصم را از هدف قرار دادن چنین مراکزی برحذر داشتند تقدیر می‌نماید.
 
انستیتو پاستور ایران، نهادی با نزدیک به یک قرن سابقه در خدمت بهداشت عمومی کشور، در جریان جنگ اخیر چندبار مورد آسیب واقع شده است. نخستین آسیب ها در حملات ۹ اسفندماه و آخرین تخریب ها در ۳ فروردین ماه انجام شد. در این حملات، ضمن تخریب تعدادی از ساختمان های اداری و آزمایشگاهی، بخش‌های تحقیقاتی از جمله بانک سلولی، مالاریا، تحقیقات بالینی و بیوتکنولوژی و ادارات فناوری اطلاعات، فنی و مهندسی و حراست این موسسه بیشتر از بقیه آسیب دیده‌ و یا تخریب شده اند. این بخش‌ها، زیرساخت‌هایی بودند که دهه‌ها برای ایجاد و تجهیز آنها تلاش شده بود. خوشبختانه در این حملات، آسیبی به هیچ کدام از کارکنان خدوم انستیتو پاستور ایران وارد نشده است.
 
هدف قرار دادن مراکز بهداشتی و تولیدکننده دارو و واکسن، نقض آشکار اصول اخلاقی و انسانی در درگیری‌های مسلحانه است. این اقدامات نه‌تنها زیرساخت‌های فیزیکی، که اعتماد عمومی به نظام بهداشت جهانی را هدف قرار می‌دهد.
 
دشمن پس از این حملات، در مواجهه با واکنش‌های جهانی و محکومیت گسترده هدف قرار دادن مراکز بهداشتی، درمانی و علمی، برای انحراف افکار عمومی، موضوع آلودگی زیست‌محیطی و خطرات میکروبی ناشی از این حملات را مطرح کرد. به مردم عزیزمان اطمینان می‌دهیم از قبل تمهیدات پیش‌بینی‌شده در طرح‌های اضطراری به کار گرفته شده بود و بر اساس پایش هایی که بعد از این حملات نیز انجام شد هیچ‌گونه خطر میکروبی یا شیمیایی متوجه محیط اطراف و شهروندان نبوده و نیست.
 
خدمات انستیتو پاستور ایران با این حملات متوقف نشده است و تولید واکسن و سرم در مجتمع تولیدی انستیتو ادامه دارد. خدمات تشخیصی آزمایشگاهی، واکسیناسیون و توزیع کیت‌های تشخیصی نیز از طریق سایر شعب انستیتو بدون وقفه در حال ارائه است.
 
متاسفانه در این حملات، بخشی از بناهای این مجموعه که در فهرست آثار ملی ثبت شده بودند نیز آسیب دیده اند. اما تجربه نشان داده است که جامعه علمی ایران در مواجهه با تهدیدها و چالش‌ها، توانایی بازسازی و ارتقا را دارد. پس از تثبیت شرایط، با اتکا به متخصصان داخلی، این مرکز را بازسازی و بهتر از قبل ان شاءالله خواهیم ساخت.»
ارسال به دوستان
ضرورت ثبت‌نام و بیمه زائران اربعین در سامانه سماح رکورد تاریخی خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی جهان ارتش سودان: در معرض توطئه‌ای صهیونیستی قرار داریم جان‌باختن یک فعال محیط‌زیست در حادثه آتش‌سوزی بهبهان؛ استان خوزستان غریب‌ آبادی: مسئولیت عاملان جنایت سردشت را با جدیت پیگیری می کنیم حذف آزمون و مصاحبه برای دریافت پروانه مشاوران املاک ادعای نتانیاهو: به یک توافق چارچوبی رسیده‌ایم که ما را قادر می‌سازد به درگیری با لبنان پایان دهیم تظاهرات صدها نفر در سوئد در اعتراض به نقض آتش بس در غزه چالش جدید زلاتان ابراهیموویچ در آمریکا ؛ از تنش روی آنتن تا هنر برنامه‌سازی یا شانس خالص؟ استاندار خراسان رضوی: محل خاکسپاری رهبر شهید در حرم رضوی هنوز قطعی نشده درخواست سفارت ایران از غنا برای صعود به جام جهانی رکورد گرمای ۵۰ درجه در کهورک سیستان و بلوچستان مس شهربابک به لیگ برتر فوتبال ایران صعود کرد تبعید ملی‌پوشان اروگوئه به کلاس اکونومی؛ تنبیه پس از حذف از جام جهانی عراقچی یکشنبه به عراق سفر می‌کند