فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۱۵۹۳۱۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۹ - ۰۹-۰۲-۱۴۰۵
کد ۱۱۵۹۳۱۲
انتشار: ۱۰:۴۹ - ۰۹-۰۲-۱۴۰۵

شکاف در اوپک عمیق تر شد؛ امارات راه خود را جدا کرد

اوپک
خروج ناگهانی امارات از اوپک که با هدف افزایش تولید نفت این کشور انجام شده، یک ضربه جدی به نفوذ و جایگاه عربستان سعودی در بازارهای جهانی انرژی محسوب می‌شود.

امارات متحده عربی روز سه‌شنبه اعلام کرد که از ابتدای ماه مه آینده از سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و ائتلاف اوپک‌پلاس خارج می‌شود و قصد دارد تولید نفت خود را افزایش دهد.

به گزارش فارس، خبرگزاری رویترز این اقدام را «ضربه‌ای سنگین به گروه‌های صادرکننده نفت و عربستان سعودی در بحبوحه شوک انرژی تاریخی ناشی از جنگ» ارزیابی کرده است.

اختلاف امارات و عربستان ریشه در دو راهبرد متفاوت نفتی دارد: عربستان سعودی به عنوان رهبر عملی اوپک، خواهان حفظ قیمت بالای نفت (بین ۸۰ تا ۹۰ دلار در هر بشکه) است تا بتواند هزینه‌های سنگین پروژه‌های عظیم خود از جمله «نیوم» (شهر خطی) و برنامه تحول اقتصادی «چشم‌انداز ۲۰۳۰» را تأمین کند.

در مقابل، امارات متحده عربی به دلیل سرمایه‌گذاری‌های کلان خود برای افزایش ظرفیت تولید (بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار توسط شرکت ادنوک) و نیز تنوع‌بخشیدن موفق به اقتصاد خود (به‌ویژه در بخش‌های مالی، گردشگری و لجستیک)، به دنبال افزایش سهمیه تولید خود در اوپک است و به قیمت‌های پایین‌تر نفت (حدود ۵۰ دلار در هر بشکه) وابستگی کمتری دارد. 

به عبارت دیگر، ریاض به دنبال «قیمت بالا» و ابوظبی به دنبال «تولید بالا» است.

علاوه بر این، جنگ اخیر در منطقه و حملات مستقیمی که امارات متحده عربی در جریان آن متحمل شد، نارضایتی ابوظبی را از آنچه «واکنش ضعیف سیاسی و نظامی کشورهای عربی» تلقی می‌کند، افزایش داده است.
انور قرقاش، مشاور دیپلماتیک رئیس‌ امارات، در این باره گفته است که از موضع «ضعیف تاریخی» شورای همکاری خلیج فارس در قبال این حملات، غافلگیر شده است.

واکنش رسانه‌های بین‌المللی

در بیانیه رسمی منتشر شده توسط خبرگزاری دولتی امارات (WAM) آمده است که این تصمیم «پس از بررسی گسترده سیاست تولیدی امارات و ظرفیت فعلی و آینده آن گرفته شده است.»

در این بیانیه تأکید شده که امارات پس از خروج از اوپک، تولید نفت خود را «به تدریج و با برنامه‌ریزی و متناسب با تقاضا و شرایط بازار» افزایش خواهد داد.

خبرگزاری رویترز در تحلیلی نوشته است: «خروج ناگهانی امارات، یکی از اعضای قدیمی اوپک، ممکن است وضعیتی هرج‌ومرج‌آفرین ایجاد کرده و گروه را تضعیف کند؛ گروهی که علیرغم اختلافات داخلی بر سر مسائلی از ژئوپلیتیک گرفته تا سهمیه‌های تولید، همواره سعی در نشان دادن جبهه‌ای متحد داشته است».

شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز گزارش داده که تصمیم امارات «ضربه سنگینی به اوپک و عربستان وارد می‌کند، زیرا این تکتل در مجموع ۳۶ درصد از تولید نفت جهان را به خود اختصاص داده و تقریباً ۸۰ درصد از کل ذخایر اثبات شده نفت جهان را کنترل می‌کند.».

وزیر انرژی امارات، سهیل المزروعی، در پاسخ به این سؤال که آیا امارات با عربستان مشورتی انجام داده است، گفت: «امارات این موضوع را با هیچ کشور دیگری مطرح نکرده است. این یک تصمیم سیاسی است و پس از بررسی دقیق سیاست‌های فعلی و آتی مربوط به سطح تولید اتخاذ شده است».

روزنامه اماراتی «نشنال» نیز توضیح داده که امارات قصد خود را برای افزایش تولید از ۳.۴ میلیون بشکه در روز به پنج میلیون بشکه تا سال ۲۰۲۷ اعلام کرده است. در مقابل، اوپک در سال‌های اخیر به دنبال کاهش تولید برای افزایش قیمت‌ها بوده است.

خبرگزاری رویترز در پایان خروج امارات از اوپک را «پیروزی بزرگی برای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا» توصیف کرده که پیشتر اوپک را به استثمار بقیه جهان از طریق گران کردن قیمت نفت متهم کرده بوده است.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: اوپک ، نفت ، امارات ، عربستان
ارسال به دوستان
کشف مرز ناشناخته در زمین؛ سیاره ما تقارن شگفت‌انگیزی در نحوه بازتاب نور دارد فریبا: نمایش ایران مقابل مصر شجاعانه و تماشایی بود جزئیات مراسم وداع و تشییع رهبر شهید انقلاب اعلام شد جزئیات مراسم وداع و تشییع پیکر رهبر شهید در تهران ضرورت ثبت‌نام و بیمه زائران اربعین در سامانه سماح رکورد تاریخی خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی جهان ارتش سودان: در معرض توطئه‌ای صهیونیستی قرار داریم جان‌باختن یک فعال محیط‌زیست در حادثه آتش‌سوزی بهبهان؛ استان خوزستان غریب‌ آبادی: مسئولیت عاملان جنایت سردشت را با جدیت پیگیری می کنیم حذف آزمون و مصاحبه برای دریافت پروانه مشاوران املاک ادعای نتانیاهو: به یک توافق چارچوبی رسیده‌ایم که ما را قادر می‌سازد به درگیری با لبنان پایان دهیم تظاهرات صدها نفر در سوئد در اعتراض به نقض آتش بس در غزه چالش جدید زلاتان ابراهیموویچ در آمریکا ؛ از تنش روی آنتن تا هنر برنامه‌سازی یا شانس خالص؟ استاندار خراسان رضوی: محل خاکسپاری رهبر شهید در حرم رضوی هنوز قطعی نشده درخواست سفارت ایران از غنا برای صعود به جام جهانی