فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۲۹۸۸۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۱ - ۱۶-۰۵-۱۳۸۹
کد ۱۲۹۸۸۶
انتشار: ۱۲:۴۱ - ۱۶-۰۵-۱۳۸۹

اجاره به شرط تمليك اراضي منتفي شد

عصر ایران
وي گفت: بخشي از اينها كه دلايل موجه داشته باشند به آنها مهلت داده مي‌شود تا در زمان مشخصي كه يك تا 3 سال بيشتر نخواهد بود طرح را عملي كنند.

فارس: مديركل اداره منابع طبيعي استان تهران گفت: در صورتي كه طرح‌هاي واگذاري كشاورزي و غير كشاورزي سنوات گذشته توجيه اقتصادي نداشته باشد زمين‌ها پس گرفته مي‌شود.

علي‌اصغر منصور خاكي اظهار داشت: واگذاري اجاره به شرط تمليك اراضي منابع طبيعي و مراتع به متقاضيان منتفي شده اما در قالب ماده 3 افراد مي‌توانند از اراضي ملي اعم از بياباني و غير بياباني براي ايجاد فضاي سبز تقاضا بدهند و در كنار آن اگر مي‌توانند فعاليت اقتصادي داشته باشند.

وي افزود: به دليل كم بودن آب در استان تهران و پايين بودن آب سفره‌هاي زيرزميني واگذاري اراضي از دستور كار ملي خارج شده است.

خاكي در پاسخ به اينكه در سالهاي اخير سياست‌هاي اجاره به شرط تمليك و طرح طوبي تا چه اندازه باعث تخريب مراتع شده است، گفت: طي 4 سال گذشته به دليل كمبود آبهاي زيرزميني واگذاري‌ها به صفر رسيده است يعني در جايي كه آب نباشد واگذاري‌ها به جز تخريب ثمره‌اي نخواهد داشت.

وي با بيان اينكه زمين‌هاي واگذار شده قبلي هم در صورت نداشتن توجيه اقتصادي برگردانده مي‌شوند، گفت: در سال 86 در خصوص ماده 33 قانون حفاظت و بهره‌برداري سازمان منابع طبيعي جنگل و آبخيزداري كشور اصلاحيه‌اي به تصويب رسيد كه طي آن هيئت نظارتي متشكل از جهاد كشاورزي استان، منابع طبيعي، سازمان مسكن و شهرسازي تشكيل ‌شود.
وي افزود: اين هيئت نظارت به تمام طرح‌هاي واگذاري كشاورزي و غير كشاورزي كه در سنوات گذشته به افراد داده شده نظارت مي‌كند و اگر توجيه اقتصادي نداشته باشد به خلع يد و استرداد زمين اقدام مي‌كند.

وي گفت: بخشي از اينها كه دلايل موجه داشته باشند به آنها مهلت داده مي‌شود تا در زمان مشخصي كه يك تا 3 سال بيشتر نخواهد بود طرح را عملي كنند.

خاكي گفت: ارزيابي دقيقي از ميزان خسارت وارده از سياست‌هاي اجاره به شرط تمليك نيست اما طبيعي است كسي كه قرارداد اجاره مي‌بندد حق دارد تغييراتي هم در آن ايجاد كند برخي از آنها زمين را تسطيح كرده و از شكل منابع طبيعي در‌آورده‌اند كه اگر نتوانند طرح خود را اجرا كنند، خسارت وارده به منابع طبيعي را هم بايد بپردازند.از مجموع يك ميليون و 530 هزار هكتار اراضي ملي استان تهران حدود 156 هزار هكتار اراضي عرصه‌هاي بياباني شناسايي و ثبت شده است.

مديركل اداره منابع طبيعي استان تهران گفت: اصلاح يك پنجم از عرصه‌ها در شهرستان‌هاي ورامين، ري، پاكدشت، كرج، نظرآباد انجام شده است.

وي گفت: در راستاي عمليات بيابانزدايي در ورامين 14 هزار هكتار از اين شهرستان نهالكاري شده و عمليات بوته‌كاري و بيولوژيك نيز انجام مي‌شود.

خاكي گفت: عمليات جوان‌سازي تاغ‌زارها از ديگر اقداماتي است كه براي بيابانزدايي در اين منطقه انجام مي‌شود.

مديركل اداره منابع طبيعي استان تهران تصريح كرد: از بخش خصوصي براي بيابانزدايي استفاده مي‌شود و 1500 هكتار از منابع طبيعي براي احيا و انجام فعاليت‌هاي كشاورزي به بخش خصوصي واگذار شده است.

ارسال به دوستان
شاهکار تلسکوپ اقلیدس: ثبت پرجزئیات‌ترین تصویر از قلب راه شیری با ۲۶ ساعت رصد(+عکس) چند قدم در روز برای جبران ساعت‌ها نشستن کافی است؟ ۵ علامت سکته مغزی خفیف که نباید نادیده گرفت استایل متفاوت سوگل قلاتیان در کتابخانه؛ بازیگر لیسانسه‌ها مخاطبان را غافلگیر کرد (+عکس) ورود بخشی از قاچاقچیان موادمخدر به «اردوگاه‌های کار اجباری» برای سپری کردن مجازات از تانک تی-34 تا هیولای خزر؛ داستان نبوغ الکسیف (+عکس) امروز با سعدی: تو که پادشاه حُسنی نظری به بندگان کن آموزش زبان انگلیسی به سبک عصر ایران / درس پنجاه و هشت تعداد ساعات کار مورد نیاز یک کارگر در کشورهای مختلف برای درآمد ۱,۰۰۰ دلاری (+ اینفوگرافیک) معاون قوه قضائیه :موتورسواری بانوان منع شرعی ندارد/اگر مجلس قانون گواهی نامه برای آنها را تصویب کند قوه قضاییه هم موافق است چرا دوربین‌ روی تلفن‌ هوشمندمان را مدیون «اینشتین» هستیم؟ ردپای دو شرکت آمریکایی در سفره‌های ایرانی‌ها/ چرا ترامپ در مورد تجارت کشاورزی ایران دروغ گفت؟ انشقاق در نیروهای متعهد و انقلابی بر سر مذاکرات و رهبری روزنامه جمهوری اسلامی: توافق را شکست ندهيم ایران ۱ - ۱ مصر/ مصر روی دروازه ایران خیمه زده