۲۷ خرداد ۱۴۰۳
به روز شده در: ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۲
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۴۹۱۹۹
تعداد نظرات: ۱۰۶ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۳ - ۲۳-۰۹-۱۳۸۹
کد ۱۴۹۱۹۹
انتشار: ۰۹:۴۳ - ۲۳-۰۹-۱۳۸۹

واکنش کیهان به برکناری متکی: با كدام توجيه؟!

در هيچ رساله اي به رئيس جمهور محترم توصيه نشده است كه مثلا؛ «مستحب است وزير امور خارجه در آستانه تاسوعا و عاشوراي حسيني(ع) عزل شود و تاخير در بركناري او تا پايان تاسوعا و عاشورا، كراهت داشته و خلاف احتياط است»!
روزنامه کیهان در سرمقاله خود به قلم حسین شریعتمداری نوشت:

در اصل يكصدوسي و ششم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران آمده است؛ «رئيس جمهور مي تواند وزراء را عزل كند» و در اصل يكصدوسي و پنجم همان قانون تصريح شده است كه؛ «رئيس جمهور مي تواند براي وزارتخانه هايي كه وزير ندارند، حداكثر براي مدت 3 ماه سرپرست تعيين نمايد». بنابراين عزل آقاي منوچهر متكي از وزارت امور خارجه و انتصاب همزمان آقاي دكتر علي اكبر صالحي به سرپرستي اين وزارتخانه كه عصر ديروز طي دو حكم جداگانه از سوي رياست محترم جمهوري صورت پذيرفت، اقدامي كاملا قانوني و در حوزه اختياراتي بوده است كه قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران به رئيس جمهور محترم كشورمان داده است. اما در قانون اساسي نيامده است كه رئيس جمهور مكلف است وزير امور خارجه كابينه خود را دقيقا هنگامي كه به عنوان ماموريت رسمي در يك سفر خارجي به سر مي برد، از وزارت بركنار كند! و يا در هيچ رساله اي به رئيس جمهور محترم توصيه نشده است كه مثلا؛ «مستحب است وزير امور خارجه در آستانه تاسوعا و عاشوراي حسيني(ع) عزل شود و تاخير در بركناري او تا پايان تاسوعا و عاشورا، كراهت داشته و خلاف احتياط است»!

نگارنده به هر دو برادر بزرگوار، آقايان متكي و صالحي ارادت داشته و آنها نيز از اين ارادت بي خبر نيستند، و اساسا موضوع اين وجيزه درباره چرايي پايان دادن به مسئوليت يكي از آن دو برادر عزيز و سپردن مسئوليت به برادر عزيز ديگر نيست، سخن آن است كه اين عزل و نصب بر فرض ضرورت- كه تشخيص آن مطابق قانون اساسي برعهده رئيس جمهور و از اختيارات ايشان است- مي توانست به دور از برخي جوانب احتمالا توهم آفرين نيز صورت پذيرد.

عزل آقاي منوچهر متكي در حالي كه وي به عنوان وزير امور خارجه در ماموريت رسمي خارج از كشور به سر مي برد، اين توهم را در اذهان عمومي و طرف هاي خارجي پديد مي آورد كه كدام ضرورت و مسئله فوري و فوتي در كار بوده است كه آقاي دكتر احمدي نژاد حتي درنگ يك روزه يا چند ساعته براي عزل وزير خارجه كابينه خويش را هم جايز ندانسته و نه فقط حكم عزل او را صادر كرده است بلكه لازم ديده خبر مربوط به صدور اين حكم را بلافاصله در اختيار رسانه ها نيز قرار دهد! چرا...؟!

در عرف شناخته شده سياسي، عزل يك وزير در حال ماموريت- آنهم ماموريت خارجي وزير خارجه- علاوه بر آن كه نشانه بروز ناگهاني اخلال در سياست خارجي يك كشور تلقي مي شود، اهانت آشكار به شخصيت وزير عزل شده نيز هست و اين تلقي را - چه بخواهيم و چه نخواهيم- در پي خواهد داشت كه يكي از رخدادهاي اخير سياست خارجي كشور- روي واژه اخير تاكيد مي شود- رضايت رئيس جمهور را به دنبال نداشته است! و اما، چرا يكي از رخدادهاي اخير؟! پاسخ روشن است، زيرا چنانچه نارضايتي مورد اشاره مربوط به گذشته و چرخه عمومي سياست خارجي كشور باشد، عزل وزير خارجه در حال ماموريت خارجي معني ندارد!

بديهي است كه سياست خارجي كشورمان، چه در عرصه منطقه اي، چه بين المللي و مخصوصا در اجلاس چند روز گذشته ژنو 3 با دستاوردهاي بزرگ و خيره كننده اي روبرو بوده است، تا آنجا كه دشمنان تابلودار نيز توان انكار آن را نداشته اند بنابراين از يكسو، علت عزل آقاي متكي نمي تواند تازه و جديد بوده و طي چند روز اخير پديد آمده باشد و از سوي ديگر بركناري شتابزده ايشان بي آن كه علتي در روزهاي اخير داشته باشد، قابل توجيه و تفسير نيست.

و سؤال اين است؛ پس ماجرا چيست؟! و در روزهاي اخير چه اتفاقي افتاده است كه جناب احمدي نژاد، رئيس جمهور محترم كشورمان، صبر و درنگ يك روزه يا چند ساعته را نيز براي عزل و بركناري ايشان جايز ندانسته است؟! مخصوصا آن كه پيش از اين هم آقاي رئيس جمهور در پي جابه جايي وزير خارجه كابينه خويش بود و البته، بعدها، بنا به عللي از آن منصرف شد.

چند ماه قبل، وقتي آقاي رئيس جمهور، چند تن از نزديكان خود از جمله آقاي اسفنديار رحيم مشايي را به عنوان نماينده ويژه خود در امور خاورميانه، آفريقا، آسيا و... منصوب كرد، اين اقدام ايشان با اعتراض آقاي متكي روبرو شد كه معتقد بود انتصاب نماينده ويژه، حركتي موازي در سياست خارجي و آسيب رسان است و اما، پس از تأكيد رهبر معظم انقلاب بر اجتناب و پرهيز دولت از موازي كاري در سياست خارجي، رئيس جمهور محترم احكام صادره را لغو و مسئوليت نمايندگان ويژه را به «مشاور» تغيير داد.

ولي سه روز قبل، آقاي اسفنديار رحيم مشايي حامل پيام رئيس جمهور به ملك عبدالله پادشاه اردن بود. اين مأموريت آقاي مشايي با جايگاه رسمي وي به عنوان رئيس دفتر رئيس جمهور همخواني چنداني ندارد و به پست و جايگاه «مأمور ويژه» شبيه تر است شايد اين مأموريت با اعتراض آقاي متكي روبرو شده باشد! و... شايد هم علت ديگري در ميان باشد... و در هر دو حالت، شايسته تر آن بود كه رياست محترم جمهوري لااقل تا بازگشت آقاي متكي از مأموريت خارج كشور، صدور حكم عزل ايشان را به تأخير مي انداختند، تا خداي نخواسته تصور نشود رئيس جمهور محترم تاب كمترين انتقاد به رئيس دفتر خويش را ندارند.

حسين شريعتمداري
برچسب ها: برکناری متکی
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۱۰۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴۹
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
164
16
اصلا به شما چی؟ قانون اختیار داده رئیس جمهور تصمیم گرفته ایشان باید پاسخگو داخل وخارج باشد پس بایددر هرلحظه وشرایط تصمیم لازم وبه مصلحت بگیرد دیگه دخالت نکنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
48
109
اگر ما عصر ايران را به عنوان رسانه انتخاب كرديم به اين دليل است كه اخبار كيهان و كيهانيان و را قبول نداريم پس خواهشا شما سخنگوي اين رسانه نشويد
کیمیا
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۰:۲۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
15
40
اینو کیهان خوب اومد! واقعا به ای ذنب قتلت؟
دلسوز
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
4
58
دقیقا یادم هست ؛ چند سال پیش ، آقای دکتر صالحی ، در یک برنامه تلویزیونی مرتبط باموضوع هسته ای حضور داشتند ؛ مجری برنامه ازایشان سئوال سیاسی (مرتبط باموضوع هسته ای ) پرسید که ایشان از پاسخ به آن سئوال صرف نظر کردند و در جواب گفتند : تخصّص و(مسئولیت من) فنّی است . آقای دکتر صالحی شخصیت علمی ، خدوم و دلسوز بزرگواری هستند که ان شاء الله همیشه موفق باشند.تنها سوال من این است : با چه ملاکی به عنوان سرپرست وزارت خارجه منصوب شدند ؟ منوچهر متکی :سفیرایران درژاپن و... ونماینده مجلس شورای اسلامی و وزیر خارجه. وحال به بدترین نحو ممکن ؛ در حالی که در خارج از کشور مشغول انجام وظیفه بودند ، ازکار برکنار شدندوتنها در یک جمله از زحمات ایشان تشکر شد!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
34
100
تو رو خدا سایت به این خوبی، حیف نیست از کیهان خبر نقل می کنید؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
138
24
سلام ودرود به آقای شریعتمداری منتقد واقعی و دلسوز حقیقی ملت ایران .
نظر ایشان نظر اکثریت ملت ایران است خدا حفظش کند که نظر ملت را منعکس می کند و به موقع ودرست انتقاد می کند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
13
47
سلام سياست پدر ومادر ندارد
اسفندياري
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
13
106
توجيه؟؟ كدوم توجيه؟ توجيه كيلويي چنده ديگه؟؟؟
كدوميك از كارهاي چندسال اخير توجيه پذير و موجه بوده كه اين يكي دومي اش باشد؟!
استاد شريعتمداري! شما هم اگر نگران توجيه اين مسئله هستين خودتون براش يه توجيه بتراشين. خودتون كه ماشاءالله توي اين كارها استادين ديگه و نياز به ياداوري نيست برادر!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
17
16
درست درهمان مقطعی که بحث کاهش روابط باانگلیس مهمترین رویداد کشور است ، متکی برکنارشد تا شاید یکشنبه که مجلس بحث کاهش روابط باانگلیس خبیث رو در دستور کار داره ، کاهش روابط تحت الشعاع این اقدام شتاب زده قرار بگیره
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
24
17
راستش من بعيد نميدونم خود آقاي متكي درخواست كناره گيري و استعفا داده باشه
محمد مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
7
71
آقای شریعتمداری سلام
حرف قشنگی زدید ولی جسارتا عرض کنم به اصل مطلب اشاره ای نکردید. اگر کسی رفتارهای دولت را در چند سال گذشته بررسی کند این مطلب را کاملا توجیه پذیر میبیند. اگر شما برای هر امری دنبال علت واقعی بگردید و علت واقعی یک امر را ندانید تعجب میکنید و دنبال علت موجه منطبق با واقعه میگردید. ولی آیا تا کنون رفتارها ی دولت از اصول مشخصی پیروی میکرده که الان این اصول نقض شده باشد تا ما علت موجه را بیابیم ؟یا این رفتارها صرفا بر اساس سلیقه و آزمایش و خطا بوده؟ اولین چیزی که در اینجا مشهود است زیر پا گذاشتن اخلاق حرفه ای میباشد مثل اینکه با دشمن خودمان برخورد میکنیم و در اولین فرصت باید ضربه مهلکی وارد نمود. آیا متکی اگر بر فرض خطا کار بوده دشمن ما هم بوده که رفتاری سخیف با ایشان و مملکت انجام شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
20
56
براي اولين بار يك مقاله منطقي و درست ازشريعتمداري خوانديم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
9
57
عجبا بالاخره يك بار مقاله‌هاي مربوط به كيهان رو تا آخر خوندم.
بابا توضيحات، كيهان هم كه توي هيچ موضوعي كم نمي‌آورد به اين روز افتاده واي به حال ....
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۳:۱۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
3
41
با سلام
بنده به عنوان کسی که به آقای احمدی نژاد رأی دادم اصلا با این اقدام رئیس جمهور موافق نیستم. ایشان حرمت وزیرش را که بیش از پنج سال برایش زحمت کشد تگه نداشت. هر حقی را که در هر زمانی مطالبه و یا اعمال نمی کنند. امان از این عزل و نصب های بدون تحقیق و مطالعه.

در سازمان بنادر و دریانوردی همین دو سه ماه پیش شخصی را از بیرون آوردند و کردند مدیر یکی از ادارات کل مهم حاکمیتی یعنی ادارۀ کل ایمنی و حفاظت دریایی. در حالی که این شخص هیچ سر رشته ای از دریا، بندر و کشتی ندارد و حتی یک روز هم سابقۀ کار در سازمان بنادر ندارد. حال چرا چونکه شاگرد جون جونی فلان وزیر بود.

از سوی دیگر سازمان مانده که با بخشنامۀ کاهش نیروی انسانی در مرکز تا چهل درصد چه کار کند. حال کارمندان سازمان و ادارۀ کل مزبور با چه دل و دماغی و انگیزه ای کار کنند ،آن هم با یک فرد تازه از راه رسیده بی سوادی که مدرک دکترا را هم یدک می کشد. با حقوق قراردادی چند ده میلیونی .

پس آن تعهد و تخصص در کار چه می شود. مگر مقام معظم رهبری نفرمودند که حرام است اگر کسی پستی را بگیرد که صلاحیت و شایستگی آن را ندارد. ایا حقوقی که این آقای مدیر کل دریافت می کند واقعا حلال است.
خدا عاقبت همۀ ما را به خیر کند.
محسن
United States of America
۱۳:۲۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
2
25
به نظر من عزل آقای متکی یک ژست دیپلماتیک بوده... آقای رئیس جمهور مدتهاست که منتظر فرصت برای عزل متکی بوده.علی ای حال تمامی کارهای آقای رئیس جمهور غیر منتظره هست!!! چرا؟ نمی دانم!!! البته عصر ایران که جدیدا از ترس فیلتر شدن مثل مشرق نظرها را سانسور می کند.ولی باکی نیست. ما مشکلی نداریم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
70
11
درود بر مشایی قهرمان و وطن دوست.
ناشناس
Poland
۱۳:۳۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
4
50
شخصیت آقای متکی واقعا خرد شد. واقعا نمیشد صبر کرد ایشان از ماموریت خارجی برگردند؟
حسني
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
59
3
اين چه ... است كه تا ريئس جمهور يك حركتي مي كند همه با وجود اذعان به قانوني بودن اون باز هم اما و اگر در ميارن
اگر بايد يك تصميم در مراكز مختلف بررسي بشود مجلس قانوني در اين مورد بگذارد ولي اگر رئيس جمهور اختيار دارد كه يك كاري بكند كه خوب اجازه بفرماييد و جو را مسموم نكنيد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
3
48
كيه كيه كيـــــــــــــه . . . . ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
14
6
مشگلي نيست يه كم صبر كنيد همه چيز درست مي شود
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
6
29
برادر حسین سلام علیكم بالاخره شما هم انتقاد كردید. حالا دیدید آنها كه انتقاد میكردند به جز بعضی شان ،اكثرشان خیر و صلاح مملكت را میخواستند؟مثل حضرتعالی كه صرفا برای خیر و صلاح مملكت انتقاد میكنید. ورود شمارا به جمع انتقاد گران خیرخواه تبریك عرض میكنیم.خیر مقدم!
ناشناس
Saint Martin (French Part)
۱۳:۵۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
4
70
وقتی کیهان هم لب به اعتراض گشوده دیگه بیبن چه خبره ....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
7
80
ببین چی شده که آقای شریعتمداری هم اعتراض دارند!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۴
0
3
برای اولین باره که می بینم شریعتمداری انقدر به حق و درست از احمدی نژاد انتقاد می کنه.....واقعا اقدام آقای احمدی نژاد با این شرایط بسی جای تامل داره......
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۴
0
4
ببین اطرافیان احمدی نژاد چه نفوذی روی سیاست خارجی کشور دارند!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۴
0
4
الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ، وَالْمُتَاَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ
احمدی نژاد با این کاراش داره نشون می ده که جلو تر از رهبری حرکت می کنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۶
0
4
خسته نباشید آقای متکی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
بله بنده نیز به نوبه خود خسته نباشید عرض میکنی ام.
مهیار
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۶
2
9
آقای شریعتمداری عزیز!اگر همان زمان که ایشان شروع به تخریب و حتک حرمت آبروی سایرین نمودند شما و سایر دوستان به به و چه چه نمی کردید اکنون شاهد .... ایشان نبودیم!خدا بخیر کند پایان کار را!!
محسن ر
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
0
3
بابا اين تغيير و تحولات در تمام كشورهاي دنيا مرسوم هست اما نه به اين شكلي كه دنيا به ريشمون بخنده
رضایی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
1
3
اگر قانوتا اختیار عزل و نصب وزیر با رئیس جمهور است و همه می دانیم که گزینه قلبی ایشان به پست وزارت امور خارجه آقای رحیم مشایی می باشد(حکم نمایندگی ویژه در امور خاور میانه موید این مطلب است) ، علت اینکه با وجود اختیار قانونی و باور قلبی ایشان به کارآمدی آقای مشایی در این پست ، چرا مشایی را به وزارت خارجه نصب نکرده اند جای تامل و تعجب دارد .
م وثوقي
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
0
2
خدا نگهدارش باشه در چشم ما متكي قهرمان است چون زحمت كشيد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
0
1
بركناري آقاي متكي شايد همه را شوكه كرد از مقام رهبري تقاضا ميشود حالا ديكر فكري به حال كشور بشود با اختيارات قانوني هر روز دارد كاري انجام ميشود كه شايدفردا براي جبران دير باشد
حميد
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۸
0
1
دم حسين آقا گرم ، باهاش موافقم ، به مولا ؛ اي کاش خداي مهربون کمي از شانس رحيم جون رو به منوچهر آقا مي داد !
توقف گلزنی تیم ملی با قلعه‌نویی؛ آنالیز آماری بازی ایران و ازبکستان چه می‌گوید؟ اگر می خواهید رای دهید، قبلش این ویدئو را ببینید VAR در فینال جام حذفی؛ بلاتکلیفی تا 4 روز مانده به بازی کشف ۱۳۳ کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در یک کامیون کاروان المپیکی ایران با 38 سهمیه راهی پاریس می‌شود؛ کاهش 7 سهمیه نسبت به توکیو شیرهای گرسنه در جستجوی طلا؛ پاداش 14 میلیون پوندی برای قهرمانی انگلیس در یورو 2024 مریم ماهور مجری خانم برنامه یورو 2024 ؛ چه اتفاق خوبی ... خشونت در یورو 2024؛ درگیری هواداران صرب و انگلیس در آلمان (+فیلم) فنت شیپ هلندی جدی‌ترین گزینه جانشینی ویرا در پرسپولیس نبویان: انصراف جلیلی از کاندیداتوری در انتخابات دروغ است زاکانی: در مترو حجاب بان نداریم لامین یامال درخشش خود را در یورو آغاز کرد؛ گامی فراتر از مسی در 16 سالگی! بیژن زنگنه: رأی من در انتخابات به پزشکیان است حمله شدید منصور ارضی به موضع پزشکیان درباره گشت ارشاد: او دیوانه است اظهارات جنجالی رضا جاودانی درباره پرونده مس رفسنجان؛ احتمال برخورد قضایی و برکناری
وبگردی
نظرسنجی
پیش بینی شما از کناره گیری دو کاندیدای اصلی محافظه کاران؟