فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۵۱۳۰۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۴ - ۱۱-۱۰-۱۳۸۹
کد ۱۵۱۳۰۶
انتشار: ۱۱:۳۴ - ۱۱-۱۰-۱۳۸۹

ايران امروز رسماً رئيس اوپك شد

عصر ایران
چندي پيش سيد محمد علي خطيبي نماينده ايران در اوپك نيز گفته بود: ايران از اول ژانويه به‌طور رسمي رياست اوپك را به‌عهده مي‌گيرد.

فارس: در حالي پيش از اين رياست اوپك در سال 2011 به ايران واگذار شده بود كه وزير نفت ايران از امروز رسماً بر كرسي رياست اوپك تكيه زد.

در حالي رياست سازمان كشورهاي صادركننده نفت اوپك بر اساس حروف الفبا تعيين مي‌شود كه در يكصد و پنجاه و هفتمين نشست اوپك كه اواخر مهرماه در وين برگزار شده بود بر رياست وزير نفت ايران بر اوپك از سال 2011 تاكيد شد.

اين در حالي است كه ايران از 36 سال پيش تاكنون رياست اوپك را به‌عهده نداشته است.

در عين حال روابط عمومي اوپك اعلام كرد: ايران تنها به عنوان رياست اوپك انتخاب شده است. سمت دبيركلي سازمان اوپك كه به‌صورت دوره‌اي و براي دو سال تعيين مي‌شود تنها يك بار در سال‌هاي آغازين تاسيس اين سازمان به ايران رسيده است.

چندي پيش سيد محمد علي خطيبي نماينده ايران در اوپك نيز گفته بود: ايران از اول ژانويه به‌طور رسمي رياست اوپك را به‌عهده مي‌گيرد.

*امكان برگزاري اجلاس اوپك در ايران با دعوت وزير نفت

همچنين عليرضا حميدي يونسي رئيس اداره كنفرانس‌ها و سمينارهاي وزارت نفت اظهار داشته بود: ايران از اول ژانويه 2011 رياست اجلاس وزيران اوپك را به‌عهده خواهد گرفت كه اين رياست تا اول ژانويه 2012 ادامه خواهد يافت.

وي افزود: وظيفه رئيس اجلاس وزيران هماهنگي و نظارت بر برگزاري نشست‌ها و اداره جلسات وزيران عضو اوپك است.

رئيس اداره كنفرانس‌ها و سمينارهاي وزارت نفت در خصوص امكان ميزباني اجلاس وزيران اوپك توسط ايران گفته بود: رئيس دوره‌اي اجلاس مي‌تواند براي برگزاري يك نشست از وزيران عضو دعوت كند كه به كشورش سفر كنند و يك نشست از اجلاس وزيران مي‌تواند به دعوت وزير نفت ايران در كشورمان برگزار شود، كما اينكه در نشست اخير همه اعضا به دعوت وزير نفت اكوادور كه رياست اجلاس وزيران را تا ژانويه به‌عهده دارد به اكوادور رفتند و رنج راه طولاني را براي احترام به درخواست وزير نفت اكوادور به جان خريدند.

وي درباره پيش‌بيني بازار انرژي و وضعيت سقف توليد اوپك با بيان اينكه اعضاي اوپك با برگزاري جلساتي نسبت به تغيير وضعيت بازار واكنش نشان مي‌دهند گفته بود: نظر بعضي وزرا اين بود كه قيمت 85 تا 95 يا حتي 100 دلاري براي هر بشكه نفت قيمت مناسبي است و بهتر است وضعيت توليد به صورتي كه اين قيمت تامين شود ادامه بيابد؛ به همين دليل در اين نشست بر حفظ سقف توليد فعلي تاكيد شد و تصويب ادامه توليد در وضعيت فعلي نشان از موافقت ضمني ديگر وزرا با اين پيشنهاد دارد.

يونسي در پاسخ به پرسشي درباره نگراني‌ها از رعايت نشدن سهميه توليد نفت توسط بعضي اعضا اظهار داشته بود: اوپك يك كميته نظارت بر سهميه‌ها دارد كه به كمك بازوهاي اجرايي بر رعايت سهميه توليد توسط اعضا نظارت كرده و از نقض ميزان اين سهميه جلوگيري مي‌كند.
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: ریاست اوپک
ارسال به دوستان
سقوط طلا به زیر ۴۰۰۰ دلار؛ پایین‌ترین سطح از آبان ۱۴۰۴ نجات یک قلاده شغال گرفتار در استخر نفتی در امیدیه ادعاهای جدید نتانیاهو: کار اسرائیل در لبنان تمام نشده است/ به ایران اجازه هسته ای شدن نمی دهم آمریکا فعالیت سفارت خود در کویت را از سر گرفت هشدار تازه اروپا به ایرلاین‌ها؛ از آسمان ایران و لبنان دوری کنید وقتی VPN محترم می شود! آغاز فاز جدید تغییر کتاب‌های ابتدایی پارکوهی هارطونیان، کتاب‌شناس درگذشت حماس: آماده واگذاری کامل حکمرانی غزه به «کمیته ملی» هستیم زیدآبادی: این صلح از جنس نزاع قدرت نبود! ابراهیم رضایی: تنگه هرمز را با مذاکره فتح نکردیم که با مذاکره واگذار کنیم وزیر نفت: بر مبنای تفاهم‌های تحریمی با طرف آمریکایی، مسیر خود را ادامه می‌دهیم قالیباف در دیدار با رئیس مجلس ترکیه: هیمنه پوشالی آمریکا در جنگ اخیر فرو ریخت راه‌اندازی کلاس‌های جبرانی تابستانی برای دانش‌آموزان/ آموزش رایگان به نیازمندان نیویورک تایمز: داماد ترامپ به جمع میلیاردرها پیوست