فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۶۰۷۱۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۱ - ۰۸-۰۱-۱۳۹۰
کد ۱۶۰۷۱۸
انتشار: ۱۹:۲۱ - ۰۸-۰۱-۱۳۹۰

احتمال ذوب سوخت هسته‌اي نيروگاه اتمي فوكوشيما

عصر ایران
از دو هفته پيش اين احتمال مطرح است كه به دليل از كار افتادن سيستم خنك كننده رآكتورها و افزايش دماي درون آنها، بخشي از سوخت هسته‌اي موجود در نيروگاه ذوب شده باشد. ذوب شدن سوخت هسته‌اي به مفهوم آن است كه مواد راديواكتيو بخار شده و به خارج از نيروگاه راه يافته است.
 دولت ژاپن اعلام كرد كه احتمال دارد بخشي از سوخت‌ هسته‌اي موجود در نيروگاه اتمي فوكوشيما ذوب شده باشد.

به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري دويچه‌وله آلمان، در مدت دو هفته گذشته دولت ژاپن و شركت "تپكو "، شركت اداره‌كننده نيروگاه فوكوشيما، تمامي تلاش خود را براي كنترل وضعيت نيروگاه آسيب‌ديده ژاپن را به كار گرفتند.

نيروگاه اتمي فوكوشيما، واقع در شمال شرق ژاپن، در پي زلزله و سونامي سهمگين روز 20 اسفند به شدت آسيب ديده است . در حاليكه شركت تپكو از انتشار اطلاعات دقيق در مورد وضعيت نيروگاه خودداري مي‌كند و دولت ژاپن نگران حفظ آرامش در اين كشور است، كارشناسان نيروگاه‌هاي هسته‌اي بارها و بارها هشدار داده‌اند كه آسيب‌ديدگي نيروگاه فوكوشيما بسيار جدي است.

ديروز شركت تپكو اطلاعات متناقضي در مورد ميزان آلودگي مواد راديواكتيو در محدوده نيروگاه اتمي فوكوشيما منتشر كرد. بر اساس اين اطلاعات، ميزان آلودگي راديواكتيو ابتدا بيش از 10 ميليون برابر حد مجاز و ساعاتي بعد 10 هزار برابر حد مجاز اعلام شد. سازمان انرژي اتمي ژاپن امروز دوشنبه با انتقاد شديد از انتشار اطلاعات نادرست، از شركت تپكو خواست مانع بروز چنين اشتباهاتي شود.

از دو هفته پيش اين احتمال مطرح است كه به دليل از كار افتادن سيستم خنك كننده رآكتورها و افزايش دماي درون آنها، بخشي از سوخت هسته‌اي موجود در نيروگاه ذوب شده باشد. ذوب شدن سوخت هسته‌اي به مفهوم آن است كه مواد راديواكتيو بخار شده و به خارج از نيروگاه راه يافته است.

سخنگوي دولت ژاپن امروز با اشاره به افزايش مواد راديواكتيو در آب درون رآكتور شماره 2 نيروگاه گفت: اين افزايش مي‌تواند نشانه ذوب شدن بخشي از سوخت هسته‌اي نيروگاه باشد. مواد راديواكتيو با آبي كه براي خنك كردن رآكتور از آن استفاده مي‌شود تماس پيدا كردند. " يوكيو ادانو " در عين حال تأكيد كرد كه ذوب سوخت‌هسته‌اي طولاني نخواهد شد.

كارشناسان نيروگاه‌هاي اتمي هشدار داده بودند كه در صورت كاهش دماي درون راكتورها، سوخت هسته‌اي درون آنها ذوب خواهد شد. دولت ژاپن و شركت تپكو تلاش مي‌كنند با آب‌پاشي ساختمان رآكتورها دماي درون آنها را كم كنند.

در حال حاضر حدود 600 نفر در محوطه نيروگاه آسيب ديده فوكوشيما مشغول كار هستند. در درجه نخست بايستي اتاق فرمان نيروگاه به كار افتد. كارگران همزمان تلاش مي‌كنند با پمپ‌هاي ماشين آتش‌نشاني ديگ‌هاي فشار درون رآكتورها را از آب پر كنند. ميله‌هاي سوخت هسته‌اي درون اين ديگ‌هاي فشار خنك مي‌شود.

خبرگزاري ژاپني "جيلي " روز دوشنبه از تعويض پمپ ماشين‌هاي آتش‌نشاني با پمپ‌هاي الكتريكي خبر داد. به نقل از اين خبرگزاري، تعويض پمپ در رآكتور شماره ي با موفقيت صورت گرفته است و كارگران مشغول تعويض پمپ‌هاي آب‌رساني به رآكتورهاي 2 وي هستند. اين درحالي است كه شركت تپكو امروز اعلام كرد، از آنجا كه ديگ‌هاي فشار هنوز از آب پر نشده‌اند اين احتمال وجود دارد كه اين مخازن، در هر سه رآكتور 1و2 و 3 آسيب‌ديده باشند.
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
پروازهای رامسر به شیراز، مشهد و بغداد برقرار شد سلطانیه زنجان میزبان مسابقات دوچرخه‌سواری قهرمانی کشور تظاهرات هفتگی علیه کابینه نتانیاهو ادامه دارد انتقاد زلاتان از داوری علیه ایران در جام جهانی ستایش اینفانتینو از جذابیت نبرد ایران و مصر پاسخ بیگلربیگی به امیرحسین ثابتی: دو روز قبل از نطق شما، با خواهش وزیر نفت و تنها بخاطر جلوگیری از به مخاطره افتادن مدیریت انرژی کشور استعفا دادم/ چرا رگ گردنتان برای گم‌شدن‌میلیاردها دلار ناشی از‌ فروش نفت باد نکرد؟ زمان بازگشایی مصلای تهران برای وداع با رهبر شهید مسکو: پالایشگاه نفت اوکراین در زاپوریژیا را هدف قرار دادیم حمایت مایلی‌کهن از طارمی پس از پنالتی ناموفق رویترز: هند نفت و گاز بیشتری از ایران می‌خرد بلژیک با درهم‌کوبیدن نیوزیلند برای رقبا خط‌ونشان کشید سایه سنگین اتفاقات ۱۹۸۲ بر دیدار اتریش و الجزایر انصارالله یمن: توافق لبنان و رژیم صهیونیستی، ائتلاف برای نابودی مقاومت است قهرمانی مقتدرانه تیم ملی فوتسال زنان ایران در کافا نبرد سرنوشت‌ساز کرواسی و غنا برای صعود در جام جهانی