۳۰ فروردين ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۷
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۶۲۱۳۳
تعداد نظرات: ۳۳۰ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۴ - ۲۳-۰۱-۱۳۹۰
کد ۱۶۲۱۳۳
انتشار: ۰۹:۰۴ - ۲۳-۰۱-۱۳۹۰

4 نکته ناگفته درباره حذف 4 صفر از پول ملی

عصرایران - حذف 4 صفر از پول ملی کشور ، این بار جدی تر از همیشه مطرح شده است و آن گونه که رئیس کل بانک مرکزی گفته است ، این طرح در یک بازه زمانی یک الی دو ساله در کشور اجرایی خواهد شد. ریال
 
به گفته محمود بهمنی "با تحقق این برنامه، واحد پول خرد بعد از ریال همانند سال‌های گذشته دینار خواهد بود که در این صورت یک ریال برابر با 100 دینار خواهد شد."

در این باره نکاتی چند قابل ذکر است:

1 - در حال حاضر ارزش واحد پول ملی ایران در رده های آخرین جدول ارزهای جهانی است به گونه ای که یک واحد از پول ملی ایران (ریال) ، تقریباً یک یازده هزارم دلار(که مبنای عرفی مقایسه ارزهاست) ارزش دارد. به عبارت دیگر ، یک واحد دلار با 11 هزار واحد ریال برابر است که از نظر حیثیتی در جهان ، به هیچ روی زیبنده ایران نیست.

با حذف صفرها ، یک ریال ، ارزشی برابر یک دلار خواهد داشت که دستکم از نظر شکلی و ظاهری ، آبروی پول ملی حفظ می شود.

البته تاکید می کنیم که بالا بردن ارزش واقعی پول ملی ، با حذف صفرها محقق نمی شود و آنچه در این بند گفتیم ، صرفاً ناظر به مسائل شکلی ماجراست و الا افزایش ذاتی و حقیقی ارزش پول ملی ، صرفاً با تقویت اقتصاد ملی و ارتقای جایگاه جهانی آن امکان پذیر است و لاغیر.

2 - پول ملی ایران "ریال" است اما در همین ایران خودمان ، با یک ریال ، هیچ چیز و هیچ چیز حتی یک شکلات و آب نبات هم نمی توان خرید. یعنی پول پایه ایران که همان "یک ریال" باشد ، در بازار هیچ گونه ارزش و ما به ازای خارجی ندارد.
این در حالی است که در سایر اقتصادها ، یک واحد پول ملی ، آنقدر ارزش دارد که بتوان با آن چیزی خرید ، مانند دلار و درهم و یورو و پوند و لیر و ... اما ریال ایران چه؟

ریال ما آنقدر بی ارزش شده است که اکثر ما ، سالیان درازی است که حتی سکه یک ریالی هم ندیده ایم و اگر یک فرد خارجی از ما بخواهد کوچکترین پول ملی مان - یک ریال - را به او نشان دهیم ، عاجز خواهیم ماند!

سکه های یک ریالی ، هر چند از نظر قانونی هنوز اعتبار دارند و پول ملی اند ، اما اینک به جای آن که در معاملات روزمره استفاده شوند ، خود به عنوان یک کالای عتیقه و یادگاری ، مورد خرید و فروش قرار می گیرند که در دنیا بی نظیر است!

با حذف 4 صفر از واحد پول ملی ، لا اقل این مشکل نمادین نیز حل می شود و کوچکترین واحد پول ملی ایران یعنی یک ریال ، ما به ازای بیرونی می یابد.

3 - طبق اعلام رئیس کل بانک مرکزی ، واحد پول ملی ایران ، ریال باقی می ماند و پول خردمان نیز دینار خواهد بود ( هر صد دینار یک ریال).

در حال حاضر ، هر چند واحد پول ملی مان ریال است ولی آنچه در عرف جا افتاده و عملاً مورد استفاده قرار می گیرد ، "تومان" است. به عنوان مثال هیچ فروشنده ای نمی گوید یک بطری شیر هشت هزار و پانصد ریال ، بلکه به ذکر 850 بسنده می کند و مخاطب نیز می فهمد که منظورش تومان بوده است.

در واقع ، مردم ایران عملاً تومان را واحد پول می دانند و ریال را که قانوناً واحد پول است ، فقط جزء تشکیل دهنده تومان می شمارند.

به نظر می رسد اگر قرار است تغییراتی در این باره شکل گیرد ، بهتر است همراستا با مردم و عرف عمومی ، واحد پول ایران تومان باشد و ریال ، جزء تشکیل دهنده آن ، کما این که به عنوان مثال ، دلار واحد پول و سنت جزء تشکیل دهنده آن در برخی کشورهاست.

با این تدبیر ، دو گانگی فعلی از بین می رود و بسیاری از مشکلات - که گاه ابعاد حقوقی و مالی بزرگی به خود می گیرند ، مانند اشتباه در ریال و تومان در اسناد رسمی و بانکی -  خود به خود حل می شود.

ولی اگر دینار هم به این آشفته بازار اضافه شود ، مردم سرگردان می مانند بین سه عنوان پولی تومان و ریال و دینار!
ضمن آن که دینار ، در حال حاضر تداعی کننده واحد پول کشورهای عربی است (هر چند که در مقاطعی در ایران نیز کاربرد داشته است و در واقع ارزشی معادل یک صدم ریال دارد) و لذا فرهنگ عمومی کشور آن را نمی پذیرد و حتی می توان بر روی ابداع نام های خوش آهنگ و اصیل ایرانی هم فکر کرد.

4 - درباره آثار تورمی حذف صفرها و این که آیا اساساً در این باره موثر است (کاهنده یا افزاینده) یا تاثیری ندارد ، سخن فراوان است که در آینده به آن خواهیم پرداخت ولی در مجال این بحث ، مخلص کلام آن است که دستکم فواید شکلی ، روانی و نمادین فوق الذکر بر آن مترتب است و اگر کلیت طرح با تدبیر و سایر الزامات اقتصادی همراه و اجرایی شود ، می توان آن را طرحی موفق دانست که پیش از ما در برخی کشورها از جمله ترکیه انجام شده و موفقیت آمیز هم بوده است.
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۳۳۰
در انتظار بررسی: ۱۸
غیر قابل انتشار: ۵۱
omid
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
194
517
واحد دینار گرچه در کشورهای عربی استفاده میشود اما عربی نیست و واژه ای یونانی است ریال نیز واژه ای اسپانیایی است که به معنای پادشاه که در اصطلاحاتی هچون رویال ورئال ماندگار شده است اما تومان یک واژه ای مغولی است که همزمان با یورش مغولان به ایران گسترش یافت پس هیچ کدام (دینار ریال تومان ) ایرانی نیست وحتی واژه دریک ودرهم نیز در اصل یونانی می باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
بهتر نيست يك واحد پول ايراني جديد پيدا كنيم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
چرا به این نظر کارشناسی رای منفی داده اند؟؟!!! بابا راست میگه بنده خدا.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
كي گفته دريك يا زريك(دروه هخامنشيان) و دراخم يا معرب آن درهم (دوره اشكانيان)يوناني است؟ آقا كمي علمي و تاريخي و با ذكر سند صحبت كن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
121
366
خواهشاً اگر عنوان پول ملی حتی به غیر از ریال و تومان هم باشد اشکالی ندارد ولی شما را به خدا دینار نباشد .
پاسخ ها
کوروش
| Netherlands |
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
هم ریال عربیه و هم دینار
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۴
بانك مركزي مجري قانون است، طبق قانون 1 ريال معادل 100 دينار است.
ايمان
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
28
112
بابا همينجوري تومن قاطي ميكنم چه برسه دينار و ريال هم بياد!!!!!
حبیب
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
23
172
با نکته سوم شما بسیار موافقم واحد پول تومان و ریال جزء تشکیل دهنده آن...
پاسخ ها
ehsan
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
تیمور گورکانی در زمان حکومت خود از تومان به معنی 10000 استفاده می کرده که ترکیبی از ترکی و مغولی است که آن موقع جزء قلمرومان بود پس تومان کاملا ایرانی است که می شود به عنوان واحد اصلی استفاده شود و ریال هم جزء آن...
محسن رحیمی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
61
74
اصلا عادت کردیم به کارهای نیمه تمام و آشفته بازی.
در اولین زمزمه های تغییر واحد پول پیشنهاد شده بود که واحد ملی پول تالانت شود با واحد جزء تومان که هر تالانت برابر هزار تومان.
چقدر نام زیبایی داشت و بدون هیچ مشکلی.
واقعا این دینار از کجا پیدا شد.اون کدوم کارشناس بود که یه چنین نظر کارشناسی داشت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
121
179
پيش به سوي عربي شدن كشور، ريال عربستان، دينار امارات و بحرين و..
لااقل تومان كمي معقول تر است.يا مثل افغانستان هزار افغاني يا هزار ايراني بهتراست تا دينار و ريال و...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
141
180
حتما اینم جزء مکتب ایرانیه : دینار
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
168
192
دینارمون کم بود که رسید! قبلن حرف از "دارک" می زدند حالا شد دینار! اسم ماهواره "مصباح"، اسم طرح شنا "سباح"! به هر حال باید به فرهنگ عربیمون احترام بگذاریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
وقتي به كشورهاي عربي سر بزني متوجه ميشي اونا دوست ندارند سر به تن ما باشه نمي دونم چه اصراريه به اونا بچسبيم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
منظور از دارک یا داریک همان سکه های رایج در زمان داریوش بزرگ و نخستین سکه های ایرانی است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۴
هيچ اصراري نيست ما به عربها بچسبيم چون فرهنگ ايراني از عربي بالاتر است اما موضوع اسلام است كه از همه چيز مهم تر است وپول حكومت پيغمبر ص دينار ودرهم بوده است پس اينها واحدهاي خوبي هستند : ان لكم في رسول الله اسوة حسنة
سروش(کرمانشاه)
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
64
182
عصر ایران عزیز:تحلیل کوتاه ولی پرکاربردی را ارائه کردید اما من از طرف مردم ایران می گویم: ما هیچ علاقه ی برای وجود واحد پولی به نام د ی ن ا ر نداریم...
پاسخ ها
khorramshahi
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
سروش عزیز گرچه من به شخصه برای بودن یا نبودن دینار بدنبال دلیل های محکم می گردم ولی شما حق نداری به نمایندگی از طرف مردم ایران ایده ات را ارائه کنی !
البته ببخشیدها !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۴
ميتوانيم هر يك ريال را بذاريم يكصد سروش كه هم فارسي باشه هم رفيقمان خوشش بيايد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
27
54
پیشنهاد تومان مناسب است و اینکه دینار را آقای بهمنی مطرح کرده اند همین امروز عده ای از مردم می گفتند اینها علامت عرب زدگی و بدبختی است لازم است در اسامی هم مسئولین محترم دقت نمایند یا اصولا اسم دیگری انتخاب شود و تا مدتی در کنار پولهای قدیمی استفاده شود تامردم عادت کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۴
اتفاقا اگر اسم پول خورد ما مانند پول اصلي اونها باشد بدك نيست ها حالا من گفتم
ارياني
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
112
171
چرا بايد واحد پول ما اسمي بيگانه داشته باشد
ريال اسپانيايي پرتقالي
تومان مغولي
دينار يوناني و حالا عربي
آقا داريك ايراني و انتخاب كنيد هم پرمعنا هم زيبا
داريك از دارا گرفته شده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
7
109
سلام
من مخالف حذف صفر نیستم ولی دلیل شما هم قانع کننده نیست مثلا در ژاپن بایک ین مگر میتوان چیزی خرید،اجالتا زیباست که واحدپول ملی خوددر راس قرارگیرد نه ضرایبی ازآن.باتشکر
ایدین
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
38
112
... من به عنوان یه ایرانی واقعا دلم نمی خواد که واحد پولم با عربستانی هایی که دستشون به خون ما الودس یکی باشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
41
69
چه شیر تو شیری بشه!! (البته بجای شیر از یک حیوان دیگر هم میشود استفاده کرد)
پاسخ ها
آشنا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۴
اصلا چطور است كه اسم واحد پولي جديد : (شيران) باشد ؟ كه نماد سنتي ، ملي و مذهبي مان (شير) يادآور (علي شير خدا (ع)) و واژه ي ملي (ايران) ، در آن مستفاد ميشود ؟.
در آن صورت اين عنوان (شيران) را ميتوان، معادل 10000 زيال (همان يك دلار محبوب بعضي ها!)، (تومان) فعلي سر جاي خود و معادل (يك صدم) آن (يعني معادل و مشابه ي يك سنت آمريكا !) و ريال فعلي هم به جاي خودش (معادل يك سنتيم !؟) در نظر گرفت.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۴
شيران خيلي قشنگه فقط يك خورده زشته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
53
40
بابا بی خیال ریال بشید.تومان خیلی بهتره.
تازه ریال هم باشه بهتره از واژه قران استفاده بشه که ایرانی تره.(در قدیم ریال عموما در سواحل جنوبی خلیج فارس(کشور عمان و عربستان) مرسوم بوده است)
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
4
118
حذف ضفر بد نیست اما این دینار دیگه چیه؟ دینار مربوط به ما نیست. اسامی بهتری برای پول خرد جدید میشه گذاشت.
بینام
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
4
98
آقا " یوان " هم بد نیست ها حالا که دارید اسم انتخاب میکنید اینم خوبه ، ما هم که همه چیزمون چینیه . خیال همه راحت .....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
تأسف انگيزه ولي واقعيت داره. . ..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
51
124
فكري هم راجع به دستمزدهاي پايين بكننيد يعني كارمند بايد متوسط چيزي بين 400 تا 600 ريال حقوق بگيرد؟ بهتر نيست اول دستمزدها در حد جهاني تعديل شود و يارانه ها هم حذف شوند بعد اين تغييرات اتفاق بيفتد يعني متوسط حقوق چيزي بين 1500 تا 4000 ريال معادل دلار شود. و اصلاً آيا بهتر نيست پرداخت حق به افراد بر مبناي كار باشد؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۴
به این میگن حرف حساب
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۴
مگه به همين سادگيه مهندس، اون كارخانه اي كه بايد با دلار قيمت مصنوعي جنسش را صادر كنه و ضرر كنه چطوري از عهده حقوق 2000 دلاري ماهانه كارگراش بربياد حرفها ميزني ها خانه از پايبست ويران است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
59
78
با سلام
چند وقتی است از جناب جعفر محمدی خبری نیست، انشاالله که به زودی از تحلیل های ایشان استفاده کنیم
می خواستم پیشنهاد کنم به جای دینار و ریال عربی و تومان ترکی از واحد های پول ایرانی استفاده کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
واحد پول ایرانی یعنی کلمه ی فارسی؟؟؟ مگر ما ترک ایرانی و عرب ایرانی نداریم؟؟...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۴
این دوست عزیزی که نظر گذاشتی که واحد پول...
همه ما اول ایرانی هستیم یعنی ملیت مهم است و بعد قومیت ایرانی ترک هستیم نه ترک ایرانی...
دکتر
Germany
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
54
26
در مورد جُستاري نِگَر بدهيد که آگاهي داشته باشيد. هم اکنون براي ما ارزش پايين ريال بهترين گزينه براي درون شدن به بازارهاي جهاني و بالا بردن توان رقابتي کالاهاي ايراني است. اکنون که ريال بي ارزش است، ما نه توان رقابت داريم و بازارهايمان پر از کالاهاي وارداتي است، چه رسد به اينکه ارزش پول مان بالا رود. من چندين بار برايتان نوشته ام ولي هيچ گاه آنرا چاپ نکرده ايد!!!!؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۴
احسنت بشما امان از قيمت مصنوعي دلار در مملكت ما
XIII
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
3
50
چرا ریال و دینار و تومان .....؟
چرا نمایندگان محترم یه واحد پولی اصیل ایران رو نامگذاری نمیکنند؟
چرا......؟
عربی نه..........................
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
1
26
خوشبختانه مسئولان نخبه در ایران خوب بلدند صورت مساله را پاک کنند. سوال این است خیلی فکر کردند و آیا خودشان به تنهایی به چنین راه حل نابی رسیدند؟!!! وووو
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
2
22
سلام
خيلي خوب ومنصفانه نوشتيد.واقعيت اين است كه در حال حاضر عرفا واژه تومان كاربرد دارد و مردم بيشتر با اين واژه مانوسند .علاوه بر اين همانطوري كه نويسنده محترم اشاره كرده اند دينار واحد پول كشورهاي عربي است و اصلا و ابدا ايراني نيست. اگرچه خود كلمه تومان هم فارسي نيست اما به مرور ايراني_ونه فارسي_ شده است.
با تشكر از شما و صاحب مقاله
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
18
8
نكات خوبي بود
اميدواريم كارشناسان اين امر ازاونها غافل نشن
مخالف دینار
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
20
35
با تشکر از این تحلیل !
اما من هنوز موندم این پیشنهاد دینار رو چه کسی داده !؟؟؟؟
کدام شخص با سوادی (!) بعنوان مسول در مورد واحد پول تصمیم گیری می کند و با کدام دلیل ؟
اگر همانند اسم گذاری های اخیر که همگی بر گرفته از زبان عربی است، بدنبال عربی کردن ایران و ایرانی هستند، دیگر هیچ.......!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
21
7
دوست عزیر
تومان یک واژه مغولی است و یادگار حمله مغولان به ایران (تومان یعنی 10000 سرباز که به فرمانده آن امیر تومان می گفتند) پس لااقل بهتر است همان ریال باقی بمان و مردم ایران خود را با آن هماهنگ کنند. اگر اعای بالا بردن اطلاعات مردم را دارید این کامنت را چاپ کنید. وگرنه به نطر من این هم یکی دیگه از ساز مخالف زدن های شماست تا وانمود کنید آدم های روشنفکری هستید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
الان خیلی احساس معلومات عمومی کردید؟‌؟؟ بردار من!‌ اسپانیایی و مغولی چه فرقی دارند؟ ضمن این که زبان ترکی بیشتر ایرانی است تا زبان اسپانیولی!
استاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
3
28
چرا نام واحد پولي دينار و ريال باشد؟
چرا دريك نباشد.
يه اسم ايراني بزاريد .ما ايراني هستيم
چرا اسمهاي مغولي و عربي ميزارين.
گيريم گذشته ها اين اسمها رو گذاشتن دليلي نداره كه پي رو اونها باشيم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۴
دريك هستم از بخش جنايي هر صد كاراگاه معادل يك ريال ميشود اي جان
abbasi
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
0
12
در این بین هیچگونه صحبتی از مبالغ کوچکتر از 100 ریال فعلی (از 1 ریال تا 99 ریال) که در اقع کمتر از 1 دینار جدید می شود به میان نماده است . درست است که مبالغ 1 تا 99 ریال بسیار ناچیز می باشد ولی باقیمانده بسیاری از حسابهای بانکی و اسناد حسابداری و مالی شرکتها و سازمانها بوده و بانک مرکزی مشخص نکرده با این مبالغ فعلی چه برخوردی می کند آیا بایستی رند گردیده و صفر تلقی گردد یا خیر ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
1
5
بهتر است بجای تومان ایران وبجای دینار ریال که معادل 1000 ایران است استفاده گردد
nader
Germany
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
0
19
این بالا رفتن ظاهری حجم پول از نظر روحی روانی در این 32 سال بنوعی سرگرم کننده و دلداری دهنده بود . هر تعداد صفر اضافه شد ناشی از بی ارزش شدن پول و بگونه ای میلیونز نشان دادن ظاهری مردم شد . بطور مثال . یک اتوبوس در تابستان سال 1357 از شرکت سازنده ( ایران ناسیونال به قیمت 100000 تومان بصورت نقدی قیمت داشت و همان اتوبوس پس از سالها کار کرد امروز حدود 30 میلیون تومان است . حال این میلیونری که دارای این اتوبوس است از اسب چوبی پیاده میشود و با برداشتن 4 صفر از قیمت این خودرو کهنه خارج از رده تبدیل به30000
سی هزار تومان میشود . و حالا کم کم داریم بیدار میشیم ولی خوشجالیم مدتی میلیونر بودیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
2
15
خوب مرد حسابی نمیگی حداقل درآمد ماهیانه میشه 33 دلار؟ شما باید به فکر آبرو باشید یا شکم مردم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۴
الان هم همون 33 دلار است شما يك كم روي رياضي تون كار بفرماييد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
2
26
...مشكل استفاده از ريال در سيستم جديد بعد از حذف چهار سفر موقعي پيش ميايد كه بخواهيم از واژه ثقيلي چون دينار استفاده كنيم.تصور كنيد كه براي سوار شدن به تاكسي مجبوريم بگوييم 500 دينار شد و اين حس شديد عربي شدن كشور را به دست ميدهد كه اصلا زيبنده كشور مستقل و غير عربي چون ايران نيست.
همشهری
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
0
6
به نظر می رسد بجای مطرح کردن تعدادی صفر از پول عبارت تغیی واحد یا عنوان واحد پولی را بکارببریم در افکر عمومی هم تاثیر بدی ناشی از احساس افت ارزش سرمایه بوجود نمی آید کاری که حتی در اروپا با تغییر واحد پولی از واحدهای محلی به یورو انجام شد این روند در اروپا باعث افزایش نرخ برابری در برابر دلار شد که البته اجرای آن مثل سایر اموری که در آنجا اجرا میشود با مطالعه بود.مثلاً چند سال پول رایج محلی استفاده شد و در کنار آن واحد پولی یورو ذکر شد و تزیع هم شد و چنانچه شهر وند ویا یک توریست از دلار یورو یا پول محلی استفاده میکرد از ارزش کالا در هر سه مورد مطلع بود لذا پیشنهاد میگردد در یک نظر سنجی واحد پول جدیدی معین شود و سپس برابری آن با واحد پولی موجود و سایر ارزها بررسی و اعلام شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
1
8
با تغییر نام واحد رسمی پول کشور در صورت حذف صفر -برای حل مشکلات ناشی از تداخل- موافقم حالا هر چه که باشد، شاید تومان مناسب باشد، اما اگر نام جدید و خوشلفظی باشد بهتر است تا هیچ تداخلی پیش نیاید.
ناشناس
United States of America
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
21
26
آخه چرا دینار؟! جدا برای چی؟!؟
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
0
18
کجاییدشماحتی با500ریال هم نمی توان چیزی خرید
کامران
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
1
8
با سلام
این سوال مطرح می شود که چطور می توان واحد پول را همان ریال نامگذاری کردو در عین حال با ارزش ده هزار برابر؟
با توجه به این که نمی توان به صورت دفعی و ناگهانی پول جدید را جایگزین پول قبلی کرد و پول قبلی همچنان در جریان است، در این صورت وقتی که کسی قرار دادی تنظیم می کند و مبلغی را قید می کند آن را چگونه باید بنویسد؟
باید بنویسد ریال جدید؟ یا ریال قدیم ؟ یا ...؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
0
3
نکات خوبی تحلیل شده دستت درد نکنه
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
1
17
رياست جمهوري قول قول داده بودند اقتصاد را آنقدر قوی کنند که پول ملی ما ارزش پیدا کند اما با این وضعیت قول می دهم اگر حتی 4 صفر هم کم شود 3 سال آینده بازهم یک ریالی نخواهیم داشت
آراز
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
0
68
بلی ترکیه انجام داده و موفقیت آموز بوده ، ولی بهتره اینم بدونید هر گردی گردو نیست و با صرف حذف چهار تا صفر ناقابل اقتصاد از این رو به آن رو نمیشه
ناشناس
Germany
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
0
15
ارزش پول ایران واقعا مایه آبروریزی است. اصلا خوشایند نیست که این اروپاییها به پول ما میخندند. حالا خوبه صفرهاش رو میخوان حذف کنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
3
28
اتفاقا این که ارزش واحد پول ملی ایران در رده های آخرین جدول ارزهای جهانی است کاملا زیبنده ماست
اقتصاد ما یک اقتصاد بیمار و عقب افتاده است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
1
16
بهتر است واحد پول ملی، نام ملی و ایرانی داشته باشد مانند «دریک» یا «داریک». از فواید نام جدید برای پول ملی، بی نیازی از افزودن پسوند «جدید» و «قدیم» به ریال و تومان برای تمایز واحدهای پیشین و کنونی است.
ناشناس
Australia
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
4
50
با این کار می خواهند تورم ناشی از هدف مندی یارانه ها را مردم عادی متوجه نشوند
آزادوار
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
2
27
با سپاس؛
مطلب مطرح شده در اين مقاله كاملا به جاست.
در ضمن فراتر از آن بد نيست اگر اين قضيه نيز مطرح شود و آنگاه با جمع بندي افكار عمومي تصميم نهايي گرفته شود:

«دريك» نام اصيلي براي واحد پول ملي ايران

يك كارشناس سكه گفت: چنانچه قرار باشد يك واحد پول ملي براي ايران تعيين گردد، «داريك» يا «دريك» يا «زريك» نام اصيلتري است.
صديقه فروغيان در گفت وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس گفت: در دوره هخامنشي از دريك براي سكه هاي طلا و از «سيكل» يا «شكل» براي سكه هاي نقره استفاده مي شد.
وي در جمع بندي مطالب خود گفت: به نظر من در بين واحدهايي كه پول ملي ايران به خود ديده ، دريك اصيلتر و ملي تر از سايرين بوده است.

عصر ايران،
خواهشمند است آنرا انعكاس دهيد چرا كه مطمئنا از طرف افكار عمومي با استقبال مواجه خواهد شد.

عصر ايران خواهشا اين نظر رو سانسور نكن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
3
26
همان تومان و قرون خیلی بهنره،
دینار عربی است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
3
5
خدا کند فقط با آرامش این کار انجام شود چون خطر نهفته آن هم کم نیست
نا شناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
2
23
حدلاقل یه نام ایرانی شبیه به دریک انتخاب کنند
...
سیاوش
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
2
21
یعنی این فرهنگسرای زبان فارسی که برای هر وازه انگلیسی سریع یک واژه ولو بی ربط فارسی را جایگزین می نماید از پیشنهاد نام مناسبی برای پول ملی هم عاجز است که باید ریال و دینار اعراب را استفاده کنیم آقای حداد عادل که جلسات خوبی باآقای احمدی نژاد دارند(هیات 3 نفره ) تذکر بدهند
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
ضمن تائید نظر این دوست عزیز، این نکته رو اصلاح می کنم که ريال عربی شده کلمه رئال اسپانیایی است و ریشه این نامگذاری به دوران استعمار پرتغالی ها در جزایر خلیج فارس بر میگرده که اگه اشتباه نکرده باشم هر 1014 دینار را یک رئال می نامیدند و از اون موقع بود که واحد ریال برای کشور های حوزه خلیج فارس مطرح و شناخته شد.
برای اطلاعات دقیقتر این لینک رو ببینید.
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%84
محمد
| Switzerland |
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
در پاسخ به آقای رضا. مهم ریشه کلمه نیست (الان ریشه کلمه جای بحث نداره) . مهم اینه که اگه امروز حرفی از دینار زده شه ناخودآگاه ذهن متوجه دینار عربی میشه. چرا همه چیز ما داره میره به سمت عربی شدن؟!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۴
دستم بدامانت الان ميذارند كش لقمه يا غيژ يا موشواره
افشين
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
3
13
من با نظر شما موافقم. در عرف هم تومان جا افتاده و با حذف سه صفر بهتر ميتوان اين تغيير را هضم نمود. به طور مثال هم اكنون قيمت جنسي كه 35 هزار تومان است را اصطلاحا 35 تومن ميگويند. يعني به شكل اتوماتيك مردم سه صفر را خودشان حذف كرده اند.
مورد دوم اينكه چه نيازيست كه واحد كوچكتر صد قسمتي باشد؟ واحد ده قسمتي به نام ريال (معادل صد تومان فعلي) جوابگوي همه معاملات هستو نيازي به واحدهاي كوچكتر نيست. آيا اكنون ده توماني جايي كاربرد دارد كه بعدا بخئاهد كاربردي داشته باشد؟

با سپاس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۴
نظر شما سرتاسر اشكال است
ناشناس
Germany
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
1
50
فکر کردين به همين راحتياس؟ اگه هر کشوري با حذف چندتا صفر کارش راه مي‌افتاد و تورم و بدبختي و فقر تموم مي‌شد که تا الان اين کارو کرده بودن! هرکسي ميومد به اقتصاد مملکت يه گندي ميزد بعد 4تا صفر حذف مي‌کرد!!!
حميد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
3
3
به نام خدا

واحد پول به زبان ايراني يعني " قران " از همه بهتر است.
حق پرست
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
5
5
فقط تومان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
5
4
just toman
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
9
14
واقعا يعني الان ما همه مشكلاتمان حل شده فقط نام واحد پول كشورمان بايد حل شود؟مگر انتخاب يك نام اصيل ايراني خيلي سخت است كه عربي انتخاب شود؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
3
16
بعيد است اطلاعات شما اينقدر ضعيف باشد.دينار پول خرد فعلي ايران بوده و هست.مگر خرد ريال در اين ساليان چه بوده؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
1
30
مشکله ما اقتصادمونه،نه صفراش....حالا بازم چاپ نکن نظر منو!!!!
بنده خدا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
4
9
كدام مسئول با غيرتي بوده كه دينار را پيشنهاد داده؟ بهتر است فرهنگستان زبان فارسی دو نام جديد كاملاَ ايراني را كه ريشه در تاريخ و تمدن ايران دارد و در نزد خيلي‌ها نيز شناخته شده است پيشنهاد دهد. اين همه اسم و نشان ايراني، مثل: دريك‏‌،پارسه،طبري، شيد، سپاهان،نادري،ايراني............
دانشجو
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
1
10
اینکه در حال حاضر به خاطر اینکه دلار 110 برابر واحد پول ما ارزش دارد و این موضوع باعث آبروریزی یا کم شدن آبروی ما می شود اصلا درست نیست، مثلا اینکه یک ین ژاپن هم کم ارزش هست، آیا باعث کم شدن حیثیت ژاپنی ها می شود یا مثلا بالا بودن ارزش پول کویت باعث افزایش حیثیت و.. می شود، اصلا هیچ اررتباطی نیست، ضمنا ای کاش اسم این واحد جدید ایرانی می بود، ای کاش..
سعيد
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
6
13
با تشكر از همه دوستان با نظرهاي بسيار جالبي كه فرموديد
ولي اين نامگذاري ها نشان از غير كارشناسانه بودن آنها نيست بلكه نشان دهنده يك سير تكاملي يورش به فرهنگ و تمدن ماست و ما به عنوان فرزندان ايران در اين برهه ي تاريخي موظفيم كه جلوي اين اقدام ها را بگيريم.
فقط براي يك بار خواهش ميكنم اين نظر رو بگذاريد و سانسور نكنيد بالاخره شما هم تكليفي داريد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
0
41
آقا بياين6صفركم كنيم تا 1ريال بشه 100دلار مگه دست خودمن نيست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
گل گفتی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
1
17
با اثرات روانی مثبت این طرح میشه 1 کیلو گوشت خرید؟ اصل کلا رها شده و فقط دنبال ظاهریم گویا.
حامد
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
2
4
مواردیکه عصر ایران مطرح نموده اند پسندیده است. در دادو ستد ها نیز تومان بکار گرفته میشود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
2
6
هر 100ایرانی یک ریال چرا دینار ؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
0
23
خدايي راهكارو ديدين؟؟؟ كف آمريكا با اين دلارش بريد...كيف كردين؟؟؟
اصلاً حالا كه داريم صفر حذف مي كنيم 6-7 تا حذف كنيم كه 1ريال معادل 100 بشه
تحول اقتصاديو ديدين؟ مردونه اين راهكار به ذهن هيچ برنده نوبل اقتصاد مي رسيد؟...نمي رسيد كه
حالا هي ابرقدرتهاي نادان بروند صنعت گسترش بدن...نمي فهمند كه...بابا صفراتونو بزنين
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
13
14
واحد پول ايران ريال است و ريال هم باقي خواهد ماند لطفآ مسئولين پيشنهاد دهنده دينار فكري به حال فرهنگستان ادب و زبات فارسي بكنند تا كار آن را بيش از اين زياد نكنند.
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
1
7
اول قرار بود نام جدیدی برای واحد پول انتخاب شود.
بعدها حذف یک صفر مطرح گردید.
چندی پیش بحث حذف سه سفر مطرح شد، حالا هم چهار صفر.
تومان و ریال و دینار هم بحث جدیدی است.
به نظر می رسد با حذف سه صفر 1000 ریال به 1 ریال تبدل شود بهتر است.
واحد پول می شود تومان و جزء ان می شود ریال. البته بهتر است برای ریال نام دیگری جایگزین شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
0
9
اگر قرار باشد نام واحدپولی قبل و بعد از تغییر یکی باشد تا سالها زیادی باید عنوان ریال جدید و قدیم را یدک بکشد و کلی اشتباهات حسابداری و بانکی پیش خواهد آمد.
مجيد
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
1
5
جان هركي دوست داريد توي اين يه مورد كله شقي رو بذاريد كنار. واحد پول ايران تومان باشه خيال همه راحت‌ مي‌شه!‌ التماستون مي‌كنم تومان تومان تومان ......
ناشناس
Germany
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
1
8
دینار از نام Denarius گرفته شده است. Denarius واحد پول امپراطوری روم بوده است. ریال هم نام سکه قدیم اسپانیایی است و به معنی شاهی یا پادشاهی می باشد.اولین بار در روم ۲۱۱ سال قبل از میلاد مسیح سکه ضرب شده است. درایران باستان ۴ قرن پیش از رومیها سکه وجود داشته است. یعنی ۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح سکه ضرب شده است. آیا اگر واحد پول ما به نام واحد های قدیمی پول آنها نام گذاری شود به پیشینان وآینده گانمان ظلم نکرده ایم؟
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
6
0
چون اونها میگن خلیج عربی ونام خلیج فارس را خلیج ع ر ب ی میگویند پیشنهاد میدهم ما هم واحد پولمان را دینار parsبگزاریم
ناشناس
Netherlands
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
22
9
توجه کنید که کم ارزش بودن ریال مزیت هم هست برای اقتصاد و صنایع بیمار ایران. به نظر من کنترل تورم یک بار برای همیشه از تغییر دادن واحد پولی بهتر است. خجالت آور اینه که صفرها را حذف کنید و 5 سال بعد دوباره اسکناس درشت چاپ کنید. زیمباوه حداقل 10 بار این کار را انجام داده است! به نظر من باید خبرنگاران پیگیری کنند. شائبه تصمیم سیاسی زیاد است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
1
16
با سلام بنابراین سریال جدید شروع شد (دینار ریال یا تومان )دو سه سال هم اینجوری فیلم میسازیم انشاالله خیر است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
1
7
تومان تومان تومان تومان تومان تومان تومان تومان...
هر چند كلمه اي مغولي است اما بهتر از دينار و ريال است بهتر است واحد پوليمان تك باشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
6
12
خواهش میکنم کلمه عربی بکارنبرید دینار چیه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
0
12
مدتی قبل این همه اسکناس 10 هزار تومانی چاپ شد و قرار شد سکه های 500 تومانی هم ضرب بشه ، حالا میگن کل اینا از بازار جمع میشه و پول جدید با اسم جدید میاد تو دور / واقعا مسخره است / فقط برای اینکه ارزش یک ریال بشه اندازه یک دلار میلیاردها هزینه میشه از بیت المال غیر از تاثیر منفی روانی که مدت ها در جامعه بوجود میاد /
شما بهتره تورم رو گنترل کنید نه اینکه صورت مساله رو کلا پاک کنید / از روزی که آمریکا شد ابرقدرت دلار همون دلاره و طرحش هم ثابته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
1
2
آقاجان زوده....زوده....باید بذارن بعداز اجرای کامل قانون هدفمندی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۴
خون خودتو کثیف نکن
ايراني
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
0
8
لطفااسم فقط ايراني باشد فقط ايراني
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
18
11
بیسوادها، در حال حاضر واحد جزء پول ایران، دینار است
هر یک ریال معادل صد دینار است
حتی در زمان جنگ تمبرهای 50 دیناری چاپ شده
چرا خودتون رو به ..ریت میزنید؟!؟!
پاسخ ها
امیر حجت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۴
گیریم که همینجوری باشه که حضرتعالی میفرمایید این که دلیلی نمیشه خب تا حالا هم اشتباه بوده. بهرحال باید از یه جایی جلوی ضرر رو گرفت. در ضمن در حال حاضر این واحد پولی چون کاربردی نداشته حساسیتی ایجاد نکرده ولی از این به بعد وبا اجرای این قانون کاربرد پیدا نکرده و وارد محاورات و معاملات جامعه خواهد شد بطور قطع و یقین مردم حس خوبی از بکار بردن این کلمه بیگانه نخواهند داشت. اصلا یه پیشنهاد چرا نام واحد پولی جدید و واحد جزء آن را به همه پرسی ملت نمیگذارند تا تکلیف همه روشن شود؟
ناشناس
China
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
4
8
حتی اگر دینار در ریشه عربی هم نباشد الان اعراب را نمایندگی میکند. وقتی اسم مینیاتور برازنده نام خودرو ایرانی نیست قطعا دینار موجب وهن ملت ایران است.
حسابگر
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
0
5
حالا این طرح چقدر خرج بر میدارد؟؟؟!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
0
0
magar ba 1 cent pole euro che mieshe kharid
رامين
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
10
25
دينار؟؟؟!!! يهو خليج فارس هم بكنيد خليج عربي ديگه
شاهکار
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
1
13
آقا نمیشه قبل از حذف چهار صفر حداقل دو تا سه تاش را بذارند جلو حقوق بنده.بعد حذف کنند آخه صفر که ارزشی نداره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
3
11
نكته پنجم! كه در ميان حذف چهار صفر مغفول مانده ، اين است كه هزينه ضرب سكه ها و چاپ اسكناس هاي جديد،صرف نظر از نام آنها، چه بار سنگين مالي بر دوش اقتصاد ما خواهد گذاشت؟
ناشناس
Zambia
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
10
15
اتفاقا دینار ریز پول ما باشه بدک هم نیست یعنی واحد پول یک کشور دیگه یکصدم واحد پول ماست
حسین حقگو
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
0
0
در مجموع تحلیل جالبی بود . ارزش ریال را باید دریابیم (ریال ) براساس قانون اساسی واحد پول ایران است ارزش آن مهمتر نام آن است برای واحد کمتر میتوان از (قران ) یا (پول ) استفاده کرد.
حامد
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
1
2
در پارسى ده‌هزار را بيوَر مى‌نامند. اگر چهار صفر از يکاى پول زدوده شود؛ هر يکاى آن‌زمان ده‌هزار برابر يکاى کنونى خواهد بود که بيور نام شايسته‌اى براى آن خواهد بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
0
5
چه جالب...بحث بیشتر راجع دینار!!!!ای مردم شما مشکلتون فقط با ریالو دینار؟!!!مشکل اصلی‌ اقتصاد....به نظرم اینجوری بهتره هر ۱دلار بشه یک دهم یک ریال..نه؟بعدش آمریکا هم میره ۲تا صفر از پولش می‌زنه!!!بازیه خوبی
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
0
3
سلام بار مالی ناشی از تغییر اسکناس و سکه کم نیست ضمن اینکه کلیه سیستمهای مالی و کامپیوتر ی شرکتها وموسسات عمومی ودولتی هم میبایست تغییر کند که آن هم بار مالی دارد. ومدتها زمان لازم دارد تا این سیتمها بایکدیگر چفت شوند ضمنا بسیاری از مردم سردر گم خواهند شد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
1
1
پیشنهاد میکنم برای ترویج نام کشور عزیزمان واحد پول را " پول ایرانی" بگذارند و پول خرد را "صدک" قراردهند که معادل سنت و سانتیم است.مثلا جنس ده هزارریالب می شود یک پول ایرانی و جنس دوازده هزارریالی میشود دوپول ایرانی و دو صدک
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
0
4
کلا حذف صفر از پول ملی مخصوص کشورهایی است که گرفتار بحران اقتصادی هستند. به جای حل مسایل اقتصادی همه زرورشان به پاک کردن صفر های پول ملی رسیده که تورم 1000درصدی را به دنبال دارد.
ناشناس
Germany
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
0
10
ما که همه چیزمون برمیگرده به عقب پیشنهاد میکنم اجازه بدین مدتی همین جوری باشه تا کلا" پول از معاملات حذف و معاملات بصورت کالا با کالا بشه!!
احسان
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
0
4
جناب عصر ایران. پیشنهاد می کنم مقاله ای کارشناسی در خصوص دلائل انجام این کار و همچنین کشورهایی که در این زمینه سابقه داشته اند و در حال حاضر وضعیتشان به چه صورتی در آمده است در روزهای آینده داشته باشید تا انشاء ا.. به برخی از ابهامات پاسخ داده شود.
ناشناس
Kazakhstan
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۴
1
6
میگم اگه صفرها رو حذف کنن بازم حقوقمون همون 500 هزار تومن باشه چه حالی میده .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۴
0
1
بهتراست فغلا تغییر نکند.
ناشناس
Canada
۰۷:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۴
0
16
ببنید برادران عزیز عصر ایران
اولا هیچ کس از اینکه واحد پولی قوی داشته باشه ناراضی نیست منتها باید ببنیم این تغییرات چقدر سودمند هست اصولا نطامهای پولی که دچار نوسانات سنگین نزولی هست رو نمیشه یک شبه دچار چنین شوکی کرد حداقل از کشور دوست و برادر ترکیه یاد بگیرن که زمانی دست به تغییرات زد که تونست یک ثبات نسبی در اقتصادش ایجاد کنه.ثانیا بازی کردن با صفرهای ریال و تومن مشکلی رو از وضعیت اقتصادی کشور حل نمیکنه و برابری ظاهری مثلا یک ریال با یک دولار امریکا بیشتر یک بازی میونه که مبتنی بر واقعیت نیست چون اصولا تقویت پول ملی نیاز به تقویت اقتصاد یک کشور داره و این امر یک مساله دستوری نیست و تابعه مولفهای زیادی هست.
همشهری
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۴
2
61
با توجه به اینکه از همه واحدهای پولی ذهنیت وجود دارد لذا واحد جدید و بکاربردن همزمان آن با واحد پولی جدید ممکن است مورد استقبال قرار بگیرد حال اگر این واحد جدید و ایرانی باشد بهتر است من واحد پولی جدید بنام " ایرو" را پیشنهاد میکنم اگر دوستان موافق هستند نظر بدهند
ناشناس
Germany
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۴
0
12
نمی دونم چرا کسی به این نکته توجه نمی کنه که تمام نرم افزار های مالی و بانکی ایران بر اساس واحد ریال و بدون واحد جزء کار می کنند . با حذف 4 صفر و ایجاد واحد جزء عملا 2 صفر از واحد پول کم میشود ولی در ازای آن تمام نرم افزار های مالی و بانکی کشور باید تغییرات اساسی برای پشتیبانی از پول جزء بنمایند!
من
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۴
0
16
لطفا در این تغییر نام فکری هم به حال پیرمردها وپیرزن ها وبیسوادها شود که با این تغییر چطوری باید حساب کتاب کنند!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۴
0
8
با اين كار آقايون به ياد ارزش پولي كشور زيمبابوه افتادم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۴
0
19
با توجه به ارزش پول می توانند از پاپاسی و پشیز هم استفاده کنند .
همینطور به افتخار جراح اقتصادی یک احمدی
ناشناس
Russian Federation
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۴
0
9
مشکل بی ارزشی پول ایران یک مشکل اقتصادی است و از راههای اقتصادی مناسب باید حل شود تا ارزش خود را به دست آورد نه از اینجور راههای صوری و ظاهری.مشکل اقتصاد ایرا ن است نه واحد پولی باید فکری به حال اقتصاد متلاشی شده ایران کرد نه به شکل ظاهری پو ل
ممل
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۴
0
11
پشت اين هياهو چيزي خوابيده . همش كشكه با اعتراض مردم به افزايش قيمت ها اين مسئله علم شده جهت تغيير مسير افكار عمومي .مي دونم نمي زاري .خوب همين كه تو هم بفهمي خوبه.
جوان تهراني
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۴
0
3
اميدوارم مسئولين ذيربط در هنگام اجراي اين تحول عظيم به نكات زير توجه كنند
1 - اندازه اسكناس هارا در اندازه هاي كوچكتر مثلا" " يورو " ، چاپ كنند
2 - جنس كاغذ ها را مناسبتر انتخاب كنند
3 - در روي اسكناس ها چاپ كنند كه هرنوع علامت يا نوشته اي متناسبا" از ارزش مبادلاتي آن ميكاهد

اين سه مورد باعث ميشود كه مردم اسكناس هارا تميز و در كيف پول نگهداري كنند و در جيب نچپانند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۴
0
58
من شخصاً نمی خوام واحد پولمون با عربی های نفهم یکی باشه ، ما مگه خودمون فکر وعقل نداریم که از واحد پول یه جا دیگه استفاده میکنیم ...
ناشناس
United States of America
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۴
0
19
دلار بذارید اسم بچه رو.
عباس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۴
0
1
کرور در زمان قدیم 10000بوده اگر بعد از حذف 4صفر یک کرور نام گذاری کنیم در دفاتر هم اشتباه نمیشود ویاد گیری آن هم راحت تر است
فریدون
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۴
0
3
مخالفم چون این کار 100٪ گرانیهایه قابل تفکر وتاملی خواهد داشت اینجا ترکیه و... نیست وفرهنگ داریوش و... را هم کمتر کسی ادامه می ده از لحاظ تولید پول جدید نیز هزینه قابل تفکری بر جا می زاره و.........
دهه پنجاهی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۴
0
3
پیشنهاد میشود به جای ریال از واحد "زار" استفاده شود : مثل 2 زاری. راستی کسی میدونه "زار " از کجا اومده؟
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۴
0
23
سلام
عصر ایران عزیز با تشکر از اینکه شما به چنین مسائلی اینقدر دقیق پرداخت میکنید اما این همه نظری که مردم عزیز داده اند چقدر ارش دارد؟آیا شما این نظرات را چقدر به گوش مسئولین مرتبط می رسانید؟امیدوارم که به نفع ملت باشد نه به ضررش ممنون
محسن
Germany
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۴
0
4
دریک و دارا واقعا جالب و قشنگ و معنا دارن اما راستش به نظرم به قیافه ی پولهای فعلیمون همون درهم و دینار بیشتر میاد.
آرش
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۴
2
6
بذاريد" يوان" خجلت نكشيد!
saman
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۴
0
20
بهتره عوض حذف صفرها وزرا را خذف کنند تا بیش از این به اقتصاد ضعیف ایران خسارت وارد نشده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۴
50
67
دولت، به جای اینکه چهار تا صفر از پول ملی حذف کنی.. به جاش بیا چهار تا صفر از قبض گاز مردم حذف کن !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
تعداد زیاد رای های منفی نشان می دهد هنوز مرفه بی درد زیاد داریم و ما بدبخت و بیچاره ها باید در هز دورانی بسوزیم.
دستگیری ۲۰ نفر به دلیل فروش سوال های جعلی آزمون سراسری بایدن : تحریم‌ ها و کنترل‌های صادراتی جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کنیم / این تحریم‌ها، رهبران و نهاد‌های مرتبط با سپاه، وزارت دفاع و برنامه موشکی و پهپادی ایران را هدف قرار می‌دهند تغییر استاندار مازندران تکذیب شد سیلاب جان ۲ نفر را در سیستان و بلوچستان گرفت کامبک توفانی استقلال خوزستان در سیرجان رئیسی : اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند گوشت چروکیده ؛ مردی که 3 قرن را به چشم دید! (+عکس) ممنوعیت عرضه کیسه پلاستیک رایگان در فروشگاه‌ های زنجیره‌ای برادر کشی در فارس ورود کنعانی زادگان به باشگاه صدتایی های پرسپولیس امیر عبداللهیان : ایران با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم صهیونیستی پاسخ خواهد داد آیا بارورسازی ابرها موجب سیل اخیر دبی شده است؟ نخست‌ وزیر اوکراین : اگر اوکراین در جنگ خود با روسیه شکست بخورد، «جنگ جهانی سوم» رخ خواهد داد عزل معاون متخلف به‌دلیل تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی جریمه ۶۰ میلیونی پرسپولیس به دلیل اتفاقات عجیب اصفهان
وبگردی