۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۷۳۴۶۸
تعداد نظرات: ۲۶۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۲۹-۰۴-۱۳۹۰
کد ۱۷۳۴۶۸
انتشار: ۱۱:۰۰ - ۲۹-۰۴-۱۳۹۰

تغییر ریال به "پارسی"، تلاش بیهوده برای مشغول کردن مردم

پارس عنوان بخشی از ملت بزرگ ایران است این در حالی است که در ایران به جز مردم پارس، مردمان دیگری از جمله ترک، لر، عرب ، بلوچ و ... نیز در کنار هم زندگی می کنند. آیا می توان نام واحد پول ملی کشور را مثلاً "ترکی" یا "لری"یا مثلا "بلوچی"گذاشت؟
عصر ایران - بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران همزمان با اصلاح واحد پول ملی با حذف 4 صفر از آن ، نظرخواهی درباره نام جدید پول ملی را نیز آغاز کرده و ان طور که از قرائن و شواهد بر می آید ، آقایان بی میل نیستند پول ملی ایران ، "پارسی" نام بگیرد.

در این باره یادآوری چند نکته لازم به نظر می رسد:حذف صفرها

1-  قرار بود تنها چهار صفر از ریال فعلی ایران حذف شود تا همگام با افزایش تورم و کاهش ارزش پول ملی در چند دهه گذشته، شمارش و مبادله پولی میان مردم آسانتر شود.
حال با ماجرای جدیدی به نام تغییر نام واحد پول ملی کشور نیز روبه رو می شویم. واقعا تغییر نام واحد پول ملی ایران چه لزومی دارد؟

 حذف چند صفر از واحد پول ملی کشورمان ، فی نفسه می تواند اقدام مطلوبی باشد ، ولی به شرطی که مجموعه تغییرات منجر به آسان تر شدن مبادلات پولی مردم شود نه اینکه با تغییر نام واحد پولی، سختی و دشواری دیگری به مردم اضافه شود و به اصطلاح برای درست کردن ابرو، چشم را کور نکنیم.

2- حال که مقامات بانک مرکزی تصمیم گرفته اند نام واحد پول ملی ایران را تغییر دهند؛ سوال اینجاست که چرا کلمه "پارسی"از سوی بانک مرکزی مطرح شده است؟ این نکته را فراموش نکنیم که قصد داریم نامی را برای واحد پول "ملی" تعیین کنیم. این نام  می بایست برازنده گستره "ملی" باشد ، در غیر این صورت نه تنها از سوی بخش های مهمی از مردم مورد استقبال قرار نمی گیرد بلکه می تواند عامل تحریک آمیزی برای ایجاد اختلافات میان بخش هایی از مردم باشد.

پارس  عنوان بخشی از ملت بزرگ ایران است این در حالی است که در ایران به جز مردم پارس، مردمان دیگری از جمله ترک، لر، عرب ، بلوچ و ... نیز در کنار هم زندگی می کنند. آیا می توان نام واحد پول ملی کشور را مثلاً "ترکی" یا "لری"یا مثلا "بلوچی"گذاشت؟ به همان دلایلی که نمی توان از چنین نام هایی که در جایگاه خود ارزشمند و بسیار قابل احترام هستند به عنوان پول واحد کشور استفاده کرد دقیقا به همین دلایل استفاده از واژه پارسی نیز برای واحد پول ملی کشور مناسب نیست و این اقدام می تواند پتانسیلی از اصطکاک و اختلاف را در جامعه ایرانی ایجاد کند.

 3- اگر مقامات بانک مرکزی بر ایده تغییر واحد پولی اصرار دارند بهتر است خود را با واقعیات و عادات جامعه و مردم منطبق کرده و سعی کنند در جهت گیری مردم حرکت کنند.

هم اکنون در ایران و برخلاف بسیاری از کشورهای جهان، دو واحد پولی رایج است. اولی رسمی و دومی کاربردی. واحد پول رسمی ایران ریال است. در دفاتر اسناد رسمی و اوراق بهادار از جمله چک  و اسکناس و مسکوکات و آمار و ارقام های دولتی، از ریال استفاده می شود ولی عملا و به طور کاربردی، این واحد پولی "تومان" است که نام واقعی و مردمی پول ایرانی را به دوش می کشد.

مردم همه جا، از بازار و بانک گرفته تا حساب و کتاب های ریز و درشت خود را با استفاده از "تومان" انجام می دهند و هیچ جایی برای ریال در این میان وجود ندارد. همین عامل باعث شده افرادی که برای نخستین بار به ایران سفر می کنند با این ابهام و دوگانگی روبه رو می شوند که بالاخره واحد پول ایران ، ریال است یا تومان؟

اگر واقعا مقامات بانک مرکزی سعی دارند در مسیر راحتی و تسهیل معاملات مردم، به تغییر نام واحد پول ملی دست بزنند پیشنهاد می کنیم خود را با مردم هماهنگ کرده و دوگانگی موجود در این حوزه را تصحیح کنند و آنچه را که مردم در عمل و واقعیت، رویه کرده اند  رسمیت یابد.
اگر قرار است تغییری در نام واحد پول ایجاد شود ، اتفاقاً شرایط کنونی فرصت مناسبی است برای یکسان سازی نام رسمی و نام عرفی پول ملی ؛ به بیان واضح تر ، اکنون ، نام رسمی واحد پول ملی ایران ، "ریال" است اما مردم از نام "تومان" استفاده می کنند و "ریال" ، واحد پول فرعی و خرد آن است و لذا حذف صفرها ، بهترین فرصت است تا این دوگانگی از بین برود.

در حال حاضر مردم از بخش ها و طیف های مختلف در هنگام معاملات، 10 هزار ریال معادل هزار تومان را در اصطلاح عامیانه، یک تومان می نامند. به مسئولان بانک مرکزی نیز پیشنهاد می کنیم همین رویه مردم را در پیش بگیرند و با حذف 4 صفر ، هر 10 هزار ریال را معادل یک تومان اعلام کنند. در این صورت هم جزء واحد پولی یعنی ریال به عنوان واحد فرعی ، باقی می ماند و هم کار مردم تسهیل می شود.

در غیر این صورت با تراشیدن نام های جدید برای واحد پولی نه تنها گرهی از کار مردم باز نمی شود بلکه دل مشغولی جدیدی ایجاد می شود که تمرکز بر آن نه تنها اقدامی بیهوده و بی فایده است بلکه در حکم نخود سیاهی خواهد بود که نگاه ها را از مسائل اصلی کشور منحرف می کند.
برچسب ها: ریال
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۲۶۲
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۶۴
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
150
1670
فقط می خواهند مردم سرگرم این مسایل شوند تا یادشان برود چه بلایی سرشان آمده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
مهم این است که فارس و ترک و کرد و بلوچ و عرب و لر و ترکمن و ...... همه و همه ایرانی اند. وقتی این سرزمین در جنگ بود ، مگر همه این اقوام تحت پرچم ایران از سرزمین ایران دفاع نکردند؟ مهم همین است: اتحاد ملی فراتر از این قومیت و آن زبان.
واحد پول ملی هم باید ملی باشد.
دردو بر ایران با همه مردمان و قومیت های بزرگ و زبان های زیبایش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
135
280
بخشی از تحلیلتون رو درست میدونم و بخشی رو نه.
توصیه میکنم در ابتدای نگارش اینگونه تحلیلهایی، تخصص نویسنده مقاله نیز قید نمایید تا خوانندگان مطمئن شوند آیا نگارنده خود کارشناس است یا صرفا یک نویسنده که درصدد القای تفکرات و نظرات خودش است...!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
خیلی نظر کارشناسانه ای دادی پروفسور؟؟؟
تحمل انتقاد داشته باش عزیزم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
19
221
سلام مطلب آخر (نخود سياه) را خوب آمدي
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
53
396
احتمالا اين نام جنجالي خواهد شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
144
562
حرف حساب جواب ندارد. احسنت به عصر ایران. ولی تا بحال کدام مسؤولی به اینگونه نظرات که الحق و الانصاف شایسته و مناسب است اهمیت داده است. ایشان خودشان را هم قبول ندارند عزیز برادر.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
5
436
کاملا این موضوع مشخصه
توی این مملکت کی از مردم نظزخواستند که این بار دوم باشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
2
130
تازه شروع شده است انتظار خبر های جدید تر با توجه به روند سیاسی منطقه را باید داشت
beh
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
3
300
بنده پيشنهاد ميكنم اول اين نكته كه راي و نظر مردم براي آقايان مهم است را اثبات كنند تا بريم به مراحل بعد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
20
372
ای ول عصر ایران، بازم گل گفتی
با نظر دوم ات کاملا موافقم .
اینطوری که آقایان می گویند و میخواهند جهان را مدیریت کنند لابد منبعد بجای دلار باید بگوییم "آمریکای" بجاری فرانک بگویم "سویسی" بجای ین بگوییم "ژاپنی" و ....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
1312
203
کی بشما میگه تحلیل کنید واسه خودتون
شما یک سری منفعت طلبی عصر ایران
با این حرفا مثلا می خوای بگی متفاوتی
مردی نظر منو بذار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
شما ناراحتي نخون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
خودمونیم ناراحت شدی نظرتو گذاشتنا!!!آخی
ناشناس
Netherlands
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
1617
1245
کلا تحلیلتون مسخرس
از همون ابتدا هم صحبتهایی مبنی بر تغییر نام واحد پول به چشم میخورد ، حتی توی خود عصرایران کلمه دورک بعنوان یک نام احتمالی مطرح شد
در مورد نام پارسی ، هیچ ارتباطی به موضوع قومیت ها نداره ؛ اگر خلیج فارس مال همه ایرانیاس ، اگر پرشیا نام قدیم این سرزمینه و هزار اگر دیگه ، پارسی هم میتونه نام خوبی برای واحد پول کشور باشه ، من که ازش خوشم میاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
حالا چون تو افغانستان اسم واحد پولشون افغانی یا دافغانییه ما هم باید پارسی باشه! واقعا مسخره است. من فارس هستم ولی با این اسم کاملا مخالفم که اسم قومیتی بزرگ بشه اسم پول!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
پرشیا نام قدیم ایران نیست. نام قدیم ایران همان ایران بوده است. پرشیا نامی است که اروپایی ها برای ایران از آن استفاده می کرده اند. همانطور که در ایران برای گریس (یونان) از کلمه یونان استفاده می کنند، در حالی که یونانی ها هیچ وقت از این اسم استفاده نمی کنند چون کلمه یونان صرفاً نام یکی از اقوام یونانی بوده است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
آقایان و خانم ها
این که ایران ، "پرشیا" هست ، یک خطای تاریخی است . ایران از زمان ورود آریایی ها به این سرزمین ، ایران نامیده شده است و بعدها اروپایی ها آن را پرشیا نامیدند . اینجا ایران است ، ایران ؛ لطفا این مرز پر گهر را به نام های دیگر نخوانید.
در این سرزمین ، هم پارس زندگی می کند ، هم ترک ، هم لر ، هم کرد ، هم عرب ، هم بلوچ ، هم ترکمن ، هم گیلک ، هم تات و ... که همه آنان ایرانی اند .
نام پول ملی مان هم باید فراتر از نام یک قوم باشد ، نامی برازنده ایران عزیزمان.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
ای ناشناسه عزیز که گفتی خانم ها و آقایان تو این همه نظر نظره تو بیشتر به دله من نشست ممنون
شهروند
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
635
456
از ديدگاه عامه همه اقوام ايران با هم ملت پارس و ايران رو تشكيل ميدهند
از نظر علمي پارس يكي از سه قوم تشكيل دهده ايران هستند. ( پارس و ماد و پارت).
من هم مثل همه اونهايي كه در نظر سنجي شركت كردند واقعا دوست دارم نام پول ايراني ايراني باشه. نه اينكه ريال و تومان و ... باشه كه جاي ابهام دارند.
پاسخ ها
دانشجو
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
شاید واکاوی تاریخی لازم نباشه ولی عزیز دل! همین مادی که شما فرمودید یعنی ملت و قوم کرد، پس این سه( پارس و ماد و پارت) ایران رو تشکیل می دهند نه ملت پارس!
m.h
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
13
128
حرف ما هم همیبنه.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
7
32
در مورد نام واحد پول به عنوان ایرانی به جای ریال نظر سنجی نیز بنمایند
وحید
United States of America
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
1
298
یه مدت مشغولیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
52
704
من واحد پول "پشيز" را به عنوان جايگزين "ريال" پيشنهاد مي كنم
پاسخ ها
وحید
| United States of America |
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
دمت گرم ترکوندی مارو
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
پیشنهادت عالی بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
boooooooooooooooooooom
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
2
228
واقعا!!الان مشکل اقتصادی نام واحد پولمونه،خواهشن سریعتر یه اسم واسش بذارین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
613
453
برادر عزیز شما نیز در دام توطئه چند ساله خارج نشینان افتاده اید. پارس و یا فارس یک قوم نیست بلکه به کل اقوام ساکن در این مرز و بوم می بایست اطلاق شود فارغ از اینکه کسی فارسی صحبت می کند و یا خیر. بهتر است برای مبارزه با فتنه های استکباری همه را به نوعی پارسی بدانیم گرچه در قومیت و زبان متنوع باشیم-
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
البته که گذشت زمان و تاریخ باعث شد که پارس به همه ی ایرانی ها اطلاق بشه ولی به نظره منم جالب نیست که اسم یک قوم رو پول باشه! نظره منم اینه که این تحلیل یکم تفرقه اندازه! ولی درمورد اینکه نباید نام پارسی رو واحد شمارش کنن موافقم!اینام کلا هرزگاهی یه کارایی میکنن بگن ما مثلا ملی گراییم ولی آخرش هیچ میشه دروغشون تابلو میشه
حامد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
797
583
بانک مرکزى نظرسنجى گذاشته، مردم رفتند و به پارسى راى دادند. اگر مخالفيد شما بريد به تومان که يک واژه‌ى مغولى است و برازنده‌ى مردم ايران با اين پيشينه‌ى زبانى نيست، راى دهيد، شايد تومان برنده شد! ولى براى واحد فرعى. قرار نيست هر واحد اصلى ده‌برابر پول فرعى باشد مانند تومان و ريال. چون دست‌کم مردم در خريد روزمره و ... با 100 ريال هم سر و کار دارند. وقتى قيمت يک چيز مثلاً 1450 تومان است يعنى شما با 5 تا 10 تومانى سر و کار داريد. پس بايد هر واحد اصلى در صورت حذف چهار صفر 100 برابر واحد فرعى باشد. در اين صورت پيشنهاد ريال براى واحد فرعى، مردم را دچار سردرگمى خواهد کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
زیر واحد پول می تواند سدک ، یک سدم (صدم، عدد صد به فارسی سره با سین نوشته می شود نه با صاد) باشد که بیانگر ارزش آن نیز می باشد.
حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
با درود
سدک، مينش (=مفهوم) آمارى دارد. چون پول با آمار در پيوند است؛ شايد در برخى از نوشته‌ها، خواننده دچار سردرگمى شود.
هم وطن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
حامدجان اصلانیازی به مراجعه به سایت نظر سنجی بانک مرکزی نیست چون قبلا این کارو کردیم ، بد نیست شما یک نگاهی به آرای مثبت و منفی نظر خودت بیاندازی ...
!!!
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
34
785
حالا چرا پارسي؟ خوب راحت اسمش رو مي ذاشتن "پاپاسي" تا ارزش پول هم از روي اسمش مشخص باشه !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
حرف خوبی نزدی
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
301
250
لر، گلیک، مازنی و.... تقریبا همه گویش های درونی فلات ایران شعبه های فارسی هستند البته ترکی و عربی زبان های مستقلی هستند متاسفانه نویسنده مطلب با زبان شناسی اشنایی نداشته است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
اگر شما هم با تقسیم بندی های زبانی آشنا باشید، می دانید که گیلکی، مازندرانی، بلوچی و ... زبان های مستقلی هستند که زیر مجموعه زبان های ایرانی شمرده می شوند نه زیر مجموعه زبان فارسی.
خواننده همیشگی عصر ایران
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
654
138
شمای محترم فقط به عنوان یک نویسنده هستی و بس . یه متن می نویسی بدون هیچ باره علمی !!!! تویه یک نفر ، داری آرای مردمو زیر سوال می بری ؟ چرا ؟ مگه چه حقی داری این طور واسه خودت تحلیل می کنی ؟ مگه بانک مرکزی فقط با تصمیمه شخصی آقای بهمنی این کارو می خواد انجام بده !!! بارها کاره کارشناسی توسط افراد مجرب انجام دادن . شاید بگین گرایش دارم ولی از سیاستو سیاسی بازی متنفرم . نمی دونم به خدا شماها چی فکر می کنین .
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
کار کارشناسی
نمنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
کلا این مورد که در این مملکت کارشناسی بارها انجام میشود و سپس براساس نتایج کاری انجام میشود را مردود و رویایی میدانم
حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
منم با این تحلیل زیاد موافق نیستم درمورد اینکه پارسی نباشم با عصر ایران همسو ام ولی یه جاهایی تحلیل نقص داره ولی خواننده همیشگیه عزیز کاره کارشناسیو اغراق کردی! کاره کارشناسی نبوده مطمئنم اگرم بوده خددا به این مملکت رحم کنه با این کارشناسانه مجربش!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
15
285
هدف اصلی همان دنبال نخود سیاه رفتن است!
ali
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
255
536
آقایان بهتر است در اندیشه های خود تجدید نظر کنند و در اوضاع حساس کشور به دنبال تحریک مردم با اقدامات سخیف خود نباشند. چرا پارسی!! مگر در ایران فقط مردمان پارسی زندگی می کنند پس قومیت های دیگر چی! آنها فقط در جبهه و راهپیمایی و... ایرانی هستند! پس جایگاه آنها در این میان چه می شود! بهتر است تا حساسیت ها زیاد نشده از تصمیمتان منصرف شوید. با احساسات مردم بازی نکنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
من خودم لرم و مشکلی هم با پارس ها ندارم، تازه موقع دفاع کردن از این واژه هم این حرف ها را نداریم، ما همه هم پارس هستیم ، ما همه لر هستیم، ما همه آذری هستیم، ما همه کرد هستیم، ما همه بلوج هستیم و ما همه ایرانی هستیم. این حرف های اختلاف اندازی به خدا بین مردم نیست
ناشناس
United States of America
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
417
376
با سلام به نگارنده عزيز
البته فكر نمي كنم نظر بنده را منتشر كنيدبنده خودم نسبت به بسيار ياز عملكرد هاي بانك مركزي انتقاد دار.ولي توجه شما را به اين نكات جلب مي كنم.

1-ديروز تا قبل از اينكه نتيجه اوليه نظر سنجي بانك مركزي منتشر شود شما پينهاد داديد همه به تومان راي دهند.خوب پيشنهاد شما محترم .ولي امروز كه نتايج نشاندهنده انتخاب پارسي است از فاز پيشنهاد خارج شده و به فاز اصرار وارد شده ايد اين قضيه از نظر من نوعي پافشاري بي مورد بر نظر است.
2-پارس نام منطقه بسيار وسيعي است كه ايران فعلي هم در ان قرار دارد.نه نام يك قوم يا يك لهجه يا مجموعه اي محود از افراد.اين هم شك بنده را در اصرار بي مورد شما بر نام تومان به يقين نزديك تر مي كند.
3-توجه شما را به نتايج نظر سنجي كه امروز از راديو اقتصاد اعلام شد جلب مي كنم فكر نمي كنم گيلكي ها يا لر ها يا بلوچها از شركت در اين نظر سنجي منع شده باشند.با توجه به اينكه اكثر جمعيت تهران را اقوام مختلف ايراني تشكيل مي دهند باز هم فكر نمي كنم از نظر فني منعي براي شركت داشته اند
4-اگر نام واحد پولي تغيير كند باعث تطبيق ساده تر مي شود نه پيچيده تر شدن تطبيق مثلا 10000 x برابر است با 1 y ساده تر است يا 10000 x برابر است با باز هم X .
5-به نظر بنده كه از خوانندگان سايت شما هستم اصرار بي مورد در سايت عصر ايران بعيد است .پس شما چيزي بيشتر مي دانيد كه بهتر است به اصل موضوع اشاره فرماييد تا ماهم بفهميم .
بهانه تراشي و ايرا گيري هاي اينچنيني در شان سايت محترم عصر ايران نمي باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
کاش میتونستم صد بار بهت مثبت بدم...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
آفرین ولی من هنوز مخالف پارسی ام و مطمئنم پارسی نمیشه!نه احتمال خیلی خیلی کم میدم که پارسی بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
راستی زیاد رو این نظر سنجی ها و رای و مشورت و این چیزا تو این دوره حساب نکنید میدونید که............!!!
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
نظر این دوست بسیار عالی بود ظاهرا فراموش کرده اند که منظور از پارسی سرزمین پارس با قومیتهای متفاوت هست هرچند به مرور زمان قومیتهای زیادی نیز با بذل وبخشش شاهان بی لایق از سرزمین پارس جدا شده اند واگر 100درصدایران هم به پارسی رای بدهند انها گزینه مورد نظر خودشان ذا انجام میدهند واین بازار گرمی است تا چند صباحی مردم رو مشغول کنند حقیقتا من اینها رو میخواستم بنویسم که دیدم دوست عزیزی قبل از من نوشته وچقدر با نوشته های مورد نظرم شبیه هست
ناشناس
Singapore
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
178
118
جالب نبود نقدتان!
ناشناس
United States of America
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
400
315
من یکی‌ از منتقدین سیاست‌های اقتصادی دولت هستم، که حتی با طرح حذف صفر از واحد پول و حتی تغییر نام آن مخالفم، اما در شرایطی که هیچ کاری از دست هیچ کس بر نمیاد و تصمیم بر تغییر نام پول ملی‌ گرفته شده ترجیح میدم که اسم واحد پول کشور من، نام و نشانی‌ از ملیت و سرزمین من داشته باشه تا نام واحد پولیه کشور‌های عربی همسایه.

فکر نمیکنم هیچ آذری یا کرد یا لٔر و یا بلوچ هموطنی از اینکه نام پول ملی‌، نام سرزمین پارس باشه دلخور باشه.

همه ما متعلق به سرزمین پارس و ایران هستیم بدون هیچ بحثی‌، فکر می‌کنم باید کمی‌ در مورد این موضوع و پیش کشیدن این حرف‌ها تامل کرد و با وسواس بیشتری قلم به دست گرفت.

امیدوارم که نظر من باعث دلخوری نشه و آزادی بیان هم رعایت بشه و نظر بنده منتشر بشه.
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
ببخشید بنده آذری هستم و برخلاف ادعای شما با نظرتون مخالفم لطفا از جانب دیگران نظرندهید.
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
115
374
من به عنوان یکی از اقوام ایرانی از همین جا مراتب اعتراض خودم رو اعلام میکنم و دارم میرم دنبال نخود سیاه ...حالا یکی منو بگیرررررررررررررررررررررررررررره
ححمید فخر
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
63
398
چهارشنبه اخبار گفت از 40 هزار نفری که توی نظرسنجی بانک ملی شرکت کردن بیش از پانزده هزار به پارسی رای دادن جای سوال اینجاست! جمعیت ایران 76 میلیون نفره چطور میشه به یک نظر سنجی اینترنتی در حد چند هزار نفر استناد کرد؟ دوما این مسایل افکار عمومی رو داره به سوی انحراف میکشه از طریق دامن زدن به اختلافات قومی که احتمالاً از افکار نژادپرستی سرچشمه میگیره. حرف عقل حرف حساب نه احساسات چند نفر...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
5
257
ازقدیم گفتن که نون بیار که خربزه آبه!!
بجای این مسخره بازیهای سرگرم کن فکر حل اساسی مشکلات اقتصاد مملکت باشند آقایان!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
592
803
بسیار عالی بود واقعا برای ما ترکها استفاده از پارسی برای واحد پول تبعیض قومیتی محسوب می شود دست عصر ایران به خاطر این مطلب درد نکند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
همه ما اقوام ایرانی از فارس و ترک و لر و کرد و بلوچ و عرب و گیلک و دیگر اقوام ایران عزیز ، هموطن هستیم و قرار نیست یکی بر دیگری تحمیل شود . ما قرن ها و هزاره هاست که در کنار هم با عزت و احترام و وحدت زندگی کرده ایم و از هم به عنوان هموطن نام برده و دفاع کرده ایم و از این به بعد هم همین گونه خواهد بود. لذا آوردن مباحث انحرافی مانند واحد پولی "پارسی" اصلا به صلاح نیست و باید نامی که برازنده همه گروه های ملت بزرگ ایران باشد نام پول جدیدمان قرار گیرد.
ناشناس
Italy
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
7
343
اینا واحد پول رو عوض نمیکنن
دارن آمار میگیرن اگه پارسی رای زیادبیاره یه مشت ملی گرا واسه انتخابات رو کنن
reza
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
337
288
خواهشنا ازابتدا قومی گرایانه نکن پارسی به ایران زمین تلعق دارد .چه فارس-لر-کرد-آذری-ترکمن -بلوچ همه ایران وایرانی اند.سربلندی ایران سربلندی تمامی قومهای ایرانی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
متاسف هستم برای اون های که منفی دادن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
687
484
من به عنوان يك ترك سرزمين پارس را سرزمين خود ميدانم پارس متعلق به همه است نه قوم خاص
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
آبرو ریزی نکن و خواهشن نظر نفرمایید شما
م
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
24
28
ایرانی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
233
526
من خود به عنوان يك فارس، مخالف پارسي مي باشم. چرا كه ممكنه ديگر اقوام عزيز ايران در اين مورد حس خوبي نداشته باشند و حساسيت برانگيز نيز باشه. ايران يعني فارس و ترك و كرد و ....
بهتره نامي ملي و وحدت بخش انتخاب بشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
1
245
در خصوص وضع اقتصادمان باید گفت:
خانه از پای بست ویران است خواجه در بند نقش ایوان است !!
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
0
13
چون غرض آمد هنر پوشيده شد
محمدی
Netherlands
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
158
188
ما ابتدا ایرانی هستم سپس کرد،فارس،لر و...
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
228
483
"پارسی" معادل "ایرانی" نیست ؛ پارسی+ترکی+لری+کردی+بلوچی+عرب+گیلکی+تات+ترکمن+و سایر قومیت های این سرزمین = ایرانی
علوي
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
172
460
بانك مركزي نبايد اشتباه فدراسيون فوتبال را مرتكب شود كه با شعار خام ونابجاي شاهزادگان پارسي مردم وقوميتهارااز فوتبال ملي دلزده كرد .لذا شايسته است بانك مركزي نسبت به اين قضيه حساسيت بيشتري نشان داده وازكلمات ملي وهمه پسند استفاده كند.
اسماعیل
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
246
107
با نظرتان مخالفم. من با نام دریک موافقم، چون اولین بار ایرانیان سکه ضرب کردند که نام آن دریک بود. در ضمن پارس نام همه ایران است نه قوم خاصی.
رمی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
255
170
حالا تو چرا میسوزی عصر ایران؟؟!!چون پیشنهادت رای نیاورده؟ برات متاسفم! ببین من خودم هم به تومان رای دادم واصلا ناراحت نیستم که پارسی رای بیاورد. مهم احترام به نظر اکثریت است.!حالا اگه واقعا عادلی! کامنتمو بذار روسایتت.
ابراهیم رحیمیان
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
347
338
ایران را در بیشتر نقاط جهان به پرسیا PERSIA و ایرانی را به پرسین یا پرشن PERSIAN می شناسند . واحد پولی که به این هویت جهانی نزدیک باشد برای کل مردم مفید خواهد بود نه به حال یک قوم یا قومیت . اگر مردم به پیشنهاد شما رای نداده اند دلیل نمی شود که بخواهید با به میان کشیدن بحث قومیتی مانع از تصویب آن شوید . لطفاً همچنان آزاده بمانید و همانند آزادگان رفتار کنید .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
220
438
من با "تومان" موافقم. یعنی همون چیزی که الآن معموله. من خودم اهل فارس هستم الان 20 کیلومتر هم بیشتر با تخت جمشید فاصله ندارم، باید تفکر قومی را کنار بگذاریم ما همه از جنس هم هستیم باید فرهنگمون را پیشرفته و مدرن کنیم. فکر کنین تو مکالمات روزمره بخوایم به جا تومن بگیم پارسی!!
" این چنده؟ 10 پارسی"
" امروز 20 پارسی کار کردم"
" ساعتی 1 پارسی میگیرم"
" چه خبره 2 پازسی! مگه سر گردنه است؟"
ایران
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
94
163
در زمان ساسانیان نام این سرزمین ایرانویج بود نه پرشیا این نام روکشورهای دیگه به ایران می گفتن بهتره که از مشترکات فرهنگی استفاده کنیم مانند نوروز
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
213
415
تغيير نام واحد پولي كشور به " پارسي" اصلا" برازنده ايران نيست چون ايران از اقوام مختلفي تشكيل شده است كه يكي از آنها قوم پارس است. اين مسئله اگر اتفاق بيافتد در واقع يك تبعيض نژادي آشكاري خواهد بود. ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
386
56
مابه تصمیمات دولت احترام می گذاریم نبایدازروی تعصب اظهارنظرکرد
آساواش
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
139
229
آقا مگه تومان چشه همه هم عادت کردن لازم نبود اصلا یاد مردم بندازن حرفای نژاد پرستی رو بزارین کنار قضیه اسکناس 5000 تومانی رو تکرار نکنین تو ایران قومیت های مختلفی زندگی می کنن .پارسی مربوط به همه مردم ایران نیست .و گذاشتن این نام عواقب بعدی به دنبال خواهد داشت .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
10
119
متاسفانه بانک مرکزی حساسیت ها را نادیده گرفته است.
saman
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
1
179
خدارا شکر تمام مشکلات اقتصادی و سیاسی ملت ایران بر طرف شد دستشان درد نکنه حالا وقتشه که بریم این ( تومان و ریال ) اجنبی را هم از سر مردم کم کنیم و واحدپول مستقل و در شان خودمان را به ملت غالب کنیم این شما واین واحد جدید پول ملی ایران ....پاپاسی مبارک دست دراندرکاران
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
160
482
من خودم فارس زبان هستم ولی از اینکه واحد پول کشورمان تومان باشد حمایت میکنم. پارسی را نمیتوان به یک نماد ملی تبدیل کرد برای اینکه ایران ما از اقوام مختلف تشکیل شده و آنها هم باید در این نماد شریک باشند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
4
83
یکی از کاربردهای اسامی راحتی ارتباط برقرار کردن با دیگران است که در زبانهای مختلف رعایت میشود. فرض کنید چقدر باید توضیح دهیم تا ننه بزرگ ما متوجه بشه 1 پارسی معدل چند تومان است.
گیلان
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
198
496
ما با پارسی مخالفیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
11
100
افرین به نویسنده این مطلب
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
59
283
من خودم فارس زبان هستم ولی از اینکه واحد پول کشورمان تومان باشد حمایت میکنم. پارسی را نمیتوان به یک نماد ملی تبدیل کرد برای اینکه ایران ما از اقوام مختلف تشکیل شده و آنها هم باید در این نماد شریک باشند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
75
258
میخوان ماجرای پنج هزار تومنی ها رو تکرار کن

من مطمئنم اگه پارسی بزارن دعوای قومیتی خواهد افتاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
1
72
عصری جان زور نزن
نرود میخ آهنی در سنگ فرو
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
227
59
عجب تحلیل بچه گانه ای. لطفا کاش اندکی به تخصص مردم احترام بگذارید. واقعا خنده دار بود
پرهام
Spain
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
73
152
سلام
تغییر نام واحد پول با توجه به بی ارزش بودن ریال و تومان کار خوبیه
تغییر نام واحد پول میتونه هویت جدیدی به پول جدید بده
اما کلمه پارسی و انتخاب های اینچنینی بیشتر آدم رو یاد کشور های جهان سومی و نوع انتخابشان می اندازد
یه اسم اقتصادی پیدا کنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
0
319
بابا همه ملتو با اين حرفا سر كار گذاشتن
سهیلا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
16
158
برای کشور داغونمون - داغونی به دنبال نیارید
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
3
150
من خودم به سايت مذكور سر زدم نوشته بود بايد اول ثبت نام كنيد. من هم گرفتار بودم و از اظهار نظر منصرف شدم، در چنين شرايطي نمونه آماري مناسبي از كل جامعه به دست نمياد و نتيجه منحصر به نظرات خوره‌هاي كامپيوتر ميشه.
ظاهرا كسي به اين نكته توجه نكرده كه در نتيجه نظرسنجي هم به راحتي ميشه دست برد و بانك مركزي مي‌تونه خواسته‌هاي خودش را به اسم نظر مردم اعمال كنه.
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
11
183
با سلام به همه
نظر همه دوستان رو خوندم و چیزی که نگران کننده است از بین رفتن وحدت بین مردمه، فکر کنم نام پارسی خیلی مناسب نباشه، اگه به دنبال نام ایرانی هستیم که تومان مناسب نیست چون از زبان مغولی اومده، من خودم به دریک رای دادم و فکر می کنم واحد خوبی باشه که هم ریشه در فرهنگ خودمون داره و هم اشاره به قوم خاصی نمی کنه. یک چیزی دیگه ای که جالب توجه اینه که نام واحد پول در عرض یک سال بین مردم جا میافته و از این بابت فکر نکنم باید نگرانش باشیم.
با تشکر، لطفا رای بدید و کامنت بزارید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
121
312
انتخاب واژه پارسي اشتباه محض است و باعث تجلي و توسعه هر چه بيشتر تبعيضات قومي ميشود.پس براي حفظ يكپارچگي و جلوگيري ازتشتت از اينگونه رفتارها پرهيز كنيد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
34
232
اصلا هیچ اسمی براش نذارید تا اسمش بشه نیو فولدر!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
59
148
اونایی که عصرایران رو متهم می کنن و انتقاد می کنن که چرا از کلمه پارسی حمایت نکرده ، انصافا یادشون باشه که همین سایت در بین تمام رسانه های ایرانی ، بر روی کلمه خلیج فارس در برابر عرب ها مانور داده و با اکثر رسانه های عربی منطقه از السیاسه تا الانباء و الیوم السابع و ... در افتاده و جواب های دندان شکنی هم به آنها داده. پس انصاف را رعایت کنیم چون هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد.
ناشناس
United States of America
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
142
116
شما با مطلبي كه دوسه روز پيش گذاشتين كه از مردم خواستين به تومان راي بدين سليقتونو نشون دادين و حالا كه ميبينين مردم نظرشون بيشتر روي پارسيه از راه هاي قوميتي وارد شدين يكم به نظر اكثزيت احترام بزارين هرچند ثبتش نمي كنين
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
57
209
هر اسم دیگری غیر از ریال و تومان مشکلات اساسی در روابط پولی ایجاد میکند هم داخلی و هم بین المللی نگاه کنید به تجربه موفق ترکیه که یک میلیون لیر را یک لیر اعلام کرد و مردم ترکیه براحتی با آن رابطه برقرار کردند و واحد پول خردشان هم قروش ماند هر کلمه و یا واحد دیگر جز سرگرم شدن بیهوده مردم و ایجاد مشکل ثمر دیگری ندارد
این را هم بگویم که برداشتن 4 صفر از پول ملی مشکل اقتصادی را حل نمیکند بلکه هزینه چاپ اسکناس و مشکلات حمل و نقل پول و تا حدودی آلودگی را رفع میکند البته اگر فکری به حال تورم و بیکاری سنگین موجود نکنند این کار هم موقتا مشکلات سه گانه فوق را حل میکن
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
2
102
دلار ... عصر ایران اینو بذار! بهترین پیشنهاده بخدا :دی روش فکر کنین
amir
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
1
53
بابا یه مدتی مشغولیم دیگه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
69
179
چون ریال واحد پول عربستان هست،بهترین گزینه تومان است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
30
165
عصر ایران کارت عالی بود
اكبر
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
243
100
پارسي وخرد آن سديك، يك سديك دو سديك پنجاه سديك.....
وبگردی