فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۷۳۸۰۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۰ - ۳۰-۰۴-۱۳۹۰
کد ۱۷۳۸۰۶
انتشار: ۱۸:۴۰ - ۳۰-۰۴-۱۳۹۰

8 هزار هكتار جنگل دست كاشت در معرض نابودي

عصر ایران
رئيس اداره منابع طبيعي فردوس عنوان داشت: با نابودي جنگل‌هاي 25 ساله منطقه كجه و چاهنو در صورتي كه سالانه 200 هكتار از اراضي بياباني احيا شود مدت 40 سال طول مي‌كشد كه 8 هزار هكتار اراضي بياباني احيا شود.
رئيس اداره منابع طبيعي شهرستان فردوس گفت: 8 هزار هكتار جنگل دست‌كاشت در اين شهرستان در معرض نابودي است.

به گزارش فارس از فردوس، محمد عبدي ‌در نشست خبري اظهار داشت: بيش از 8 هزار از جنگل‌هاي دست‌كاشت منطقه كجه و چاهنو شهرستان فردوس در معرض نابودي قرار دارد.

وي افزود: اين جنگل‌ها 25 ساله و داراي انواع پوشش گياهي شامل تاغ، قيچ و اسكنبيل است كه درختان آن نقش بسزايي در جلوگيري از فرسايش بادي منطقه دارد و هم‌اكنون نيز شاخه‌هاي درختان خشكيده به عنوان بادشكن موثر است.

عبدي تصريح كرد: به دليل حفر چاه‌هاي كشاورزي در اطراف جنگل‌ها و كاهش سطح آب سفره‌هاي زيرزميني و نيز خشكسالي‌هاي پي در پي در منطقه اين جنگل‌ها هم‌اكنون در معرض نابودي قرار دارد و بخش اعظم آن نيز از بين رفته است.

وي عنوان داشت: گروه‌هاي كارشناسي زيادي از مراكز تحقيقاتي و همچنين سازمان جنگل‌ها براي حل اين معضل به منطقه آمده‌اند ولي تاكنون هيچ راه حلي در اين رابطه انديشيده نشده است.

رئيس اداره منابع طبيعي فردوس با اشاره به نقش مهم جنگل در جلوگيري از فرسايش خاك گفت: سرانه فضاي سبز كشور 0.17 هكتار است كه اين رقم بايد تا پايان برنامه پنجم به 0.25 هكتار و طي 10 سال سرانه جنگل‌هاي كشور از 40 درصد به 90 درصد افزايش يابد.

عبدي به وجود 130 هزار هكتار اراضي بياباني در شهرستان فردوس اشاره كرد و افزود: تاكنون 30 هزار هكتار از اراضي بياباني شهرستان احيا شده است كه در صورت تامين اعتبار لازم سالانه 200 هكتار از اراضي بياباني شهرستان احيا مي‌شود.
چوي تصريح كرد: حتي اگر سالانه يك‌هزار هكتار از اراضي بياباني شهرستان مورد احيا قرار گيرد، يك قرن طول مي‌كشد كه همه 130 هزار هكتار اراضي بياباني فردوس احيا شود.

رئيس اداره منابع طبيعي فردوس عنوان داشت: با نابودي جنگل‌هاي 25 ساله منطقه كجه و چاهنو در صورتي كه سالانه 200 هكتار از اراضي بياباني احيا شود مدت 40 سال طول مي‌كشد كه 8 هزار هكتار اراضي بياباني احيا شود.

عبدي گفت: در سال جاري مبلغ 17 ميليون تومان به جنگل‌كاري و 24 ميليون تومان نيز براي اجراي طرح‌هاي بيابان‌زدايي به شهرستان فردوس اختصاص يافته است.

وي آبياري سنواتي را يكي از برنامه‌هاي هزينه بر منابع طبيعي عنوان كرد و افزود: در حال حاضر بيش از 265 هكتار از اراضي زير كشت مورد آبياري قرار مي‌گيرد كه هزينه بسيار بالايي را نيز در بردارد.
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
هشدار سازمان غذا و دارو درباره مصرف این مکمل ورزشی «پاپ» کتاب منتشر می‌کند برقراری مجدد پروازهای تهران – دبی از ۱۰ تیرماه تلف شدن یک توله پلنگ نر به دلیل سقوط در کانال آب راز دندان‌ها؛ مقایسه ساختار دندان در ۶ گونه، از انسان تا غول‌های خشکی و دریا (+اینفوگرافیک) وام روی سیم‌کارت؛ پدیده‌ای که دارایی مردم را گرو می‌گیرد پخش زنده ۶ مسابقه فوتبال جام‌جهانی، امشب و فردا واکنش حسین سلاح‌ورزی به خرید محصولات کشاورزی آمریکایی؛ بخشی از این منابع آزاد شده ایران به عنوان پشتوانه ایجاد ابزارهای مالی و اعتباری مورد استفاده قرار گیرد پزشکی که برای کشف حقیقت، خودش را چندین بار به طناب دار سپرد! روایت مرکز آمار از تورم در استان‌ها/ ۱۱ استان سه رقمی شدند امضای هزار سینماگر برای حمایت از صدای کودک انیمیشن‌ها در مقابل هوش مصنوعی «داستان اسباب‌بازی 5» همه رقبا را کنار زد بلایی که ماهواره سر فیلم‌های ایرانی آورد! آغاز فروش مشارکت در تولید محصول جدید سایپا از فردا + بخشنامه تأثیر پنهان طعم‌های محبوب «یخی» بر قلب