فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۸۳۲۷۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۶ - ۰۹-۰۷-۱۳۹۰
کد ۱۸۳۲۷۸
انتشار: ۰۹:۳۶ - ۰۹-۰۷-۱۳۹۰

«نمك دريا» مجوز وزارت بهداشت ندارد

عصر ایران
از 20 سال گذشته سعي شد كه با اضافه كردن «يد» به نمك خوراكي، يد مورد نياز افراد جامعه به صورت روزانه تامين شود. اكنون پس از گذشت 21 سال از اجراي اين برنامه، شيوع بيماري گواتر در كشور 70 تا 80 درصد كاهش يافته است.
سرپرست دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به تبليغات استفاده از «نمك دريا»، گفت: نمك دريا مجوز توليد از وزارت بهداشت را ندارد و افراد سودجو به قيمت به خطرانداختن سلامت مردم استفاده از اين نمك را ترويج مي‌كنند.

دكتر زهرا عبداللهي در گفت‌وگو با ايسنا، با تاكيد بر آنكه وزارت بهداشت به لحاظ قانوني با مصرف نمك‌هاي بدون يد و فاقد استانداردهاي لازم مخالف است، درباره نمك دريا و تبليغاتي كه در اين زمينه صورت مي‌گيرد، گفت: نمك دريا مجوز توليد از وزارت بهداشت ندارد؛ چرا كه تصفيه شده نيست، از انواع ناخالصي‌ها برخوردار است و ممكن است آلودگي‌هاي ميكروبي، شيميايي و فلزات سنگين را داشته باشد كه اين مواد سرطان‌زا هستند و سلامت افراد را به خطر مي‌اندازند.

سرپرست دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت با تاكيد بر اينكه استفاده از نمك درياي موجود را به هيچ وجه توصيه نمي‌كنيم، ادامه داد: افراد سودجو به قيمت به خطرانداختن سلامت مردم استفاده از اين نمك را ترويج مي‌كنند. توزيع اين نمك در بازار و استفاده از آن، برنامه‌اي كه وزارت بهداشت و دولت 20 سال روي آن سرمايه‌گذاري كرده‌اند را با خطر مواجه مي‌كند؛ چرا كه ممكن است در صورت ترويج اين نمك، مشكلات ناشي از كمبود يد و بيماري گواتر مجددا در كشور شايع شود؛ به طوري كه بسياري از كشورهايي كه در اين زمينه سرمايه‌گذاري كرده‌اند به دلايلي با بازگشت بيماري‌هاي ناشي از كمبود يد روبرو شده‌اند.

وي با اشاره به سياست‌ها و اقدامات وزارت بهداشت براي افزودن «يد» به نمك خوراكي كه پيش از اين در جهت كاهش و كنترل مشكلات ناشي از كمبود «يد» و بيماري گواتر در كشور به اجرا درآمده است، گفت: از 20 سال گذشته سعي شد كه با اضافه كردن «يد» به نمك خوراكي، يد مورد نياز افراد جامعه به صورت روزانه تامين شود. اكنون پس از گذشت 21 سال از اجراي اين برنامه، شيوع بيماري گواتر در كشور 70 تا 80 درصد كاهش يافته است.

عبداللهي با بيان اينكه يد از طريق هيچ ماده‌اي به بدن نمي‌رسد، ادامه داد: آب و خاك از نظر ميزان «يد» فقيرند. محصولات غذايي گياهي و حيواني نيز يد را به بدن نمي‌رسانند. هدف از يددار كردن نمك خوراكي، رساندن يد به بدن افراد جامعه است. رساندن ساير املاح به اين شكل چندان مهم نيست؛ چرا كه نياز بدن به ساير املاح از طريق مواد غذايي قابل تامين است. بر اين اساس ضمن تاكيد بر استفاده كنترل شده و در حد لازم نمك در غذاي مصرفي، ترويج استفاده از نمك يددار تصفيه شده در دستور كار قرار گرفت. بر اساس اين اقدامات، ايران و تونس تنها كشورهاي منطقه هستند كه توانستند بر مشكل كمبود يد و بيماري‌هاي ناشي از آن غلبه كنند.
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
از جنرال موتورز تا فورد؛ برندهایی که خودروهای نظامی را برای ارتش آمریکا ساختند(+عکس) حمله سایبری به زیرساخت‌های بانکی کشور تایید شد دلاور دوستانیان کارگردان مستند درگذشت درخشش هاکی‌بازان ایرانی در روسیه؛ کسب دو مدال نقره جام تات‌نفت شکست تیم ملی هندبال ساحلی ایران در نخستین دیدار جهانی تصمیم جدید وزارت امنیت داخلی آمریکا برای تیم ملی ایران ترامپ: در تلاش هستیم که با ایران به توافقی منصفانه دست پیدا کنیم/ اوضاع خیلی خوب پیش می‌رود گروسی: ایده‌ای درباره محل احتمالی مواد غنی سازی شده داریم/ اولویت اصلی، تأیید محل اورانیوم با غنای بالا است ترامپ: شاید باید دوباره نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بشوم! تجارت سیاه جسد؛ چرا اشراف اروپایی مومیایی های مصر را می خوردند؟ / مهمانی های مومیایی گشایی چگونه برگزار می شدند درگذشت آذر عظیما؛ بانوی پیشکسوت آواز ایران بررسی اصلاح شیوه قیمت‌گذاری خودرو در وزارت صمت نعیم قاسم: اسرائیل راهی جز عقب‌نشینی از لبنان ندارد امیر پوردستان: مصلحت ایجاب کند، با عملیات‌ پیش‌دستانه دشمن را به‌شدت غافلگیر می‌کنیم پزشکیان پاکستان را ترک کرد