فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۹۸۳۲۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۰۵-۱۱-۱۳۹۰
کد ۱۹۸۳۲۴
انتشار: ۱۰:۴۵ - ۰۵-۱۱-۱۳۹۰

مسعود فراستی: "جدایی نادر از سیمین" فیلم خوبی نبود!

عصر ایران
جشنواره‌های هنری و سینمایی فرنگی را عمدتا سیاسی می‌دانم - برخلاف رقابت‌ها، مسابقات و جوایز جهانی علمی و ورزشی - از همین رو به آن‌ها و جوایزشان اعتقادی ندارم. این جشنواره‌ها برای خودشان خوبند و در راستای اهداف و مصالح ملی‌شان.

مسعود فراستی منتقد فیلم در یادداشتی نظر خود را درباره اعطاء جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی‌زبان به «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی بیان کرد.

مشرق: مسعود فراستی منتقد فیلم در یادداشتی نظر خود را درباره اعطاء جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی‌زبان به «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی بیان کرد.

 متن این یادداشت را در ادامه می‌خوانید.
 
1- این طبیعی است که وقتی یک ایرانی در سطح جهانی به موفقیتی نائل شود، همه از آن خوشحال شوند. به خصوص در شرایط فعلی که فشار روز افزون و تحریم‌های سنگین غرب علیه ما ادامه دارد.
 
2- این جایزه مهم سینمایی و حتی اسکار هر چند برای فروش فیلم و معروف‌تر شدن فیلمسازش موثر است، اما مسیر سینمای ما را تغییری نمی‌دهد. این نظر که این فیلم ما را به سطح و استاندارهای سینمای جهان می‌رساند، توهمی بیش نیست. بر این نظرم که همه جوایز معتبر و نامعتبر بین‌المللی‌فیلم های ما متعلق به فیلم‌ها و فیلمسازان‌شان است و نه سینمای ایران.
 
3- جشنواره‌های هنری و سینمایی فرنگی را عمدتا سیاسی می‌دانم - برخلاف رقابت‌ها، مسابقات و جوایز جهانی علمی و ورزشی - از همین رو به آن‌ها و جوایزشان اعتقادی ندارم. این جشنواره‌ها برای خودشان خوبند و در راستای اهداف و مصالح ملی‌شان.
 
4- همچنان بر این نظرم که «جدایی...» فیلم خوبی نیست. علت موفقیت‌های جهانی آن را نیز دو دلیل عمده می‌دانم.
 
اول - ضعف و آشفتگی و بحران تفکر در سینمای امروز جهان، آخرین آثار فیلمسازان مطرح جهان از جمله ترنس مالیک، لارس فون‌تریر، پدرو آلمودوار، برادران داردن و فیلم‌های سطحی دیگر گواه این ادعاست.
 
دوم- «یک جدایی»، تصویر بی‌خطر و نوعا اگزوتیک مدرنی است از جامعه شهری مملو از دروغ و توجیه دروغ برای حفظ خود؛ و تشویق به مهاجرت، با دوربینی ادایی و بی‌هویت اما به ظاهر امروزی. این تصویر جهان سومی در راستای نگاه غربی‌ها به ماست از همین زاویه است که آن را نماینده شایسته سینمای ایران نمی‌دانم.
 
5- این جمله یکی از مسئولان سینمایی را که «اگر «جدایی...»، جایزه نگیرد عداوت آمریکا با ما را نشان می‌دهد»، نمی‌فهمم. حالا که جایزه گرفته، نشان عدم عداوت آمریکا با ماست؟ شوخی نمی‌کنید؟
 
6- امیدم این است که این جوایز، فیلمسازان ما را نفریبد و فیلم‌هایشان مماس با خود و جامعه‌شان باشد نه مماس با دیگران.

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار:
دلسوخته
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
191
487
شخصیت،افکار و نحوه تحلیل های آقای فراستی از سینمای ایران بعید است که بر کسی پوشیده باشد.با بند2 فرمایشات ایشان کاملاً موافق هستم ولی در مقابل مابقی بیانات ایشان را به شدت به عنوان یک ایرانی رد میکنم. خدایش نقش و جایگاه ایشان در خنده بازار به صورت جامع و کامل در سینمای ایران بیان شده است.
چرا مردان زودتر از زنان می‌میرند؟/ پشت پرده یک بحران خاموش کشورهایی که بیشترین و کمترین وابستگی را به نفت خاورمیانه دارند (+ اینفوگرافیک) مصرف سنگین الکل می‌تواند بافت ارتباطی مغز را در جوانی تغییر دهد تتر می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ به بزرگ‌ترین خریدار اوراق خزانه‌داری آمریکا تبدیل شود(+اینفوگرافیک) یک هشدار مهم درباره مصرف آبمیوه در کودکی یک اروپایی با «کجاوه» در یکی از جاده‌های ایران در دوران قاجار (عکس) وسیله‌ای که شاید آلوده‌تر از توالت باشد! چرا عینک‌های دید در شب سبز هستند؟ رازی که در چشم انسان نهفته است صعود برزیل و مراکش/ اسکاتلند در انتظار نتایج دیگر گروه ها نوشیدنی معجزه‌آسایی که از معده تا مغز را آرام می‌کند + روش تهیه خانۀ اشرافی یک فرانسوی در تهران در دوران قاجار (عکس) در این روستای ایران استفاده از تلویزیون و نوشیدن چای ممنوع بوده!(+عکس) تانک جدید با برجک متفاوت و قابلیت همکاری با پهپاد(+عکس) داروهایی که موجب سفتی صبحگاهی دست‌ها می‌شوند «آلبر کامو» و راز دهان‌هایی که می‌خندند