۳۰ فروردين ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۴
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۲۰۵۳۳۰
تعداد نظرات: ۱۴۶ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۸ - ۲۱-۱۲-۱۳۹۰
کد ۲۰۵۳۳۰
انتشار: ۱۸:۴۸ - ۲۱-۱۲-۱۳۹۰

پیوند «رادیکالیسم» و «وندالیسم» برای نابودی چهارشنبه سوری

هومان دوراندیش
عصر ایران - دوباره به آخرین روزهای اسفند رسیده ایم و به زودی "چهارشنبه سوری" از راه می رسد.

روز چهارشنبه سوری در جامعه ایران، سال هاست به مساله ای ملی بدل شده است. برخی آن را سنتی خرافی و مغایر با ارزش های اسلامی می دانند و برخی دیگر نشانه هویت ملی ایرانیانش می دانند و با انگیزه حفظ ملیت ایرانی، در پاسداشت آن می کوشند.

کسانی که با موضع گیری های افراطی خود چهارشنبه سوری را به عرصه تضاد دین و ملیت ایرانیان امروز بدل کرده اند، ناخواسته ( و شاید هم عالمانه و عامدانه ) در تنور ناخوشایند تقابل اسلام و ایران می دمند.

مخالفان چهارشنبه سوری را شاید بتوان به سه دسته تقسیم کرد:

نخست آنانی که این روز را نشانه "جهل ایرانی ماقبل اسلام" می دانند و در مجموع معتقدند چهارشنبه سوری لکه ننگ فرهنگ ایرانی است و باید این ننگ را را از دامن این فرهنگ زدود. در این دیدگاه نوعی مخالفت رادیکال با ایران باستان و سنن ملی آن دوران وجود دارد. در واقع چنینی دیدگاهی، حاوی رادیکالیسم ضد باستانگرایانه است.

 دوم زرتشتیانی که آتش را پدیده ای مقدس و واجد حرمت می دانند و پریدن از روی آن، آن هم از سر سرمستی و سبکسری را عملی ناشایست و ناروا می شمارند. از نظر این دسته  از ایرانیان غیرمسلمان، چهارشنبه سوری، نه سنتی ایرانی و زرتشتی بلکه میراث ورود عرب ها به ایران است. پس آن به که در ترویج و تحکیم این سنت غیرایرانی، نکوشیم.

چهارشنبه سوری

دسته سوم از مخالفان چهارشنبه سوری، کاری به ریشه های تاریخی و مذهبی این سنت ملی ندارند بلکه از منظری اجتماعی و مدرن، فقط به پیامدهای نامطلوب این " جشن ممنوع " می نگرند. این دسته از منتقدین، چهارشنبه سوری را عرصه بروز "وندالیسم" (ویرانگری) می دانند و هنجارشکنی های رایج در چهارشنبه سوری را مخالف "نظم و امنیت" می دانند؛ عناصری که در غیاب آنها، کار هیچ جامعه ای به سامان نمی شود.

موافقان چهارشنبه سوری را نیز احتمالاً در سه دسته می توان جای داد:
نخست کسانی که از سر ایرانگرایی، در پاسداشت چهارشنبه سوری می کوشند تا به سهم خویش، نگذارند چهارشنبه سوری نیز به سرنوشت عید مهرگان یا روز سپندارمزدان دچار شود و با رخت بر بستن از یادها، زنده شدن دوباره اش مستلزم فریادها باشد.

این گروه از حامیان چهارشنبه سوری ، نه تنها با دیدگاههای تقابلی درباره چهارشنبه سوری موافقتی ندارند بلکه دیدگاه زرتشتیان مخالف چهارشنبه سوری را نیز رد می کنند.

دسته دوم کسانی اند که از فرط کمبود شادی، در جست و جوی روزها و آیین هایی هستند که دست آنها را برای ریختن به خیابان ها و هلهله کردن و کارناوال راه انداختن باز می کند.

در واقع کاهش کنترل اجتماعی در چنین روزی، آنها را از احساس آزادی و امکان شادی بیشتری بهره مند می کند و هم از این روست که آنان هر ساله، جزو کنشگران اجتماعی ای می شوند که رفتارشان در خدمت تداوم سنت چهارشنبه سوری است.

دسته سوم اما با انگیزه های سیاسی به میدان می آیند. آنها بیش از آنکه دغدغه حفظ  سنن ایران باستان و یا یافتن محملی برای شادبودن و آزادبودن داشته باشند، به مخالفت با وضع موجود می اندیشند. برای آنها چهارشنبه سوری و سیزده به در و صعود تیم ملی به جام جهانی فرق چندانی با فلان تجمع سیاسی ندارد. این دسته از موافقان، در مقام ابراز مخالفت با وضع سیاسی و اجتماعی موجود، معمولاً به عرصه رفتارهای وندالیستی نیز در می غلطند و امنیت عمومی را حقیقتاً مخدوش می کنند. آنها همیشه برای "نه" گفتن به خیابان ها می آیند و همین امر موجب تشدید حساسیت بیشتر نسبت به روز چهارشنبه سوری می شود.

در واقع گروه اول مخالفان و گروه وندال ها(تخریبگران)، خواسته یا ناخواسته، شب چهارشنبه سوری را که می تواند با جشن های شاد و آزاد مردمی به پایان رسد، به عرصه بروز تنش های فکری ، اجتماعی و گاه حتی سیاسی بدل می کنند. 

اما چه کار می توان کرد که هر سال در آستانه نوروز، شاهد چنین تنش هایی در جامعه ایران نباشیم؟ بی شک یکی از عوامل کاهش تنش، افزایش رواداری اراده های رسمی نسبت به سنت چهارشنبه سوری است. بر فرض که در سنت چهارشنبه سوری، پاره ای ایده های بی پایه هم وجود داشته باشد. آیا این ایده ها تهدیدی برای جامعه ایجاد می کند؟

 آیا در کارناوال های آیینی و مناسکی که در مناسبت های مذهبی در سراسر کشور برپا می شوند، هیچ  آموزه نادرست نامربوط به دین وجود ندارد؟ قطعاً وجود دارد و مروری بر کتاب حماسه حسینی شهید مطهری که در آن از خرافات وارد شده بر ماجرای عاشورا انتقاد شده ، مؤید این مدعاست.

در رفتار عامه مردم، چه رفتار عرفی مذهبی و چه رفتار ملی، همیشه خلل ها و اشکالاتی وجود دارد. اگر در حوزه دین با رفتارهای نادرست عامه مردم با تساهل و تسامح برخورد می شود، در حوزه ملیت نیز می توان چنین رویه ای را در پیش گرفت. سخت گیری با مردم، آن هم در جزئیات، نه به سود جامعه است نه به سود دولت.

 از سوی دیگر ، کسانی هم که  چهارشنبه سوری را به عرصه بروز وندالیسم بدل می کنند، باید بدانند که مهمترین پیامد این رفتار آنها تقویت رادیکال های ضد سنن ملی است که با تخریب ها و کشته ها و مجروح های چهارشنبه سوری ، بهترین بهانه را به دست می آورند که "می بینید چه رسم وحشتناکی است این چهارشنبه سوری خرافی؟" 

علاوه بر این، وندالیسم و آشوبگری شب چهارشنبه سوری، امنیت و گاه حتی حیات انسان های بی گناهی را به خطر می اندازد که در آستانه سال نو، مهیای جشن نوروز هستند.

بی تردید غوغاسالاران و وندالیست های دستگیر شده در روز و شب چهارشنبه سوری، پس از دستگیری انتظار دارند مراجع امنیتی و قضایی، حقوق انسانی آنها را پاس بدارند و با درشتی با آنها برخورد نکنند. اما آیا این افراد، پیش از دستگیر شدن، لَختی به حقوق انسان های بی گناهی که از گوشه و کنارهای کوچه و چنارهای تهران عبور می کنند، می اندیشند؟!

کدام سنت سیاسی و دینی و حتی غیردینی به آنها اجازه  می دهد برای ابراز شادمانی خود ، انواع و اقسام ترقه ها و نارنجک ها را با بی مسئولیتی هر چه تمام تر، به این سوی و آن سوی شهر پرتاب کنند و هزینه این شادی سفیهانه آنان، آسیب دیدن سر و چشم و آتش گرفتن و گاه حتی از دست رفتن جان رهگذران و مردمان بی پناه و بی گناهی باشد که به ناچار در آن " شب ترقه ها و نارنجک ها " به خیابان آمده بودند.

ضربه ای که اینان به آیین چهارشنبه سوری می زنند ، به مراتب بیش از کسانی است که رسماً و علناً کمر به نابودی سنن زیبای ایرانی بسته اند.

آری، به نظر می رسد که همه موافقان و مخالفان چهارشنبه سوری، بویژه افراطیون دو سر این طیف، باید در بینش و کنش خود تاملی دوباره کنند.     

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۱۴۶
در انتظار بررسی: ۱۶
غیر قابل انتشار: ۲۸
همیشه ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۱
20
446
چه عجب یه تحلیل منطقی و دور از افراط و تفریط درباره چهارشنبه سوری دیدیم!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۱
بهتون تبریک می گم که راهی جدا از افراطیون هر دو طیف در پیش گرفته اید. ایرانیت و اسلامیت تقابلی با هم ندارند و تار و پود هویتی ما هستند.فراموش نکنیم که هر چیزی به جای خود نیکوست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۱
باهات موافقم ناشناس. میانه روی بهترین کار است.
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۱
19
343
چهارشنبه سوری هم یکی از رسومات ایران باستان هست.
ولی این رسم هم به خاطر جهل فرهنگی که در حال حاضر در کشور وجود دارد. به آتشی بر ایرانیت و اسلامیت تبدیل شده است
مشکل جایی دیگر است نه به رسم و رسومات ایران کهن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۱
790
51
چهارشنبه سوری دیگه چه مزخرفیه! به چه آئینی می خوره که باید حفظش کرد؟ اسلام؟ زرتشتی؟ یهودی؟ مسیحی؟ یک رسم پوچ و بیهوده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۱
ما = ایرانیان مسلمان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۱
حرف دهنت را بفهم و بزن!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۱
حرف دهنت را بفهم و بزن!(البته منظورم ناشناس اولی بود که از ادبیات گهرباری هم استفاده کرده)!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۱
جواب ندادید به چه آئینی می خوره؟ شاید اگر من هم بدونم که منشا از روی آتش پریدن چیه فردا برم سردمدار از روی آتش پریدنها شوم! جشن های باستانی هر کدوم دلیلی داشتند سپندارمزگان جشن نکوداشت بانوان است. چهارشنبه سوری دقیقا چه مراسمی است؟
چهارشنبه سوری
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۱
آیئن با رسم و رسومات فرق میکنه
چهارشنبه سوری هم جزئی از رسوماته نه دین و آیئن مهدی جان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
اصلا فرض كن به هيچ آئينی نمي خوره ، فقط دليليه براي شاد بودن ، خنديدن ، رقصيدن ، دور هم جمع بودن ، چرا دوست دارين تمام دلايلمون رو براي شادي و دور هم بودن از دست بودن ، چهارشنبه سوري يعني از روي آتش پريدن و آرزوي سلامتي كردن براي خودت كه از همه چيز توي اين دنيا مهم تري
زردي من از تو ، سرخي تو از من
اين بهترين تعريف از چهارشنبه سوريه ، من مثل ديگران بددهني نمي كنم ، ولي مي خوام بهت بگم خيلي قشنگه كه بي دليل و بدون هيچ آئيني شاد باشي › آجيل بخوري با همسايه هات كه شايد ديگه توي اين روزها وقت نمي كني ببينيشون ، موافق نيستي دوستم ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۱
567
37
فقط یه مشت چرت و پرت سرهم کردید.
برنامه چهارشنبه سوری هر ساله داره اجرا میشه و هزارجور فضاحت هم توش وجود داره و تا الان هم هیچ کس با اصلش مخالفت نکرده و حواشی و تلفات اون فقط مورد اعتراض بوده و به حق هم بوده...
حال شما نفی ما عدم میکنید؟؟؟!!
خود شما به نظر به شدت دچار پوپولیسم حاد شدید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۱
... ما هم میتوانیم مانندکشورهای اروپایی که درشب جشن سال نو تدارک یه آتش بازی حسابی را می بینند .تدارکات وبرنامه ها دست شهرداریها بدیم تا بادرنظر گرفتن محله های برای آتش بازی با کمترین حواشی همراه باشه0
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۱
کمک کنم منفی هاتو جمع کنی ؟؟!!!!
ناشناس
| Germany |
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
هاااااا ، این نفی ما عدم که گفتی یعنی چه ؟؟!! (شیرفرهاد)
وحید
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۱
9
156
احسن . تحلیل قشنگی بود و منصفانه
هبوط
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۱
15
475
بعضي ها ما ايراني ها رو مي خوان محكوم كنند به غم و اندوه!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۱
گل گفتي آقا جون
كاش ميشد به اين نظر امتياز مثبت بيشتري داد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۱
1- هبوط يعني چه؟
2- اين "هبوط" كم نظر ميده ولي وقتي نظر ميده ميتركونه
دی دی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۱
حبوط یعنی نازل شدن . سقوط کردن (ولی بدون بار منفی معناعی) پائین آمدن
میرزا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۱
دمت گرم و سرت سلامت باد! با جستجوی اینترنتی فهمیدم هبوط به معنی فرودآمدن از بالاو نازل شدن است که مقابل عروج و صعود می باشد.البته یادآور کتاب معروف دکتر شریعتی نیز است به نام هبوط در کویر.
امیر کبیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۱
13
150
درود و صد تبریک به عصر ایران بابت انتشار این متن ...
ناشناس
United States of America
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۱
21
356
چهارشنبه سوری وکلیه مراسم اصیل ایرانی تداوم خواهد داشت . چون ما ایرانی هستیم . ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۱
اون عزیزانی که منفی داده اند کجایی هستند؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
شاید اونایی که منفی دادند ایرانی هایی هستند که نمی خوان جوگیر بشن.
یه سوال ساده!؟
آیا باید هر سنت و رسمی رو پاس داشت؟
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۱
12
209
احسنت عصرایران
درست است که ما مسلمانیم و معتقد اما دلیل نمی شود که رسوم و آیین ایرانیان را به فراموشی بسپاریم.
این رسوم هویت ماست...
راوی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۱
14
255
بابا ما ایرانیها هم دل داریم...میخوایم بخندیم، همه با هم تو خیابون بخندیم نه تک تک تو خونه ها...مثل برنده شدن پرسپولیس که بعضیاشون اومدن خیابون شادی کردن...هر سال که نمیشه یه خرمشهر رو ازاد کرد که ملت بیان تو خیابون شادی کنن...همه دنیا یه روزی رو در سال برای این کار دارن و به خاطرش هم کلی توریست جلب میکنن...حالا خودتون بگین که یه توریست کی بیاد ایران که فکر کنه داره بهش خوش میگذره:)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۱
شادی چه ربطی به توحش داره؟
البته قبول دارم آب کردن زهره مردم خیلی حال می ده
Barış
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۱
8
173
این مراسم باستان باید تداوم داشته باشه . همه فرهنگ والای ایرانی را فدای بعضی چیزها کرده ایم . واقعا" برای بعضیها متاسفم که جاهلانه فکر می کنند ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۱
10
107
نتیجه می گیریم که مثل همیشه "عصر ایران" مصداق کامل تعادل و میانه رویه!
فاخته
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۱
4
67
age avalesh kamar be nabodish nabastebodan hala injor nemishod
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۱
8
116
تا زمانی که مدیران جامعه این آیین را به رسمیت نشناسند و مدیریت نکنند شاهد انحراف در این آیین خواهیم بود.وقتی بهانه ای برای اندکی شادی فراهم شده چرا باید به جای مدیریت صحیح آن انکارش کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۱
5
136
من چهارشنبه سوری رو دوسش دارم، آخرین دور هم بودن هر ساله .. انگار سالمون با دیدار اونهایی که دوسشون داریم و شادی تموم میشه .. با هم دیگه آتیش و فشفشه روشن می کنیم .. شیطونی های خطرناک هم نمی کنیم .. قشنگه به خدا .. دمت گرم که یکطرفه توصیفش نمی کنی
حاجی فیروز
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۱
12
218
صداوسیمای ایران، چه مشکلی با اسمهای سنتی ایرانی دارد که جاضر نیست حتی نام چهارشنبه سوری و سیزده بدر را هم بگوید!این اسامی من درآوردی مانندچهارشنبه آخر سال و روز طبیعت ارزانی خودشان باشد!
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۱
281
17
همش حرف مفت و چرنده. شماها هم هی سعی نکنید به این مزخرفات جنبه علمی و جامعه شناختی بدهید.
ناشناس
Germany
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۱
3
23
‫خوب نوشتی،آفرین.
فاخته
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
0
12
هبوط به فرود امدن ادم از بهشت اطلاق میشود- هبوط ادم
ناشناس
Germany
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
3
52
باباجان چقدر موضوع رو پیچیده و جدی می کنید ! ماها همون که بچه بودیم چارشنبه سوری بود و هر سال می اومد و می رفت و ازش خاطرات شیرین به یاد می موند ! ترقه می زدیم ، آتش به پا می کردیم ، آجیل شیرین می خوردیم و آخر شب هم چادر به سر به قاشق زنی در خانه همسایه ها و فال گوش وایسادن می گذشت. بعدش هم دیر یا زود می رفتیم خونه می گرفتیم تخت و با لبخندی از سر رضایت و شادی کودکانه می خوابیدیم و فردا از شوق و خوشی اینکه شاید آخرین روز مدرسه باشه و تعطیلات عید داره فرا می رسه در پوست خودمون نمی گنجدیم. دیگه اینهمه فلسفه بافی نداشت و نداره که عزیز دل من . می شه به هر چیزی رنگ و بوی تاریخی و تحلیلی خصوصا از نوع سیاسی یا اجتماعی یا مذهبی اون هم با چاشنی تعصب داد و براش کتابها نوشت و فرمان ها صادر کرد اما به نظر من حکومت و نخبگان و حتی خود مردم باید این موضوع رو بیشتر یک هنجار عرفی و سنتی ایران ببینند نه عرصه جولان و تقابل عبارات قلمبه سلمبه ای مثل کنش ها و واکنش های اجتماعی ، سیاسی و مذهبی !
مجتبي
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
5
41
چهارشنبه سوري آري اما چهارشنبه سوزي نخير.ايجاد شادي آري اما ايجاد غم و اندوه هرگز.
مهدي
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
1
30
به نظر من ازيك سال قبل هم صداوسيما تصاوير اسيب ديدگان اين روز را نشان دهد در نحوه برگزاري ان تغييري نمي شود مگر همه از برخورد سلبي پرهيز و راهكاري براي برگزاري ان پيدا كنيم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
0
38
فوتبال یکی از پرحواشی ترین ورزشهای کشور است. ایا بخاطر این حواشی می توان اصل این ورزش را زیر سئوال برد. ایرانیان باستان به طور سیستمی هر 15 روز جشنی را برای شادی و دور هم بودن اختصاص داده بودند. ولی آیا اکنون جهت برگزاری چنین آیین هایی که هدفی جز شادی و دور هم بودن ندارد، سیستمی کنترلی وجود دارد که به برگذاری آن همت گمارد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
2
27
توفع داشتم خيلي بي طرفانه تر به مسئله بپردازي اگربخواهند ميتوانند بانظارت صحيح حوادث رابه حدافل برسانند مگردر کشورهاي ديگر مراسم جشن برگذارنميشود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
2
28
با تشكر از اقدامات واقع گرايانه شما لازم به ذكر است:

هر عملي كه مخل نظم و آسايش جامعه
باشد فقط لوث كردن سنت چهارشنبه سوري (ترقه و مواد آتش زا)و ضد آن است لذا محكوم است ولي اجراي سنتي چهارشنبه سوري هيچ گونه مشكلي ايجاد نميكند پس بايد مواظب بود كه سنن را با توجه به حفظ آسايش و حرمت عمومي جامعه اجرا كرد. و روشهاي صحيح آن را ترويج نمود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
3
40
ماايراني هستيم و رسومات براي ما مهم است هينطور كه عزاي امام حسين براي ما محترمه مراسم آيين باستان هم مهمه پس به ياد سياوشش آرش و بزرگان ديگر ايراني
رسول
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
3
29
آقا چرا چرت می گی شما هم دوست دارید همه چیزو سیاسی کنید
اول از همه ما ایرانی هستیم به رسوم خود باید پایبند باشیم پیامبر اکرم (ص) از عید نوروز و آیین های باستانی ما یاد کرده حالا شما قصد دارید به آنها وصله سیاسی بزندی
در روزگاری که در سال 364 روز عذاب و فشار می کشیم و خود خوری می کنیم 1 روز و تنها 1 روز است که می شود شادی کرد و شادمانی نمود که شما به آن برچشب سیاسی می زنید
كسري
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
6
70
من ايراني ام پس هستم با همه رسوم و آئيين كهن ايران زمين درود بر عصر ايران به خاطر اسم ايران
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
149
9
کی گفته چهارشنبه چی جشن ملی است این خرافات چیه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
5
83
چهار شنبه سوری کمک می کنه مردم دور هم باشند با هم مهربون تر باشند همین دور هم جمع شدن و خندیدن رو مگه مردم جامعه ی ما چند بار در سال تجربه می کنند. البته با یک کار فرهنگی هم باید جلوی ایجاد مزاحمت برای عابرین رو گرفت.
پاسخ ها
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
خب نباید کمک کنه که مردم دور هم باشن ..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
2
44
اگه اون روزهایی که بچه ها و جوانها بوته جمع می کردن و دمدمای غروب آتیش روشن می کردن و از روش می پریدن با اون با شدت برخورد نمی شد الان کار به نارنجک و بمب و....کشیده نمیشد.افسوس که در این مورد هم باز شور بر شعور چیره شد!!!!!!!!!!!!!
مرتضي
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
4
35
ما كه همون شب مهمونيِ وليمه "حاجي" دعوتيم،بعد اون هم كُلّ فاميل قرار هست بريم بيرون و دوره هم خوش بگذرونيم.ديگه نميتونيم كه زندگي رو به خودمون جهنم كنيم به خاطر حرفِ...!
ماشاءالله نيست كه تموم روزهاي سال انواعِ خوشي رو داريم...اينقدر تنوع و خوشي تو ايران زياده كه ملت موندن چيكار كنن تا يكي از خوشيها فداي اون يكيش نشه!‌ :دي
رامين
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
5
39
چهارشنبه سوري فرهنگ ماست چه ما باشيم و چه نباشيم فرزندان ما نيز اين رسم را جشن خواهد گرفت تا كور شود هر آنكه نتوان ديد .
عبدالجبار
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
78
10
مراسمی که برای توجیه آن فقط حفظ سنت وجود داردباطل است.چرا که سنتی مورد قبول اسلام است که خدایی باشد دوستان باید بدانند که حکومت ما حکومت اسلامی است . تصمیماتی که اخذ میگردد بایستی بر مبنای احکام اسلام باشد . حال برگزاری جشنی به نام چهارشنبه سوری که در آن هیچ نشانی از خدا واسلام دیده نمی شود وحتی امروزه باعث آزار و اذیت مردم شده است به نظر من کاملا منتفی است . شادی و ابراز شادی به هر بهانه ای جایز نمی باشد .اما ایجاد محیطی شاد در قالب شعائر اسلامی امری است که مسئولین سالهاست کوتاهی کرده اند. با تشکر
101010
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
6
29
نبايد فراموش كنيم كه جوانان ما به خاطرنبود فضايي براي ايجاد شادي و تخليه رواني در اين شب بيرون مي آيند. و از هر فرصتي براي تخليه خود استفاده ميكنند.
يك پيشنهاد:
شهرداري ها ميتوانند براي تخليه روحي افراد و همچنين كمتر كردن اتفاقات ناخوشايند اين شب، مكانهايي را براي اين شب اختصاص دهند و يا حتي ترقه ها و نارنجك هاي استاندارد در اختيار مردم قرار دهند تا از اين طريق به تخليه رواني خود بپردازند.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
3
32
چنین جشن هایی که معمولا همه مردم در آن اتفاق نظر دارند موجب تقویت بنیان های هویت ملی کشورها می شود و از مولفه های مهم در ساخت دولت-ملت های مدرن است. مثل مراسم عاشورا و نوروز...........
در واقع این دور هم جمع شدن ها یک کارکرد هویت بخشی بسیار عالی دارد. مثلا به کشور عراق نگاه کنید که چون فهقد چنین مولفه هایی است به یک کشور چند پاره تبدیل شده و هر گروهی ساز خود را می زند.
به نظر من چهارشنبه سوری باید در مسیر صحیح هدایت شود. راه آن هم این است که صدا وسیما به جای نشان دادن زخمی ها راه های صحیح شادی کردن را به مردم بیاموزد. و البته مردم هم باید با مراقبت اجتماعی مانع سو استفاده فرصت طلبانشوند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
6
38
این آیین بر میگرده به شکوه و عظمت ایران و نژاد ایرانی در گذشته های ایران!...ایرانی قدرتمند ایرانی با عظمت!.....الان ما میخوایم برای فرزندانمان چه آیینی به میراث بزاریم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
6
33
قاشق زني را يادتون نره خيلي جالبه
من سال گذشته اين كار رو كردم و برام خيلي خوب بود
پيشنهاد ميدم همگاني بشود تا رسم و آئين ايراني بودن يادمان نرود
پيروز و سرافراز باشين ملت ايران
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
4
36
اداره این جشنا رو بسپرن به من
ازش اندازه درآمد 1 سال نفت ایران پول در میارم
بعضیا حرف مفت زیاد میزنن
بی تعارف کار بلد نیستیم انجام بدیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
6
62
من کلا غرب زده هستم!!

اما شما این اسپانیا رو نگاه کن هر ماه یه جشنی دارن شادی می‌کنن!

بعد هم خیلی‌ متمدنانه می‌رن سر زندگیشون

باید درک کرد جلوی هرچیزی رو با حالت پرش خاش گرایانه بگیری میشه عقده و زخم سر باز کرده ناهنجار.

تقویم قدیمی‌ ایران باستان رو ببینین هر ماه یه جشن توش بوده

این‌جوریه که میشیم ملت افسرده از صبح تا شب کار کن آخرشم هیچی‌ با کلی‌ سکته مغزی قلبی در جوانی!

امیدوارم چاپ کنین.
hamed
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
5
42
قابل توجه همه كسانيكه از فرهنگ وتمدن زادگاه خود ناخوشايندند.
رسوم وآداب كهن هر ملت در قلب ،روح وجان آن ملت ريشه داونده و از نسلي به نسل بعد منتقل ميشود حال چه آقايان خوششان آيد وچه نيايد ، و برگزار شدن باشكوه تمامي اين رسوم زيبا دير يا زود توسط نسلها انجام ميپذيرد چرا كه هيچ وقت از يادها نميروند و بيستونها نيز با نگاهداتشان در قلب خود يادآورمان خواهند شد.
ناشناس
Germany
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
3
40
در آلمان هم همه ساله جشنها و مراسم مختلفی وجود دارد. از جمله این جشنها مراسم بهاره است. که به مراسم اوسترن معروف است در این ایام تقریباٌ همان مراسمی که در ایران هست اینجا هم اجرا می شود. مثلاً خانه تکانی یا پاکسازی بهاره و مراسم رنگ کردن تخم مرغ وتزیین میز و باغ وباغچه با این تخم مرغها و در نهایت هدیه دادن آنها بهمراه یک بازی به کودکان.دیگری مراسم آتش اوسترن هست که در این مراسم در هر محله ای میدان و یا جای بخصوصی در نظر گرفته می شود و در آنجا به جشن و پایکوبی می پردازند و آتش بزرگی راکه از چند روز قبل چوب و هیزمش را آماده کرده اند روشن می کنند و مراسم تا پاسی از شب ادامه داراد.نکته جالب برای من این است که چون این مکانها از قبل تعیین ومشخص شده است اولاً در جاهای دیگر ممنوع است و ثانیاً شهرداری امکانات آتشنشانی وآمبولانس را در این جاها آماده نگه می دارد. در تمام این مراسمهاهم انگیزه اصلی شاد و سر حال نگه داشتن مردم است.و معتقدند که مردم شاد و سر حال با انگیزه و شاد زندگی می کنند و هر کس درهر بخش وقسمتی کار بهتر به جامعه عرضه می کند و در نهایت توانایی کشور از هرجهت بهتر می شود. افراد مخالف هم هست ولی کسی کاری به دیگری ندارد هر کس خواست جشن می گیرد هر کس نخواست خانه می ماند.
علی
Germany
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
4
26
عصر ایران باتشکر از این مطلب خوب وفارغ ازتعصب
یک دیدگاه دیگر این است که از روی اتش گرانی ومشکلات باید پرید وجان به سلامت برداتشی که برخی مدیران ان رابه پاکردند!
mahtab
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
8
51
با سلام مساله ای که برایم خیلی جالبه این همه بحث و جدل بر سر یک رسم ملی فقط در ایران و از طرف جریان شبه طالبان اتفاق می افته چرا باید یک ملت را در تنگنا وفشار قرار بدید که تشنه شادی باشه این عکس العمل ها نشان دهنده وجود یک جو فشار و خفقان در ایران بدبخته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
6
69
دليل افراط در ترقه و نارنجك بازي رو بايد در كمبود شادي مردم جستجو كنيد. ملتي كه در طول سال جز تشويش مداوم و شنيدن و ديدن اخبار ناراحت كننده چيز ديگه‌اي نديده، چطور انتظار داريد رسم رسوم جشن گرفتن رو بلد باشه؟ واقعاً در طول سال چند بار در اين مملكت بصورت واقعي جشن گرفته ميشه كه اينجور موضوعات برامون عادي شده باشه و از ما توقع افراط‌گري نره؟
تلویزیون این آخر هفته چه فیلم هایی به روی آنتن خواهد برد؟ چرا حمله موشکی «مشروع» بود؟ فهرست عملیات تروریستی و سایبری اسرائیل علیه ایران بزرگداشت کیومرث پوراحمد ؛ میراث این فیلمساز چه بود؟ هاوینگ بیت کوین چیست؟ همه چیز درباره Halving (+فیلم و نمودار) دارندگان کارت سوخت بخوانند/ سهمیه بنزین چه تغییری کرد؟ دیدنی های امروز؛ از سال نو ایزدی ها تا خرید جو بایدن اعطای نخل طلای افتخاری کن به استودیو انیمیشن سازی جیبلی ژاپن پیشنهاد پوتین برای میانجیگری میان ایران - اسرائیل / 3 شرط تهران / روزنامه کویتی: روسیه قطعات حساس جنگنده سوخو35 را به ایران نداده پرویز داوودی معاون اول دولت اول احمدی‌نژاد درگذشت آزمون‌های نهایی دانش آموزان به سازمان جدید سنجش واگذار می شود دستمزد نجومی بازیگران تلویزیون؛ شایعه یا واقعیت؟ درخواست روسیه از شورای امنیت برای بررسی فوری تحریم اسرائیل کارشناسان آمریکایی: اوکراین و اسراییل تبدیل به آزمایشگاه های جنگی روسیه و ایران شده اند حمید نوری برای اجرای حکم به سوئیت امنیتی منتقل شد چه کسانی حق ارشاد ندارند؟ علی علیه السلام پاسخ می دهند
وبگردی