فیلم بیشتر »»
کد خبر ۲۳۱۱۶۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۱۹-۰۶-۱۳۹۱
کد ۲۳۱۱۶۳
انتشار: ۰۹:۳۰ - ۱۹-۰۶-۱۳۹۱

كاهش 10 هزار تني توليد چاي ايراني

عصر ایران
ياورزاده با ابراز تاسف از اينكه صنعت چاي در كشور رو به نابودي است، گفت: ‌اين محصول در اقتصاد ايران و در بازار مصرف، جايگاهي ندارد و طي دو سال اخير مشكلات توليد و فرآوري چاي به اوج خود رسيده است.
رييس سنديكاي كارخانجات چاي شمال از تعطيلي اكثريت كارخانه‌هاي چاي خبرداد و اعلام كرد: حداقل 10 هزار تن توليد چاي خشك نسبت به سال گذشته كاهش يافته است.

نعمت ياورزاده در گفت‌وگو با ايسنا گفت: 210 كارخانه چاي در استان‌هاي شمالي فعال بودند كه در حال حاضر اكثريت آن‌ها به دليل عدم توجيه اقتصادي تعطيل شده يا در آستانه تعطيلي قرار دارند.

وي علت تعطيلي كارخانجات چاي شمال را از بين رفتن باغات چاي و توليد برگ سبز چاي عنوان و تصريح كرد: با توجه به وابستگي باغات چاي و كارخانه‌ها به دليل مشكل توليد، كارخانه‌ها هم از گردونه اقتصادي خارج شده‌اند و صنعت چاي نفس‌هاي آخر را مي‌كشد.

ياورزاده با ابراز تاسف از اينكه صنعت چاي در كشور رو به نابودي است، گفت: ‌اين محصول در اقتصاد ايران و در بازار مصرف، جايگاهي ندارد و طي دو سال اخير مشكلات توليد و فرآوري چاي به اوج خود رسيده است.

رييس سنديكاي كارخانجات چاي شمال افزود: طي اين مدت محصول فقط با اتكا به مجوز واردات به خريداران چاي داخلي پا برجا بوده و اكنون كه مجوزهاي فروش هم تمام شده اين محصول هيچ گونه صرفه اقتصادي ندارد.

وي يادآور شد: به ازاي خريد هر كيلوگرم چاي خشك ايراني به خريداران مجوز معافيت از تعرفه واردات دو كيلوگرم چاي خارجي داده مي‌شد كه اكنون متقاضي براي خريد چاي نيست و مجوزهاي سال گذشته نيز به پايان رسيده است.

ياورزاده تصريح كرد: نزديك به 70 هزار چايكار در كشور فعال هستند كه 34 هزار هكتار باغ چاي در اختيار دارند اما هيچ گونه حمايتي از اين جامعه توليدي نمي‌شود.

رييس سنديكاي كارخانجات چاي شمال با اشاره به اين كه سال گذشته 30 هزار تن چاي خشك در كشور توليد شده است، گفت: ‌با توجه به شرايط اقليمي مناسب در سال جاري بايد 35 هزار تن چاي خشك توليد مي‌شد اما به دليل مشكلات به وجود آمده از جمله عدم تحويل كود به چايكاران، پايين بودن قيمت خريد تضميني، نداشتن صرفه اقتصادي برداشت برگ سبز و تعطيلي كارخانه‌ها و مشكلات تامين گازوئيل و ... ميزان برداشت برگ سبز چاي و توليد چاي خشك نسبت به سال گذشته كاهش يافته است.

به گفته وي تاكنون 21 هزار تن چاي خشك توليد شده است كه نهايتا دو تا سه هزار تن ديگر به اين ميزان افزوده خواهد شد لذا حداقل 10 هزار تن توليد چاي خشك نسبت به سال گذشته كاهش يافته است.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: کاهش ، تولید چای ، ایرانی
ارسال به دوستان
پزشکیان: دامنه اختیارات استانداران به گونه‌ای افزایش یافته که آنان در عمل «رییس ‌جمهور استان» محسوب می‌شوند امام جمعه اهواز: در استان خوزستان همچنان انتقال مواد مخدر به‌راحتی انجام می‌شود امام جمعه تهران: اجتماعات شبانه نباید زمینه حضور وحدت‌شکنان باشد بارش باران در ۱۳ استان کشور ۲ طوفان شدید در ژاپن/ ۲ میلیون نفر دستور تخلیه گرفتند قصه تلخ جوانان ترکیه و شعر قیصر امین پور؛ گاهی نمی شود، که نمی شود، که نمی شود روایت بلانشو از «فوکو»؛ معرفی کتابی نادر از دو غول فلسفه فرانسه ایران‌شناس فرانسوی و مترجم حافظ و مولانا درگذشت تغییر مدیریت در هلدینگ صبا انرژی/ پناهی عزل و غفوری سرپرست شد نان؛ سلاحی که هرگز بازنشسته نشد شروع به‌کار ادارات کرمان روز شنبه ۶ تیر با دو ساعت تأخیر برای تماشای بازی تیم ملی هشدار مدیریت بحران تهران درباره گرمازدگی کنایه بقائی به آمریکا با انتشار آمار گرسنگی در این کشور تصویری جدید و بی‌حجاب مریم رجوی (+عکس) ناپدید شدن کاپیتان تیم ملی والیبال ونزوئلا پس از زلزله