فیلم بیشتر »»
کد خبر ۲۶۵۰۴۰
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۸ - ۱۶-۰۱-۱۳۹۲
کد ۲۶۵۰۴۰
انتشار: ۲۳:۱۸ - ۱۶-۰۱-۱۳۹۲

درخواست دو دیپلمات ایرانی و آمریکایی از اوباما

عصر ایران
در حالی که مذاکرات ایران و کشورهای 1+5، در قزاقستان در حال برگزاری است، آنچه از تحولات رابطه ایران و آمریکا بر می آید اینکه دو کشور لازم است به دیپلماسی جدیدی روی آورند؛ چرا که در طول این سی و چهار سال نه مردم ایران احساساتی ضد مردم آمریکا داشته اند و نه مردم آمریکا چنین حسی داشته اند.
 
روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور به قلم یک دیپلمات اسبق ایرانی و یک دیپلمات سابق آمریکایی نوشته است :در حالی که مذاکرات ایران و کشورهای 1+5، در قزاقستان در حال برگزاری است، آنچه از تحولات رابطه ایران و آمریکا بر می آید اینکه دو کشور لازم است به دیپلماسی شهروندی روی آورند؛ چرا که هر دو کشور می توانند بازرگانان، دانشمندان،هنرمندان، ورزشکاران و روحانیون یکدیگر را دعوت کنند تا با همتایان خود در دو کشور کار کنند.  
 
به گزارش تابناک سید حسین موسویان ، سفیر سابق ایران در آلمان و ویلیام گرین میلر سفیر سابق آمریکا در اوکراین، در این مقاله نوشته اند که پس از سی و چهار سال از دشمنی بین دو کشور، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا آمادگی خود را برای گفتگو های دو جانبه اعلام کرده است و آیت الله خامنه ای رهبر ایران هم اعلام کرده که اگر آمریکا صداقت خود را ثابت کند، درهای برای گفتگو ها باز است.  
 
این دو ادامه داده اند:  که  این دو کشور می توانند برای رسیدن به صلح با هم همکاری کنند، اما ما معتقدیم راه های دیگر غیر از دیپلماسی متعارف وجود دارد که می تواند دو ملت را به هم نزدیک کند و بین دو کشور در نهایت اعتماد سازی به وجود آید. به نظر ما باید شهروندان و گروه های مختلف دو کشور با هم وارد گفتگو شده تا درک متقابل طرفین رشد یابد.  
 
اما موانعی برای دیدار و گفتگو بین ایرانیان و آمریکایی وجود دارد، اکنون صدور ویزا برای اتباع هر دو کشور به سختی صورت می گیرد که این باید برطرف شود. محدودیت های قانونی مالی و تجاری که دولت آمریکا علیه ایران اعمال کرده است مراوده تجاری بخش های غیر دولتی دو کشور را محدود کرده است که این هم باید از بین برود. این در حالی است که دشمنی بین ملت ایران و آمریکا وجود ندارد و تا کنون به ندرت احساساتی علیه مردم ایران در آمریکا یا علیه مردم آمریکا در ایران دیده شده است. پیام نوروزی باراک اوباما و پیام رئیس جمهور سابق ایران سید محمد خاتمی پس از حادثه یازده سپتامبر این معنا را تایید می کند.  
 
دولت های ایران و آمریکا بارها اعلام کرده اند که مانعی برای برقراری روابط توام با احترام بین مردم دو کشور وجود ندارد و ما اکنون از دولت آمریکا می خواهیم این ایده را از حالت خرف به عمل در آورد و روابط محترمانه مردم، دانشگاهیان ، روحانیون، تجارو... با طرف های ایرانی را فراهم کند.  
 
این مقاله در پایان می افزاید زمانی که دولت ایران  آمریکا می توانند در مورد موضوعات جدی با هم واد گفتگو شوند،ما هم اکنون از دو دولت می خواهیم که درها را برای گفتگو و رابطه دو ملت فراهم کنند.  
 

برچسب ها: ایران ، آمریکا ، اوباما
ارسال به دوستان
فریبا: نمایش ایران مقابل مصر شجاعانه و تماشایی بود جزئیات مراسم وداع و تشییع رهبر شهید انقلاب اعلام شد جزئیات مراسم وداع و تشییع پیکر رهبر شهید در تهران ضرورت ثبت‌نام و بیمه زائران اربعین در سامانه سماح رکورد تاریخی خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی جهان ارتش سودان: در معرض توطئه‌ای صهیونیستی قرار داریم جان‌باختن یک فعال محیط‌زیست در حادثه آتش‌سوزی بهبهان؛ استان خوزستان غریب‌ آبادی: مسئولیت عاملان جنایت سردشت را با جدیت پیگیری می کنیم حذف آزمون و مصاحبه برای دریافت پروانه مشاوران املاک ادعای نتانیاهو: به یک توافق چارچوبی رسیده‌ایم که ما را قادر می‌سازد به درگیری با لبنان پایان دهیم تظاهرات صدها نفر در سوئد در اعتراض به نقض آتش بس در غزه چالش جدید زلاتان ابراهیموویچ در آمریکا ؛ از تنش روی آنتن تا هنر برنامه‌سازی یا شانس خالص؟ استاندار خراسان رضوی: محل خاکسپاری رهبر شهید در حرم رضوی هنوز قطعی نشده درخواست سفارت ایران از غنا برای صعود به جام جهانی رکورد گرمای ۵۰ درجه در کهورک سیستان و بلوچستان