فیلم بیشتر »»
کد خبر ۲۷۳۱۲
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۱ - ۲۵-۰۷-۱۳۸۶
کد ۲۷۳۱۲
انتشار: ۱۷:۴۱ - ۲۵-۰۷-۱۳۸۶

عطا و لقای پوتین

عصر ایران
مرتضی گلپور


می گویند یگانه درس سیاست "آموختن راه و رسم چگونه سازش کردن" است. دیپلمات های ایرانی نشان دادند اگر بخواهند می توانند آموخته های خود را اجرایی کنند. اجلاس سران حاشیه دریای خزر در تهران و نحوه برگزاری و هماهنگی های تشریفاتی صورت  گرفته نشان دهنده آموخته های ایرانی است. در این میان ورود ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه هم بیش از همه مهم بود، هم پیش از همه مورد توجه قرار گرفت و هم بیش از همه برای دیپلمات های ایرانی جهت هماهنگی ورود ایشان وقت گیر و حساس بود.

با این همه بسیاری  دیدار پوتین از ایران را موفقیت برای دولت و شخص احمدی نژاد می دانند. زیرا این دیدار در شرایطی انجام شد که غربی ها بر انزوای ایران می کوشند و تلاش های بسیاری کردند تا سفر رئیس جمهور یک کشور عضو شورای امنیت به تهران ، لغو شود ؛ این تلاش ها تا آخرین ساعات پیش از ورود پوتین به ایران ادامه داشت .

از سوی دیگر این دیدار اولین سفر یک رهبر روس به ایران در نیم قرن گذشته است  ؛ در بحبوحه جنگ جهانی دوم ، ژوزف استالین رهبر شوروری سابق به همران سران متفقین بدون هماهنگی و آگاهی شاه ایران، برای حل و فصل امور مربوط به جنگ جهانی به تهران آمده بود. 

پس از آن و در طول سال های گذشته سابقه ای مبنی بر ورود رهبر روسیه به ایران وجود ندارد. از این نظر سفر پوتین را  می توان یک موفقیت برای دیپلماسی ایران دانست ، کما اینکه شنیده شده برخی از اصلاح طلبان در جلسه های شخصی از این مورد به عنوان یک موفقیت خوب دولت نهم یاد کرده اند به طوری که برخی گفته اند: "ما در دوران خاتمی 8 سال تلاش کردیم که پوتین را به ایران بیاوریم و نشد" یا کس دیگری گفته است که: "موفقیت دیپلماسی ایران برای ورود پوتین به ایران به مثابه پتکی خواهد بود که دولت بر سر مخالفینش خواهد کوفت."

صرف نظر از این اظهارنظرها و صحبت ها، صرف دیدار دیدار پوتین از ایران و شرکت در اجلاس سران حاشیه خزر به رغم اهمیت آن و نیز توافقات صورت گرفته ،  نباید بیش از آنچه بود ، بزرگنمایی شود  زیرا سیاست های روسیه در طول سالهای گذشته نشان داده که هرگاه منافع آنها اقتضا کند از موافقت های خود عدول می کنند.

اتفاقاً اساسی ترین مشکل ایران با روسیه نیز همین عدم پایبندی به موافقت های صورت گرفته از سوی  روس هاست. نمونه بارز این مساله ناتمام ماندن نیروگاه هسته ای بوشهر است که همچنان معلق مانده است.

از این رو اتکای صددرصد به قول های طرف روسی شرط عقلانیت دیپلماتیک نیست چه آنکه روس ها در عدم پایبندی به توافقات شان شهره جهان اند. لذا چه تضمینی وجود دارد که موافقت نامه های امروزی در فردای روزگار مورد مناقشه مجدد قرار نگیرد؟
اینها دل نگرانی های مردم ایران است که ریشه در رفتار روس ها در تعامل با ایرانی ها دارد .
 ... باید منتظر بود و دید که آیا پوتین نیز همچنان به راه اسلاف خود می رود یا آنکه ترجیح خواهد داد در ذهنیت منفی ایرانی ها به بدعهدی روس ها را تغییر دهد؟!

 * صفحه پیوندهای عصرایران فعال شد .

 

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی:
غیر قابل انتشار:
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۴ - ۱۳۸۶/۰۷/۲۶
0
0
خوب بود ! حرفاتان را قبول دارم و هيچ شكي در آن نيست.
ولي بگمانم احمدي‌نژاد در سياست خارجي اشتباه‌هاي گذشته رو تكرار نكند . يعني اميدوارم كه اين‌طور باشد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۱ - ۱۳۸۶/۰۷/۲۸
0
0
نه كه روسها دوست نمي شوند ... پوتين در پاسخ خبرنگاري كه پرسيد قول ميدهيد در مسكو با شما در مورد ساير مسايل مصاحبه كنم ، گفت : من فقط در بچه گي به مادرم قول داده ام ....يعني تو تا ته قضيه برو كه با كي طرفيم.... عاقل به يك اشاره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۷ - ۱۳۸۶/۰۷/۲۹
0
0
به نظر می رسد که علت اصلی سفر پوتین به تهران ، موضوع دریای مازندران نبوده بلکه همان پیامی بوده که با رهبر انقلاب در میان گذاشته است. که البته ما نمی دانیم آن پیام چه بوده، ولی مقام معظم رهبری به پوتین فرمودند راجع به پیشنهادش فکر می کنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۳ - ۱۳۸۶/۰۷/۲۹
0
0
پوتین انسان راستگوئی است چون خودش گفته که او فقط در بچگی به مادرش قول داده است ! او الان آدم بزرگی شده و دیگه بچه نیست .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۲ - ۱۳۸۶/۰۷/۳۰
0
0
كاشكي صد سال ديگه هم نمي آمد . فقط كلي منت سر ملت ايران گذاشت . به كجاش افتخار مي كنيد. آيا روسيه چيزي براي مردم ايران داشته؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۰ - ۱۳۸۶/۰۷/۳۰
0
0
اگر تکیه بر باد بکنیم بهتر از اینکه به روس ها تکیه کنیم!!!
ناشناس
-
۱۹:۰۸ - ۱۳۸۶/۰۸/۰۳
0
0
گره بر باد مزن گر چه بر مراد وزد
که این سخن به مثل باد باسلیمان گفت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۰ - ۱۳۸۶/۰۸/۰۴
0
0
روسیه حسن نیتش را در طول تاریخ به ما نشان داده.... بله تصویر روشنی از روسیه در ذهن ما مردم ایران است. قرارداد گلستان و ترکمنچای و .... اینها نکات مثبت روسیه است!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۱ - ۱۳۸۶/۰۸/۰۹
0
0
ما باید منافع خود را همواره در نظر داشته و متوجه باشیم که یک مو از خرس کندن هم غنیمت است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۸ - ۱۳۸۶/۰۸/۰۹
0
0
با سلام به همه خوانندگان :تاریخ ایران نشان داده است که روسها وکشورهای بلوک شرق به هیچ چیز جز منافعشان پایبند نیستند.
توقیف ۴ هزار خودروی شوتی در دو ماه ابتدایی سال دیدار عراقچی با رئیس مجلس عراق حماس: جنایات پی‌درپی اشغالگران، بدون پاسخ نخواهد ماند نهاد دریایی انگلیس از افزایش تردد کشتی‌ها در تنگه هرمز خبر داد دو ستاره ایران در لیست منتخب سایت آماری هو اسکورد داستان پرفراز و نشیب طارمی؛ از پنالتی‌زن قهار تا روزهای بحرانی پایان رویاپردازی؛ چرا فوتبال ایران به بن‌بست رسید؟ سپاه امروز کدام تجهیزات و مراکز آمریکایی را منهدم کرد؟ درخشش تاریخی آفریقا در جام جهانی ۲۰۲۶ با صعود ۹۰ درصدی بازگشایی مسیر هوایی تهران-دبی؛ نخستین پرواز از فردا مرگ‌ومیر سنگین در اروپا همزمان با موج شدید گرما اسرائیل به آثار باستانی لبنان هم آسیب زد اطلاعیه سپاه بروجن درباره انفجار کنترل‌شده در چهارمحال و بختیاری روایت ایندین اکسپرس از وداع تلخ ایران با جام جهانی ۲۰۲۶؛ وقتی رویا در ۱۰۰ ثانیه فرو ریخت ادعای سفیر آمریکا: شاید واشنگتن برای نابودی زیرساخت‌ های ایران پیرامون کنترل تنگه هرمز اقداماتی انجام دهد
نظرسنجی
در مجموع چه نمره ای به عملکرد تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی می دهید؟