فیلم بیشتر »»
کد خبر ۲۸۴۶۱۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۵ - ۱۸-۰۴-۱۳۹۲
کد ۲۸۴۶۱۲
انتشار: ۱۷:۳۵ - ۱۸-۰۴-۱۳۹۲

وزارت بهداشت: سياست هاي دولت متناسب با سلامت مردم نيست

عصر ایران
وي تصريح کرد: بايد توجه داشت که وزارت بهداشت اساس کالاهاي آسيب رسان را اعلام مي کند و براي آنها عوارض و ماليات با حضور دستگاه هاي ذيربط تعيين مي کند که امسال هم جلساتي در اين خصوص برگزار شد و در حال حاضر در مرحله تعيين وضعيت حقوقي اين برنامه هستيم.
سياست هاي دولت در کشور ما متناسب با سلامت نيست به طوريکه در ايران برخلاف کشورهاي غربي يارانه به شير کم چرب اختصاص نمي يابد.

دکتر فاطمه رخشاني، معاون بهداشت وزارت بهداشت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: طبق قانون در دنيا و ايران براي کالاهاي آسيب رسان بر سلامت ماليات تعيين شده است که حتي بر کنترل دخانيات از سال 85 قانون مصوب مجلس داريم که بايد ماليات بر سيگار افزايش يابد ولي متاسفانه نه تنها ماليات بر سيگار افزايش پيدا نکرده است بلکه کاهش نيز داشته است.

وي ادامه داد: در طول سال 50 ميليارد نخ سيگار در کشور ما خريد و به مصرف مي رسد که گردش مالي آن حدود 2500 ميليارد تومان است و اگر طبق قانون 10 درصد ماليات آن به وزارت بهداشت داده شود بايد 250 ميليون تومان در سال از سيگار اخذ شود.

رخشاني عنوان کرد: بايد توجه داشت که وظيفه نظارت بر دريافت ماليات برعهده وزارت بهداشت نيست اما رصد اين موضوع و اطلاع آن به دستگاه هاي ذيربط وظايف وزارت بهداشت است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بيان اين که تقريبا ماليات بر برخي از کالاهاي آسيب رسان را به طور جدي دريافت مي کنيم اظهار داشت: همين امر موجب بالا رفتن قيمت آن کالا و تا حدي کنترل مصرف آن در جامعه مي شود ولي در مورد کالاهاي آسيب رساني که با وجود قوانين محکم به راحتي در دسترس مردم قرار مي گيرند و مردم ناگزير از مصرف آنها هستند بايد فكر جدي کرد.

وي تصريح کرد: بايد توجه داشت که وزارت بهداشت اساس کالاهاي آسيب رسان را اعلام مي کند و براي آنها عوارض و ماليات با حضور دستگاه هاي ذيربط تعيين مي کند که امسال هم جلساتي در اين خصوص برگزار شد و در حال حاضر در مرحله تعيين وضعيت حقوقي اين برنامه هستيم.

رخشاني با اشاره به اين که صنايع بايد بدانند که ماليات براي تنبيه محصولات آنها نيست افزود: اين امر باعث مي شود که صنايع به سمت توليد محصولات سالم بروند چرا که توانايي آن در صنايع وجود دارد البته بايد اين نکته را مدنظر قرار داد که در دنيا دولت کمک زيادي به تشويق مردم براي مصرف کالاهاي سالم مي کند. به طوريکه در کشورهاي غربي دولت يارانه براي شير کم چرب قرار مي دهد ولي در کشور ما يارانه براي  شير كم چرب  وجود ندارد و براي شيرهايي با چربي متوسط يارانه وجود دارد و اين عملا سياستي است که متناسب با سلامت نيست بنابراين دولت بايد به سمت ايجاد سياست هاي سالم براي داشتن افراد سالم حركت كند.
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
آخرین فرصت بهره‌مندی از معافیت سه فرزندی و بیشتر تا پایان شهریور ۱۴۰۵ سود بانکی ۴۰ درصدی تصویب نشده، در دست مطالعه است این اختلال در زنان ۵ سال دیرتر از مردان نمایان می‌شود دخالت کاخ سفید در انتشار مدل جدید هوش مصنوعی «اوپن‌ای‌آی» دیدنی های امروز؛ از امدادرسانی به زلزله زدگان ونزوئلا تا آیین های عزاداری در عاشورا ۵ میان‌وعده شیرین و سالم زیر ۱۰۰ کالری که هوس شیرینی را مهار می‌کنند یافته شگفت‌انگیز هوش مصنوعی: آب شاید در سطح مولکولی ترکیبی از دو مایع باشد "اول حساب کنید" ؛ وقتی درد مشترک نداریم، درک مشترک هم نخواهیم داشت علت حذف حق عائله‌مندی همسران بازمانده چیست؟ دوقطبی سینمای حکومتی و زیرزمینی چرا مغز ما از اخبار بد خسته می‌شود؟ کاهش ۸.۳ درصدی تلفات تصادفات در نوروز امسال خانه‌های ناآرام/ روایتی از افزایش خشونت خانگی پس از جنگ پیام ایران از رختکن سیاتل به دنیای فوتبال (+عکس) چهرۀ «کریم‌خان میرپنج» فرماندۀ سواره‌نظام در دوران ناصرالدین شاه