فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۱۶۰۰۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۲ - ۳۰-۱۰-۱۳۹۲
کد ۳۱۶۰۰۵
انتشار: ۱۷:۲۲ - ۳۰-۱۰-۱۳۹۲

تعلیق غنی سازی 20 درصدی اورانیوم در سایت فردو

«محمد امیری » مدیر کل پادمان سازمان انرژی اتمی اعلام کرد: در اولین گام اجرای برنامه اقدام مشترک، جمهوری اسلامی ایران علاوه بر تعلیق غنی سازی 20 درصدی اورانیوم در سایت نطنز، غنی سازی 20 درصد در سایت فردو را نیز تعلیق کرد.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران عصر دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا افزود: صبح امروز غنی سازی 20 درصدی اورانیوم را در سایت نطنز با حضور بازرسان سازمان انرژی اتمی متوقف و عصر امروز نیز غنی سازی 20 درصد در سایت فردو تعلیق شد.

وی تصریح کرد: بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی برای ادامه کارها یعنی حسابرسی مواد در فردو و کاشان هستند.

امیری در پاسخ به این پرسش که حسابرسی مواد چقدر طول می کشد؟ گفت: این روند بین 7 تا 8 روز طول می کشد.

صبح امروز نیز مدیرکل امور پادمان های سازمان انرژی اتمی ایران در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا با بیان اینکه ایران در اولین گام اجرای برنامه اقدام مشترک، به تعهدات خود عمل کرد، گفت: غنی سازی 20 درصد در سایت نطنز تعلیق و فرایند اکسید کردن و رقیق سازی ذخیره 196 کیلوگرمی اورانیوم 20 درصد آغاز شد.

امیری افزود: در راستای اجرای برنامه اقدام مشترک ژنو، جمهوری اسلامی ایران با حضور بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی، تولید غنی سازی 20 درصد را در سایت نطنز تعلیق کرد.

وی تصریح کرد: اتصالات بین زنجیره های دو قلو در نطنز برای تولید 20 درصد (خط تولید اورانیوم 20 درصد) بسته شد.

وی اضافه کرد: در واقع، در بازدید امروز بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به سرپرستی ماسیمو آپارو رییس بخش B پادمانی آژانس تولید اورانیوم 20 درصد به وسیله جداسازی سیلندرهای خوراک های زنجیره و قطع خطوط ارتباطی دراین تاسیسات متوقف شد.

امیری در پاسخ به پرسش ایرنا درباره وضعیت سانتریفیوژهایی که اورانیوم 20 درصد انجام می دادند، اظهار داشت: از این پس دستگاه های سانتریفیوژی که برای تولید غنی سازی 20 درصد استفاده می شدند، برای غنی سازی 5 درصد استفاده می شوند.

مدیر کل امور پادمان های سازمان انرژی اتمی ایران درباره فرایندهای اکسید کردن و رقیق سازی نیز گفت:

فرایند اکسید کردن نیمی از ذخیره 196 کیلوگرمی اورانیوم 20 درصد که از امروز آغاز شده است، در طول 6ماه و هر ماه 15 کیلو گرم خواهد بود.

وی افزود: همچنین نیم دیگر ذخیره اورانیوم 20 درصد که قرار است بر اساس برنامه اقدام مشترک ژنو رقیق سازی شود، در طول سه ماه و هر سه هفته یک سیلندر خواهد بود.

مدیرکل امور پادمان های سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه اقدامات ایران و 1+5 همزمان می باشد، تصریح کرد: درصورتی که ایران با اجرا نشدن تعهدات طرف مقابل رو به رو شود برنامه صلح آمیز هسته ای خود را بسرعت به حالت اولیه بر می گرداند.

امیری اظهار داشت: اجرای موفق تعهدات دو طرف، مقدمه ای برای توافق نهایی و جامع است.
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: غنی سازی ، 20 درصد ، فردو
ارسال به دوستان
آمادگی کامل تهران برای میزبانی مراسم وداع با رهبر شهید عادت‌هایی که ممکن است شما را زودتر پیر کنند!(اینفوگرافیک) دادستان مازندران: ضابطان قضایی مکلف‌اند با مصادیق عریان‌سازی برخورد قانونی کنند ماموریت تاریخی کی‌روش برای صعود تیم ملی ایران عضو مجلس خبرگان رهبری: عده‌ای افراطیون کارشکنی می‌کنند که نادرست است/ مذاکره‌کنندگان باید هوشیار باشند پروازهای رامسر به شیراز، مشهد و بغداد برقرار شد سلطانیه زنجان میزبان مسابقات دوچرخه‌سواری قهرمانی کشور تظاهرات هفتگی علیه کابینه نتانیاهو ادامه دارد انتقاد زلاتان از داوری علیه ایران در جام جهانی ستایش اینفانتینو از جذابیت نبرد ایران و مصر پاسخ بیگلربیگی به امیرحسین ثابتی: دو روز قبل از نطق شما، با خواهش وزیر نفت و تنها بخاطر جلوگیری از به مخاطره افتادن مدیریت انرژی کشور استعفا دادم/ چرا رگ گردنتان برای گم‌شدن‌میلیاردها دلار ناشی از‌ فروش نفت باد نکرد؟ زمان بازگشایی مصلای تهران برای وداع با رهبر شهید مسکو: پالایشگاه نفت اوکراین در زاپوریژیا را هدف قرار دادیم حمایت مایلی‌کهن از طارمی پس از پنالتی ناموفق رویترز: هند نفت و گاز بیشتری از ایران می‌خرد