فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۲۲۷۹۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۳ - ۰۵-۱۲-۱۳۹۲
کد ۳۲۲۷۹۱
انتشار: ۱۶:۲۳ - ۰۵-۱۲-۱۳۹۲

واکنش یونسی به حاشیه‌های زبان‌های بومی

مشاور رییس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی به انتقادهایی که از آموزش زبان‌های بومی مطرح شده است، واکنش نشان داد.

علی یونسی در پاسخ به پرسش ایسنا، درباره انتقادهایی که به آموزش زبان‌های بومی مطرح شده و ابراز نگرانی عده‌ای نسبت به آسیب‌رساندن این موضوع به وحدت ملی و زبان فارسی گفت: مگر الآن عربی و انگلیسی در مدارس آموزش داده نمی‌شود؟ آیا این موضوع مشکلی ایجاد کرده است؟ چطور زبان خارجی و صددرصد بیگانه آموزشش اشکالی ندارد، اما اگر زبان کُردی و آذری در محلی آموزش داده شود به زبان ملی آسیب می‌رسد؟ به نظر من این‌ها بدآموزی‌هایی است که مخالفان ترویج می‌کنند، وگرنه قانون اساسی ما دقیقا با همه این ملاحظات تدوین شده است و درباره این موضوع هم ما چیزی به جز ظرفیت قانون اساسی نگفته‌ایم. ما می‌گوییم قانون اساسی این حق را داده و همان اجرا شود.

او در پاسخ به این‌که این طرح کی اجرا می‌شود و در حال حاضر در چه وضعیتی است، گفت: در این زمینه آموزش و پرورش باید تدارک ببیند. وضعیت کنونی طرح را دقیقا نمی‌دانم، اما مطمئنم که در آموزش و پرورش و وزارت علوم در حال بررسی و مطالعه آن هستند.

یونسی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره واکنش اعضای فرهنگستان زبان و ادب فارسی به این موضوع گفت: آن‌ها دانشمندان ما هستند؛ باید انتقاد کنند و واکنش نشان دهند و این کار بسیار خوبی است، واکنش‌های سیاسی بد است، وگرنه این‌که فرهیختگان و دانشمندان در این‌باره نظر دهند، درست است. این ایده‌ها باید در مراکز فرهنگی و علمی از سوی صاحب‌نظران مورد نقد و رد و قبول قرار گیرد.

او سپس درباره این‌که دولت در این زمینه چه برنامه‌ای برای اجرا دارد، گفت: در دولت این موضوع در آموزش و پرورش و وزارت علوم دنبال می‌شود. بارها این را گفته‌ام که این خواست ملی و عمومی نیست. یک خواست محدود و روشنفکرانه محلی است، وگرنه چنان‌چه این موضوع را آزاد بگذارند تعداد استقبال‌کنندگان از آن زیاد نیست. حساسیت در این مورد هم از سوی موافقان و هم از سوی مخالفان حساسیت بی‌جایی است. در حال حاضر زبان‌های بومی در صداوسیما به صورت شبانه‌روزی پخش می‌شود. در مورد آموزش هم این موضوع خواست مردم نیست، بلکه خواست یک جمع محدود سیاسی است. این موضوع مسأله مردم کردستان، آذربایجان و بلوچستان نیست، مسأله جریان‌های سیاسی است که این را به عنوان مسأله مهم ملی دنبال می‌کنند. به نظر من وقتی ما این فرصت را در اختیار بگذاریم کاملا بهانه از دست آن‌ها خارج می‌شود. الآن صداوسیما شبانه‌روز این موضوع را دنبال می‌کند. در مدارس هم زبان خارجی آموزش داده می‌شود. این‌ها چه اشکالی دارد؟

برچسب ها: زبان بومی ، مدارس ، یونسی
ارسال به دوستان
چرا موش‌ها در تهران زیاد شده‌اند؟ کدام مناطق تهران بیشتر در معرض این خطرند انیمیشن «ویولونیست» از سنگاپور جایزه اصلی جشنواره انسی را برد ذخایر استراتژیک نفت هند فقط ۵ روز دوام می‌آورد‌ جزئیات ثبت سفارش کتاب‌های دانش‌آموزان قیمت مسکن در تهران از پیش از جنگ تاکنون ۸۰ درصد افزایش یافته است تحویل جنگنده F-۳۵ بدون رادار! / بحران جدید در پنتاگون هشدار یک کارشناس نسبت به استفاده درست از اهرم تنگه هرمز؛ ممکن است هزینه‌هایی به ایران تحمیل شود که جبران آن دشوار باشد دستور سازمان غذا و دارو برای جمع‌آوری پودرهای وزن‌دهی «رویال» پیروزی در جنگ به آشتی با جامعه منجر شود / اگر از فرصت استفاده نشود سایه جنگ از سر کشور برداشته نمی‌شود کوسه چین‌دار؛ شکارچی مرموز اعماق اقیانوس که لقب فسیل زنده دارد شليک به توافق تهران - ترامپ / بازگشت شرایط جنگی تندروها جاده‌ صاف‌کن کسانی شده‌اند که رویای انزوای ایران را در سر می‌پرورانند چگونه در نور کم عکس‌های حرفه‌ای بگیریم؟ ۸ نکته کاربردی برای دوربین و موبایل ماجرای کشته شدن یک دختر با گلوله اسلحه شکاری در پارکی در تهران / ضارب حین فرار از کشور دستگیر شد ایران، سومین تیم برتر آسیا در جام جهانی ۲۰۲۶
نظرسنجی
در مجموع چه نمره ای به عملکرد تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی می دهید؟