۲۵ آذر ۱۴۰۴
به روز شده در: ۲۵ آذر ۱۴۰۴ - ۱۴:۵۱
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۳۳۰۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۷ - ۲۱-۱۰-۱۳۸۶
کد ۳۳۳۰۱
انتشار: ۱۶:۰۷ - ۲۱-۱۰-۱۳۸۶

مردم، بخشنامه "ممنوعیت خیمه سوزی در ظهر عاشورا" را باطل می کنند؟

به نظر می رسد برخی مسوولان که در قاموس شان لغت" ممنوع" مدام و بیش از هر کلمه دیگر تکرار می شود ، تفاوت چندانی بین سنت ها و مسائل اداری قائل نیستند.

عصرایران ؛ جعفر محمدی - اخیراً، ستادی تحت عنوان "ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی" جلسه ای تشکیل داده و طی آن تصویب کرده است که از محرم امسال "آیین خیمه سوزی" ممنوع شود!

این ستاد که گفته می شود در تمام استان های کشور تشکیل شده، به تعیین مصداق موارد ناهنجار در عزاداری های مذهبی مشغول است و آن طور که اعلام شده، نیروی انتظامی نیز با هیات های مذهبی که از دستورات این ستاد سرپیچی کنند، برخورد می کند.

البته در اینکه باید آیین ها و سنن مذهبی را پاس داشت و از تحریف آنها به عنوان یک میراث فرهنگی ملی و دینی جلوگیری کرد، تردیدی نیست و در این میان، مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام به عنوان فراگیرترین آیین مذهبی، از حساسیت ویژه ای برخوردار است.

درباره آیین های عزاداری امام حسین علیه السلام، این، یک گزاره صحیح است که بسیاری از عناصر این آیین نامه ها، الزاماً مبتنی بر دستورات دینی نیستند ؛ به عنوان مثال اینکه در مراسم عزاداری امام حسین علیه السلام زنجیززنی شود و نیز سبک های مختلف آن، منبعث از آیات و روایات نیست ولی چون یک سنت و آیین به شمار می رود و مخالفتی هم با دین ندارد ، همواره اجرا می شود و نه تنها کسی متعرض آن نمی شود ، بلکه یک ترغیب عمومی هم بدان وجود دارد .

در این میان ، تردیدی نیست که باید با برنامه هایی که اجرای آنها در عزاداری های مذهبی موجب وهن دین و یا آسیب جسمی می شود یا آیین های مذهبی را از اصالت و هویت خود دور می کند ، مبارزه کرد و به اصلاح آنها همت گماشت ؛ نمونه بارز این مساله را می توان در ورود برخی آلات موسیقی به هیات های عزاداری در سال های گذشته دید که مخالفت مسوولان فرهنگی و گاه انتظامی با این مساله ، مورد حمایت عمومی عزاداران قرار گرفت زیرا این مخالفت ، در راستای حفظ اصالت های آیین های مذهبی صورت می گرفت .

تحریم قمه زنی توسط مقام رهبری نیز از جمله مصادیق این بحث است چه آنکه با قمه بر فرق سر کوبیدن و خود را زخمی ساختن ، نه تنهابا آموزه های اسلامی ( که آسیب به خود را حرام می داند) سازگار نیست بلکه وسیله ای برای تمسخر و وهن شیعیان از سوی دیگران بوده است .

با این حال برخی رسوم و سنت ها وجود دارند که نه مخالفتی با اسلام دارند ، نه موجب وهن دین می شوند و نه هیچ گونه آسیبی به دین و دنیای مردم وارد می کنند و در عین حال ، از جلوه های تاثیر گذار عزاداری هستند . از جمله همین خیمه سوزی در ظهر عاشورا که در واقع بازسازی صحنه ظهر عاشوراست که با شهادت امام حسین علیه السلام و یارانش ، لشکریان یزید به خیمه های اهل حرم هجوم بردند و آنها را به آتش کشیدند . 
مراسم خیمه سوزی ، چیزی نیست جز یک "نمایش مذهبی و تاریخی ساده" و شگفت انگیز است که  آقایان ، اراده کرده اند آن را ممنوع کنند!

براستی کجای یک نمایش تاریخی که یادآور مصائب اهل بیت (ع) است اشکال شرعی ، عرفی یا قانونی دارد که این ممنوعیت را می خواهند بر آن تحمیل کنند؟

مگر این نمایش در ماهیت نمایشی بودنش با دیگر نمایش ها چه تفاوتی دارد که سایر نمایش ها و تئاتر ها ، آزاد است ولی یک رسم کهن و کاملا مردمی باید ممنوع شود؟

وانگهی طبق قواعد اولیه حقوق ، هر کاری مباح است مگر آنکه قانون ( مصوبات مجلس) آن را ممنوع کند و برایش ضمانت اجرا در نظر بگیرد ولی در کمال تعجب شاهدیم  ستادی که هیچ گونه صلاحیتی برای قانونگذاری ندارد ، ممنوعیت وضع می کند و برای کسانی که ان را نادیده می گیرند ، خط و نشان می کشد که نیروی انتظامی برخورد خواهد کرد!

راستی آیا قرار است ظهر عاشورا به صحنه تقابل پلیس با هزاران هیات مذهبی در شهرها و روستاهای کشور تبدیل شود؟

اصلاً فرض کنیم که نیروی انتظامی به دستور این ستاد ، متخلفان(!) را دستگیر هم کرد ؛ در چنان صورتی ، محکمه طبق کدام ماده از کدام قانون باید اینان را مجازات کند؟
جواب، " هیچ" است ! و این یعنی عبث بودن تهدید به برخورد ، مگر آنکه ناجا برای خود حق مجازات هم قائل بشود که البته با این وضعیت ، اگر چنین هم شود جای تعجب نیست.

آیا کسانی که در قاموس شان لغت" ممنوع" مدام و بیشاز هر کلمه دیگر تکرار می شود ، درک نمی کنند که آیین های کهن و ریشه دار ، به ویژه آنها که با باور های اعتقادی مردم گره خورده اند، با بخشنامه ایجاد نشده اند که با بخشنامه هم از بین بروند؟!

به نظر می رسد برخی مسوولان ، تفاوت چندانی بین سنت ها و مسائل اداری قائل نیستند و جاهلانه تصور می کنند همانطور که در محیط های اداری ، همه ، زیر دست آنهایند با اوامر و نواهی آنها می نشینند و بلند می شوند، در جامعه نیز چنین وضعیتی حاکم است و آقایان هر چه اراده کردند ، ولو آنکه مربوط به سنت های مردم باشد ، فوراً اجرا می شود !

این در حالی است که جامعه در برابر چنین دستوراتی که شایسته تعبیر "من درآوردی" هستند مقاومت می کند و وقعی به چنین تصمیمات  بی پایه ای نمی نهد ؛ تنها رهاورد این دستورالعمل های خلق الساعه نیز افزایش تقابل بین مردم و حکومت است و به نظر می رسد برخی افراد نیز به چنین تقابلی بی رغبت نباشند!

روز عاشورا نزدیک است و خواهیم دید که مردم ،برای برپایی آیین های کهن خود منتظر بخشنامه و امر و نهی های بی بنیاد نیستند.

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۰ - ۱۳۸۶/۱۰/۲۱
0
0
رهبر معظم انقلاب به عنوان ولی فقیه و مرجع تقلید که با کسی تعارف ندارند ، اگر قرار بود خیمه سوزی هم ممنوع باشد ، وقتی فتوای تاریخی تحریم قمه زنی را صادر کردند ، در این باره هم فتوا می دادند . پس بعضی ها کاسه داغ تر از آش نشوند وبا بخشنامه هایی که الحق«من در آوردی» نامیده شده اند ، به جنگ با سنت های مردم نروند که شکست خواهند خورد .
با محرم و عاشورا شوخی نکنید .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۳ - ۱۳۸۶/۱۰/۲۱
0
0
واقعا از سايت شما بعيد بود كه اين اراجيف را منتشر كنيد همه دنيا به ما ميخندند آخر مگر خيمه سوزي چه فايده اي دارد در حالي كه اين گونه حركات كه هيچ نظيري در فرق اسلامي تدارد باعث وهن شيعيان در جهان اسلام ميشود شما از آن دفاع ميكنيد؟من از چندي پيش با ديدن نمونه هايي از اطلاع رساني مناسب در خصوص مسايل عراق كه از سوي شما صورت پذيرفته بود نسبت به سايت شما بسيار خوش بين بودم ولي حمايت شما از خرافات و اعمال بي خود واقعا جاي تاسف دارد.شما عملا مردم را به سرپيچي از دولت فرا ميخوانيد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۴ - ۱۳۸۶/۱۰/۲۱
0
0
از عصرایران به خاطر دفاع جانانه از سنن مذهبی و ملی تشکر می کنم . ملی را گفتم چون باور دارم که بخشی از آیین های سوگواری محرم ، منحصر به ایرانی هاست و جزو آیین های ملی و سرزمینی ما به شمار می رود .
من هم با این گفتار موافقم که تا آیینی زیان بار نباشد ، باید ان را پاس داشت و تکریم کرد چه آن که این ها پشتوانه های فرهنگی ، اندیشه ای و تاریخی یک ملت هستند و حذف آنها یعنی خیانت به فرهنگ .
حق پایدار ، نگهدارتان باد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۲ - ۱۳۸۶/۱۰/۲۱
0
0
با سلام
دوست عزیزی که فرموده اند خیمه سوزی موجب وهن است روشن کنند کجای برپایی یک نمایش تاریخی وهن آمیز است؟ عزیز من ! همان طور که عصرایران هم نوشته است، این یک تئاتر مذهبی است با سبک خاص خودش .
فراموش نکنیم که خیمه سوزی پرطرفدارترین برنامه روز عاشوراست که در همه کشور برگزار می شود و هیچ کس از آن شائبه توهین را حتی استشمام نمی کند مگر آنکه به همه چیز با عینک بدبینی بنگریم .
رضا دارابی . دانشجوی کارشناسی جامعه شناسی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۰ - ۱۳۸۶/۱۰/۲۱
0
0
عزاداری سیدالشهدا از قدیم و ایام در بین مردم رواج داشته و این حرکت خودجوش هیچ ربطی به دولت ها و حکومت ها نداشته است. چه زمان شاه و چه هم اکنون.
ولی برخی دوست دارند آن را هم دولتی کنند و همانطور که نوشته اید مردم را مانند کارمندان اداره یا سربازان یک پادگان می دانند و به آنها دستور می دهند.
ناشناس
Netherlands
۱۸:۳۲ - ۱۳۸۶/۱۰/۲۱
0
0
سنت های مردم اگر جاهلانه باشند که بسیاری از انها هستند,باید ممنوع باشد.چه مربوط به عاشورا باشد و چه غیر عاشورا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۲ - ۱۳۸۶/۱۰/۲۱
0
0
من هم منافاتي در خيمه سوزي با شيعه يا آيين اسلام نمي‌بيينم مگر آنكه زنجير زني، سينه زني و تعزيه را هم وهن بدانم و بگوييم كه موجب تمسخر شيعه مي‌شود... مگر قرار است شيعه و يا مسلمان چشم به دهن اين و آن داشته باشند... پس در اين ميان قران، سنت و مراجع چه نقشي دارند؟؟؟ شايد بعضي‌‌ها مانند رضا‌خان اين چيز‌ها را مايه شرمساري و بي‌فرهنگي مي‌دانند؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۰ - ۱۳۸۶/۱۰/۲۱
0
0
ناجا که خودش قانون تصویب و اجرا میکند مثل ممنوعیت شلوار در چکمه و یا مانتوی بالای زانو.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۶ - ۱۳۸۶/۱۰/۲۱
0
0
دولت که ابزارهایی مثل صدا و سیما و روزنامه ها و سایر رسانه ها را دارد به جای اینکه بیاید با یک بخشنامه و قانون که یک وظیفه به سایر وظایف انتظامی و امنیتی نیروهای حافظ نظم اجتماعی اضافه کند بهتر است فرهنگ سازی کند.
مثلا بگوید بهتر است خیمه سوزی ها محدود و یا در محلهای خاصی مثل پارکها، کنار میدانها و یا خیابانها با عرض زیاد انجام شود و فاصله ایمنی مردم نیز حفظ گردد و اگر این کار مثل آیین چهار شنبه سوری خطراتی دارد و یا موجب وهن است مثل قمه زنی باز اطلاع رسانی کند نه امر و نهی، مردمی که شعور شرکت در انتخابات دارند خودشان هم در طول تاریخ راه خود را پیدا می کنند نیاز به دخالت گسترده دولتی ها نداشته و ندارند.
این جور موارد حتی ممکن است نتیجه معکوس بدهد و باعث لجبازی مردم و در نتیجه فاصله گرفتن مردم از دولت بشود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۷ - ۱۳۸۶/۱۰/۲۱
0
0
نه به آن زمان که در مقابل بسياري از مراسم شرک آلود و برگرفته از جوامع غير مسلمان سکوت کردند بطوري که اين چنين فراگير شده نه به اين که ميخواهند همه چيز را يک ماهه حل کنند و حتي با مراسم خيمه سوزي که ساليان بسيار متمادي در بين شيعيان (نه صرفاشيعيان ايران) وجود داشته مخالفت ميکنند اين هم از همان تندروي هاي نسنجيده اي است که اين روزها باب شده است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۳ - ۱۳۸۶/۱۰/۲۲
0
0
بهتر است به جای بحث درباره خیمه سوزی، به بحث درباره قمه زنی بپردازید که متاسفانه همچنان رواج دارد. با آن دوستمان که نوشته برخی از سنت ها جاهلانه است (همچون قمه زنی) موافقم ولی بازسازی روز عاشورا جاهلانه نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۳ - ۱۳۸۶/۱۰/۲۲
0
0
دراین که برطبق سنت اعراب جاهلی در روز عاشور یزیدیان ابتدا دست به غارت زدند بعد خیمه البیت رسول ا... را به آتش کشیدند "تردیدی " وجود ندارد. این شبیه سازی خیمه سوزی هیچ منافاتی با دستورات اسلام یا جریحه دار نمودن احساسات فرقه و... ندارد بلکه ما را یاد مظلومیت خاندان پیامبر اسلام می اندازد.
ناشناس
United States of America
۰۱:۲۹ - ۱۳۸۶/۱۰/۲۲
0
0
اين تيتر شما نوعي تحريك به انجام خرافات است. نمي دانم اين عمل شما چه سودي دارد؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۲۵ - ۱۳۸۶/۱۰/۲۲
0
0
عزاداري حضرت اباعبدالله الحسين(عليه السلام) را امسال پرشور و حرارت برگزار خواهيم نمود.
اين مراسم هيچگاه حكومتي نبوده كه حالا با دوتا بخشنامه بخواهند جلويش را بگيرند...
ناشناس
United States of America
۰۳:۳۸ - ۱۳۸۶/۱۰/۲۲
0
0
به نظرمن صحنه هاي نمايشي و هنري و تاريخي كه مردم ما از واقعه عاشورا در طول قرنها بازسازي كرده اند بايد محفوظ بماند.غير از مواردي كه موجب اسيب انساني شود.درود بر نويسنده فهيم اين نوشته ي دلسوزانه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۳ - ۱۳۸۶/۱۰/۲۲
0
0
خيمه سوزي يك نوع برانگيختن احساسات مردم است .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۴ - ۱۳۸۶/۱۰/۲۲
0
0
نظر خود را بيان كرديد ممنون.ولي راهكار نشان دادن شما .صحيح نبود .مردم را مقابل حكومت قرار ندهيد .حتي اگر دستور حكومت به قول شماغلط بود.علما و بزرگان دين به شكل مناشب از تصميمات دولت و مسيولين جلوگيري ميكنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۵ - ۱۳۸۶/۱۰/۲۲
0
0
مردم عزیز لطف کنند نسبت به عقاید خرافی تعصب نداشته باشند . عاشورا نزدیک است چند نفر از شما می دانید امام حسین اصل نهضت عاشورا را چرا راه اندازی کردند ؟؟؟؟
آیا ما باید فقط به فکر زنجیر و سینه زنی و گوش دادن به نوحه های تکراری باشد یا در مساجد باید در مورد مطالب مفید از قبیل فلسفه نهضت عاشورا و .... صحبت کرد یا اینکه پیوسته به دنبال خیمه سوزی و هیئت این محله طویل تر از هیئت اون محله باشد فکر کنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۳ - ۱۳۸۶/۱۰/۲۲
0
0
کاش به جای جنجال طی نامه ای از دولت یا دستگاه های ذیربط استعلام می کردید و ریشه این تصمیم و مستندات آن را خواستار می شدید. واقعا نمی شود گفت که مراسم خیمه سوزان چقدر می تواند در تبیین واقعه عاشورا موثر باشد و شاید هیچ سودی در بر نداشته باشد.
به هر حال کسانی که این تصمیم را گرفته اند دلایلی برای این کار داشته اند . خیمه سوزی از سوی یزیدیان انجام شده و به نظر من اگر خیمه سوزی طی مراسم تعزیه انجام می شد می توانست موثر باشد نه به دست مردم ! زیرا این یزیدیان بودند که خیمه ها را آتش زدند و لذا طی نمایش و تعزیه می توانست بدی کار یزیدیان را مجسم کند نه از سوی مردم و خدای نکرده چیز دیگری در اذهان کودکان راه یابد و تصور شود که خیمه سوزی از سوی مردم کار خوبی است.
امروزه چیزهایی در عزاداری وارد شده که موجب وهن دین و گاهی موجب اذیت و آزار مردم می شود، مثلا علم اگر با طول و متراژ کمتر از 2 متر باشد برای تفکیک و نشانه هیات ها کار مناسبی است اما همه می بینیم علم هایی درست شده که کل عرض خیابان ها را گرفته و گاهی به سر و صورت مردم می خورد و گاهی به خودروهای مردم اصابت کرده و از طرفی موجب ترافیک و کندی حرکت مردم می شود، چه بسا برای حمل کننده آن باعث خطرات فراوانی باشد .
الان مراسم های ما تبدیل به زنجیر زنی شده و کمتر سینه زنی رواج دارد با اینکه اصل عزاداری سینه زنی است و هر انسان فقیری می تواند بدون هیچ گونه هزینه ای با دستان خالی و با صفای دل به عزاداری بپردازد. البته تصمیم نیروی انتظامی برای پایان عزاداری در ساعت 11 شب تصمیم مناسبی بود چون که گاهی عده ای تا نیمه های شب عزاداری می کردند و حتی گاهی نماز صبح برخی افراد قضا می شد.
می دانم مطلب مرا درج نمی کنید. حامد
تصادف مینی‌بوس و وانت/ یک کشته و ۱۵ مصدوم آنفلوآنزا در ۸ استان بالاتر از حد هشدار/ آمار فوتی‌ها صدور رای پرونده قتل زهرا میرزایی، فعال حوزه زنان وقتی همسر رئیس‌جمهور آمریکا حق باز کردن پنجره را ندارد وزیر مسئول ایجاد تنش با ایران در کابینه لبنان ادعای رویترز: نفتکش‌ها قید ونزوئلا را می‌زنند درخواست مصر برای ادامه همکاری میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع رسانی: صدرنشینی بانوان قایقران آوش خلیج‌فارس با حمایت آلومینیوم المهدی در لیگ دراگون‌بوت افزایش چشمگیر فروش مسکن با وام؛ ترکیه در مسیر رونق بازار خرید طلای آنلاین؛ سرمایه‌گذاری یا تله نقدشوندگی؟ موزه لوور تعطیل شد افزایش ناگهانی قیمت تاکسی‌های اینترنتی پس از گرانی بنزین ! سمیرا حسن‌پور با استایل «بورگاندی» در تماشاخانه ایرانشهر دیده شد (عکس) تقی آزادارمکی: آماده‌ نجنگیدنیم! / جمهوری اسلامی سوم لازم داریم/ نجات ایران فقط از طبقه متوسط برمی‌آید حمله سایبری به غول نفتی ونزوئلا ؛ اختلال همچنان ادامه دارد