۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
به روز شده در: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۳:۳۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۳۵۳۲۲
تعداد نظرات: ۶۷ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۷ - ۲۱-۰۲-۱۳۹۳
کد ۳۳۵۳۲۲
انتشار: ۱۳:۰۷ - ۲۱-۰۲-۱۳۹۳

سامانه یارانه نقدی ، دستگاه دروغ سنج دارد؟

اگر می خواهیم مردم را به راست گفتن سوق دهیم باید هزینه راست گفتاری را کاهش دهیم. یک نمونه می تواند گویای این وضعیت باشد. مطابق آمار رسمی در شهرهای بزرگ و در موسم انتخابات نرخ مشارکت 60 درصد است. یعنی 40 درصد مردم به هر دلیل شرکت نمی کنند.
 عصر ایران؛ سروش بامداد- به گفته یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی « 90 درصد ثبت نام کنندگان در سامانه دریافت یارانه نقدی، درآمد خود را زیر یک میلیون تومان اعلام کرده اند.از این میان 60 درصد درآمد خود را زیر 600 هزار تومان اعلام کرده اند.»

از دو حال خارج نیست: یا واقعا درآمد ماهانه 90 درصد مردم ایران زیر یک میلیون تومان است که تصویر تیره و تاری ترسیم می کند و با هیچ یک از مدعاهای اقتصادی سازگار نیست یا چنین نیست که به معنی اظهار نادرست درآمد است که باز با ادعاهای اخلاقی درباره خودمان، انطباق ندارد و در هر دو صورت قابل تامل و البته تاسف است.

در حالت اول، درآمد ماهانه 90 درصد مردم تنها 350 دلار در ماه است. چنانچه ساعات کار هر هفته را 44 ساعت در نظر بگیریم هرساعت تنها 2 دلار خواهد شد. در حالت دوم، جامعه ای که در آن از بام تا شام درباره اخلاق و معنویت سخن گفته می شود در ورطه دروغ افتاده است.

این گفتار نمی خواهد و نمی تواند قضاوت کند و هیچ نسبتی را متوجه این جمعیت آماری سازد چون صحبت از بخشی از مردم نیست و تقریبا همه ما را دربرمی گیرد. اما چند نکته قابل طرح است:

1- وقتی صحبت از درآمد می کنیم منظور ساعات موظف کار است. ممکن است یک کارمند بانک، بعد از ظهرها در یک شرکت خصوصی حسابداری کند یا بابت خدماتی که به برخی مشتریان خود ارایه می دهد دریافتی هایی داشته باشد. طبعا نمی توان انتظار داشت مجموع این درآمدها را اعلام کند و در سامانه تنها آنچه را به صورت رسمی و در ساعات موظف کار دریافت می کند اظهار کرده است. شاید چون  آن درآمد ها را پایدارنمی داند و چه بسا  بتوان ادعا کرد بخش قابل توجهی از مردم چنین هستند.
 بنا بر این آنچه اظهار کرده اند از منظر رسمی «راست» و از نگاه کلی «ناراست» است.

راست است چون دریافتی رسمی او چنین نشان می دهد و مازاد را به قیمت فدا کردن اوقات فراغت به دست می آورد و ناراست است چون به هر حال ورودی درآمدی او افزون تر است. مثلا آیا می توان از معلمی که اوقات آزاد خود را به تدریس خصوصی می پردازد انتظار داشت این درآمدها را نیز منظور کند؟

2- در حالت دوم بخش قابل توجهی، اطلاعات نادرست داده اند. این اتفاق را می توان نشانه ای از بحران اعتماد دانست و شکافی که باید ترمیم شود. شاید علت این باشد که راست گویی پر هزینه تر از دروغ گویی بوده است. در قوانین ایران دروغ، جرم نیست مگر شهادت دروغ یا نسبت دروغ در رسانه و نظایر این ، ولی شخص را به صرف دروغ گفتن غیر از موارد یاد شده نمی توان مجازات کرد.

اگر می خواهیم مردم را به راست گفتن سوق دهیم باید هزینه راست گفتاری را کاهش دهیم. یک نمونه می تواند گویای این وضعیت باشد. مطابق آمار رسمی در شهرهای بزرگ و در موسم انتخابات نرخ مشارکت 60 درصد است. یعنی 40 درصد مردم به هر دلیل شرکت نمی کنند. در مصاحبه های تلویزیونی اما همه از رای دادن سخن می گویند. آیا سراغ آن 40 درصد نمی روند یا آن 40 درصد هم به دروغ می گویند مشارکت می کنند یا پاسخ های آنان پخش نمی شود؟ در هریک از سه حالت رفتار صدا و سیما مردم را به این سمت سوق داده است.

باور این که 90 در صد مردم زیر یک میلیون تومان درآمد داشته باشند دشوار است. اما این سخن به معنی آن نیست که الزاما بخش قابل توجهی دروغ گفته اند. زیرا می توان حدس زد همان حداقل حقوق که در لیست های بیمه منظور می شود اعلام شده است. وقتی سازمان تامین اجتماعی بیمه بیکاری را نه بر اساس حقوق واقعی که بر پایه حق بیمه اعلام شده می پردازد و هنگامی که ثبت حقوق بالاتر در لیست ها مستلزم پرداختی بیشتر است متقابلا مردم نیز درآمد خود را این گونه اظهار می کنند.

نمی توانیم هموطنان مان و خودمان را به دروغ متهم کنیم اما می توانیم وباید بر این واقعیت تامل کنیم که چرا راست گفتاری پر هزینه شده یا پرهزینه به نظر می رسد و دروغ گویی نه تنها هزینه زا نیست یا این گونه به نظر می رسد بلکه منفعت آفرین هم می تواند باشد.

این ماجرا یک وجه پاردوکسیکال و تناقض آمیزهم دارد. وقتی سامانه ثبت نام برای دریافت یارانه نقدی ایجاد می شود طبعا دعوت به ثبت نام است نه انصراف و شمار ثبت نامی ها بر انصرافی ها می چربد و هنگامی که هدف نهایی از ثبت نام دریافت یارانه نقدی باشد نمی توان انتظار داشت به گونه ای اطلاعات بدهند که دریافت نکنند!

 پیشتر شاید برای خیلی ها جای سوال بود که چرا علم اقتصاد که با عدد و رقم و درصد سر وکار دارد ذیل علوم انسانی تعریف می شود؟ نوع مواجهه ما با مقوله یارانه نقدی که تحلیل های جامعه شناختی ، روان شناختی، سیاسی ، فرهنگی را برای فهم یک موضوع اقتصادی به صحنه آورده اما نشان می دهد که چه رابطه عمیقی میان اقتصاد و دیگر زیر شاخه های علوم انسانی وجود دارد و چه بسا خودمان خبر نداشتیم!

[بعد التحریر: از برخی کامنت های کاربران گرامی نیز این نکته بر می آید که شماری از ثبت نام کنندگان، مابه التفاوت درآمد و هزینه را ثبت کرده اند. موضوع قابل تاملی است اما نمی توان به قطعیت در این باره نظر داد که چند درصد این گونه محاسبه کرده اند یا بعضی گفته اند درآمد را به تعداد اعضای خانوار تقسیم کرده اند. در این حالت نیز مشخص نیست چند درصد چنین کرده اند اما به هر صورت اتفاق افتاده است.]

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۶۷
در انتظار بررسی: ۲۲۳
غیر قابل انتشار: ۲۹
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
14
242
البته که تعدادی وافعیت را پنهان می کنند ولی با توحه به منطقه محرومی که خودم زندگی می کنم نه تنها 60درصد واقعی است بلکه باید اذعان کنم که کسانی هستند با آبرو وبدهکار با درامد صفر وبه عبارتی بدون درامد لذا کسانی هستند که نه خودرو دارند ونه خانه های انچنانی که انرژی زیادی مصرف کنند ونه تحت پوشش کمیته امداد ونه بهزیستی وباسیلی صورتشان را سرخ می کنند منتظر امداد دولت تدبیر و امید
پاسخ ها
دانشجوی دکتری
| MALAYSIA |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
طبق قانون دانشجوی دکتری تمام وقت اجازه اشتغال ندارد. این از این. یک مستمری هم گفتند که فقط به شاید دو سه درصد (خوشبینانه) از دانشجویان پرداخت می شود. بورسیه هم که نیست. این آیا درآمد صفر نیست. دانشجویان دکتری معمولا متأهل هستند. اگر درآمد صفر هم در گزینه ها بود تعداد کثیری این گزینه را انتخاب می کردند. شک نکنید.
دانشجوی دکتری سرکار!!!
| UNITED STATES |
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
من با حرف این دانشجوی دکتری موافق هستم.
آخه خودم هم دانشجوی دکتری هستم.
تازه من بورس هستم و جالب اینجاست که الان 8 ماه از زمان بورس من می گذرد و هنوز هیچ پولی از طرف دانشگاه مربوطه به من داده نشده است (از وزارت علوم سوال کرده ام و گفته به دانشگاه برای پرداخت به حساب شما واریز شده است اما این دانشگاه لعنتی هنوز به ما پولی نداده است). حالا بحث اینجاست که من به حساب 700 هزار تومان ماهانه برای بورسیه دریافت می کنم اما نه تاکنون دریافت کرده ام و از همه مهمتر اینکه توی حکم بورس من نوشته شده است این مبلغ حق شما نیست و یک لطف (منت) از طرف سازمان دانشجوبان به شما می باشد و اگه هر غلطی بکنی خواب این منت را خواهی دید. آخه خداییش حالا من توی این پر کردن یارانه ها حقوق و دریافتی که صفر است (منهای یارانه هایی که الان میدن ها) چند باید می زدم. من که گزینه دوم رو زدم ولی خدا ازشون نگذره که اینجوری میکنن با جوانهایی مثل من :) :) :)
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
5
245
خدا پدرت را بیامرزد.
یک نفر پیدا شد کمی روراست و بدون لاپوشانی حرف بزند.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
دنبال چی هستید مردم چون مشکل دارند خود می دانند که چه میخواهند مگر قرار نبود دولت تدبیر و امید وضع اقتصادی مردم را بهبود بخشد
محسن از ساری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
6
213
چرا به دلواپسی های من رسیدگی نمیکنید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
7
164
کسی دلواپس این مسائل نیست
دلم برای تو می سوزه عصر ایران
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
2
180
توجیه رفتار زشت اجتماعی، خود توجیهی ندارد. خیلی از مردم به دروغ گویی و حتی کسب حرام عادت کرده اند. واقعیت را باید پذیرفت. هرینه بر بودن راست گویی یک واقعیت است. در همین طرح کسانی که در دوره قبل یارانه نگرفتند جریمه شدند و حق ثبت نام نداشتند و کسانی که میلیاردر هم بودند و ثبت نام کردند مجددا یارانه دریافت نمودند. حالا آیا دولت محترم راستگویان به کسانی احترام گذاشته که منافع ملی را ترجیح داده اند یا به کسانی که دروغ گو بوده اند.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
شايد كسي كه در دوره قبل انصراف داده وضع مالي خوبي داشته ولي حالا ورشكسته شده و دچار مشكل شده ، چرا نبايد اجازه ثبت نام داشته باشه ؟؟؟
اينطوري كه نميشه.
اين سامانه بايد باز باشه تا هر كس هر زماني كه نياز به يارانه داشت بياد و ثبت نام كنه و هر زماني هر كي خواست انصراف بده. نكته جالب اينه كه فقط مي شه انصراف داد و نميشه ديگه ثبت نام كرد!!
تازه وضعيت افرادي كه در همين آخرين دوره به دليل عدم اطلاع رساني درست دولت نتونستن ثبت نام كنن هنوز معلوم نيست/ ديگه اجازه ويرايش نميدن/ اين خيلي بي انصافيه/ من و همسرم در خانواده قبليمون بوديم و فكر ميكرديم كه ميتونيم با همسرم جداگونه ثبت نام كنيم . واسه همين در خانواده پدري ثبت نام نكرديم. در روزهاي اول هم بوديم كه دولت اطلاع رساني درستي نكرده بود/ در حاليكه من و همسرم نياز به يارانه داريم ولي جا مونديم و نميتونيم ثبت نام كنيم/
من نميدونم چه منطقي داره كه اجازه ويرايش ديگه نميدن !!
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
من هم با شما موافقم. در مملکت ما راست گویی هزینه داره. یادم میاد چندسال قبل که مدرس حق التدریس بودم و چون بیمه ای نداشتم از بیمه پدرم استفاده می کردم. وقتی برای تمدید دفترچه ام رفتم ،ازم سؤال شد ، کاری هم داریدو من هم عین حقیقت رو گفتم...و بلا فاصله بیمه ام رو قطع کردند...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
2
122
احسنت به این تحلیل ساده ولی واقعی . باور کنید حق مطلب را بسیار ساده ولی محکم ، درست و منطقی بیان کرده اید .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
0
209
وقتی مردم برای یک بک بنزین ساعتها صف پمپ بنزین وای میستن که فردا بنزین قراره گرون باشه!!! اگر از این مردم انتظار داشتن از دریافت یارانه انصراف بدن یعنی که مردم رو نشناختین!!
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
آخه مشکل اینجاست که خود دولت مردم را بی اعتماد به خود کرده است!
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
4
195
دروغ!!!!!!!
مگه تو مملکت ما دروغ گویی هم وجود داره؟
حیا کن چرا تهمت می زنید
ناشناس
UNITED KINGDOM
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
6
163
90درصدثروت دست ده درصداست....
امین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
2
88
وقتی سازمان تامین اجتماعی بیمه بیکاری را نه بر اساس حقوق واقعی که بر پایه حق بیمه اعلام شده می پردازد و هنگامی که ثبت حقوق بالاتر در لیست ها مستلزم پرداختی بیشتر است متقابلا مردم نیز درآمد خود را این گونه اظهار می کنند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
6
68
یک اشکالی در خود سامانه وجود داره و اون اینه که امکان ویرایش وجود نداره..من خودم به اشتباه زیر یک میلیون وارد کردم چند بار پیگیری کردم اصلاح کنم دیدم راهی نگذاشتن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
16
117
يادم هست در دهه 70 آقاي رفسنجاني در يك سخنراني گفته بود((دروغ مصلحت آميز اشكالي ندارد)) من توي ذهنم گفتم فاتحه اين مملكت خوانده شده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
39
24
وقتی سیاست هم رنگ و بوی سیاسی بگیرد همین میشود که شده است!!!
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
چی؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
3
124
دروغ در جامعه ی ما حکم اکسیژن را دارد. مردم فکر می کنند اگر راست بگویند همه چی تمومه.
ناشناس
UNITED KINGDOM
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
14
62
مردم فرمول را طور دیگری محاسبه میکنن به این شکل که جمع درآمد من و همسرم که شاغل است میشود 2 میلیون بعد 2 میلیون را تقسیم بر 4 نفر اعضای خانواده میکنیم میشود درآمد هر نفر 500 هزار تومان یا زیر 600 تومان !
مجید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
2
47
چرا رفتار مردم رو توجیه می کنید. مقصود از درآمد کاملاً توضیح داده شده بود. اگه همین الان مجموع حقوق پرداختی دولت رو محاسبه کنید از درآمد کل مردم کمتر می شه.
به نظرم این نوع ثبت درآمد بیشتر اعتماد مردم به توان راستی آزمایی دولت رو نشون می ده. که به نظر می رسه ارزیابیشون درست باشه. می گید نه ببینید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
6
118
همش گیر دادید به مردم و مسولان رو فراموش کردید . اقا جان درمد مارو برسونید به پای مردم ترکیه و کره و... یارانه ندید هیچ مالیات هم حاضریم بدیم . بنزینم فوب خلیج فارس حساب کنید اگه میتونید یا علی وگرنه مردم دارن به سختی امورات میگذرونند یارانه هم حق همه هستش.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
به سختی نه . با بدبختی امورتاتمان میگذرد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
6
27
همکار جون اگه آمارت درست باشه بازم میگم اگه آمارت درست باشه.اون 40 درصد مصاحبه نمیکنن.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
3
120
راست بگی که نمیتونی توی این مملکت زندگی کنی!

آدم بزرگها هر بچه ای را که با شیطنت به خواسته هایش میرسد را مورد تشویق قرار داده و میگویند " آینده اش روشن است "
بنا به احترام و صداقت همیشه ساکت بودم و میخواستم کارها بر اساس اصول و قواعد پیش برود لذا پدر و مادرم در مورد آینده ام ابراز نگرانی میکردند.
جالب این است که حق با پدر و مادرم بود!
والدینم ,پسر خاله ام را الگوی من معرفی میکردند چون یکبار بدور از چشم نگهبان بیمارستان وارد بیمارستان شد و سراغ خاله ام که بستری بود رفت! ولی من نتوانستم چون وقتی نگهبان گفت که وقت ملاقات تمام شده برگشتم خونه و این ننگ را برای همیشه در پرونده خانواده گیم دارم.
براستی حق با کیست؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
آفرین دقیقا همینطوریه. منم که همیشه سعی می کنم به حقوق همه احترام بذارم. تو صف وایستم و راست گو باشم همیشه توی خانواده به عنوان یه آدم بی دست و پا شناخته می شم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
18
44
امسال سال فرهنگ است و بهتر است روی فرهنگ کمتر دروغ گفت بیشتر تاکید شود و رسانه ها به ان بپردازند
همین مشکل حل بشه خیلی از مشکلات فرهنگی هم پشتش حل میشه
امید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
8
79
ما ساده دلها به این دولت اعتماد کردیم و از دریافت انصراف دادیم با اینکه درآمد آنچنانی نیز نداریم به این دلیل که دولت اعلام کرد فقط به نیازمندان می دهد ولی اکنون می بینیم به همه قرار است یارانه بدهد.
ما نیز از کرده ی خود پشیمان و خواستار دریافت یارانه مثل بقیه هستیم و خواستار ثبت نام مجدد!
آقای دولت محترم ! اگر نمی خواهی قانون را اجرا کنی و یا ناتوانی! به ما ظلم نکن ، به کسانی که به ندایت لبیک گفتن و بیشتر از همه دلشان برای کشور می سوزد
پاسخ ها
بهار
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
منم مثل شما
مهدی از ثلاث باباجانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
8
39
راست بگیم که چی بشه - فقط اونی که مصلحته انجام میشه . برنامه ریزی بر اساس واقعیت نیست . آمار هم که هر چی باشه فرقی نمیکنه ، اونقدر محدودیت هست که دیگه برنامه ریزی معنا نداره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
10
2
البته نام سایت"سامانه ثبت نام برای دریافت یارانه نقدی " اشتباه است و با به سامانه هدفمندی یارانه ها" تغییر یابد.
lمحسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
45
7
سلام
البته نویسنده مطلب این را باید درنظر بگیرد که خیلی از خانوارها مابه التفاوت درآمد وهزینه های خودرااعلام کرده اند یعنی مبلغی که در ماه برای آنان می ماند ویا می توانند ذخیره کنند
بد شانس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
2
47
وقتي اعلام ميشه درآمد خانمها به شوهرشان ربطي ندارد و مسئوليتي در قبال تامين مخارج خانواده ندارند و حتي خرجي خوشان هم بعهده شوهر بدبخت بد شانس است. چطور حالا بايد جزء درآمد خانوار محاسبه شود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
3
48
فرهنگ مردم ما بر پایه دروغگویی نیست. این مسوولان هستند که مردم را راستگو یا دروغگو بار می آورند.
جدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
6
49
من و همسرم درآمد مون رو بین یک الی دو میلیون زدیم اما در آمد ما یک میلیون و سیصد هزار تومان است.
با کسر اجاره خانه .دو عدد وام ازدواج.یک عدد وام قرض الحسنه شرکت همسرم و مبلغی که از فامیلمونمون قرض کردیم و ماهی 300 هزار به اون میدیم فقط مبلغ 200 هزار تومان به علاوه یارانه جفتمون برای خرج کردن برایمون باقی میمونه....
با این همه حساب و کتاب ما هم باید زیر ششصد مینوشتیم...
چون عملا زیر ششصد جهت زندگی داریم...
فکر کنم همه مردم بدبخت ایران که متهم به دروغ گویی شدند اینجوری حساب کردند...
شراره
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
6
52
چقدر خوبه که به این مسائل می پردازید و اینطور بی پرده و ساده سخن می گویید این هم از برکات دولت اقای روحانی است چون قبلا اصلا کسی جرات بیان کردن این حرفها را نداشت در هر حال ممنون عصر ایران
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
62
11
درسته که بعضی دروغ گفتن. اما اکثر مردم راست گو هستند .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
6
44
متاسفانه به دروغگویی عادت کرده ایم.
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
0
32
بيمارستان ها ، هزينه 10 درصدي و ...... اميدوارم به مرور اعتماد به مردم باز گردد و تعداد يارانه بگير ها كمتر و انصرافي ها بيشتر شود . اين آزمون بزرگي است كه دولت روحاني از خود گرفته و با عملكرد درست دسته بندي ها با درصد بالايي به درستي شكل مي گيرد
احمدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
3
35
من یک کارمندم 23ساله خدمت میکنم و چندین سال مدرس دانشگاه در رشته علوم انسانی:
قصد تحلیل ندارم فقط چند جمله عرض می کنم:
شروع دروغ گویی مردم یک جامعه(شاید بشود انرا دروغگویی اجتماعی تلقی کرد) از کجاست؟
زمینه ها وعوامل آن کدامند؟
تداوم بخش. تشدید کننده انها کدامند؟
و...
به نظر حقیر یکی از مهمترین عامل دروغ گویی اجتماعی برمی گردد به تعامل دولت ها(نه نظام) با مردم خودشان وبخصوص در زمین هایی که مستقیما" با زندگی ومعیشت مردم (مثل اقتصاد) سروکاردارد.
به عنوان مثال وقتی سخنگویان دولت ودولت مردان درباره ی یک موضوع مهم اقتصادی مثل همین یاران ها سخن می گویند باید بسیار سنجیده وبا دقت تمام وبا زبان مردم سخن گویند واز تعدد افراد برای اطلاع رسانی وتکثر نطرات وبخصوص نظرات شخصی بپرهیزند.
گاهی یک وعده ای که دولت به مردم می دهد اگر بموقع تحقق پیدا نکند برای مردمی که انتظار آنرا دارند بسیار سخت ونگران کننده است چه برسد به اینکه این وعده به هردلیلی اصلا" به سرانجام نرسد؟!
مردم چون در جریان چرایی وچگونگی دلائل عدم سرانجام یم وعده مهم نیستند به شایعات ونقل بازارها توجه نموده وآنرا فرض تلقی می کنند. وچه بسا به ارامی نسبت به دولتمردان بی اعتماد وآنها رادورغگو می دانند وبرای مشارکت در امری اجتماعی واقتصادی بیشتر به منافع خود توجه دارند تا منافع جمعی.!
چرا ؟
چون دیگر دولتمردان را امین خود نمی دانند ووعده های آنها را غیر واقعی می شمارند واگر این موضوع در مردم نهادینه شود بسیار سخت وسنگین خواهد بود که آنرا تغییر داد.چون با تغییر دولت ها به میزان زیادی این باورداشتها به دولت بعدی منتقل می گردد.!!
لذا هردولت مرد باید بشدت مواظب گفته های خود وبازتاب آن در میان جامعه باشد. بامردم روراست واگروعذه ای درموقع خودش به منصه ظهور نرسید صادقانه دلایل آنرا برای مردم تضیح دهند وبایت آن عذرخواهی کنند.چه بسا مردم براحتی از عذرآنها می گذرند ولی از کتمان خلف وعده غیر.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
8
20
این آمار در مورد کارمندان کاملا صادق است پرداخت حقوق 24 هزار نفر دست من است از 400 هزار تا نهایت 1800 حقوق می گیرند میانگین می شود..........
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
1
17
برای مرحله هدفمندی یارانه اونهایکه دروغ گفته بودن در خوشه بندی جزء اقشار کم درآمد الرقم اینکه پردرآمد بودن شدند و افراد راست گو جزءمرفین بی درد اعتماد مردم ارزشی دارد که با هیچ ÷ولی قابل مقایسه نیست این اعتماد که از بین رفت به این راحتی قابل برگشت نیست
مصطفي
SWEDEN
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
8
43
به نظر بنده دولت خودش هم نميدونه داره چيكار مي كنه! از طرفي مي گه راستي ازمايي مي كنه و كسايي كه دروغ گفتن رو حذف ميكنه! اما بعد ثبت نام ميگه به همه ثبت ناميها يارانه ميده!!! خوب اين خودش يه دروغه ديگه! مردم وقتي مي بينن همه دروغ مي گن حتي خود دولت، معلومه دروغ نهادينه ميشه!
من واقعا نمي دونم ماهي ٤٥ هزار تومن كه مي شه واسه يه خانواده ٤ نفره ميشه ١٨٠ تومن چقدر مونه واسه يه خانواده كمكي باشه كه اين بحث روش ميشه! به نظر من دولت بايد فقط به عزيزاني كه تحت پوشش بهزيستي و كميته امداد هستن يارانه بده و قال قضيه رو بكنه! وگرنه اگه بخواد اينجوري نظرخواهي كنه و خوداظهاري و از اين حرفها، هيچوقت به جايي نمي رسه!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
5
14
با سلام متاسفانه کارشناسانی که باید درمورد نحوه محاسبه سرانه به درستی اطلاع رسانی میکردند سه روز بعد نظر کارشناسی را علام کردند در صورتیکه بیشتر مردم میانگین در آمد خانوار را مجموع درآمد خانوار تقسیم بر تعداد تعداد کل خانوار محاسبه نموده اند
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
0
52
با سلام
روایت است که پیامبر فرمودند . بنیان اسلام بر سه چیز است. 1- صداقت 2- امانتداری 3- وفا به عهد.
تمامی ادیان و تمدنها و به سه اصل معتقد هستند. ودر اجرا به خطا می روند.
صنایع ژاپن . المان به مرور زمان به این سه اصل اعتقاد پیدا کردند و رعایت می کنند .خودرو ژاپنی و المانی وفتی می گویند این ماشین دارای مشخصات فوق است .هرکس با هر ادیانی باور می کند.ولی وقتی ایران خودرو می گوید این خودرو دارای قطعات فرانسوی است خودمان باور نمی کنیم و می بینیم قطعات چینی استفاده کرده است .و...
در مورد وعده های مسئولین نیز این روش حاکم است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
8
26
سلام
به نظز من آمار درست بوده است من یک کتابدار هستم در کتابخانه عمومی یعنی استخدام دولت با مدرک فوق لیسانس و حقوق 580تومان در ماه حالا به نظر شما من باید کدام گزینه را بزنم یعنی دولت خودش نمی داند که به کارمندانش چقدر حقوق می دهد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
5
16
دلواپسم............................
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
2
16
شما واقعا فکر میکنیم ساعت اضافه کار یک دبیر لیسانس با تجره ساعتی دو دلار میشود یا کمتر است . من در دانشگاه تدریس میکنم با مدرک فوق لیسانس با ساعتی 5750 تومان که از 2 دلار هم کمتر است و یا یک معلم دبیرساتان ساعتی 6 هزار تومان بعد از 20 سال سابقه کار میگیرد .
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
13
4
البته شاید درصدی هم برداشت ناصحیحی از نحوه ثبت نام داشتن، همکارم اومده درآمد کل خانواده رو تقسیم برتعداد اعضا کرده و میانگین درآمد رو اعلام کرده واقعا هم قصد دروغ گفتن نداشته و فکر میکرده باید میانگین رو محاسبه کنه
نیما
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
3
35
من دلم راضی نشد پول دروغگویی را به خورد خودم و زن و بچه هام بدم لذا تا ریال آخر در آمدم را حساب کردم .
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
اگه باور داشته باشيم روزي دست خداست روزي خودش مياد
جاوید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
3
36
درآمد من بالای یک و نیم میلیون است ولی من زیر یک میلیون اعلام کردم.من یک معلم هستم و زیر یک میلیون میگیرم ولی علاوه بر آن بیرون هم تا ده شب کار می کنم به قیمت ندیدن روی بچه ام .چون صبح وقتی بچه ام خواب است از منزل بیرون می رم و وقتی به منزل میام شب شده و باز بچه ام خوابیده.شما بگید من باید راست بگویم یا دروغ.؟
ناشناس
UNITED STATES
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
29
17
دولت باید یارانه ها را قطع و به جای آن سبد کالا بدهید . با این کار عده زیادی از مردم که نوانایی مالی دارند انگیزه دریافت سبد کالا را از دست داده و از مجموعه یارانه بگیران کاسته و متعاقب آن علاوه بر رونق تولیدات داخلی از رشد تورم نیز جلوگیری شود.
پاسخ ها
آرمان
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
آره موافقم..... مردم از ایستادن در صفهای طولانی خسته میشن عطای سبد کالا را به لقایش بخشیده و همه انصراف میدن...ههههههه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
5
21
عصر ایران عزیز 39.5 میلیون نفر غیر فعال رو انگار یادت رفته حساب کنی! تازه چند نفرشون سرپرست خانوار هستند؟؟
در استان لرستان 85 درصد جمعیت درآمدشون 48 درصد میانگین کشوریه یعنی کمتر از نصف!!
تنها قشر متوسط به بالای تهران و چند کلانشهر رو نگاه نکن!
خیلی از مردم شهرستانها واقعاً در فقر به سر می برند
یک معلم بازنشسته
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
1
24
آیا دولت محترم به کسانی احترام خواهد گذاشت که صداقت داشته اند
حتی اگر معلمی بازنشسته بوده و نیاز مبرم نیبز به این پول داشته اند اما منافع ملی را ترجیح داده اند ؟
کاش یک با ر هم با تشویق راستگویان
بعد از مدت های مدید
بعضی ها حسرت عدم صداقتشان را بچشند.

صداقت سنگ بنای حیات انسانی و انسانیت است


و اینجا بهترین نقطه شروع است

هرچند تا اینجای کار شواهد خلاف این موضوع
را نشان میدهد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
2
22
آخه تو که خیری نداری برای آنها که دلواپست بشند.
کسانی که بطور عادی دنبال علم و تحصیل هستند معمولا تا اتمام درس نه می تونند بدنبال کسب مال و ثروت برند و نه در جامعه جایی دارند چون فقط مشغول درسند وقتی هم که درست تمام می شه تازه می فهمی چقدر از جامعه عقب ماندی نه پولی داری برای خودت کاری کنی و نه استخدامت می کنن. وقتی که همسن های خودت را می بینی که درس نخونده اند و رفتند دنبال پول حالا هم هر کاری می تونند بکنن، حتی می تونند مدرک تحصیلی بگیرند. حالا کارشناسیت که تمام شد برو فوق لیسانس بگیر بعد دکتری تا سنت که میانسالی رسید می فهمیی که هیچی نیستی نه زندگی داری نه پول فقط مایه دردسر خانواه هستی تمام.
مهاجر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
2
20
از عمق وجودم دلواپسم شما چطور؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
1
0
خیلی آخه دلواپسن
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
0
3
با سلام

وقتی مدیرعامل یک شرکت بزرگی مثل تامین اجتماعی قبل از سال بارها و بارها صحبت از افزایش 25 درصدی حقوق مستمری بگیران از ابتدای فروردین 93 میکند و بعد از تاخیر یکماه
من و شمای مستمری بگیر مشاهده میکنی که فقط 20 درصد افزایش حقوق داشته ایی . چگونه میشود به حرف ها و گفته ها اعتماد کرد و راست گویی را در ذهن خود تقویت کرد .
احمدي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
0
1
سايت عصر ايران چرا حقايق را كتمان و در برخي مواقع مطالب دروغ منتشر مي‌كند؟ از نظر شما فقط فقط سيما مقصر است؟ براستي گردانندگان عصر ايران از دريافت يارانه انصراف دادند يا سائل بودند و ثبت نام كردند. البته در انصراف باز است بقول آقاي رئيس جمهور؛ باب الانصراف مفتوح للسائلين.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
0
1
راستگويان پولدار حريص چون دروغگو بوده‌اند حتما سايتشون دروغ سنج دارد چرا كه به همه سوءظن دارند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
1
9
عصر ايران جان!!

من و همسرم از صبح تا عصر سركاريم و مجموع درامدمان بالاي 2.5 ميليونه اما زديم 2تا2.5 چون مثلا مجموع درامد خواهرم و همسرش كه هردو جراح هستند هم بالاي 2.5 ميليونه!!! يعني 2.600 با 30ميليون رو يكي به حساب آوردن؟ طبقه بندي اين گزينه ها مشكل داشت.ضمن اينكه درآمد مادرم هم صفر هست!! اينم تو گزينه ها نبود!!

ما آدمهاي راستگويي هستيم و اگه كمي دروغ گفتيم به خاطر ايراد د رگزينه ها بود.(توجيه)

حالا من و همسرم هردو كار مي كنيم يارانه نگيريم اما خانواده اي كه خانم خونه خانه داره (و جوياي شغل نيست.) يارانه بگيره؟ رو چه حسابي؟ واسه اينكه ما بيشتر به مملكت خدمت مي كنيم؟

من كللللللي روي مخ همسرم كار كردم تا در آخرين دقايق ثبت نام كرد وگرنه ميخواست انصراف بده.به نظر من يارانه حق همه ماست.

اينجاي كامنتم رو ميتونيد سانسور كنيد: داداشم گفت من انصراف بدم رويانيان ببره بده بنگر حالشو ببره؟!
بازنده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
1
2
من بازنشسته باحقوق1100000تومان گزینه درآمدبالای یکمیلیون راانتخاب کردم حالادلواپسم!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
1
5
من که بازنشسته فرهنگی وهمسرم شاغل فرهنگی هستیم کل درآمد مان همان حقوق دو نفر که مجموعا دو میلیون تومان است را نوشتم ولی دو فرزند دانشجو دارم که یکی از آنها دراین ترم چهار میلیون تومان شهریه اش شده است .
ناصر
UNITED STATES
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
0
3
با سلام
دوستان عزیزم من مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه سراسری تبریز اونم تو رشته شیمی معدنی با معدل 17/27 رو الان تو خونه دارم از دی ماه 91 (ماه فارغ التحصیلی) دنبال کار گشتم و دارم می گردم تا الان هم!!!!!!!!
انصراف بدم به نظرتون؟؟؟؟
متاهل هستم. خونه هم ندارم با پدرم هم خرجم!!!؟؟(با این تفاوت که پدر نقش آورنده پول رو بر عهده داره من هم....) موقع ثبت نام هم به ناچار درآمد زیر 600 هزار تومان رو زدم آخه برا در آمد من گزینه ای پیش بینی نشده بود؟
انصراف بدم به نظرتون!!!!؟؟؟؟
راستی من دیگه خسته شدم از دنبال کار گشتن با این مدرک با دیپلم بهتر میشه کار پیدا کرد و یا اینکه کار کرد!؟ کسی این مدرک رو لازم داره؟ البته اونایی که آدمشو دارم دست بلند کنن !؟
حالا نگفتین انصراف بدم یا نه؟!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
0
5
ماکه زیر تیغ هستیم و راستش رااعلام کردیم آیا مسئولان نیز چنین هستند.
ناصر
UNITED STATES
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
0
5
ببخشید یادم رفت تو کامنت اول اینم بنویسم
دولت محترم برا اینکه بدونه مردم چقدر به این یارانه!!!؟؟ نیاز دارن که ای کاش اصلا از اول هم اجرا نمی شد وقتی یارانه رو می ریزه 48 ساعت اول رو کنترل بکنه ببینه چند درصد مردم تو همون 48 ساعت اول یارانه ها رو برداشت می کنن. البته ظرفیت ای عابر بانک ها رو هم در نظر بگیرید که اگه بیشتر از این بودن......
محمدرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
2
5
چرا فکر میکنن مردم دروغ میگن؟من خودم در در سه رشته شغلی تخصص دارم ولی الان بیکارم/چرا؟برای اینکه اجاره ها بالاست و هیچ ارگانی هم روی مبلغ اجاره ها نظارت نمیکنه بجای اینکه دنبال مچ گیی از مردم باشند بگردن ببیند چقدر بیکار داریم و علت بیکاری چیه؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۳
1
0
مگه کسی هم دروغ میگه حیا کنید !!!
خواص ریواس و فواید آب ریواس برای جوانسازی و لاغری + عوارض ۷ موجود زنده‌ای که می‌توانند سیارۀ ما را نجات دهند دوربین‌ های جدید راهنمایی رانندگی، داخل خودرو شما را می‌بینند (+عکس) عوارض پرخوری قبل خواب و بیماری های آن پیشنهاد اغواکننده به اسطوره فوتسال ایران برای تبلیغ برنج! وزیر کار : لایحه امنیت شغلی کارگران به مجلس می‌رود درگیری بزرگ در لیگ یونان: نتوانستند مربی را کنترل کنند! (+عکس) سریع‌ترین خودروهای رکوردشکن تاریخ، هواپیماهای بدون بال با سرعت 1000 کیلومتر (+عکس) گسترش اعتراضات دانشجویی حامی فلسطین از آمریکا به فرانسه رسانه عبری: جنگ غزه واردات خودرو را در اسرائیل فلج کرد کامبک بارسلونا مقابل والنسیا ۱۰ نفره با هت‌تریک لواندوفسکی احتمال صدور مخفیانه حکم بازداشت مقامات اسرائیل احتمال ریزش تونل برفی اشترانکوه در لرستان نماینده مهاباد: مجلس در مورد کاظم صدیقی سکوت کرد، در مورد چای دبش لاپوشانی / تعداد افراد زیر خط فقر دو برابر شده است جشن «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام رضا«ع» مشهد (عکس)
وبگردی