۰۳ دی ۱۴۰۴
به روز شده در: ۰۳ دی ۱۴۰۴ - ۱۳:۳۷
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۹۲۸۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۷ - ۱۸-۰۱-۱۳۸۷
کد ۳۹۲۸۲
انتشار: ۱۶:۲۷ - ۱۸-۰۱-۱۳۸۷

بازجویی در جاده!

نقدی بر برنامه"گشت نامحسوس پلیس"
*رضا مهدوی

جمعه بعد از ظهر تلويزيون روشن است. افسر مقتدر گشت نامحسوس كه عينك دودي بر چشم زده است رو به مردي كه براي مسافرت ماشین پسر خود را امانت گرفته مي كند و مي گويد: اتومبيل فعلاً توقيف مي شود و پسر شما بايد بيايد و تعهد بدهد كه ديگر به شما ماشين ندهد...!

***
فعاليت هاي اخير پليس راهنمايي رانندگي در جهت ارتقاء فرهنگ ترافيك، مخصوصا در زمينه برخورد جدي با تخلفات خطرساز جاده اي مقبوليت بسياري را در بين جامعه به دنبال داشته است.

ساخت انيميشن با مايه هاي طنز و نمايش آن در رسانه عمومي، مثال خوبي براي عملكرد فرهنگي اين نهاد انتظامي است. در اين راستا اشاره به برخي "سهو انگاري" هاي رسانه اي "پليس و سيما" كه سعي در فرهنگ سازي ترافيكي مشترك دارند، لازم به نظر مي رسد.

برنامه تلويزيوني " گشت نامحسوس پليس" با سفارش راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي چند وقتي است از سيماي جمهوري اسلامي پخش مي شود.

 اين برنامه كه در ايام نوروز از نظر شرايط و عوامل جذب مخاطب، جلوه بيشتري در سيما پيدا كرده است، گاه با تبديل شدن برخورد هاي انتظامي در آن به كشمكش و گفتگوهاي دو طرفه، بيشتر توانسته تداعي گر "آيتمي" براي سرگرمي مخاطبين شود.

عكس العمل هاي طبيعي مردم در مقابل رفتار هاي غير منطقي برخي از مامورين متاسفانه توانسته اين برنامه را شبيه به يك برنامه طنز و مفرح كند.

در این برنامه ، "يگانه مامور پليس مقتدر" ، قبل از برخورد انتظامي كه از آن به عنوان"اعمال قانون" نام  مي برد، شايد براي جذاب شدن برنامه، دست به دامن عملكرد ضد اخلاقي و خلاف قانوني "توبيخ و ملامت" مي شود. مسئله كه نه اخلاقگرایان با توجه به اين شرايط براي آن وجهي قائل مي شوند و نه قانونگذار، ماده و تبصره اي براي توجيه اين عملكرد تدوين كرده است.

در اين مجموعه افسر پليس پس از توقف اتومبيل فرد متخلف شروع به طرح سوالات شخصي و خارج از حيطه اختياري خود مانند اينكه شما از كجا حركت كرده ايد به كجا مي رويد و ... كرده و سپس شروع مي كند به طرح "سئوالات استفهامي توبیخي" كه "چرا چنين مي كني؟ مگر ما قبلاً اطلاع رسانی نکرده ایم ؟ مي داني كه عاقبت چه خواهد شد ... ؟!"

يكي ديگر از "سهو" هاي رايج در اين مجموعه زيرپا گذاشتن حقوق شهروندي متخلفيني است كه با وجود تار شدن چهره هایشان، شماره شهرباني اتومبيل هاي آنان به وضوح قابل رويت است. مخصوصا اين كه با طرح جديد تعويض پلاك ها و تبديل تمام پلاك هاي به نمره ايران هر پلاك فقط و فقط منحصرا براي يك نفر است و با تطبيق پلاك هر آشنايي مي توان متخلف را شناسايي كرد و در مقابل، فرد با "سرزنش" های دوستان و آشنايان خود مواجه شود.

اصل قابل توجه دیگر در برخورد های پلیسی این مجموعه اصل "مچگیری" متخلفین در مقابل پیشگیری از تخلف است. رفتار پلیس در این برنامه به این شکل است که بعد از مشاهده تخلف از یک راننده متخلف، به جای تذکر و یا توقیف اتومییل، شروع به تعقیب و مراقبت از آن می کند تا جرائم بیشتری از متخلف به "ثبت" برساند که در آینده بتواند "اعمال قانون" کند.

این برخورد جدای از آنکه مغایر با اصول اخلاقی و وظیف پیشگیری پلیس مغایر است از منظر قانونی نیز قابل تامل است. چرا که "گشت نامحسوس" بعد از آنکه اتومیبل متخلف را متوقف نمی کند خود برای "ثبت" تخلفات بیشتر به دنبال متخلف افتاده و قوانین راهنمایی رانندگی را که جز در موارد خاص برای ماموران جایز است را زیر پا می گذارد. این در حالی است که اگر در همان وهله اول با تذکر جلوی متخلف گرفته شود در اکثر مواقع هیچ نیازی به "تعقیب هاي پلیس" نیست.

البته شايد هدف از به تصوير كشيدن تعقيب هاي بدون گريز جاده اي گشت نا محسوس، شبيه سازي تعقيب و گريز هاي جاده اي پليس هاي آمريكايي و يا كبري- 11 باشد كه گويا در اين بين به خاطر غيرحرفه اي بودن متخلفان و تخلفات فارغ از اصرار متخلفين، معمولا "گريزي" هم در كار نيست تا به برنامه لعابي هم از هيجان بدهد.

همچنین گفتنی است اخیرا پلیس راهنمایی رانندگی برای "فرهنگ سازی" دست به اقدام غیر قابل توجیهی دیگری کرده است که ذکر آن هم خالی از فایده نیست. اخيرا فرمانده پلیس راه اصفهان اعلام کرد که قرار است اسامی تعدادی از متخلفینی که بیشترین تخلفات را به ثبت رسانده اند را به صورت عمومی اعلام کنند.

گفتنی است هم اکنون در مسئله مهم پرونده هاي مفسدين اقتصادي تنها با تشخیص "قوه قضائیه " و آن هم طبق قانون مصوب مجلس است كه اعلام اسامی مفسدین اقتصادی صورت می گیرد ولذا معرفی متخلفین از سوی راهنمایی رانندگی فاقد محمل قانونی است.

اميد است مجموعه عزيزان مشغول به خدمت در بخش هاي فرهنگي نيروي محترم راهمايي و رانندگي توجه مناسبیدر مقابل انتقادات اهل رسانه داشته باشند. اميدي كه با وجود و حضور فرمانده خوش فکری همچون سردار رویانیان دور از ذهن نيست.
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۲۲ - ۱۳۸۷/۰۱/۱۸
0
0
سلام
در جایی که قرار است که جرائم رانندگی به عنوان منبع درآمد محسوب شده و در بودجه سالانه کشور قید شود , در نتیجه مقوله راهنمایی نمودن رانندگان ,به عنوان امری فرعی محسوب می گردد...اگر سرعت بیش از حد تخلف است , برای خودرو گشت نامحسوس نیز تخلف محسوب می گردد. افسر پلیس مستقر در خودرو می تواند با یادداشت نمودن شماره پلاک اتومبیل اقدام لازم را بعمل آورد تا راننده متخلف در جایگاه بعدی پلیس که در جاده وجود دارد متوقف شود, نه اینکه خود وی نیز با سرعت 160 کیلو متر به تعقیب راننده ای بپردازد که صرفا سرعت خودروش بیش از حد مجاز است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۳۰ - ۱۳۸۷/۰۱/۱۹
0
2
سلام
به نظر من كار پليس ستودني است چرا كه وظايفي كه اشاره فرموديد مربوط به پليس عادي است و اتفاقا پليس نا محسوس بايد مچ گيري كند تا هيچ عذر و بهانه ‌اي براي فرار از قانون وجود نداشته باشد. البته كار آنها خالي از عيب و نقص نيست ولي جنبه‌هاي مثبت آن بيشتر است و بايد براي ارتقاء عملكرد آنها تلاش شود و نه حذف آن. ضمنا خواهش ميكنم قيد بفرمايند كه كدام بند بودجه مورد نظر است؟ ضمنا در تمام دنيا پليس براي اجراي قانون حق دارد كه عمليات ويژه انجام دهد كه يكي از آنها عدم محدوديت سرعت است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۱۲ - ۱۳۸۷/۰۱/۱۹
1
0
این جزء آیین نامه تمام کشور های دنیا است که گشت پلیس زمان حرکت - مبدا و مقصد رو بدونه! ...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۵۰ - ۱۳۸۷/۰۱/۱۹
1
0
در هر کشوری در دنیا هنگامی که نشود با آموزش فرهنگ سازی کرد به ناچار می بایست با زور و فشار دست به چنین کاری زد. فکر نمی کنم رفتار پلیس قابل سرزنش باشد وقتی که نتیجه اش را به وضوح می بینیم. خداییش اگر کمربند ایمنی بستن جریمه پولی سنگین و توبیخ مستقیم نداشت چنددرصد رانندگان ایرانی استفاده از آن را رعایت می کردند؟ چرا ما پلیسی را مورد انتقاد قرار می دهیم که عملکردش گرچه برای خودش سودآور است اما دست کم به سلامت و حفظ حقوق دیگران نیز کمک می کند؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۶ - ۱۳۸۷/۰۱/۱۹
1
0
به هیچ رو نباید از کسی که موجب به خطر انداختن جان دیگران می شود دفاع کرد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۳ - ۱۳۸۷/۰۱/۱۹
1
0
بایدبامتخلف برخوردکردولی برخوردماموران پلیس درهنگام جریمه کردن بد است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۸ - ۱۳۸۷/۰۱/۱۹
0
0
من عصر 28 اسفند سال گذشته به همراه خانوادهام عازم شمال كشور از جاده فيروزكوه بودم كه بين دو تونل نمرود يك خودرو ماكسيما اقدام به سبقت از خط ممتد نمود .بين دو تونل يك خودرو سمند سفيد گشت نامحسوس هم كمين كرده بود ناگهان با ديدن سبقت غير مجاز اين خودرو بصورت عمودي در فاصله چند متري خودرو اينجانب و در سراشيبي جاده وارد جاده شده و به تعقيب پرداخت كه اگر كنترل به موقع و عدم دستپاچگي اينجانب نبود تصادف وحشتناكي بين خودرو من و ماشين سنگين پشتسري ام در صورت ترمز ناگهاني و يا اتوبوس از روبرو در صورت انحراف از مسير روي ميداد. . ميخواستم از اين مامورين جو گير شده بپرسم تاوان تخلف يك راننده جوان را خانواده من مي بايست مي پرداختند؟
بماند كه بعد از متوقف كردن خودرو ماكسيما در آن بيابان چه اتفاقي افتاد كه چند دقيقه بعد با سرعت بيش از 150 كيلومتر به سمت فيروزكوه از كنار ما رد شد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۲ - ۱۳۸۷/۰۱/۱۹
0
1
سلام لطفا اين پيام را به سردار رويانيان برسانيد : سردار به شما و تمام همكارانتان خسته نباشيد ميگويم و چند نكته را ذكر ميكنم اگر بخوانيد و اقدام فرماييد مزيد امتنان خواهد بود
1- در رابطه با رانندگان اتومبيل هايي كه با سرعت كم در لاين هاي 2يا 3 يا4 در حركت هستند و اكثرا با خودرو هاي مدل بالا و صفر مثل سمند و ... به هيچ عنوان ،تاكيد دارم،به هيچ عنوان حاضر نيستند راه را براي راننده پشت سري كه با حداكثر سرعت مجاز مي آيد باز كنند و در لايني حركت كنند كه با سرعت آنها مطابق و براي آن سرعت درنظر گرفته شده است كه خود ميتواند باعث تصادف هاي وحشتناك و بسيار سهل انگارانه باشد چكار كرده ايد ؟
2- تعقيب يك راننده كه با سرعت غير مجاز در بزرگراهها يا اتوبانهاتوسط پليس نامحسوس به عقيده بنده موجب جري تر شدن و يا احتمالا ترس از ترمز و برخورد اتومبيل پشت سر به خودروي وي ميشود لطفا راه بهتري پيدا كنيد !
3- شنيده ام پليس هاي نامحسوس بزرگراه امكانات جالبي در خودروهايشان دارند از جمله آنها يك دستگاه لب تاب كه كه تخلفات يا موارد ديگر را ثبت ميكنند خواهش من اين است كه در بار اول كه ممكن است يك راننده موارد خلافي داشته باشد ( منظور در رانندگي است) در يك سيستمي ثبت شود و به نوعي اخطار يا هر طور ديگر كه آن راننده بداند براي بار دوم خودرويش براي مثلا 2 ماه توقيف ميشود و مثلا بار اول هم يك تخفيف هم يك تذكز محكم به راننده يا صاحب خودرو داده باشيد و براي بار دوم آن خودرو توقيف شود. از زحمات شما و نيروهايتان متشكرم. منصور
ناشناس
UNITED STATES
۱۱:۰۹ - ۱۳۸۷/۰۱/۱۹
0
1
بارها در طي سفر نوروزي مشاهده نمودم كه ماشين پليس راه فقط براي انتخاب يك خودرو و نگهداشتن آن و كنترل مدارك در جاده‌هاي كوهستاني بدون رعايت مقررات راهنمايي و رانندگي از خودروهايي كه در حال حركت بوده‌اند سبقت گرفته و با خودروهاي روبرو شاخ به شاخ شده‌اند بدون اينكه ملاحظه ديگر رانندگان را بكنند. حال ميخواهم بدانم اين افسر پليس چطوري مي‌خواهد از رانندگان ديگر بازخواست نمايد...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۲ - ۱۳۸۷/۰۱/۱۹
0
1
از جمله کارهای جالب پلیس نیز کنترل سرعت رانندگان با دوربین است اگرچه این کار بسیار خوب است اما ذکر دو نکته لازم است که مغفول مانده است:
1) بعضا و حتی معمولا دوربین ها را در نقاط حساس و خاص جاده ها نصب می کنند مثلا یک مورد در پیچ جاده دلیجان به سلفچگان بود . علاوه بر اینکه توقف ماشین پلیس در این مکانها می توانست حادثه خیز باشد توقف ماشینهای متخلف نیز تشدید کننده حادثه خواهد بود
2) توقف شتابزده و ناگهانی ماشینها می تواند خود حادثه ساز باشد در مواردی حضور نیروها در مسیر اتوبان قم تهران جهت توقف یک ماشین نظم اتوبان را بر هم می زند که می تواند حادثه ساز باشد
بهر حال به تمام نیروهای پلیس که زحمات نوروز امسالشان چشم گیر تر بود خسته نباشید باید گفت
ناشناس
-
۱۲:۴۷ - ۱۳۸۷/۰۱/۱۹
0
1
متشكرم از اين مطلب كامل و واضح
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۳ - ۱۳۸۷/۰۱/۱۹
0
0
با سلام و عرض خسته نباشيدمتاسفانه عليرغم تمام زحمات وحضور زحمتكشان پليس درجاده هاانهم درايامي كه اكثر مردم در كنار خانواده وبستگان خود بودند باز شاهد تصادفات بوديم كه عمده اين تصادفات بعلت خطاي انساني بود و خود بنده در سفرشاهد تخلفاتي توسط تعدادي معدودبودم كه هر كدام مي توانست فاجعه به بار بياورد پس اگر با اين افراد برخورد ميشود بيايم به قانون احترام بگذاريم وبراي اين گروه كوچك دلسوزي نكنيم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۳ - ۱۳۸۷/۰۱/۱۹
1
0
فقط میتوان گفت که انسان برای اینهمه تحقیری که تحت لوای قانون به یک سرپرست خانواده ودرحضورانان در شادترین ایام سال میشود متاثر میشود ...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۷ - ۱۳۸۷/۰۱/۱۹
0
1
نویسنده محترم ، فکر می کنید 70 الی 80 نفر کشته در روز در اثر سانحه رانندگی یعنی چی ؟
من انتظار زیادی از سایت عصر ایران دارم و ... به گفتن چند نکته بسنده میکنم :
- همانطور که یکی از ببنندگان اشاره کزده، وظیفه قانونی پلیس این است که مبدا و مقصد را بپرسد.

- شما همین امروز امتحان کن ببین می توانی با رعایت کامل قوانین رانندگی به منزل یا به سر کارت بری ؟
(مانند حرکت بین خطوط در تمام مسیر ، حرکت در تمامی معابر با سرعت مجاز ، رعایت حق تقدم و ....)
من می گویم نه !!! شاید شما بخواهی ولی جریان وسایل نقلیه این اجازه را نمیدهد
- به نظر من باید این اقدام را شروع خوبی برای مبارزه با بی قانونی دانست .
-
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۵۷ - ۱۳۸۷/۰۱/۱۹
0
2
از زمانی که رویانیان شده فرمانده پلیس راه ، این بخش سروسامان گرفته . دست مریزاد سردار.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۵۹ - ۱۳۸۷/۰۱/۱۹
0
0
malome ke kasi ke in magala ro neveshte ranandegish eftezah bode ke ingad dele por dare az police. be nazare man etefagan police bish az andaze sade migire.
ناشناس
UNITED ARAB EMIRATES
۲۰:۰۷ - ۱۳۸۷/۰۱/۱۹
1
0
اعمال قانون و برخورد قاطع با متخلفان بايستي با امكانات و اقدامات ما هم خواني داشته باشد زماني كه ما در بيشتر جادههايمان خط كشي نداريم يا جاي خط كشيها عوض شده يا هر دو باهم در كنار هم هستند زماني كه ما لاين كاميوني و تريلري در جاده اي نداريم و گاها يك تريلر كيلومترها ترافيك ايجاد مي كند كه خود باعث ترافيك است وهزاران ايرادديگر سفت و سخت گرفتن بيش از حد هم نتيجه معكوس مي دهد زماني كه افسر پليس خيل عظيم ماشينها را كه برغم باز بودن مسير جلويشان از ترس سبقت نمي گيرند مي گويد برويد تا ديد داريد برويد خوب مي داند مسير 3 ساعته اگر 14 ساعت بشود چه مي شود خلاصه اعمال قانون با امكانات ما بايد هم خواني داشته باشد و اعمال قانون خشك خالي هم بدرد نمي خورد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۳۹ - ۱۳۸۷/۰۱/۱۹
0
1
باید قانونی برای برخوردها وجود داشته باشد. شاید من خلاف قانون رانندگی کرده باشم ولی این هیچ حقی به پلیس برای توهین و تحقیر نمیدهد. کاش میشد مانند کشورهای پیشرفته در این موواقع از ماموری که رعایت ادب را نمیکند شکایت کرد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۲۰ - ۱۳۸۷/۰۱/۲۰
0
1
قبول کنید بعضی از قوانین راهنمایی رو نمیشه رعایت کرد!
-حداکثر سرعت مجاز در شب 85
-گاهی از 500 متری برخی میادین حداکثر سرعت روی تابلو 30 کیلومتر در ساعت زده شده.
-خطوط ممتد و منقطع وسط جاده گاهی خیلی سریع جای خود را به دیگری می دهند که اگه شما سبقت بگیری و پلیس اونجا باشه و ادامه سبقتت بیاد روی خط ممتد باید 20 هزار تومن پیاده بشی و 10 دقیقه زیر برق آفتاب خم بشی توی بنز جناب سروان و هر سوالی کرد بدون مکث و تامل جواب بدی چون اگه بخواد میتونه گواهینامه ات رو هم میگیره و ماشین رو هم بخوابونه!
قبول کنید خیلی از ما جنبه هیچ چیز رو نداریم.چه وقتی پلیس میشیم و چه وقتی راننده هستیم.باید قوانین رو منسجم و کارآمد کرد و همزمان فرهنگسازی کرد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۲۹ - ۱۳۸۷/۰۱/۲۰
0
1
متاسفانه رفتار نيروهاي پليس درسطح
شهر نيز قابل انتقاد ميباشد:زمانيكه
اتومبيلي درخيابان تخلفي ميكند مثلا
درجاهائيكه طرح ميباشد براي دادن برگه
جريمه به راننده .اتومبيل راكه با سرعت
درخيابان حركت ميكند مجبور مينمايند
سريعادركنار خيابان توقف نمايد كه اين
تغيير حركت راننده به كنارخيابان باعث
بروز ترافيك وگاهي اوقات بروزتصادف
ميگردد كه فكرنميكنم درهيچ كجاي دنيا
اينطوربراي رانندگان جريمه صادرنمايند
ويا موردديگر براي ثانيه شمارهاي
چراغهاي راهنما ميباشد كه راننده با
توجه به مدت زمانيكه براي قرمزشدن
چراغ مانده باخيال راحت از چهارراه
قصدعبور دارد كه به يكدفعه چراغ از
شماره 20 به 2و1 تبديل ميشود وراننده
بخاطر اينكه ازچراغ قرمزعبورنكند ناگهان
ترمزميكند كه دربعضي مواقع باعث تصادف ويا توقف ماشين بر روي خط عابر
پياده ميگردد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۰ - ۱۳۸۷/۰۱/۲۰
0
1
-برخورد پليس بامنتخلفين در جاده ها بايد بسيار شديد تر از اين باشد. كساني كه به جان مردم احترام نميگذارند شايستگي آن را ندارند كه به شخصيت آنها احترام گذاشته شود.برخورد پليس بايد تا اندازه اي شديد باشد كه كسي جرات تخلف در جاده و بازي كردن با جان انسانها را نداشته باشد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۰ - ۱۳۸۷/۰۱/۲۰
1
0
-برخورد پليس بامنتخلفين در جاده ها بايد بسيار شديد تر از اين باشد. كساني كه به جان مردم احترام نميگذارند شايستگي آن را ندارند كه به شخصيت آنها احترام گذاشته شود.برخورد پليس بايد تا اندازه اي شديد باشد كه كسي جرات تخلف در جاده و بازي كردن با جان انسانها را نداشته باشد.
ناشناس
MALAYSIA
۰۹:۴۷ - ۱۳۸۷/۰۱/۲۰
1
0
فرهنگ رانندگی نمائی تمام عیار از فرهنگ زندگی افراد در جامعه است. اینکه رفتار غیر قانونی از طرف پلیس برای رفع جرم لازم است اما با ید سطح جاده های ما توان خودروهای در جاده و آموزش دیده گی پلیس را هم مورد توجه قرار داد و نباید فراموش کرد هیچ کس فرای قانون نیست و هتک حرمت کسی جایز نیست.
اصل 39:هتك‏ حرمت‏ و حيثيت‏ كسي‏ كه‏ به‏ حكم‏ قانون‏ دستگير، بازداشت‏، زنداني‏ يا تبعيد شده‏، به‏ هر صورت‏ كه‏ باشد ممنوع‏ و موجب‏ مجازات‏ است‏.
ما در ابتدا باید فرهنگ عجله را دور بریزیم و صبر وتحمل را به مردم یاد بدهیم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۲ - ۱۳۸۷/۰۱/۲۰
0
0
تخلف رانندگي در جاده و اتوبان يعني نهديد ديگران به مرگ . دست پليس درد نكند . بايد جريمه ها را چند برابر بكنند و تصويرشان را هم نشان بدهند.(نوشته شده توسط يكي از كساني كه ايام عيد را در غم از دست دادن نزديكان در سوانح رانندگي گذراند)
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۵ - ۱۳۸۷/۰۱/۲۰
0
0
استدلالهای این مقاله از نظر من موجه نیست. گفته شده پلاک اتومبیل متخلف می تواند منجر به شناسایی راننده و سرزنش او توسط آشنایانش شود!!!! مگر امکان مشاهده تخلف یک راننده از سوی آشنایانش تنها از سوی این برنامه امکان پذیر است. جرم و تخلف مشهود قابل کتمان نیست و چه از طریق مشاهده مستقیم و چه از سوی رسانه ها امکان شناسایی متخلف وجود دارد.
از سوی دیگر عملکرد برنامه در تعقیب متخلف کاملا موجه است. وقتی قرار به گشت نامحسوس است، مسلما رفتار رانندگان متخلف که با تصور عدم حضور پلیس اصرار به تخلف دارند مشخص می شود. حدس می زنم برداشتهای زیادی توسط تهیه کنندگان برنامه به مرحله پخش نرسیده باشد به خاطر اینکه راننده متخلف اصراری بر تخلف نداشته است و صرفا به صورت سهوی تخلف کرده است.
نهایتا این قبیل برنامه ها به نیت فرهنگ سازی انجام می شود. اگر همه ما حضور نیروهای قانون را در کنار خود محسوس بدانیم مسلما دقت بیشتری در رعایت قوانین از خود خواهیم داشت.
رعایت دقیق قانون از سوی شهروندان کشورهای غربی نه فقط به خاطر وجدان شخصی بلکه به خاطر مراقبت دقیق و اعمال قانون از سوی مسئولان و متولیان مربوطه است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۳ - ۱۳۸۷/۰۱/۲۰
0
0
مقاله بسیار به جا وقابل تقدیر است.ظاهرا بعضی اظهار نظرات توسط خود مامورین نوشته شده است.به هرحال بیشتر اینگونه برخوردها مخالف حقوق شهروندی و کرامت انسانی است مچ گیری به این شیوه منسوخ است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۵ - ۱۳۸۷/۰۱/۲۰
0
0
آیا دستگاه های سرعت سنج پلیس هر چند وقت یکبار کالیبره می شوند و گواهینامه کالیبره دارند در حالی که هر کسی که کمی اطلاعات در رابطه با دستگاه های سنجش داشته باشد اطلاع دارد تمام دستگاههای سنجش در دوره های زمانی مناسب باید کالیبره شوند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۵ - ۱۳۸۷/۰۱/۲۰
0
0
لطفا برای ازاد راه تهران ساوه هم که دارای جاده خراب و عوارض 500تومانی هم میباشد گزارشی تهیه کنید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۱ - ۱۳۸۷/۰۱/۲۰
0
0
فكر نمي كنين كشته شدن چند هزار نفر در طي ايام نوروز هر نوع برخوردي رو توجيه مي كنه؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۲۷ - ۱۳۸۷/۰۱/۲۰
0
0
از دوست عزیزی که نوشته در تمام کشورهای دنیا پلیس باید از مبدا ومقصد رانندگان مطلع باشه خواهشمندم نام چند کشور را بنویسد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۳۹ - ۱۳۸۷/۰۱/۲۱
0
0
مسخره بود، واقعا مسخره بود. دقیقا مصداق ایراد های بنی اسرائیلی. تو مملکتی که وضعیت رانندگیش جک دنیاست، تو مملکتی که بیشترین آمار مرگ و میر رانندگی رو داره، تو مملکتی که جریمه های رانندگیش در مقایسه با دنیا خنده داره، تو مملکتی که ویراژ دادن و نقض قوانین شده تفریح و عادت جووناش، تو مملکتی که سالانه هزاران خانواده برای ابد عزادار میشن به قیمت تخلفات رانندگیه یه عده بی مسئولیت، واقعا مسخره است که بگیم فلان متخلف جلوی خانواده اش در تعطیلات نوروز سر شکسته شد!! بله شد ولی به دست خودش شد نه پلیس. علاوه بر اینکه ترس از ریخته شده آبرو همیشه یکی از مهمترین عوامل بازدارنده از تخلفه. برای رسیدن به هر هدفی باید هزینه هایی هم داد و ما تا رسیدن به یک رانندگیه سالم سالها راه در پیش داریم. موفق باشی پلیس نا محسوس.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۳۴ - ۱۳۸۷/۰۱/۲۱
0
0
كار پليس راه از ديد اينجانب بسيار آموزنده وصحيح است . درضمن دوست عزيز پليس نامحسوس بعد از تعقيب ماشين متخلف وگرفتن فيلم . هنوز هم متخلف منكر تخلف ميشود چطور انتظار داريد فقط شماره آن برداشته شود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۱ - ۱۳۸۷/۰۱/۲۱
0
0
مطالب اين مقاله كاملا درست و قابل ستايش است. من هم با نظر يكي از خوانندگان موافقم كه ظاهرا برخي از نظرها توسط ماموران پليس!! نوشته شده است. ببينيد! هدف برخي ماموران پليس تنها برخورد با متخلفان به هر قيمتي! است و ظاهرا اين گروه از ماموران نمي دانند كه وظيفه آنان پيشگيري! از تخلف و سپس برخورد قانوني (نه بيشتر از آن) با متخلفان است كه با هدف مهم! حفظ جان! مسافران و رانندگان ديگر بايد صورت گيرد!! به بيان ديگر هدف و وظيفه اصلي پليس حفظ جان مسافران و حفظ نظم جاده هاست نه برخورد با متخلفان به هر قيمتي ...كوروش
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۹ - ۱۳۸۷/۰۱/۲۱
0
0
آيا مي دانيد كه جاده هاي ما چقدر با استانداردهاي بين المللي همخواني دارد كه حالا توقع داريم رانندگي در اين جاده هاي بعضا وحشتناك در سطح قوانين بين المللي باشد !! (لطفا اگر از جانتان سير شديد! به جاده شهركرد -ايذه سري بزنيد و از جاده پله اي !!!!! آنجا بهره مند شويد)......... حتي در اتوبانهاي مشهور كشور ما مانند تهران-قم يا تهران-قزوين چنان با آسفالتهاي نامرغوب و وصله اي !!! مواجه مي شويد كه با سرعت مجاز هم نمي توانيد از مخارج تعميراتي خودرويتان !! پس از مسافرت رهايي يابيد !!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۳ - ۱۳۸۷/۰۱/۲۱
0
0
با مقاله ذكر شده موافقم و نبايد ارزش كار پليس راهنمايي دستمايه ساخت برنامه هاي تفريحي و هيجاني شود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۴۴ - ۱۳۸۷/۰۱/۲۱
0
0
به درك اصلا بايد زندانيشون كرد مخصوصا معتاداشونو
ناشناس
FRANCE
۰۲:۰۲ - ۱۳۸۷/۰۱/۲۲
0
0
وقتي تو جاده هاي ايران رانندگي ميكنيد و مي بينيد يك شير پاك خورده اي با سرعتي عجيب و حركات مارپيچ تو لاين شما از روبرو ميآد، آرزو مي كنيد كاش قبل از اينكه به شما برسه، بره تو دره چه برسه كه پليس توقيفش كنه. من غير از ادب از افسر اين برتامه چيزي نديدم و گاهي بي ادبي و طلبكاري راننده اي كه عليرغم نداشتن مدارك (كه الزامي هست و اگر نداشته باشي در برخي كشورها حتي جريمه زندان دارد)، خلافهاي متعدد رو يكجا انجام ميده تعجب آوره!
اسم اين هتك حرمت نيست بلكه با راننده هايي اينچنين بايد برخورد قاطع تري صورت بگيره.
انصاف داشته باشيد!
آرش
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۱ - ۱۳۸۷/۰۱/۲۳
0
0
رفتار مامور برنامه مذکور با توجه به اینکه میداند جلو دوربین است بسیار کنترل شده است و نتیجه اش چنین شده است. شما تصور کنید رفتار مامورینی را که هیچ دوربین و شاهدی رفتارشان را ثبت نمیکند!!!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۱۳ - ۱۳۸۷/۰۱/۲۳
0
0
كاش برنامه اي هم بود كه اشكالات مسئولين (در هر زمينه اي) به انها گوش زد ميكرد نه اينكه هميشه در برنامه هاي تلوزيوني مردم را مقصر ميدانند.!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۹ - ۱۳۸۷/۰۱/۲۴
0
0
باسلام
بسياري از موارد اين مطلب كه در جايگاه انتقاد قرار گرفته اساسا موضوعيت ندارد، به نظر شما كساني كه در جاده و خيابان به خود اجازه ميدهند به هر طريقي رانندگي كنند و با جان ، مال مردم بازي و در بسياري موارد هم وقت مردم را ضايع نمايند، بايد بهتر ازاين برخورد شود؟ چطور است به اين گونه افراد جايزه بهترين متخلفين اهدا شود.!!!
من به عنوان يك هم وطن ايراني كه 18 سال است گواهينامه اخذ نموده و رانندگي ميكنم و همواره از هر نوع تخلف رانندگي بي زار بوده و هستم .
پيشنهاد مي نمايم اين رويه اي كه از سوي پليس در پيش گرفته شده جنبه جدي تري نيز پيدا نمايد.
همچنين راهي توسط پليس به شهرونداني كه تمايل دارند به عنوان پليس افتخاري ،خدمت نمايند، نشان داده شود. ممنون
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۴ - ۱۳۸۷/۰۱/۲۴
0
0
عزیزان فرهنگ سازی ترافیک نیاز به برنامه ریزی دقیق و کار زیاد و زمان لازم داره . اما راهنمایی و رانندگی بدون رعایت کردن هیچکدوم، خواسته به نتیجه مطلوب برسه که امکان پذیر نیست . رفتار نادرست مامورین هیچ وقت باعث ایجاد نظم نخواهد شد وتنها باعث ایجاد تنفر در انسان ها خواهد شد.