فیلم بیشتر »»
کد خبر ۴۰۳۱۳۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۴ - ۰۷-۰۴-۱۳۹۴
کد ۴۰۳۱۳۹
انتشار: ۱۶:۰۴ - ۰۷-۰۴-۱۳۹۴

واکنش وزیر نیرو به احتمال ادغام "نفت" و "نیرو"

عصر ایران
چیت چیان در ادامه گفت: همچنین می توان به جهاد سازندگی که در آن زمان خیلی فعال بود، اشاره کرد؛ خیلی ها معتقد هستند اگر همچنان این تشکیلات باقی می ماند اکنون می توانستیم در زمینه توسعه و عمران روستایی توفیقات بیشتری داشته باشیم.
وزیر نیرو با تاکید بر این‌که به طور کلی در کشور در خصوص ادغام هایی که صورت گرفته قضاوت‌ها خیلی مثبت نیستند، تصریح کرد: هیچ گاه از ابتدای تشکیل این دولت موضوع ادغام ها اعم از انرژی و غیر انرژی مطرح نشده و زمینه این بحث درحال حاضر در دولت مطرح نیست.

حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این سئوال که با توجه به شنیدن زمزمه جداسازی صنایع آب و برق از ساختار فعلی وزارت نیرو و تشکیل دو وزارت جداگانه "انرژی" و وزارت "آب" آیا تشکیل دو وزارتخانه جدید و شکستن ساختار وزارت نیرو را تایید می‌کنید و اساسا آیا این کار به نفع کشور است یا خیر؟ تصریح کرد: مسایل و فعالیت های هر دولتی با توجه به شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی هر کشور صورت می گیرد؛ بنابراین مشاهده می‌شود برای سازماندهی دو صنعت آب و برق الگوهای متفاوت و مدل های مختلفی در کشورهای گوناگون وجود دارد. با توجه به اینکه ایران دارای بیشترین ذخایر فسیلی اعم از نفت و گاز طبیعی است و با درنظرگرفتن گستردگی تشکیلات مربوطه، مدیریت این دو حوزه بسیار بسیار سنگین است. معمولا در کشورهای صادرکننده نفت و گاز، تشکیلات مرتبط با این دو بخش با سایر بخش های انرژی مجزاست.

وی افزود: در ایران از سال های گذشته مساله ادغام صنعت برق با وزارت نفت دائما مطرح بوده است. پیش ازانقلاب به جای وزارت نیرو، وزارت آب و برق وجود داشت؛ در سال 1353 در مجلس شورای اسلامی وقت تصمیم گرفته شد وزارت آب و برق تبدیل به وزارت انرژی شود به این معنا که یک تشکیلات مستقلی برای نفت و گاز فعال گردد و علاوه بر آن یک وزارتخانه نیز مسایل کلی انرژی را به اضافه تصدی بخش آب و برق عهده دار شود.

چیت‌چیان ادامه داد: در سال های قبل نیز در دولت های گذشته این ایده مکررا مطرح شده که وزارت نیرو و وزارت نفت در یک ساختار ادغام شوند، اما هر بار که این موضوع مطرح شده است، با استدلال های صورت گرفته در دولت و مجلس درنهایت مقرر شده این تصمیم اتخاذ نشود و همچنان دو تشکیلات، یکی برای برق و آب و دیگری برای نفت و گاز، مجزا از هم به کارشان ادامه دهند.

به گفته وزیر نیرو، البته ساختاری هم تحت عنوان شورای عالی انرژی پیش بینی شده که وظیفه برقراری هماهنگی های بین این دو بخش برعهده آن خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به این‌که باید توجه داشت که به طور کلی در کشور در خصوص ادغام هایی که صورت گرفته، قضاوت ها، خیلی مثبت نیستند، ادامه داد: نمی‌خواهم بگویم هیچ توفیقی در این زمینه نداشته اند. خیر، توفیقات بزرگی هم داشته اند، اما همچنان عده ای هستند که معتقدند اگر این ادغام ها صورت نمی گرفت بهتر بود. به عنوان نمونه برای ادغام وزارتخانه های مسکن و راه ، کار زیادی انجام شد و ادغام صورت گرفت اما همچنان عده ای معتقدند که بهتر بود ساختار این دو بخش به همان شکل قبلی خود باقی می ماند.

چیت چیان در ادامه گفت: همچنین می توان به جهاد سازندگی که در آن زمان خیلی فعال بود، اشاره کرد؛ خیلی ها معتقد هستند اگر همچنان این تشکیلات باقی می ماند اکنون می توانستیم در زمینه توسعه و عمران روستایی توفیقات بیشتری داشته باشیم.

وزیر نیرو بار دیگر با تاکید بر این‌که در تجربه هایی که در ادغام ها داشته ایم، مشاهده می شود نظرات بیانگر این مسئله است که همه کارشناسان، ادغام ها را قبول ندارند، افزود: نمی خواهم وارد مساله مربوط به وزارتخانه های جهاد سازندگی و مقوله راه و مسکن شوم بلکه می خواهم بگویم که تلقی ها همچنان تلقی های مثبتی نبوده است لذا بر همین اساس با توجه به تجربیات در بخش انرژی و تجربه های اخذ شده در ادغام های دیگر، هیچ گاه از ابتدای تشکیل این دولت موضوع ادغام ها اعم از انرژی و غیر انرژی مطرح نشده و زمینه این بحث درحال حاضر در دولت مطرح نیست و دستگاه ها کار خود را به صورت طبیعی و در چارچوب قوانین موجود پیش می برند.

وزیر نیرو در پاسخ به این‌سئوال که اگر ادغام یا تفکیک ساختار مفید نیست چرا از خود بدنه وزارت نیرو زمزمه هایی مبنی بر لزوم تشکیل وزارت انرژی و وزارت آب شنیده می شود؟ گفت: اصولا دیدگاه‌های کارشناسی راجع به این مسئله بسیار بسیار متفاوت است. با نگاهی به کشورهای گوناگون دیده می شود الگوهای مختلفی برای ساختارهای آب و برق وجود دارد، این مسئله نشان می دهد که دیدگاه های کارشناسی گوناگونی در این مورد در داخل وزارت نیرو، در خارج وزارت نیرو، در دانشگاه ها و در مجامع تصمیم گیری وجود دارد؛ ما الزامی نمی بینیم که همه نظرات کارشناسی را بر هم منطبق کنیم. مهم این است که اکنون وزارت نیرو در چارچوب ساختاری که دارد، با قوت کار خود را جلو می برد و همچنان جلو خواهد برد.
برچسب ها: وزیر نیرو ، چیت چیان
ارسال به دوستان
دانشمندی که خودش را بارها با گازهای سمی مسموم کرد تا جان دیگران را نجات دهد! زلزله در مرکز ژاپن با ۱۰ مصدوم ترکیه بدون اجازه آمریکا حق صادرات جنگنده نسل پنجم KAAN را نخواهد داشت! دانشمندی که برای کشف راز رادیوم، آن را به بازوی خودش بست! دانش‌آموزان و معلمان «مدرسه یهودی‌ها» در اصفهان؛ دوران قاجار (عکس) راز تنبلی تنبل‌ها کشف شد ویپ و روان‌گردان‌ها؛ تهدید تازه سلامت جوانان آیا پروتئین روی خواب تاثیری دارد؟ هواوی با آیستالند ورود جدیدی به بازار خودرو ثبت کرد (+تصاویر) نظر قوه قضائیه درباره موتورسواری بانوان/ مجلس باید قانون را تصویب کند، قوه قضائیه موافق است کیهان: افزایش قیمت نان مشکوک است؛ نهادهای امنیتی ورود کنند فریب مغز برای جبران کم‌خوابی تصویر دیدنی از خفاش میوه‌خوار در احمدآباد هند اسپکتر R42؛ شاهکاری در میان پروژه‌های شکست‌خورده خودرویی (+عکس) رد پای «هوم اسکول» در نظام آموزشی؛ دانش‌آموز ثبت‌نام می‌کند اما مدرسه نمی‌رود/ «برخی والدین نمی‌خواهند فرزندان‌شان آموزش ایدئولوژیک ببینند»