فیلم بیشتر »»
کد خبر ۴۱۸۰۲۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۸ - ۲۸-۰۶-۱۳۹۴
کد ۴۱۸۰۲۰
انتشار: ۱۲:۰۸ - ۲۸-۰۶-۱۳۹۴

مشکل اقتصاد در حوزه حکمرانی است

عصر ایران
ما بعد از جنگ به سمت اصلاحات قیمتی رفتیم و درخصوص نرخ بهره، ارز، بودجه، کسری آن و... تصمیم‌گیری کردیم.
محمد ستاری‌فر _ اقتصاددان

من معتقدم که امروز اجماع همه اقتصاددانان با نحله‌های فکری مختلف این است که مشکل اقتصاد ابتدا در حوزه سیاست و حکمرانی است.

به گزارش شرق به نقل از بنیاد باران، سؤال این است که چرا جوامع توسعه‌یافته غربی توانستند دنیا را متمرکز کنند؟ نقطه آغاز این توسعه، کشورهای اروپای‌غربی بودند؛ آلمان، ژاپن و... نیز کشورهای متأخر هستند.

سؤال دیگر این است که چرا ایران با سابقه تمدنی بزرگ و منابع بزرگ کانی و انسانی و وضعیت ژئوپلیتیک خود به توسعه نرسیده است؟ رئیس دولت اصلاحات پس از حادثه ١١ سپتامبر به سازمان‌ملل رفته بودند. خانم آلبرایت ١١ مایل برای حضور در سخنرانی وی رفت. سؤال شد که چرا شما به آنجا رفتید درحالی‌که رئیس دولت اصلاحات حتی به شما نگاه هم نکرد؟

گفت یادتان باشد ایران جزئی از «سرزمین قلب» در دنیاست و ما نمی‌توانستیم آن را فراموش کنیم. در کتاب استراتژی‌های آمریکا در قرن بیستم نیز آمده که اگر به سه کشور ایران، عراق و افغانستان برسیم می‌توانیم جغرافیای جهان را تغییر دهیم.

سؤال بعدی این است که این برنامه‌های توسعه چه مشکلی داشتند که به هدف خود نرسیدیم؟ درحالی‌که تمام رویکردهای مهم در ٧٠ سال اخیر در برنامه‌ها در نظر گرفته شده است. این برنامه‌ها ظرفیتی را که معرفی کردند چندین برابر بالاتر از ظرفیت‌های به‌کارگرفته‌شده بوده است. یعنی به برنامه‌های ما از لحاظ نظری مشکلی وارد نبوده است، بلکه در نظام حکمروایی و تدبیر مشکل داشته‌ایم.

ایران با هزارو ٢٠٠ میلیارد دلار منابع نفتی چرا چنین وضعیتی دارد؟ برخی ارقام و شاخص‌های ما چقدر لرزان است؟ اگر ترکیه هزارو ٤٠٠ ‌میلیارد تومان صادرات داشته باشد، باید هفت هزار ‌میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کند.

ما ایرانی‌ها چنین مبلغ هنگفتی سرمایه نفتی داریم اما استفاده نمی‌کنیم. آیا کشور ما که از لحاظ بازار مانند ترکیه، از لحاظ گاز مانند روسیه، از نظر نفت مانند عربستان و از نظر مواد کانی جزء ١٠ کشور دنیا مانند استرالیاست، باید چنین کارنامه‌ای داشته باشد؟

آیا برای حل مشکلات باید رویکرد سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری داشته باشیم؟ اگر سخت‌افزاری نگاه کنیم باید به موضوع تحریم‌ها اشاره کنیم؛ گرچه عواملی چون تحریم هم مهم است اما به ریشه‌ها نمی‌پردازد. اگر ریشه‌ها درست بود، ما در این مدارها نمی‌افتادیم.

اگر این مشکلات حل شود، گشایش کوتاه‌مدتی خواهیم داشت. بحث دیگر این است که از کجا باید شروع می‌کردیم. ما بعد از جنگ به سمت اصلاحات قیمتی رفتیم و درخصوص نرخ بهره، ارز، بودجه، کسری آن و... تصمیم‌گیری کردیم.

اینها مهم هست اما عواملی که بسیار اهمیت دارد جغرافیای خاص خود را می‌خواهد. اصلاحات قیمتی در جغرافیای حکمروایی غیرکارآمد، سم مهلکی است که وضع را بدتر می‌کند؛ اتفاقی که در سه دهه گذشته رخ داده است.
ارسال به دوستان
نطق توجه‌برانگیز ونس درباره جنگ با ایران (فیلم) آغاز پروازهای فرودگاه کیش پس از ۴ ماه اروپا گرم ترین روزهای تاریخ خود را تجربه می کند تنش آبی در ۹ شهر و ۲۷ روستای خراسان جنوبی حملات هوایی دوباره اسرائیل به جنوب لبنان رجزخوانی پرسروصدای «وحید جلیلی» علیه ترامپ(فیلم) بارش های پراکنده در راه کشور قلعه‌نویی: درباره موضوعاتی که در دین ما ممنوع است، صحبت نمی‌کنیم سخنگوی وزارت دفاع: خطوط قرمز نظام همان شروطی است که رهبر معظم اعلام کردند شهردار شیعه نیویورک در عزاداری عاشورا (+عکس) هشدار مرکز زلزله‌نگاری درباره برج‌سازی در سواحل مازندران حمایت مقام دولت اوباما از توافق ترامپ و ایران : قابل مقایسه با برجام نیست/ در انبوه اشتباهات ترامپ، توافق، کار صحیح است پیام قرارگاه خاتم‌ به آمریکا در مورد پرواز هواپیماهای اسرائیل در اطراف ایران ادعای ترامپ: ایران بازار جدید برای آمریکا است هشدار قرارگاه خاتم درباره پرواز هواپیماهای اسرائیل به سمت ایران