فیلم بیشتر »»
کد خبر ۴۲۱۱۱۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۲ - ۱۲-۰۷-۱۳۹۴
کد ۴۲۱۱۱۴
انتشار: ۱۰:۰۲ - ۱۲-۰۷-۱۳۹۴

سواد زیست‌محیطی مردم ایران پایین است

عصر ایران
با توجه به اینکه یکی از معضلات مطرح خراسان رضوی کمبود آب بوده، متاسفانه مردم در این زمینه اطلاعات کمی داشته و نمی‌دانند که عمده اتلاف آب در بخش کشاورزی صورت می‌گیرد.

‌یک فعال محیط‌ زیست گفت: متاسفانه سواد زیست‌محیطی مردم ایران در سطح پایینی قرار دارد.

‌امیرحسین آل‌شیخ در گفت‌وگو با ایسنا، سواد محیط‌ زیستی را عملکردها و روش‌های تاثیرگذاری بر روی محیط زیست و به عبارتی شناخت نماد‌های دنیای اطراف تعریف و اظهار کرد: متاسفانه می‌توان گفت سواد زیست محیطی نه تنها در خراسان رضوی بلکه در تمام ایران پایین بوده و معمولا تنها دانشجویان محیط‌ زیست در سطوح بالا دارای سواد محیط زیستی‌ بوده و با اصول پایه آن آشنا هستند.

‌وی با اشاره به اینکه یکی از مصداق‌های نشان‌دهنده سواد زیست محیطی پایین در بین مردم، اطلاعات کم آنان در خصوص بحران آب است، ادامه داد: با توجه به اینکه یکی از معضلات مطرح خراسان رضوی کمبود آب بوده، متاسفانه مردم در این زمینه اطلاعات کمی داشته و نمی‌دانند که عمده اتلاف آب در بخش کشاورزی صورت می‌گیرد.

‌این فعال محیط زیست با بیان اینکه سمن‌های کمی در حوزه آب فعال بوده و بیشتر کمپین‌ها در این زمینه فعالیت دارند، تصریح کرد: صنعت کشاورزی باید در ایران نظیر سایر کشورها به سمت ارگانیک و پایدار پیش برود که در حال حاضر چنین دغدغه‌ای در کشور نیست و مردم خود باید استارت چنین فعالیت‌هایی را بزنند.

‌آل‌شیخ با تاکید بر اینکه یک سمن اگر فعال باشد به اندازه چندین کمپین تاثیرگذار خواهد بود، افزود: سمن‌ها باید این نکته را در نظر داشته باشند که اگر اقدامی در جهت محیط‌ زیست انجام می‌دهند، اگر تبلیغات نداشته باشد، تاثیری نخواهد داشت و مردم را باید با استفاده از فشارهای اجتماعی دچار تغییر کرد که ایجاد آن از طریق گروه‌ها و سمن‌های مردمی موثر است.

وی در خصوص باب شدن شعار فعال محیط‌ زیست در بین برخی از افراد، عنوان کرد: همه مردم قرار نیست فعال محیط‌ زیست باشند اما هر کس که خود را یک فعال محیط ‌زیست می‌داند هر چند که فعالیت نداشته باشد نشان‌دهنده پر اهمیت شدن مساله محیط ‌زیست در جامعه بوده و این افراد یک ارزش برای جامعه محسوب می‌شوند.

‌این فعال محیط‌ زیست اضافه کرد: بسیاری از افراد که خود را دوستدار یا فعال محیط‌ زیست می‌شناسند، نمی‌دانند که چگونه باید فعالیت خود را شروع کنند، بنابراین وارد یکسری سمن‌هایی می‌شوند که انرژی آنان را هدر می‌دهد.

‌آل‌شیخ خاطرنشان کرد: در سایر کشورهای جهان مانند آلمان برخی فعالیت‌ها نظیر استفاده از انرژی خورشیدی را یک اقدام محیط ‌زیستی نمی‌دانند بلکه آن را وظیفه خود می‌شناسند زیرا در کشورهای آنان این فرهنگ رایج شده، اما در ایران اگر کسی اقدام به چنین رفتارهایی کند، همه متعجب می‌شوند و او را فردی بسیار فعال در زمینه محیط‌ زیست می‌دانند.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: بحران آب ، محیط زیست
ارسال به دوستان
قصه تلخ جوانان ترکیه و شعر قیصر امین پور؛ گاهی نمی شود، که نمی شود، که نمی شود روایت بلانشو از «فوکو»؛ معرفی کتابی نادر از دو غول فلسفه فرانسه ایران‌شناس فرانسوی و مترجم حافظ و مولانا درگذشت تغییر مدیریت در هلدینگ صبا انرژی/ پناهی عزل و غفوری سرپرست شد نان؛ سلاحی که هرگز بازنشسته نشد شروع به‌کار ادارات کرمان روز شنبه ۶ تیر با دو ساعت تأخیر برای تماشای بازی تیم ملی هشدار مدیریت بحران تهران درباره گرمازدگی کنایه بقائی به آمریکا با انتشار آمار گرسنگی در این کشور تصویری جدید و بی‌حجاب مریم رجوی (+عکس) ناپدید شدن کاپیتان تیم ملی والیبال ونزوئلا پس از زلزله صرافی کوینکس به دور زدن تحریم‌های ایران متهم شد امام جمعه ارومیه درباره تفاهم نامه: نه عالی است ، نه خیانت؛ مانند خوارج تندروی نکنیم وقتی برای عکس گرفتن با ایرانِ پیروز صف می‌کشند تقاضا از برخی مداحان: درباره بقیه مسائل هم راهکارهای نو بدهید! سی‌ان‌ان: اسرائیل چندین تیپ خود را از غزه و جنوب لبنان خارج می کند