فیلم بیشتر »»
کد خبر ۴۲۲۵۸۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۴ - ۱۸-۰۷-۱۳۹۴
کد ۴۲۲۵۸۷
انتشار: ۱۱:۵۴ - ۱۸-۰۷-۱۳۹۴

کارت سوخت خودروها کیف پول الکترونیک می‌شود؟

کارت سوخت خودروها با یکسان سازی قیمت بنزین در نرخ هزار تومان و تعریف نشدن سهمیه برای مصرف کنندگان از خرداد ماه امسال جذابیت خود را از دست داد و آمارها حاکی از آن است که طی این چند ماه با وجود سهمیه ۷۰۰ تومانی بنزین در برخی از کارت ها بیش از ۷۵ درصد سوختگیری ها در جایگاه های سوخت با کارت جایگاهداران انجام شده است.

به گزارش آفتاب یزد، در این مدت تردیدها و گمانه زنی های بسیاری درباره تداوم کارکرد ۱۶ میلیون کارت سوخت بنزین مطرح شد که هربار وزارت نفت در واکنش به این اخبار اعلام کرد که کارکرد کارت سوخت فراتر از سهمیه بندی بوده و امتیازات حفظ کارت سوخت بیشتر از حذف آن است و قطعاً کارکردهای جدیدی در آینده برای حفظ کارت سوخت تعریف خواهد شد.

اینک برای ابقای کارت سوخت خودروها و افزایش جذابیت سوختگیری با آنها سناریوهای تنبیهی و تشویقی متعددی در دولت در حال بررسی است و اگرچه زمان نهایی شدن طرح های جدید برای استفاده از کارت های سوخت، هنوز اعلام نشده اما با توجه به شواهد، این طرح جدید در آبان ماه رونمایی خواهد شد. به نظر می رسد احتمال تصویب طرح های تنبیهی بیشتر باشد؛ براساس این طرح، رانندگانی که کارت های سوخت خود را به همراه نداشته باشند، برای استفاده از کارت سوخت جایگاه ها ناچار به پرداخت جریمه و هزینه اضافی به جایگاه داران خواهند شد.

احتمال اجرای طرح کیف پول

سامانه هوشمند سوخت و کارت های سوخت (بنزین) باقی خواهد ماند ولی به زودی برای ابقای آن تدبیری اندیشیده خواهد شد تا کارکردهای دیگری به آن اضافه و انگیزه بیشتری برای استفاده از آن ایجاد شود. وزیر نفت در بازدید از سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با بیان این مطلب اظهار کرد: برای مثال شاید از این کارتها بتوان به عنوان کیف پول الکترونیکی با قابلیت پرداخت اعتباری استفاده کرد که این موضوع می تواند به صورت یک مشوق در نظر گرفته شود.

برنامه های تشویقی

براساس طرح تشویقی، برای آن دسته از دارندگان خودرو که در زمان مراجعه به جایگاه ها به جای کارت سوخت جایگاه داران از کارت های سوخت شخصی استفاده کنند، جایزه ای تعلق می گیرد. جوایزی که تاکنون پیشنهاد شده شامل سهمیه های خاص و یا تخفیف در قیمت بنزین است که البته هیچ کدام نهایی نشده اند.

 اگرچه پرداخت جایزه به عنوان یکی از راه های تشویق استفاده از کارت سوخت مطرح است، اما با توجه به کمبود منابع مالی دولت و وزارت نفت، احتمال موافقت با تخفیف در قیمت بنزین در زمان سوختگیری با کارت های سوخت شخصی منتفی است. همچنین با توجه به اینکه وزارت نفت تلاش کرده است سهمیه بندی را حذف کند، بعید است که دوباره با اختصاص سهمیه های خاص برای خودروهایی که با کارت شخصی سوختگیری می کنند، موافقت کند.

سناریوهای تنبیهی

از جمله سناریوهای جدی که در حال حاضر مطرح است و در دست بررسی قرار دارد، اعمال سیاست های تنبیهی برای استفاده از کارت سوخت شخصی است. براساس این سناریو، دارندگان خودرویی که در زمان مراجعه به پمپ بنزین ها، از سوختگیری با کارت شخصی خودداری و به جای آن از کارت جایگاه داران استفاده کنند، ناچار خواهند بود که یک هزینه اضافی به جایگاه داران پرداخت کنند. هر چند مبلغ و سازوکار این سناریوی تنبیهی هنوز نهایی نشده، اما این سناریو از بیشترین شانس برای تصویب برخوردار است.
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: کارت سوخت
ارسال به دوستان
از تانک تی-34 تا هیولای خزر؛ داستان نبوغ الکسیف (+عکس) امروز با سعدی: تو که پادشاه حُسنی نظری به بندگان کن آموزش زبان انگلیسی به سبک عصر ایران / درس پنجاه و هشت تعداد ساعات کار مورد نیاز یک کارگر در کشورهای مختلف برای درآمد ۱,۰۰۰ دلاری (+ اینفوگرافیک) معاون قوه قضائیه :موتورسواری بانوان منع شرعی ندارد/اگر مجلس قانون گواهی نامه برای آنها را تصویب کند قوه قضاییه هم موافق است چرا دوربین‌ روی تلفن‌ هوشمندمان را مدیون «اینشتین» هستیم؟ ردپای دو شرکت آمریکایی در سفره‌های ایرانی‌ها/ چرا ترامپ در مورد تجارت کشاورزی ایران دروغ گفت؟ انشقاق در نیروهای متعهد و انقلابی بر سر مذاکرات و رهبری روزنامه جمهوری اسلامی: توافق را شکست ندهيم ایران ۱ - ۱ مصر/ مصر روی دروازه ایران خیمه زده صدرنشینی مقتدرانه اسپانیا؛ معجزه کیپ‌ورد کامل شد، اروگوئه حذف شد چرا شبکه بانکی ایران هر چند ماه یک‌ بار از کار می‌افتد؟ تقویم روز توهین قاسمیان، روحانی نزدیک به جلیلی: مذاکره کنندگان به شبکه‌ای وصل هستند که به شبکه یهود می‌رسد(فیلم) توافق چهارچوبی میان اسراییل و دولت لبنان چه مفادی دارد؟