۳۰ فروردين ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۴:۰۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۴۹۶۴۸۳
تعداد نظرات: ۲۶ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۰۷-۰۷-۱۳۹۵
کد ۴۹۶۴۸۳
انتشار: ۰۹:۱۱ - ۰۷-۰۷-۱۳۹۵

بازیگران ایرانی و مرحوم استانیسلاوسکی!

در این که بازی خانم مریلا زارعی در فیلم « شیار 143» درخشان و تأثیر گذار است تردیدی نیست اما انگار هم او و هم برخی رسانه ها باورکرده اند که همان نقش است و ادعاهایی را مطرح می کند که او را در پذیرش نقش های بعدی دچار مشکل می سازد.
عصر ایران؛ مهرداد خدیر- هر چند مردم فیلم ها را با بازیگران آنها به یاد می آورند و بازیگران در موفقیت یا ناکامی یک فیلم سینمایی یا تلویزیونی نقش فراوان دارند اما فیلم به مثابه یک اثر متعلق به کارگردان است و از حیث منافع مادی از آنِ تهیه کننده ای که بر روی آن سرمایه گذاری و هزینه های آن را تأمین کرده است.

بازیگر همان کاری را انجام داده که کارگردان از او خواسته و سخنی را گفته که فیلم نامه نویس نوشته و کارگردان بر زبان بازیگر گذاشته و تا نظر کارگردان را تأمین نکند دوباره و سه باره و صدباره حتی باید تکرار کند.

بر این اساس می توان گفت بازیگر ابزاری است در دست کارگردان تا آنچه او در «ذهن» خود پرورانده را به «عین» تبدیل کند. با این حال چه در ایران و چه در جاهای دیگر دنیا بازیگرانی سال ها در یک نقش فرو می روند و حتی حاضر به تغییر ظاهر خود نیستند که بر پایه آن فیلم چهره پردازی شده بود!

رسانه ها نیز به این توهم دامن می زنند و دوست دارند بازیگر مورد نظر را در هیات نقش محبوب تبلیغ و ترویج کنند تا خودش که قطعا آن جذابیت را ندارد.

توجیه این دسته از بازیگران مکتب و آموزه های «استانیسلاوسکی» است که فاصله را نمی پذیرد ولی این نپذیرفتن برای ایفای هرچه بهتر نقش و باورپذیر ساختن آن است نه این که بازیگر دچار سوء تفاهم شود و مثلا اگر نقش فلان امپراتور را بازی کرده در بیرون پروژه دچار احساس خود امپراتوری شود‍. در واقع استانیسلاوسکی می گوید چنان در نقش غرقه شو که کاملا باورت کنند نمی گوید بیرون از فیلم و تئاتر هم خودت نباش!

مثلا در این که بازی خانم مریلا زارعی در فیلم « شیار 134» درخشان و تأثیر گذار است تردیدی نیست اما انگار هم او و هم برخی رسانه ها باورکرده اند که او دیگر خودش نیست و همان نقش است و به تازگی ادعاهایی را مطرح می کند که قطعا او را در پذیرش نقش های بعدی دچار مشکل می سازد. به گونه ای که گویا باور کرده همان «الفت» - مادر رنج دیده داستان - است و از زبان او گفت و گو می کند.

این که نقش « الفت» را خوب بازی کرده و از عهده لهجه کرمانی به نیکویی برآمده و به گفته خانم آبیار با زبان روزه بازی کرده همه ستودنی است اما این که به عنوان یکی از قهرمانان دفاع مقدس از او تجلیل شود شگفت آور به نظر می رسد چون از خود مادران واقعی باید در این گونه موارد یاد کرد نه از بازیگران حرفه ای که این نقش ها را ولو با خالص ترین نیت بازی می کنند.

فریبرز عرب نیا را به یاد آوریم که به خاطر چند سال بازی در سریال « مختارنامه» چنان در این نقش فرورفت که دیگر خارج نشد و شاید هنوز هم نشده باشد و اصطلاحا در « مختار» فرو رفته است.
 
یا داریوش ارجمند که پس از سریال امام علی و ایفای نقش مالک اشتر به ظاهر قبلی بازنمی گشت تا این که در سریال هایی ایجاب می کرد ولی همچنان در رفتار و گفتار بیرون فیلم ها مالک اشتر است! در این فاصله البته در «آدم برفی» بازی و نقش «اسی در به در» را بازی کرد اما دوباره شد همان نقش مالک اشتر و در یک برنامه تلویزیونی احساس نمی کردی با یک مجری طرفی و البته کار او اجرا نیست و بیشتر در موضع دانای کل می نشست.

این بازیگران را می توان با فرهاد آییش مقایسه کرد که به سرعت از جلد دکتر مصدق در نمایش « راپورت های شبانه» بیرون آمد و دوباره « سقراط» شد و بیرون از تئاتر خود فرهاد آییش است. نه دکتر مصدق و نه سقراط و نه هیچ یک از نقش های متعددی که بازی کرده است. 

به نظر می رسد شماری از بازیگران ما دچار یا مبتلا به دو گونه خطا شده اند:

اول این که فراموش کرده اند تنها و تنها بازیگرند و باید درباره نوع ایفای نقش صحبت کنند. در غیر این صورت مثل این است که در هر برنامه سیاسی یا نظامی که درباره دکتر چمران باشد فریبرز عرب نیا را دعوت کنند البته در فقره اخیر آقای مهدی چمران اجازه نمی دهد و خود او هست.

دوم این که فیلم به لحاظ معنوی و اعتباری متعلق به کارگردان و از حیث مادی هم متعلق به تهیه کننده است و بازیگر تنها یک عامل است که نمی تواند اراده خود را بدون تأیید کارگردان محقق سازد.

ماجرا در بازی فوتبال البته متفاوت است. بازیکن مأموریتی دارد اما خودش بازی می کند و حتی می تواند تصمیم متفاوت بگیرد و گلی را به ثمر رساند ولی کات در کار نیست و اگر بد بازی کند تعویض می شود.در فیلم اما بازیگر باید آن قدر بازی کند تا همانی شود که کارگردان می خواهد.

بی سبب نیست که برخی از بازیگران پس از مدتی از این همه «خودشان نبودن» خسته می شوند و حتی بازیگری مثل علی مصفا در تعبیری تند و تکان دهنده و برخورنده می گوید: بازیگری شغل شرم آوری است!

او واژه «شرم آور» را در توصیف حرفه ای به کار می برد که خیلی ها کشته و مرده آن هستند و هم پول در آن هست و هم شهرت. شاید به خاطر این باشد که ناگزیر است خودش نباشد و هر کاری را انجام بدهد که کارگردان می خواهد.

در هفته ای مثل دفاع مقدس اگر از فیلم « شیار 143» یا « ملکه» ساخته « باشه آهنگر» یا هر فیلم دیگر تجلیل شود خیلی خوب است و این ستایش طبعا هم شامل کارگردان باید باشد وهم بازیگران و هم دیگر عوامل و طبیعی است که برای جلب توجه بیننده تلویزیونی بازیگر دعوت شود اما این که بازیگر دچار سوء تفاهم شود و خیال کند همان مادر صبور است خود بازیگر را در آینده گرفتار می کند و بیننده را وامی دارد با همین منطق از نقش منفی متنفر باشد.

اگر سال ها پیش داریوش ارجمند چنان در نقش مالک اشتر فرورفت که به حرکات و سکنات و گفتار و رفتار عادی او هم سرایت کرد و بعد نوبت به فریبرز عرب نیا رسید که با مختارنامه خیال کند خود « مختار» است حالا انگار نوبت خانم مریلا زارعی شده است.

مشکل از اینجا ناشی می شود که برنامه سازان تلویزیونی ترجیح می دهند به جای کارگردان و نویسنده از بازیگر دعوت کنند چون چهره او آشناتر و جذاب تر است.

در همین جشن سریال شهرزاد همه بودند الا خانم نغمه ثمینی یکی از دو نویسنده سریال. تازه این جشن را خود تهیه کنندگان برپا کرده بودند.

سینما یعنی فضا‌سازی به اضافه شخصیت‌پردازی و این دو کار را کارگردان انجام می‌دهد و بازی‌ها بخشی از شخصیت‌پردازی است نه این که بازیگر خود را با نقش یکی بداند و مثلا اگر صاحب نقش عارف بوده او هم عارف بشود و قس علی هذا.
برچسب ها: استانیسلاوسکی
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۱۷
غیر قابل انتشار: ۰
شهروند
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
13
140
چقدر زیبا درست و به جا گفتید! تشکر میکنم از این متن خوب!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
الا زیاد هم اشکال ندارد بهتر از شخصیت اصلیشان هست که!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
مردونه اینا رو خدوتون می نویسید نه !
آخه همیشه اوله و کلی هم موافق داره و همیشه هم لحنش یه جوره !!!
خیلی تابلوئه
یک دوست
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
12
83
دمت گرم عصر ایران
گل کاشتی
میر
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
8
79
با شما موافقم .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
110
14
خودت هم فهمیدی چی گفتی؟ یک بازیگر شخصیتی خارجی غیر از فیلم داره که بدیهیه . اما شاید شخصیتشو نزدیک به یکی از نقشهاش میبینه یا دوست داره یکی از نقشهاش براش الگو باشه یا جانشین اون باشه،بنابراین هیچ کار عجیب و نابجایی نکرده. همه ما نه الزاما فقط بازیگران دوست داریم شخصیتی شبیه به یک نفر داشته باشیم. و از اون الگو بگیریم. حالا خوب یا بد. زشت یا زیبا . مطمئن باشید این قضیه برای فرهاد آئیش هم صدق میکنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
از فهم شما خارج درکش
سید از قم
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
8
36
کلا بازیگرها توی فیلم هستند و هنگامی که به یک برنامه دعوت میشن سعی میکنند ادا در بیارند و شخصیت متفاوت با اونی که هستند رو نشون بدهند بهتر بود کل بازیگرها و اداهای خارج از حقیقت اونها رو تیتر میکردی نه ققط این دو سه نفر که اتفاقا کمتر از بقیه توی فیلم هستند. در مورد آقایان ارجمند و عرب نیا هم به نظر من خیلی تند رفتید.
فهيمه
Mauritius
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
9
60
يعني عصر ايران تو عااااااااالي هستي!
مرسي از شما و قلم قدرتمند و شيوا و رساتون كه در هر زمينه اي بهتررررينها رو بيان ميكنيد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
الان شما با عصر ایران لاو ترکوندی یا با نویسنده
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
0
4
بسیارعالی،باز هم این مواردی که گفتین قابل تحمله چند سال پیش به یه نفر گفتن شبیه فلان بازیگری انقدر جدی گرفته که هنوزم بنده خدا تو همون عالمه.
مهراد
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
22
3
این متن درباره خانم زارعی بود یا زیر سوال بردن آقایان عرب نیا و ارجمند؟؟؟!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
1
5
خیلی مطلب درستی نوشته اید. دقیقا همان نکته ای که سالهاست به آن رسیده ام. بازیگرها بازیگرند، جو گیر نقش نشوند و ضمنا مردم از بازیگرها چیزی غیر از بازیگر در ذهنشان نسازند. همین.
حسامی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
0
5
همیشه هنگام شنیدن موسیقی به شاعری فکر می کنم که این احساس زیبا را سروده است ولی ظاهرا درسینما هم نویسنده مثل دنیای ترانه وموسیقی گم است
متن جالب بود بخصوص اشاره به عدم خروج جناب ارجمند از نقش بیست سال پیش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
0
6
متن بسیار زیبایی بود . امیدوارم نامبردگان در متن ، فرصت مطالعه آن را پیدا کنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
1
7
پرویز پرستویی هنوز همون حاج کاظم آژانس شیشه ای هستش...به بادیگارد نگاه بکنید
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
0
2
حرفها تون درسته و تو بازیگرانمون بعضا این مشکل وجود داره ولی اینم بگم که مردم ما بازیگرها رو دوست دارند ، به خاطر نقشی که بازی کرده و همیشه به اون نقش یادمیکنن که باعث میشه خود هنرمند در غالب اون نقش فرو بره.بطور مثال هروقت میگن آقای ارجمند همه یاد نقش مالک اشتر میوفتن و یه جوری در اذهان مردم نقش و خود هنرمند حک میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
2
30
داریوش ارجمند هم دچار همین توهم شده ... شما درست میگید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
3
0
تفسیر جالبی بود اما به هر حال این حقیه که باید برای بازیگر قائل بشیم. به خودش مربوطه که تو چه نقشی بمونه یا نه! اصلا به ما مربوط نمیشه. این اندازه نباید وارد حریم مردم شد. مثلا من بعد از شهرزداد حس کردم خانم علیدوستی خیلی تو اون فضا موندن ولی خوب به خودش مربوطه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
0
5
البته اينكار مطلوب رسانه ها هم هست ، مثلا"‌ تلوزيون دوست دارد از مريلا زارعي دعوت كند آنهم نه به خاطر خودش بلكه به خطر نقشي كه مطلوب آنها بوده است ،
اما در همان زمان ، فيلم يا تئاتري را به محاق ببرند به جرم بازي كردن باران كوثري در آن ،
بنده شخصيت هانيه توسلي در سريال شمس العماره را بسيار دوست داشتم ، ايا تلوزيون حاضر است خانم توسلي را به خاطر آن سريال دعوت كند ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
1
2
همین نگرش در فوتبال نیز هست تا جایی که برخی به یک فوتبالیست لقب قهرمان میدهند یا مدال شجاعت میدهند مشکل ریشه ای تر از اینهاست قهرمان واقعی داستانها گمنامند
danial
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
0
0
متن جالبی بود،البته این برداشت نویسنده بود و دیگران هم میتوانند برداشت متفاوت خود رو از موضوع داشته باشند...
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
0
4
من به عنوان یک کرمانی معتقدم خانم زارعی از پس لهجه بر نیامده بود و کاریکاتوری از لهجه کرمانی ارائه داد. البته بازی خوبشان در این نقش بحث دیگری است
سهر
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
0
4
جناب خدير ! انصافاً دست مريزاد، چه بجا و زيبا فرموديد، بجان خودتان من هم وقتى مصاحبه پر آب و تاب خانوم زارعى را خوندم و شرح فداكاريهاى ايشان را كه سعى كرده با وضو و زبون روزه به شخصيت مادر شهيد نزديك شود و ... از تعجب انگشت بر دهان شدك كه خدايا ! فقط اين را كم داشتيم كه بازيگران سينمائى ما هم استاد سير و سلوك شوند، مانده بودم با چه زبانى و يا چه كلماتى و چه استدلالى اين توهمات مدرن را كه امثال اين خانوم دچار آن ميشوند تقبيح كنم، وجداناً نوشته تان ببنده كمك كرد و يا بهتر بگم تمام ذهنيات و نظرات مرا در باره نقش بازى كردن و عوضى گرفتن شخصيت حقيقى و ... بالتمامه بيان كرد، از دور دست و قلم مباركتان را مى بوسم
ناشناس
Canada
۰۵:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
0
4
مثل این است که در هر برنامه سیاسی یا نظامی که درباره دکتر چمران باشد فریبرز عرب نیا را دعوت کنند البته در فقره اخیر آقای مهدی چمران اجازه نمی دهد و خود او هست.

عالی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
0
2
عزیز من چرا نظرها رو ثبت نمیکنید.!!!!!!
بیخود پایین نزدید *نظرشما*
هرچی به ضررتونه ثبت نمیشه درسته!!!
ها ها ها هاااااا
وبگردی