۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
به روز شده در: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۳
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۴۹۸۳۸۳
تعداد نظرات: ۲۹ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۳ - ۱۷-۰۷-۱۳۹۵
کد ۴۹۸۳۸۳
انتشار: ۱۱:۳۳ - ۱۷-۰۷-۱۳۹۵

جای خالی برخی سؤالات کلیدی در پرسش‌نامه سرشماری

سروش بامداد
عصر ایران - از زمان شروع سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1395 تا کنون بالغ بر 8 میلیون پرسش نامه به صورت اینترنتی پر شده است.

 این روند همچنان ادامه دارد و اطلاعات افرادی که از سامانه اینترنتی استفاده نمی‌کنند نیز در پی مراجعه به خانه ها اخذ می‌شود.

در این پرسش‌نامه ها سؤالات مختلف و متنوعی طراحی شده که با صرف زمانی اندک می‌توان به آنها پاسخ داد. اطلاعاتی که در آینده به کار برنامه ریزان و تصمیم سازان می آید.

با این حال به نظر می‌رسد جای برخی پرسش‌ها که بسیار مهم و حیاتی هستند- و پاسخ دسته بندی شده آنها حداقل به صورت محرمانه می‌توانست در اختیار مقامات یا کارشناسان مربوطه قرار بگیرد- خالی است یا توضیحات ارایه شده به شفافیت اطلاعات کمک نمی کند و هر چند شاید گفته شود عنوان سرشماری « نفوس و مسکن» است ولی وقتی 500 میلیارد تومان هزینه می شود بهتر است اطلاعات دقیق تری اخذ شود.

چند مورد از پرسش هایی که قابلیت طرح داشتند و نیامده اند یا به شکل غیر کاربردی مطرح شده اند از این قرارند:

1- یکی از پرسش ها این است که شخص دارای همسر است یا نه. طبیعی است که این سؤال بسیار مهم و کاربردی است. اما توضیح «دارای همسر» این گونه آمده است:

«زنان یا مردانی که عقد ازدواج – دایم یا موقت- بسته اند اعم از این که در حال حاضر با همسر خود زندگی مشترک داشته یا نداشته باشند دارای همسر محسوب می شوند.»

این تعریف شامل «زنان یا مردانی که متارکه کرده اما هنوز طلاق نگرفته اند» نیز می شود.

آیا واقعا این امکان نبود که « دارای همسر» با چند گزینه تفکیک شود: دایم، موقت‌، در حال زندگی مشترک، یا زندگی جدا از هم اما بدون طلاق رسمی؟ از سوی دیگر نیز ممکن است دو نفر زن و شوهر باشند ولی هنوز به خانه خود رفته نباشند. با تنوع گزینه ها همه این اطلاعات به دست می آمد.

بهترین فرصت برای دست یابی به آمار ازدواج موقت نیز می‌توانست و می‌تواند همین سرشماری باشد البته می‌دانیم که معمولا افراد از این که رسما اعلام کنند همسر صیغه ای دارند امتناع می کنند! اما حداقل این امکان وجود داشت که درباره «ازدواج های موقت ثبت شده» بپرسند.

جدای این آیا تفاوتی ندارد که شخص در حال حاضر با همسر خود زندگی مشترک دارد یا نه و صرف شناسنامه کفایت می کند؟!

2-  درباره دین این تفکیک صورت پذیرفته است: «مسلمان، مسیحیان آشوری یا کلدانی، مسیحیان ارمنی، سایر مسیحیان، کلیمی، زرتشتی و سایر.»

در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران 4 دین اسلام، مسیحیت، یهود و زرتشت به رسمیت شناخته شده و این که در پرسش نامه لفظ «سایر» هم آمده را می توان به منزله آن دانست که برای پیروان دینی چون منداییان یا صابئین نیز فرصتی نسبی قایل شده اند.

جدای این که به لحاظ واژه هم باید کلمه «اسلام» می آمد نه «مسلمان» چون دین اسلام است و مسلمان پیرو آن ، در این که اکثریت مردم ایران، مسلمان هستند تردیدی نیست اما آیا نباید ذیل «مسلمان» قید می شد که شیعه اند یا یا پیرو دیگر مذاهب اسلامی؟

 در اصل 12 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است:« دین رسمی ایران، اسلام و مذهب جعفری اثنی عشری است و این اصل، الی الابد غیر قابل تغییر است و مذاهب دیگر اسلامی اعم از حنفی، شافعی، مالکی، حنبلی و زیدی دارای احترام کامل می باشند و پیروان این مذاهب در انجام مراسم مذهبی، طبق فقه خودشان آزادند و در تعلیم و تربیت دینی و احوال شخصیه – ازدواج و طلاق و ارث و و‌صیت و دعاوی مروطه در دادگاه ها رسمیت دارند.»

وقتی در قانون اساسی مذاهب مختلف اسلامی به رسمیت شناخته شده و نام آنها هم آمده چرا در سرشماری قید نشده است؟

واقعا برای تصمیم گیران اهمیت ندارد بدانند از 80 میلیون ایرانی چند میلیون مسلمان اما غیر شیعه اند؟ حداکثر این است که به دلایلی و به مصالحی نخواهند اعداد و ارقام اعلام شود. اما آمار را باید اخذ و ثبت کنند. کافی است به یاد بیاوریم همین چندی پیش در یکی از برنامه های « دورهمی» با اجرای مهران مدیری نام بردن از «طلحه و زبیر» تا چه حد حساسیت برادران و خواهران اهل سنت را برانگیخت.

درباره مسیحیان تفکیک «آشوری و کلدانی و ارمنی و سایر» صورت پذیرفته اما این اتفاق درباره «مسلمانان» رخ نداده است.

3- جای این پرسش هم خالی است که آیا در خانوار شما به زبانی غیر پارسی هم صحبت می شود یا نه؟ در ایران جمعیت قابل توجهی به زبان غیر پارسی هم صحبت می کنند یا اساسا تنها با آن ارتباط برقرار می کنند یا حداقل در خانه چنین اند.  در پرسش نامه اما درباره زبان پرسیده نشده تا واقعا بدانیم چند زبان در ایران وجود دارد و حتی چه بسا دریابیم برخی از زبان ها که گمان می بردیم فرو مرده اند زنده اند هنوز.

4- یکی از پرسش های مهم و اساسی درباره زنان این است که «‌آیا در 365 روز گذشته فرزند زنده ای به به دنیا آورده است؟» اما گزینه «طبیعی» یا «سزارین» نیامده در حالی که برآوردها حاکی از این است که زایمان غیر طبیعی در ایران از نُرم جهانی بسیار بالاتر است و اگر آمار دقیقی اخذ می شد خالی از فایده نبود.

5- همچنین کاش پرسیده می شد که در خانواده فرد معتاد به مواد مخدر دارید یا نه تا به آمارهای متفاوت و متناقض درباره اعتیاد هم پایان داده شود. حتی این که شخص به یکی از مواد مخدر سنتی معتاد است یا صنعتی هم جالب و کاربردی بود. هر چند که در این مورد هم چه بسا خانواده هایی اطلاعات دقیق و درست منتقل نکنند ولی کم نیستند خانواده هایی که از ابتلای عضوی از خود به آن به ستوه آمده اند و مایل اند اطلاعات درست و دقیق در اختیار دستگاه های مربوطه قرار گیرد.

موارد دیگری چون پرسش درباره قومیت را نیز می توان افزود. البته این توجیه هم وجود دارد که  اگر پرسش ها بسیار طولانی تر و متنوع تر می شد شاید انگیزه ثبت نام اینترنتی را کاهش می داد.

جدای این نکات اصل سرشماری و آمارگیری خاصه با این سرعت و سهولت قابل ستایش است و جا دارد همه هم‌میهنان در این حرکت ملی مشارکت کنند و با پاسخ‌های درست امکان تصمیم‌سازی درست را فراهم سازند.
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۲۹
در انتظار بررسی: ۳۳
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
33
57
پرسش های قابل تاملی است اما واقعا جاش تو سرشماری نیست. خودتونم میدونید.
ناصر
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
5
16
با سلام
زنان یا مردانی را که متارکه کرده اما هنوز همسر تازه ای اختیار نکرده اند » دارای همسر دانسته اند!
نه دوست خوب اینطور که میگویید نیست بلکه زنان یا مردانی را که متارکه کرده اما هنوز طلاق نگرفته اند را دارای همسر میداند که کاملا درست است
پاسخ ها
شيوا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
دو.ست عزيز خب عصر ايران هم همين رو گفته
اسماعیل
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
50
17
پیشنهاد در مورد پرسش از مذهب رو قبول ندارم.چون همه مسلمانیم و خدارو شکر که در قانون اساسی اصلا بحث مذهب مطرح نشده که این امر از اختلاف مذهبی جلوگیری می کند.
لردگان
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
1
35
کاش آخر سرشماری ، اشتباه لغوی سپاسگزاری که به اشتباه سپاسگذاری نوشته شده تصحیح گردد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
0
37
یک سوتی که در پرسشهای سرشماری بود نوشته بود دین شما چیست؟بعد گزینه اول دین مسلمان بود! در حالی که دین اسلام است
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
5
26
عیب نداره تازه کارند .به نظر من این سر شماری باید سالینه باشه و هر بار بهتر میشه .
انامیس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
64
12
این چرندیات چیه نوشتید شما میخواید با این افکار و درک از جامعه کشور را اداره و مدیریت کنید
رضائی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
1
70
ای کاش که در مورد شغل و بیکاری جوانان گزینه های بهتری می دادند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
4
75
چرا آيتم بيكاري نداشت؟ چون آمار دقيق بيكاران درمي اومد؟!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
آیتم شاغل هم نداره
رضائی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
2
43
ای کاش که در مورد شغل و بیکاری جوانان گزینه های بهتری می دادند.
بلوچ
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
5
19
بسیار عالی بود .
شيوا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
15
27
سرشماري نفوس و مسكن اسمش با خودشه . تعداد آدمها و خانه ها. ديگه قرار نيست كه جاسوس بازي بشه و اينكه مطمئن هستيم كه در مواردي مد نظر شماست آمار دقيقي به دست نخواهد آمد
مریم
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
4
4
در مورد موارد اعتیاد و ازدواج موقت باهاتون موافقم. در موارد دیگر هم باید به همه مذاهب و اقوام احترام بگذاریم و حقوق یکسان بهشون بدیم، حتی اگه یک نفر در کشور باشه. نیازی نیست که اونقدر مذهب و دین فرد را برجسته کنیم، همه انسانیم و خداپرست.
طاهر
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
4
1
با توجه به قاونون پرداخت یارانه ها و ثبت نام کل کشور در این طرح و مکانیزه شدن سیستم ها ادارات برای تولد مرگ ایرانیان ، بنظر اطلاعات کامل می باشد دیگر چه نیازی به آمارگیری مجدد است این دوباره کاریها کشور را بیچاره کرده
حميد
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
0
10
اما از اين فرصت مي شد بهتر استفاده كرد. خصوصا در مورد تعداد فرزندان بيكار در خانواده و آمار واقعي بيكار در ميومد
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
0
7
اشکالات دیگری هم وجود دارد مثلا اگر تلفن ثابت ندارید پرسش نامه پرنمیشود . تکلیف چیست. مخابرات به ما تلفن نمیدهد میگوید خط نداریم.
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
5
9
همه این اطلاعات در سازمان هایی مثل ثبت احوال وجود دارد، نیازی به سرشماری نیست ، فقط کافیست سازمانها با هم همکاری کنند تا اینقدر بودجه حیف و میل نشود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
0
9
چرا درباره تعداد و نوع معلولین سوالی نیست اقلا میشد به این نحو امار واقعی معلولین در کشوردانست چون خیلی ها مددجوی سازمان حمایتی همچون بهزیستی نیستند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
1
12
بیماریهای صعب العلاج هم میتوانست مورد سئوال قرار گیرد
حمید
Germany
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
2
5
برادر من خیلی از این پرسشها جوابهاشو دارند منتها من و تو خبر نداریم!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
1
0
شما برادریت ثابت کن
همینها رو مردم درست جواب بدهند یه سذشماری تاریخیه وگرنه......
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
2
8
دقیقا کارکرد کد ملی تو این مملکت چیه؟
اکرم
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
0
4
جوانانی که ازداواج کردند فعلا" درکنار خانواده شان زندگی می کنند یعنی زندگی مشترک شان را شروع نکردند بلاتکلیف می باشد.
سلمان
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
0
4
یکی از ایراداتی که باعث بروز آمار اشتباه می شد این بود که برای زنان خانه دار اجازه انتخاب در حال تحصیل رو نمی داد و در واقع به این ترتیب آمار زنان خانه دار در حال تحصیل رو صفر خواهیم داشت. چون سیستم اجازه ثبت همزمان این دو رو نمی ده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
در این روش اولویت کد وجود دارد یعنی اگر در حال تحصیل است دیگر خانه دار محسوب نمی شود
دهقان زاده اینترنت ندیده
United States of America
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
8
6
ای اقا !سرشماری اسمش روشه دیگه سرشماری یعنی فکر کن یه دهقانی هستی و یه گله گوسفند داری و نمیخوای به تفکیک رنگ پشم و غیره بدونی شون فقط میخوای بدونی کدومشون پرواره کدومشون لاغر و کدومشون بره داره همین کافیه !چاکر شما دهقان زاده دهقانیان دهقان پرست اصل دهکده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
1
11
جدای این که به لحاظ واژه هم باید کلمه «اسلام» می آمد نه «مسلمان» چون دین اسلام است و مسلمان پیرو آن در این که اکثریت مردم ایران، مسلمان هستند تردیدی نیست اما آیا نباید ذیل «مسلمان» قید می شد که شیعه اند یا یا پیرو دیگر مذاهب اسلامی؟

این قسمت را قبول دارم باید مطرح می شد
معاون رئیسی : بهترین فرصت برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم است قیمت نیسان آبی برای سال ۱۴۰۳ اعلام شد (+جدول) وزیر کار : طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک همچنان اجرا خواهد شد رئیس دادگستری تهران : تا ۲۷ خرداد تمامی وسایل نقلیهٔ توقیفی از پارکینگ‌ ها خارج می‌شوند افزایش آمار شهدای غزه به ۳۴۴۸۸ نفر نقشه جهانی اعتراضات دانشجویی ضداسرائیلی (+عکس) ادعای وزیر خارجه انگلیس : ایران منطقه را بی‌ثبات می‌کند زمان نشست خبری اوسمار؛ مورایس نمی آید! تشریح وضعیت بیرانوند از زبان پزشک معالج قهرمان جام حذفی به پلی‌آف لیگ نخبگان می رود چه تیمی قهرمان لیگ برتر می شود؟ مراجعه بیش از ۱۰۰۰ خوزستانی به بیمارستان‌ ها در پی گرد و غبار امروز گزارش‌های غیررسمی: بیش از ۴۰ میلیون ایرانی همچنان کاربر اینستاگرام هستند تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۳ هم زمان با حضور جک در نمایشگاه خودرو پکن: 2 خودرو جدید کرمان موتور که امسال وارد بازار ایران می شوند مشخص شد (+عکس ،اسامی و مشخصات)
وبگردی