فیلم بیشتر »»
کد خبر ۵۵۴۸۹۹
تاریخ انتشار: ۰۷:۰۳ - ۲۶-۰۵-۱۳۹۶
کد ۵۵۴۸۹۹
انتشار: ۰۷:۰۳ - ۲۶-۰۵-۱۳۹۶

ارتقاي امكانات با افزايش شهريه‌ها؟

روزنامه آفرینش نوشت:

هرچند سه ماهه تابستان و فراغتي كه براي دانشجويان- خصوصا دانشجويان خوابگاهي و دور از خانواده- فراهم مي‌كند، فرصتي است تا دانشجويان با روحيه‌اي شاداب‌تر و تازه‌تر، در مهرماه وارد محيط دانشگاه شوند؛ اما يكي از مسائلي كه معمولا، هر ساله اين احساس شادابي ناشي از استراحت در ايام تعطيل را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد، دغدغه افزايش شهريه‌هايي است كه به طور سالانه در دانشگاه‌هاي مختلف اِعمال مي‌شود.

اين است كه آغاز مهر براي بسياري از دانشجويان با كابوس بيشتر و بيشتر شدن شهريه‌هاي تحصيل گره خورده است. براساس آماري كه جديدا در رسانه‌ها منتشر شد؛ بيش از 80 درصد جمعيت دانشجويي کشور براي استفاده از خدمات آموزشي شهريه مي‌پردازند. درواقع، فقط بيست درصد از دانشجويان، شهريه‌اي نمي‌پردازند.

با توجه به اين آمار، هشتاد درصد از جمعيت دانشجويي ما هر ساله، با موضوعي به نام افزايش شهريه مواجه‌اند كه حداقل، اگر نگوييم براي همه آنها، اما براي بخش عظيمي از اين دانشجويان، دغدغه و نگراني‌اي بابت اين افزايش در ميزان شهريه‌ها وجود دارد. نگراني‌اي كه مي‌تواند تبعات و حواشي مختلفي را براي جامعه علمي ما در بر داشته باشد. اما گذشته از اين مسأله، يكي از موضوعاتي كه در حاشيه اين بحث مطرح مي‌شود، بحث چرايي افزايش ميزان شهريه‌هاست.

مسئولان عنوان مي‌كنند براي ارتقاي سطح خدمات خود و همينطور با توجه به افزايش هزينه‌ها به طور سالانه، ناچارند بر ميزان شهريه‌ها بيفزايند. اما آيا در مقابل، جمعيت دانشجويي ما هر ساله از خدمات بهتر و متفاوت‌تري هم برخوردار مي‌شود؟

متأسفانه در بسياري از محيطهاي دانشگاهي، عليرغم اينكه دانشجويان به طور سالانه، مبلغي بيش از سال گذشته به عنوان شهريه مي‌پردازند، كيفيت و كميت امكانات دانشجويي نه فقط تغيير مثبتي نمي‌كند، بلكه ضعف‌ها، مشكلات و كم و كاستي‌ها در بديهي‌ترين امكانات موردنياز يك محيط دانشگاهي، همچنان به قوت خود باقي است.

اگر مسئولان و دست‌اندركاران بخش‌هاي مختلف و از جمله بخش دانشگاهي، در قبال تصميمات خود و تغييرات جديدي كه ايجاد مي‌كنند، بتوانند به ارائه توضيحي منطقي و مستدل براي مخاطبان و افراد جامعه، برآيند، در موارد بسياري، جامعه اين تغييرات را خواهد پذيرفت. اما يكي از دلايل مهمي كه باعث مي‌شود دانشجويان همواره نسبت به افزايش شهريه‌هاي خود معترض باشند، بحث عدم تغيير در امكانات و حل نشدن مشكلات است.

درست است كه مسئولان، در مصاحبه‌ها و نشست‌هاي مختلف خبري، دليل افزايش شهريه را، پيوسته تلاش در جهت ارتقاي امكانات عنوان مي‌كنند، اما به نظر مي‎رسد واضح‌ترين، گوياترين و قابل قبول‌ترين توضيح، همانا تغيير يا عدم تغيير در سطح امكانات و رفع كمبودها در محيطهاي دانشگاهي باشد كه مي‌تواند افزايش شهريه‌ها را منطقي يا غيرمنطقي جلوه دهد.
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: دانشگاه ، شهریه
ارسال به دوستان
تاریخ به روایت تصویر / شوروی در زمین و هوای افغانستان اختیارات جنگی ترامپ علیه ایران برگشت پزشکیان در حرم امام: بیکاری و گرسنگی را از بین ببریم/ کارشناس تلویزیون: مأموریت جهانی داریم فرعون را ساقط کنیم نیروی دریایی سپاه: عبور ایمن از تنگۀ هرمز تنها از مسیرهای اعلامی ایران ممکن است تقویم روز چرا مردان زودتر از زنان می‌میرند؟/ پشت پرده یک بحران خاموش کشورهایی که بیشترین و کمترین وابستگی را به نفت خاورمیانه دارند (+ اینفوگرافیک) مصرف سنگین الکل می‌تواند بافت ارتباطی مغز را در جوانی تغییر دهد تتر می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ به بزرگ‌ترین خریدار اوراق خزانه‌داری آمریکا تبدیل شود(+اینفوگرافیک) یک هشدار مهم درباره مصرف آبمیوه در کودکی یک اروپایی با «کجاوه» در یکی از جاده‌های ایران در دوران قاجار (عکس) وسیله‌ای که شاید آلوده‌تر از توالت باشد! چرا عینک‌های دید در شب سبز هستند؟ رازی که در چشم انسان نهفته است صعود برزیل و مراکش/ اسکاتلند در انتظار نتایج دیگر گروه ها نوشیدنی معجزه‌آسایی که از معده تا مغز را آرام می‌کند + روش تهیه