۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۸
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۵۵۶۵۳۹
تعداد نظرات: ۴۹ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۲ - ۰۴-۰۶-۱۳۹۶
کد ۵۵۶۵۳۹
انتشار: ۰۸:۲۲ - ۰۴-۰۶-۱۳۹۶
نگاه منصفانه به 12 سال شهرداری محمدباقر قالیباف:

شهر سوخته یا مدینه فاضله؟

جعفر محمدی
عصر ایران؛ جعفر محمدی - محمدباقر قالیباف، از این به بعد، شهردار سابق تهران خواهد بود؛ او 12 سال شهردار پایتخت بود و در این مدت طولانی که در نوع خود یک رکورد به حساب می آید، همواره در کانون توجهات موافقان و مخالفان بوده است، به ویژه زمان هایی که کاندیدای ریاست جمهوری می شد و البته هر بار هم ناکام می ماند.

اگر بخواهیم درباره کارنامه قالیباف منصفانه سخن بگوییم چاره ای از برحذر بودن از نگاه سیاسی نیست چه آن که بررسی عملکرد او با عینک جناحی مخالف، تهرانِ باقی مانده از قالیباف را شهر سوخته می نامد و همسویی سیاسی با او، مدعی ساختن مدینه فاضله توسط قالیباف می شود.

شهر سوخته یا مدینه فاضله؟
واقعیت این است که محمدباقر قالیباف، هرگز یک سیاستمدار موفق نبود. او هیچگاه نتوانست واقعیت سیاسی جامعه ایران را درک کند که اگر شناخت درستی داشت، هرگز عملکردهایش در شهرداری را هر چهار سال یک بار به مسلخ انتخابات ریاست جمهوری نمی برد و به فنا نمی داد.
از این رو، باید خدا را سپاس گفت که او هرگز نتوانست رئیس جمهور ایران شود چه آن که رئیس جمهور، باید یک استراتژیست به تمام معنا باشد و قالیباف نبود که اگر بود، دستکم می توانست استراتژی انتخاباتی خود را تدوین کند یا دستکم راهبردی برای برند شخصی اش  داشته باشد تا مردم هر لحظه از او چهره ای جدید و متناقض نبینند.

اما در حوزه اجرایی باید گفت که قالیباف، مدیر موفقی  است؛ چه زمانی که در نیروی انتظامی بود و چه در دوران شهرداری اش.
اشتباه نشود! او در مدت شهردار بودنش نیز عاری از خطا نبود: سیاسی کاری و سپردن برخی مدیریت ها به وابستگان جناحی، استخدام های فله ای در مترو، تراکم فروشی بیش از حد توان شهر، ناتوانی آشکار در کنترل فساد در شهرداری ها، عدم پاسخگویی مناسب به افکار عمومی و ... .

با همه این اوصاف، او توانست در این 12 سال، چهره تهران را بهبود بخشد؛ اقداماتی از قبیل راه اندازی خطوط سریع السیر اتوبوس (BRT)، توسعه مترو، احداث پل ها، تونل ها و بزرگراه های درون شهری، گسترش بی سابقه فضاهای سبز و محوطه های تفریحی، ایجاد پیاده راه ها، ارتقای کمی و کیفی دکوراسیون شهری، ایجاد سرای محله ها، تبدیل زندان قصر و برخی پادگان های درون شهر به فضای سبز، راه اندازی سامانه های 1888 و 137 برای ارتباط مستقیم و سریع شهروندان با شهرداری، گسترش فضاهای فرهنگی و ... بخشی از کارنامه موفق قالیباف است که چشم پوشیدن بر آن، هرگز منصفانه نخواهد بود.

این سنت زشتی است که بعد از پایان مسؤولیت افراد در این کشور، به جای قدردانی و "خسته نباشید" گفتن، ابتدا سراغ خط و ربط سیاسی اش می روند و اگر همسو نبود، چشم بر تمام خوبی هایش می بندند و ضعف ها را پر رنگ می کنند. اگر این رسم ناپسند را برنیندازیم، دیگر هیچ کس در این کشور، انگیزه ای برای خدمت به جامعه نخواهد داشت.

باید یاد بگیریم که دعواها و اختلافات سیاسی و رسیدگی به تخلفات احتمالی افراد جای خود را دارد و قدرشناسی از مدیران سابق و انگیزه دادن به مدیران لاحِق، جای خود را.

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۴۹
در انتظار بررسی: ۴۷
غیر قابل انتشار: ۵
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
26
144
منصفانه نوشتید ... کاش همه ما یاد بگیریم درست قضاوت کنیم تا درست قضاوت شویم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
کجاش منصفانش
اول خوب تخريبش کرده بعد تيتروار چنتا از عملکردش رو گفته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
10
98
انشالله جانشین مدعی او بهتر عمل کند ....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
15
102
درسته از نطر سیاسی با آقای قالیباف همسو نیستیم ولی دیگه در حقش نامردی نکنیم
اگر اشتباهی داشته ایراد از سیستم و سازمان کار ماست که نمیتونه جلوی اشتباهات را بگیره..
آقای قالیباف از نطر سیاسی با شما مخالفم...از نطر طرز فکر با شما مخالفم.....ولی خسته نباشی و تشکر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
45
57
همین دو تا عیبی که خودتون هم قبول دارید و نوشتید نشونه اینه که مدیر اجرایی موفقی هم نبوده:
"تراکم فروشی بیش از حد توان شهر، ناتوانی آشکار در کنترل فساد در شهرداری ها"
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
عزیز، اینها ساختاری است! تراکم که به شورای شهرسازی مربوط میشه،
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
خوب باشه تصحیح میکنم: شورای شهر+ شهردار محترم موفق نبودن...برای منی که نمیتونم نفس بکشم فرقی نمیکنه کی بیشتر تقصیر داره نتیجش له شدن منه شهرونده
شاهین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
عزیز ناشناس 11:03

شورای شهر نه شورای شهر سازی که فکر کنم زیر مجموعه وزارت راه و شهر سازی میشه.....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۵
دیگه قرار نیست قالیباف را با مدیران سوییسی مقایسه کنید. ملاک باید مقایسه با سایر مدیران جمهوری اسلامی باشد که از این نظر ایشان موفق عمل کرده اند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
5
46
احسنت
بهترین قضاوت برای قالیباف
و بهترین پاراگراف:
این سنت زشتی است که بعد از پایان مسؤولیت افراد در این کشور، به جای قدردانی و "خسته نباشید" گفتن، ابتدا سراغ خط و ربط سیاسی اش می روند و اگر همسو نبود، چشم بر تمام خوبی هایش می بندند و ضعف ها را پر رنگ می کنند. اگر این رسم ناپسند را برنیندازیم، دیگر هیچ کس در این کشور، انگیزه ای برای خدمت به جامعه نخواهد داشت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
25
35
ما که او موافقانش مدینه فاضله نشنیدیم، ولی شهر سوخته را از مخالفانش شنیده ایم...
حالا عصرایران میخواد وسط بیایسته هم جالبه!
سامان
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
37
45
قالیاف یک مدیر اجرای موفق در نیروی انتظامی شاید بوده باشد اما در مدیریت شهری به هیچ وجه مدیر موفقی نبوده است. نقد عملکرد قالیباف در طول 12 سال حکومتش بر تهران کار دشواری نیست. چون آنقدر زمان و سرمایه در اختیار داشته است که کارایی و اثرگذاریش را به نحو احسنت به نمایش بگذارد. اینکه گفته می‌شود قالیباف چندین خط مترو ساخته است، فضای سبز توسعه داده است یا خطوط بی ار تی را فعال کرده است و بعد بر اساس این شاخص‌ها گفت قالیباف مدیر موفقی بوده است، نتیجه گیری درستی نیست. اساسا قالیاف اگر در طول این 12 سال همین کارها را هم انجام نمیداد چکار باید میکرد؟!
وقتی نگاه کمی داشته داشته باشیم به عمکرد قالیباف میبینیم که مثلا در خطوط مترو، تهران رشد کرده است اما نگاه کیفی نشان میدهد که همین خطوط مترو آنچنان کیفیتی ندارد که شهروندان بتوانند بدون سوار شدن بر هم از این خدمات استفاده کنند.
تراکم فروشی های بی سابقه آقای قالیباف آنچنان ضربه ای به این شهر زد که تا سالیان سال آثار سوءش بر رخساره شهر خواهد ماند.

سیاست قالیباف در مدیریت شهری چنین بود،، شهر را فروخت تا شهر را بسازد!،، غافل از اینکه پس از فروختن شهر دیگر مالکش کسی دیگر بود و هیچگاه نتوانست آن را بسازد.

ما هم دوست داریم تشکری کنیم از عملکرد قالیباف ، اما انصاف حکم میکنمد که واقعیت بیان شود و واقعیت این است که قالیباف مدیر موفقی نبود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
وقتي ميري ميبيني بيقه شهرها تو 40 سال نصف اين تغييراتم نداشتن قدرش رو ميدونيد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
43
53
آقای قالیباف در شهرداری تهران موفق بودند.نباید زحمات ایشان را کمرنگ نمود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
21
47
بعيد ميدونم نجفي که خودش تو متن استعفاش از ميراث فرهنگي به مشکل قلبيش اشاره کرد بتونه اين چنين مديريت کنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
22
36
خواهشا در مورد دولت فاضله روحاني هم بگيد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
دولت فاضله برجام و امیر کبیران زمانه ههههههههههههه
اسمال
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
25
11
همانگونه که به درستی اشاره نمودید قالی باف مدیر موفقی بود اضافه میکنم که او در حیطه و اندازه خود انسان صادق و دلسوز هم بود و به لحاظ آن به هیچ جناهی وابستگی نداشت ولی اورا به مسلخ انتخابات فرستادند و او هم اجبارا با کسی که نه در اندازه او بود و صداقت اورا داشت و نه همفکر او بود و نه هم ارزش او بود هم پیمان شد و تخریب شد و از چشم مردم افتاد و خود او هم برای همیشه خاموش شد او نه در اندازه ولی درمقیاس کوچک به نادر میماند که میگفت پسر شمشیر است اما کاش چون او از تکلیف مخربی که برایش برنامه ریزی شده بود اگاهی نشان میداد و شانس بهتری که آورد این بود که انتخاب نگردید زیرا مانند یکی دیگر از حضرات عقلی هم برایش نمی ماند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
56
45
قالیباف مدیر تکرار نشدنی ایران است... خداوند نگهدارش باشه
ناشناس
Germany
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
48
29
اگر یک بیسواد و بی تجربه را 12 سال برای یک شهر بعنوان شهردار منصوب کنند..درطول این مدت می بایست باید خیلی کارها را با آن همه درآمد شهرداری تهران انجام می دادند.ولی ایشون تهران را به یک شهر سوخته تبدیل کردند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
شما برو به عنوان يه بيسواد شهردار يکي از شهرهاي کشور شو ببينم چند مرده حلاجي
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۵
ناشکری نکن آن مردی که رفت دوباره میاد ها!
hamid
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
2
8
این نیز بگذرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
4
10
مناسب اجرایی و سیاسی باید از هم جدا شوند ،
مدیران بروکرات باید راه خود را بروند و سیاستمداران هم باید از رده های پایین حزبی شروع کنند ،
قالیباف یک مدیر ملی است ،
اما نباید وارد سیاست می شد .
همانطور که روحانی یک مدیر سیاسی است و قبل از ریاست جمهوری یک روز هم سابقه اجرایی نداشت اما سه دهه مدیریت ستادی در کارنامه دارد .
نه روحانی شهردار خوبی می شود و نه قالیباف رئیس جمهور .
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
22
24
شما نمی توانید منصف باشید عصر ایران.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۵
چرا اکثرا منصفه. اون مورد نامداری استثنا بود. مگه نه ؟
میثم
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
5
10
یه پیشنهاد،.
میتونید برای جا انداختن تشکر و انصاف و تلطیف جریانات سیاسی یک برنامه اصلاح طلبانه فراگیر بزارید و به خاطر خوبی های قالیباف ازش تشکر کنید
شما لیدر و مجری باشید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
8
11
تصویری که از قالیباف گذاشتین عالیه؛ کجا هست این مکان که ما هم بریم ی نفسی از هوای تازه و بدون دود بکشیم اونجا

مفهوم انصاف تعریف خاص خودش رو داره عصر ایران!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
3
23
دو كار خوب شهردار كه به يادگار گذاشت .پل طبيعت و باغ كتاب بوده است كه بعنوان ميراث او به يادگار خواهد ماند .با اين حال فروش تراكم و ايجاد ترافيك وحشتناك و عدم ساخت مكان هاي فرهنگي و حتي تخريب آنها ( مثلا ساخت مسجد در پشت تئاتر شهر ) ميراث بدي را از خود به يادگار گذاشت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
يعني باغ کتاب و پل طبيعت از اتوبان امام علي مهم ترن!!!
ناشناس
| China |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
بهتر بود به 2 میلیارد دلاری که باید بهش تخصیص می داد دولت و نداد هم اشاره می کردید. تراکم فروشی هم که میراث کریاسچی است. ایشون مبدع این طرح بودند و البته به نظر من 300 کیلومتر مترو بی آرتی و خیلی اتوبان های دیگری هم کار ایشون است که شما به روی خود نیاوردید!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
قطعا باغ کتاب از تمام پل ها و اتوبان هایی که آقای قالیباف ساخنه مهم تره. سرای محلات هم خیلی اهمیت دارن. به نظر من ضعف عمده قالیباف عدم توجه کافی به حمل و نقل عمومی و ایجاد مراکز فرهنگی مثل باغ کتاب بوده است. البته ایشون تو این دو تا حوزه هم کار کرده بعنوان مثال همین باغ کتاب یا سالن های سینما و ... اما توجه کنید که ما باید مقایسه ای نگاه کنیم. بودجه ای که صرف مترو شد را با بودجه ای که صرف ساخت پل دو طبقه صدر شد مقایسه کنیم. یا بودجه ای که صرف اتوبان سازی شد با بودجه ای که صرف مراکز فهنگی شد مقایسه کنیم. در آن صورت می توانیم قضاوت درست تری داشته باشیم. اولویت در شهر باید شهروند باشد نه خودرو. بهترین کار قالیباف باغ کتاب بوده. شورا و شهردار جدید باید در حوزه گسترش فضاهای فرهنگی، خانه های سلامت، و ... کار کنن. آنوقت خواهند توانست عملکرد خوبی رو از خودشون به نمایش بگذارند. توجه به حاشیه نشین ها جزو موارد بسیار با اهمیت است. حل مشکل مسکن شهروندان باید در شورای شهر مطرح و راهکارهایی برای آن در نظر گرفته شود
امیر جعفری مقدم
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
22
21
اگه بین مدیرای جمهوری اسلامی یه نفر شایسته باشه بهش بگن "جهادی"، اون قالیبافه
قطعاً بهترین شهردار بوده تا حالا، البته بی عیب نبوده اما حجم خدماتش این قدر بوده که باید زمان بگذره تا بفهمیم قالیباف چه کرد.
خدا قوت مدیر لایق
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
13
17
هر بار که شما در عصر ایران از قالیباف نوشتید، همراه با تنفر از او نوشتید، حالا چطور ادعای منصفانه بودن این نوشته را باور كنم. حتا در همین نوشته هم نتوانستید از آن تنفر دل بکنید. این دقیقا همان مشکل مملکت ما و بسیاری از ماهاست که حتا وقتی تصمیم به قضاوت منصفانه میگیریم باز هم نمیتوانیم تنفر خود را مخفی کنیم و حرف واقعی دل خود را میزنیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
4
13
وقتي اين همه ميل به مهاجرت به تهران در تمام كشور وجود داره به همون دلايل هميشگي نبود اشتغال در شهرستان ها و ... ديگر از امثال قاليباف چه كاري ساخته است .
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
14
23
رسانه هایی مثل عصر ایران هیچگاه نمی توانند منصف باشند فقط می توانند اداش رو در بیارن.
پاسخ ها
منتظر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
بله صحيح ميفرمايين. چطوره همه با هم بريم كيهان بخونيم
خبازي مقدم خويي
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
7
5
برايكساني كه هدف وسيله را توجيه ميكند مدينه فا فاضله است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
0
7
اساسی‌ترین ضعف در بعد مدیریتی در کشور نبود سنجش گزارش عملکرد مدیران پس از مدیریت‌شان است. این نقد خیلی‌ خلاصه و در حد یک نقد ساده انجام شده است. برای بررسی عملکرد باید شاخص‌های آن را تیتر وارد نوشت و برای نقد هریک از آن‌ها مثال دقیق آورد و تحلیل کرد.
اولین گام در بررسی عملکرد میزان هزینه و میزان برون‌داد یا نتیجه‌ی کار است. پس از آن تحلیل سود و زیان فرصتی آن است که چقدر بوده است. آقای قالیباف در مدت دوازده سال چقدر درآمد در اختیار داشته و چقدر از سرمایه‌های شهرداری را به‌کار گرفته و نتیجه‌ی آن چقدر بوده است؟
پاسخ به این سئوال زمینه‌ساز گام‌های بعدی گزارش عملکرد اوست.
واژه‌ی درستی که به کار گرفته‌اید منصفانه قضاوت کنیم پس تقاضا دارم منصفانه گزارش عملکردی از هر یک از مدیران ارائه شود و نقد هر مدیر براساس عملکرد اول صورت گیرد. من این موضوع را خالی در صحنه مدیریت کشور می‌بینم و اگر این اتفاق میمون آغاز شود و نضج بگیرد، هر مدیر پس از پایان مدیریتش بهتر قضاوت خواهد شد.
امير
Germany
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
12
13
به رغم داشتن برخي اشكالات
به احترام او كلاه از سر بر مي دارم
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
10
6
بله 137و 1888 راه انداخت چقدرم پاسخگو بودن واقعا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
1
5
چرا همه را چاپ نمی کنی ای بلا
هادی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
8
17
به نظرتون گاز انبرش رو با خودش برده ؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
12
7
این سنت زشتی است که بعد از پایان مسؤولیت افراد در این کشور، به جای قدردانی و "خسته نباشید" گفتن، ابتدا سراغ خط و ربط سیاسی اش می روند و اگر همسو نبود،
این سنت زشت همیهش از طیف اصلاحچی ها بروز کرده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
1
9
هزینه ها را اعلام تا مشخص شود سوخته است یا ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
17
9
عصر ايران حقوق بگير دولت اصلاحات مگه ميتونه نگاه منصفانه داشته باشه شما كيهان اصلاح طلبانين
البته كيهان بي انصافه اما دروغگو نيست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
2
7
تهران انار ندارد!
تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۵
2
8
قالیباف کاری کرد که دیگر هر کسی بعد از او راخت نمیتونه شهردار باشه
دمت گرم دلاور خسته نباشی
مجید
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۵
2
7
عصر ایران خیلی تابلویی .
تابلویی که میخوای منصفانه نظر بدی . ولی بهت منصف بودن نمیاد .
درخواست بلینکن از چین در رابطه با ایران و کره شمالی شناسایی و دستگیری عاملین نزاع و درگیری در ارومیه مقام ارشد حماس : انحلال شاخه نظامی به شرط تشکیل کشور مستقل فلسطین / مرزهای 67 را قبول می کنیم آل اسحاق : شوک سیاسی جدید رخ ندهد، احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد حماس با درخواست چین برای برگزاری نشست « آشتی ملی » موافقت کرد سعید آقاخانی از کوه افتاد و در بیمارستان بستری شد تصاویری گویاتر از صدها مقاله : فرمانده انتظامی از طرح "کاملاً فرهنگی و اجتماعی" می گوید و روحانیون "لباس چریکی" پوشیده اند! راهی متفاوت طی کن (+فیلم) دشمن می خواهد از خاکریز حجاب بگذرد ؛ اگر موفق شود دیگر چیزی برای ما نخواهد ماند چالوس / ضرب و شتم پرستار در بیمارستان علم الهدی : در بحث حجاب ، نمی شود مردم تماشاچی باشند و بگویند آقای نیروی انتظامی، شما بیا این ناهنجاری را درست کن کشتی فرنگی ایران برای دومین بار در تاریخ با سهمیه کامل در المپیک اعطای بازوبند پهلوانی به فرمانده ناوگروه ۸۶ ارتش جمیله علم الهدی : به ایران بیایید و وضعیت زنان را ببینید وزیر دفاع : حمله ایران به اسرائیل یک هشدار محدود بود / به دنبال جنگ نیستیم
وبگردی