۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۴
کد خبر ۵۶۷۱۸۷
تعداد نظرات: ۳۸ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۱ - ۲۷-۰۷-۱۳۹۶
کد ۵۶۷۱۸۷
انتشار: ۱۱:۴۱ - ۲۷-۰۷-۱۳۹۶

کاش هم نفت نداشتیم و هم فرهنگ 2500 ساله

جامعه ایرانی کمی اخلاق نیاز دارد. این اخلاق باید در تمام سطوح به جامعه تزریق شود. تحصیلکرده و غیر تحصیلکرده ندارد.

عصر ایران؛ مصطفی داننده- بسیاری از تحلیل‌گران و ناظران سیاسی و اقتصادی بر این باور هستند که کاش ایران نفت نداشت. آنها می‌گویند نفت باعث شده است ایران به این طلای سیاه دل ببندد و تبدیل به کشوری نفتی شود که اکثر درآمدش مربوط به فروش نفت باشد.

اگر نفت نبود ماهم مثل بسیاری از کشورهایی که نفت نداشتند می‌توانستیم اقتصادی بالانده تر وغیرنفتی داشته باشیم.

این تحلیل‌گران راست می‌گویند. نفت درحالی که نعمت بزرگی است اما برای کشور و مدیریت آن تبدیل به بلایی عظیم شده که اجازه نمی‌دهد بخش‌های دیگر اقتصادی ایران شکوفا شود.

من می‌خواهم بگویم نه تنها نفت بلکه کاش ما فرهنگ 2500 ساله هم نداشتیم. این فرهنگ دو هزار و پانصد ساله سال‌ها بلای جان ایران شده است.

ما با فرهنگ ترین مردم دنیا هستیم. چرا؟ چون کشوری هستیم که 2500 سال تاریخ دارد. به خاطر همین فرهنگ قدیمی چشم خود را بر تمام بدی‌های امروز جامعه ایران می‌بندیم.

این روزها متاسفانه جامعه ایرانی درگیر بی اخلاقی‌های فرهنگی است و هر روز نیز دامنه آن فراگیرتر می‌شود. ما به دلیل اینکه نمی‌خواهیم این مسئله را درک کنیم و بپذیریم که فرهنگ در جامعه ایرانی به سطح پایینی رسیده است، چشمان خود را بر روی تمام این بی اخلاقی‌ها می بندیم و بازهم می‌گوییم ما در جهان بهترین هستیم.

درک این بی فرهنگی‌ها و بی‌اخلاقی‌ها احتیاج به صغری و کبری چیدن هم ندارد. تنها کافی است سری به خیابان‌ها و کوچه‌ها و یا فضای مجازی بزنیم تا ببینم اوضاع فرهنگی کشور چقدر تاسف بار است.

این بی اخلاقی تنها به ناسزا و فحش ختم نمی‌شود. ایرانی‌ها قدرت بالایی در تهمت زدن به دیگران دارند. کافی است کسی را در یک ماشین گران قیمت و یا با ظاهری خلاف عرف جامعه ببینند. سیل تهمت‌ها و افتراهاست که به سمت او روانه می‌شود. قطعا در یک جامعه اخلاقی مردم را بر اساس ظاهر و یک ماشینی که سوار می‌شوند قضاوت نمی‌کنند.

حتما در نزدیکی خود مشاهده کرده‌اید که چه بسیاری از جوانان به دلیل ظاهر متفاوت توسط برخی، متهم به بی دینی و هرزگی می‌شوند. فقط به این دلیل که ظاهری متفاوت به فکری طرف مقابل دارند.

به راستی باید، گذشته را فراموش کنیم و به آینده نگاه کنیم. همه چیز کشور در اقتصاد، توافق هسته‌ای، انتخابات و ... خلاصه نمی‌شود. جامعه ایرانی کمی اخلاق نیاز دارد. این اخلاق باید در تمام سطوح به جامعه تزریق شود. تحصیلکرده و غیر تحصیلکرده ندارد.

کاش فرهنگ 2500 ساله نداشتیم تا حداقل کمی به فکر فرهنگ کشور می‌بودیم و تلاش می‌کردیم برای ارتقای آن کاری کنیم. کاش هم نفت نداشتیم و هم فرهنگ 2500 ساله.

 

 

برچسب ها: ایران ، نفت
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۳۸
در انتظار بررسی: ۷۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
22
5
به نظر من وریدی باشد بهتر است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
51
25
همه چیز گران شضده چرا یارانه ثابت هست و تکان نمی خورد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
مطمئنا با تفکراتی نظیر این دوستی که کامنت گذاشته به هیچ جایی نخواهیم رسید
بهروز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
ناشناس13.27
یکی دیگر از دردای ما ایرانیا امثال جنابعالی اند که خودشون رو خیلی خوب میدونن و به بقیه می تازن فکر نکن از بقیه بهتری که اینطور نظر میدی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
11
108
البته اگر نفت نداشتيم مي شديم مثل كشور افغانستان، فرقي نمي كرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
3
107
شما دارید اشتباه می کنید، این جامعه اصلا اون فرهنگ 2500 ساله را هم ندارد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
98
6
بنظر من بیشتر این خشونت ها مربوط به فیلم های خشن هالیوود هست البته صدا و سیما هم سریال هاش دعوایی هست مثلا هر وقت سریال هاتف رو نگاه میکنم سرم درد میگیره از بس دعوا میکنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
نه خیر! این فجایع و رفتارهای شنیع ناشی از تسلیم شدن در برابر فرهنگ مهاجم است! وقتی در این مطلب آرزو میشود کاشکی فرهنگ 2500 ساله نداشتیم، معنی اش آن است که هویت ملی لازم نداریم. وقتی کسی هویت نداشته باشد تابع هر هویت جعلی یا بیگانه میشود از جمله هویتی که در فیلمهای هالیوودی ارائه میشود.
بهروز
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
55
39
اگر نفت نداشتیم می شدیم شبیه پاکستان ، اگر فرهنگ هم نداشتیم میشدیم شبیه افغانستان . لطفا دیگه از این آرزوها نکنید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
افغانستان تا سالیان سال، بخشی از ایران زمین بوده
بنابراین فرهنگ ما مشترک و اونها هم وارثان تمدن 2500ساله هستند
کمی با دقت تر نظر بدید لطفا
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
دوست عزیز مگر ما از افغانیها از نظر فرهنگی جدا هستیم. با این تفکرات به نظر می رسد افغانها از ما با فرهنگتر و پیشرفته ترند. تا وقتی که ما خودمان را تافته جدا بافته از همسایگانمان بدانیم (با این وضع اوضاع) کس و کاره ای نخواهیم بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
پیشنهاد می کنم بری تاریخ رو بخونی ، بیشتر مفاخر ایران از افغانستان و آسیای میانه کنونی هستند.
aaa
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
6
79
فرهنگ 2500ساله ایران رو میشه ازجوک هاییکه برای هموطنان غیرفارس میسازیم و با اون تفریح میکنیم رو فهمید مردمی که برای هموطنان خودشون احترام قایل نیستند چه انتظاری دارید؟
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
با شما موافقم ولی بپذیریم که قومیت‌ها هر کدوم خودشون رو تافته جدابافته می‌دونند. طرف مهمان برنامه تلویزیونی هست میاد میگه من با افتخار هل فلان جا هستم. داداش من قومیت چه افتخاری داره؟ من دیگه سعی می‌کنم این خط‌کشی قومیت و اهل فلان جا بودن رو تو تفکرم حذف کنم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
3
60
تا زمانی که وضع اقتصادی و معیشت مردم درست نشود بی اخلاقی ادامه خواهد داشت.
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
6
41
ای کاش این کشور وسیع با تاریخ بسیار کهن و باشکوه بیش از 2500 سال و منابع عظیم و ویژگیهای بسیار دیگر، ساکنانش انسان های باهوش تری بودند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
از نظر هوش مشکلی ندارند
هوششون هدر میره و جهت داده نمیشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
6
39
این تحلیلها واقعا سطحی و مزخرف است. اینکه «کاشکی این و آن را نداشتیم و فلان و بهمان را می داشتیم» اوهام و اگرهایی است که با واقعیت هیچ نسبتی ندارد. مسائل ایران علل و عوامل و دلایل دیگری دارد که با نوشته های ژورنالیستی چند سطری نمیتوان بیانشان کرد و برایشان راه حل داد. گذشته از این، هر وقت یک حادثه شنیع یا فجیعی در جایی اتفاق می افتد این تحلیلها زیاد میشوند و انگار کل جامعه ی 80 میلیونی ایران مستعد آن فجایع است. نفت و تاریخ دوهزاروپانصد ساله داشته های سرزمینی و تاریخی ماست و به جای آرزوی نداشتن آنها باید آرزو کنیم و تبلیغ و تشویق کنیم که مردم ما بر این داشته ها بیفزایند و از آنها به نحو بهتری استفاده کنند!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
2
40
برای تاریخ 2500 ساله باید گفت که گیرم پدر تو بود فاضل... از فضل پدر تو را چه حاصل
درسته که در گذشته ایران یکی از بزرگترین و برترین کشورهای دنیا بود و امپراطوری ایران بسیار قدرتمند و مردم آن از بافرهنگ ترین های جهان بودند، الان در سطح جهانی چه چیزی برای عرضه از فرهنگ خود داریم ، اگر خارجی ها الان بخان از ما بیان الگو بگیرن چه چیزی بهشون نشون بدیم و بگیم نگاه کنید این از ثمرات فرهنگ غنی ما هست!!!1
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
7
24
چرا اینا رو به ما میگی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
10
23
ای کاش اصلاح طلب و اصول گرا و اعتدال گرا و....نداشتیم اونوقت خیلی از کارها درست میشد تا زمانیکه این اختلاف بین این گروهها هست بی اخلاقی هم هست چون دائم در حال تخریب یک دیگر هستند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
15
13
عصر ایران نسخه هایی که تجویز می کنی مثل نسخه های جادو جمبل کارای دور شاه عبدالعزیم دوره قجره!
تو عصری که هر کشوری از چیزای نداشتش داره برا خودش یه هویتی درست میکنه شما به داشته هامون با دلایل بی ربط حمله می کنی.
یاد بگیر اینقدر به فرهنگ کشور خودت توهین نکن.
اگر مشکلی هست بطور خاص به همون مشکل اشاره کن نه به فرهنگ و تاریخ و تمدن یک کشور!
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
آخه کدوم کشور با اتکا به «گذشته» به جایی رسیده؟ همه دستاوردها حاصل تلاش در زمان «حال» است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
5
18
ای کاش یک میلیارد تومن پول داشتم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
اگه داشتی هم چون بهت یادندادن چطور ازش استفاده کنی ظرف یک روز خرجش میکردی!
یک معلم بازنشسته
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
17
10
جناب داننده عزیز
در مورد فرهنگ کهن که فرموده اید لازم است یاد آوری تمایم حیف است که ما فقط و فقط اندک فضای خالی لیوان را ببینیم و چنین بیرحمانه بر خودمان بتازیم
ما بی شمار هم وطنان پاک و صادق و مهربان داریم که هیچ یک از این ویژگی هایی که شما برشمرده اید را به هیچ عنوان ندارند
شاید به جرات بتوان ادعا نمود بالای 90درصد ایرانیان منزه از این برچسب هایند
اگر فردی در اطراف و اکناف خودش نمونه های بیشتری می بیند دلایل خاص خودش را دارد
و اصلا کدام کشور است که نمونه هایی از ان تیپ هایی که شما به آن استناد فرموده اید نداشته باشد فقط شدت و ضعف دارد
برادر نازنین
این را هم لازم است ذکر کنم که این اکثریت محجوبند و بی ادعا و آن اقلیت پر رو و هوچی گر انتظار این است یک نویسنده با نگاهی عمیق تر ببیند و سپس قلم به دست گیرد
سطحی نگری برازنده همان اقلیت است
پاسخ ها
حسین
| Australia |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
معلم بازنسشته عزیز ! انگار شما در این مملکت زندگی نمی کنید که معتقدید بالای نود درصد ایرانیان منزه از این برچسب هایند. استاد عزیز ! کافیست فقط یک صبح تا عصر در سطح شهر قدم بزنی تا عمق فاجعه را دریافت کنی.
خبازي مقدم خويي
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
5
27
امام جعفر صادف ع ميفرمايند فقر عين كفر است در جامعه اي كه عده اي يكشبه صاحب همه چيز ميشوند وجمع اكثريتي ان جامعه درفقر مطلق به سر ميبرند حرف از اخلاق وفرهنگ اب درهاون كوبيدن است واما نفتي هم اگر هست شده بلاي جان ما بيشتر براي راحتي خواص است
داوود
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
2
27
اگه نفت نداشتیم میشدیم مثل پاکستان و اردن و سوریه فکر نکنین اگه نداشتیم حتما میشدیم ترکیه
فرهنگ 2500 ساله واقعیتش اینه که خودمون بزرگش کردیم این قدمت رو هم عراق اداره هم سوریه هم افغانستان و....
ناشناس
Iraq
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
10
6
کسی میدونه یارانه کی واریز میسه؟اایا؟
ناشناس
Japan
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
3
29
اگر منظورتان اينست كه اگر فرهنگ 2500 ساله نداشتيم تا مثل استراليا و كانادا و حتي آمريكا و ... ملتي فرهيخته مي ساختيم سخت در اشتباهيد . حداكثر مثل پاكستان و افغانستان مي شديم . چرا كه فرهنگ غالب در منطقه خاورميانه فرهنگ تزريق شده از جامعه عرب بياباني است كه پس از اسلام به اين كشورها وارد شده. فرهنگ خشونت و خونريزي و قتال و تعصب تا نابودي خود يا مخالف هايت.
سالهاست اين فرهنگ بر سرنوشت شوم خاورميانه سايه افكنده و مردم جاهل اين منطقه همديگر را مي كشند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
3
17
واقعیت اینه که ما از همون دو هزار و پانصد سال قبل هم فرهنگ درستی نداشتیم و دروغ بین ما رواج داشت. اگر دروغ بین ما رواج نداشت چه دلیلی داشت داریوش در زمان مرگ آرزو کند که خدا کشور ما را از شر دروغ حفظ نماید و چه دلیلی داشت که شعار اصلی دین زرتشت راستی در کردار و گفتار باشد؟ باور کنید ما از همان ابتدا سرشتمان را با دروغ بسته اند. دروغ بزرگترین بلایی است که در این مملکت وجود دارد و طبیعتا سرمنشا تمام پلشتی ها و بی اخلاقی های بعدی است .
من اعتقاد دارم که ای کاش در دوره ابتدایی به کودکانمان راستگویی می آموختیم . خیلی از این آموزش های مسخره فعلی وضعمان بهتر می شد.
ناشناس
Armenia
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
1
21
داشتن نفت مشکل نیست نداشتن فرهنگ ۲۵۰۰ ساله مشگله.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
3
29
مدیریت غلط جامعه چه ربطی به فرهنگ 2500 ساله و نفت داره. تحلیل هم بلد نیستید. مگه کشور آمریکا نفت نداره . این نفت شده بلای جونش؟ مگه کشور چین تاریخ کهن نداره . الان این تاریخ شده بلای جونش؟ عزیز من مدیران نالایق مدیریت غلط سطح سواد پایین جامعه بلای جون ما هستش . منظور از سطح سواد تحصیلات نیست. سواد اجتماعی ، اقتصادی و .... متاسفم با این تحلیل غلط و نا آگاهانه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
کاملا درسته
اگه نفت و فرهنگ نداشتیم شاید الان افغانستان و پاکستان میشدیم
از کجا میدونید ما بهتر میشدیم
حسین
Australia
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
2
30
کدام فرهنگ 2500 ساله ؟ والله این چیزهایی که تو این سرزمین می بینیم و می شنویم هیچ نشانی از فرهنگ ندارد حالا چه 100 ساله چه 2500 ساله یا بیشتر.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
1
22
کاش نبودیم!
وبگردی