فیلم بیشتر »»
کد خبر ۵۸۸۲۹۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۱ - ۰۴-۱۱-۱۳۹۶
کد ۵۸۸۲۹۹
انتشار: ۰۹:۰۱ - ۰۴-۱۱-۱۳۹۶

زنگ خطر هیجانات ارزی ماه‌ها پیش به صدا درآمد

در دوران دولت یازدهم که کشور درگیر مشکلات منابع ارزی بود شاهد نوسانات شدید ارزی نبودیم، بنابراین دلیل این نوسانات کمبود منابع نیست، بلکه منشا اصلی افزایش نرخ ارز، نقدینگی سرگردان است.

دکتر حسین محمودی اصل کارشناس ارشد اقتصادی در گفتگو با جهان اقتصاد با اشاره به هیجانات اخیر بازار ارز گفت: هیجانات ارزی که چند روزی است که کشور را فرا گرفته نتیجه افزایش نقدینگی در کشور است. هم اکنون میزان افزایش نقدینگی در کشور به ۲۷ درصد رسیده است.

محمودی اصل گفت: وقتی دولت با نرخ سود بالا اوراق‌هایی مانند اوراق عرضه و اوراق مشارکت منتشر‌ می‌کند و از طرف دیگر دولت نرخ سود بانکی را کاهش‌ می‌دهد، سودی که مورد اقبال بسیاری از سپرده گذاران نیست. نتیجه این تصمیم موجب کوچ سپرده‌ها به بازار‌های دیگر شده است. در کنار آن باید به نارضایتی‌هایی که موسسات مالی غیرمجاز پیش آوردند اشاره کنم که سود‌های سنگین را نابود کرد.

این کارشناس ارشد اقتصادی بیان داشت: این موضوعات موجب کوچ سرمایه‌ها از بانک‌ها به دیگر بازار‌ها شد. در بین بازار‌ها اولین محل کوچ سرمایه‌ها و سپرده‌ها بازار دلار و طلا است. به عنوان نمونه در ماه‌های گذشته تلاطم‌هایی در بازار سکه داشتیم به طوری که گاه میزان معاملات به ۳۵۰ هزار سکه بالغ‌ می‌شد.

وی افزود: این‌ها زنگ خطری برای اقتصاد بود که ماه‌ها پیش به صدا درآمد

محمودی اصل اضافه کرد: بخشی از نقدینگی سرگردان به سمت املاک کوچ کرد و بازار مسکن را قدری تکان داد.

وی در ادامه بیان داشت: در هیجانات ارزی یک ابزار بسیار مهم دخیل بود و آن ابزار شایعه است زیرا در شایعه خریداران خرد بسیار تحت تاثیر قرار‌ می‌گیرند. یکی از این شایعات تمایل دولت برای افزایش نرخ ارز بود زیرا به طور معمول در نیمه دوم سال نرخ ارز روند افزایشی‌ می‌یابد.

محمودی اصل گفت: نکته بسیار مهمی دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که خروج سرمایه‌ها از بانک به هیچ وجه به تولید نشت نمی‌یابد و نشت نخواهد کرد.

این کارشناس اقتصادی افزود: از سخنان روز دو شنبه رئیس جمهور در باره افزایش نرخ ارز چنین بر‌ می‌آید که مشکل ارزی کشور را تهدید نمی‌کند و منابع ارزی به حد وفور یافت‌ می‌شود. در دولت یازدهم که کشور درگیر مشکلات منابع ارزی بود شاهد نوسانات شدید ارزی نبودیم، بنابراین دلیل این نوسانات کمبود منابع نیست، بلکه منشا اصلی افزایش نرخ ارز، نقدینگی سرگردان است.

وی در پایان گفت: تهدید تحریم برجامی ترامپ هم بر افزایش نرخ ارز بی‌تاثیر نبوده است.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: ارز ، دولت
ارسال به دوستان
پخش زنده ۶ مسابقه فوتبال جام‌جهانی، امشب و فردا واکنش حسین سلاح‌ورزی به خرید محصولات کشاورزی آمریکایی؛ بخشی از این منابع آزاد شده ایران به عنوان پشتوانه ایجاد ابزارهای مالی و اعتباری مورد استفاده قرار گیرد پزشکی که برای کشف حقیقت، خودش را چندین بار به طناب دار سپرد! روایت مرکز آمار از تورم در استان‌ها/ ۱۱ استان سه رقمی شدند امضای هزار سینماگر برای حمایت از صدای کودک انیمیشن‌ها در مقابل هوش مصنوعی «داستان اسباب‌بازی 5» همه رقبا را کنار زد بلایی که ماهواره سر فیلم‌های ایرانی آورد! آغاز فروش مشارکت در تولید محصول جدید سایپا از فردا + بخشنامه تأثیر پنهان طعم‌های محبوب «یخی» بر قلب بورس هفته را صعودی آغاز کرد مسکن رکورد دار رکود در 1404 شد واکنش وزارت خارجه به نقض یادداشت تفاهم خاتمه جنگ از سوی آمریکا صعود تورم آمریکا به اوج سه‌ساله/ چرا احتمال کاهش نرخ بهره کمرنگ شد؟ یافته غیرمنتظره: تمام فسیل‌های شناخته‌شده از انسان‌تباران هومو نالدی ماده هستند بیماری اِم‌کِی‌دی؛ وقتی یک عفونت ساده تبدیل به التهاب می‌شود!