فیلم بیشتر »»
کد خبر ۶۱۴۵۶۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۳ - ۲۳-۰۳-۱۳۹۷
کد ۶۱۴۵۶۳
انتشار: ۱۰:۱۳ - ۲۳-۰۳-۱۳۹۷
معاون وزیر صنعت در پاسخ داد

معدن کمترین خسارت را از تحریم‌های جدید می بیند

عصر ایران
معاون وزیر صنعت می‌گوید: معدن و محصولات معدنی همچون نفت هیچ جانشینی ندارد و اقتصاد تمامی کشورها به نوعی به آنها نیاز دارند. بنابر این می توان گفت که این بخش کمترین خسارت را از تحریم‌های جدید آمریکا خواهد دید. البته برای حفظ صادرات خود برنامه های مناسبی را در دستور کار قرار داده ایم.
آمارها نشــان می‌دهد طی یک دهه گذشته در کل بخش معادن نفتی وغیرنفتی کشور، روند سرمایه گذاری نزولی بوده است. عمده‌ترین رشد سرمایه گذاری در بخش معادن کشور مربوط به دهه 1350 و نیمه نخستدهه 1370 و نیمه نخست دهه 1380 بوده است. 

روند نزولی سرمایه گذاری در بخش معادن به تدریج موجب کاهش اثرگذاری این بخش‌ها در اقتصاد و کاهش رشد اقتصادی کشور بوده است. بخش معادن غیرنفتی و صنایع وابسته به آن، اگر چه فعال سهم اندکی در تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی دارد ولی این ظرفیت را دارد که در آینده یکی از پیشران‌های رشد اقتصادی باشد. آنگونه که معاون وزیر صنعت می گوید در برنامه ششم امکان جذب 50 میلیارد دلار سرمایه خارجی در بخش معدن دیده شده است .

اما سوال اینجاست که بعد از گذشت 2 سال از برنامه ششم توسعه چه میزان از این هدف محقق شده است. سوالی که حتی معاون وزیر صنعت هم از پاسخ دادن به آن طفره می رود و تنها به ذکر این نکته که ما تمام تلاشمان را برای جذب سرمایه گذار خارجی می کنیم، بسنده می کند. اما این روزها نه تنها خبری از حضور سرمایه گذاران خارجی در ایران نیست بلکه غول های اروپایی یکی پس از دیگری اقتصاد ایران را ترک می کنند. 

با این وجود مهدی کرباسیان چندان نسبت به آینده این صنعت نگران نیست .رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران می گوید: معدن و محصولات معدنی همچون نفت هیچ جانشینی ندارد و اقتصاد تمامی کشورها به نوعی به آنها نیاز دارند . بنابر این می توان گفت که این بخش کمترین خسارت را از تحریم های جدید آمریکا خواهد دید. البته برای حفظ صادرات خود برنامه های مناسبی را در دستور کار قرار داده ایم.

به گفته او، بخشی از قراردادهایی که نیمه سال گذشته با کره جنوبی و اتریش و دانمارک و ایتالیا امضا کردیم مراحل اجرایی خود را در حال طی کردن است.

کرباسیان توضیح می دهد : دوره ســرمایه‌گذاری در معادن و صنایع معدنی بسیار طولانی و پرحجماســت و این مسئله میتواند زمینه جذب ســرمایههای ثابت را در یک افق طولانی و در ابعاد وســیع فراهم کند. بخش معادن، در تمامی کشــورهای معدنی، ظرفیت بسیار بالایی در جذب سرمایهگذاری مستقیم خارجی دارد.

گفتنی است بخش معادن در اقتصاد ایران ازجمله بخش های دارای مزیت است. کشور از ذخایر معدنی بسیار غنی به ویژه سنگ آهن، مس، زغال سنگ، آلومینیوم، سرب، روی و عناصر نادر خاکی برخوردار است. علاوه بر آن، معادن و صنایع معدنی ازجمله فعالیت‌های وابســته به انرژی هستند و ذخایر گاز ایران می‌تواند مزیتی برای توسعه معادن و صنایع معدنی محسوب شود. بخش معادن و صنایع معدنی،نوسان کمتری نسبت به سایر فعالیت‌های اقتصادی دارد وبنابر این در صورت افزایش سهم آن در اقتصاد، میتواند به پایداری رشد اقتصادی کمک کند.
برچسب ها: معدن ، پول نیوز
ارسال به دوستان
رایزنی عراقچی و وزیر خارجه امارات روس‌اتم: طی هفته‌های آتی، متخصصان این شرکت به نیروگاه هسته‌ای بوشهر بازمی‌گردند رکوردشکنی گرما در اروپا با حدود ۳۰۰ فوتی چرا یک عفونت ساده در برخی افراد التهاب خطرناک ایجاد می‌کند تغییر ساعت کاری ادارات البرز به دلیل بازی تیم ملی فوتبال  نظر منفی رای دهندگان آمریکایی به جنگ با ایران تبادل ۱۶۰ اسیر جنگی میان روسیه و اوکراین محمدرضا باهنر: در جنگ نقل و نبات پخش نمی‌کنند/ با جنگ، حداقل ۲۰۰ میلیارد دلار عقب افتادیم اطلاعیه مهم بانک ملی درباره قطعی موقت سامانه‌های کارتی  هشدار حمله موشکی در دبی صادر شد شمار کشته‌های زلزله ونزوئلا به ۵۸۹ نفر رسید بقائی: ایران بیشتر از هر طرف دیگری دغدغه امنیت جمعی منطقه را دارد پزشکیان: دامنه اختیارات استانداران به گونه‌ای افزایش یافته که آنان در عمل «رییس ‌جمهور استان» محسوب می‌شوند امام جمعه اهواز: در استان خوزستان همچنان انتقال مواد مخدر به‌راحتی انجام می‌شود امام جمعه تهران: اجتماعات شبانه نباید زمینه حضور وحدت‌شکنان باشد