فیلم بیشتر »»
کد خبر ۶۳۰۹۱۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۰ - ۲۰-۰۶-۱۳۹۷
کد ۶۳۰۹۱۶
انتشار: ۰۸:۱۰ - ۲۰-۰۶-۱۳۹۷

واردات 601 میلیون دلار گوشی از ابتدای رجیستری

واردات 601 میلیون دلار گوشی از ابتدای رجیستری

پس از اجرای طرح رجیستری، تلفن‌های وارد شده از مبادی گمرکی در سال ۱۳۹۶ به دو میلیون افزایش یافته و این عدد در سال ۱۳۹۷ تاکنون ۱.۶ میلیون بوده که حجم ارزی گوشی‌های واردشده از ابتدای اجرای طرح را به ۶۰۱ میلیون دلار می‌رساند.

به گزارش ایسنا، یکی از بازارهای مهم مورد نیاز مردم که هر روز بر اهمیت آن افزوده می‌شود، بازار تلفن‌های همراه با توجه به ضریب نفوذ بیش از ۱۱۰ درصدی آن و ارزش بالای چندین میلیارد دلاری آن است که نیازمند نظارت جهت پیشگیری و مقابله با فساد در آن است.

در گذشته، بیش از ۹۵ درصد این بازار به صورت قاچاق تأمین می‌شد که از حدود دو سال گذشته با همکاری وزارتخانه‌های اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ساماندهی این حوزه و مبارزه با قاچاق در قالب طرح ثبت تلفن‌های همراه (رجیستری) در مهر ۱۳۹۶ به بهره‌برداری رسید.

با اجرای طرح رجیستری (ثبت شماره گوشی‌های همراه) و مشمول شدن تمامی برندهای گوشی از ابتدای اردیبهشت‌ماه، صرفا گوشی‌هایی که از مبادی قانونی وارد کشور شده‌اند، در شبکه اپراتوری کشور فعال خواهند شد. طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در راستای اجرای آخرین مرحله طرح احراز اصالت تجهیزات دارای سیم‌کارت (رجیستری) تمامی گوشی‌هایی که پیامک مبنی بر غیرقانونی بودن گوشی دریافت کردند، ۳۱ روز مهلت استفاده داشتند و پس از آن از شبکه سرویس نخواهند گرفت.

مسوولان معتقدند آنچه اهداف اجرای طرح رجیستری موبایل در داخل کشور بوده تاکنون به صورت نسبی محقق شده است. زیرا در حال حاضر شاهد کم شدن قاچاق موبایل در ایران هستیم و شرکت‌های داخلی مجبورند از مجاری قانونی نسبت به واردات و خرید گوشی اقدام کنند و این موضوع به سود اقتصاد کشور است.

بر اساس آمار منتشره توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در سال ۱۳۹۶، ‌تعداد تلفن‌های وارد شده از مبادی گمرکی قبل از اجرای طرح ۱.۳ میلیون و بعد از اجرای طرح به دو میلیون افزایش یافته است که این رقم در سال ۱۳۹۷ تاکنون ۱.۶ میلیون بوده که حاکی از موفقیت طرح رجیستری و افزایش تعداد تلفن همراه در میان مردم است. حجم ارزی گوشی‌های واردشده نیز از ابتدای اجرای طرح ۶۰۱ میلیون دلار است که به درآمدزایی عمومی، سلامت بازار و به صفر رسیدن قاچاق در این عرصه منجر شده است.

در هر حال کارشناسان با تاکید بر تاثیر رجیستری در جلوگیری از قاچاق گوشی همراه بر این عقیده‌اند که یکی از اقدامات برجسته دولت در سنوات اخیر که واقعا قابل توجه بوده، رجیستری است؛ اینکه گوشی‌هایی که به صورت قاچاق وارد شوند، رجیستر نمی‌شوند. در نتیجه در بخش‌های دیگر هم باید رجیستری را به عنوان مدل موفق در نظر بگیریم و سایر سامانه‌ها را هم برای کنترل بازار، راه‌اندازی کنیم.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: گوشی ، ریجستری
ارسال به دوستان
ردپای دو شرکت آمریکایی در سفره‌های ایرانی‌ها/ چرا ترامپ در مورد تجارت کشاورزی ایران دروغ گفت؟ انشقاق در نیروهای متعهد و انقلابی بر سر مذاکرات و رهبری روزنامه جمهوری اسلامی: توافق را شکست ندهيم ایران ۱-۱ مصر/رامین بازی را مساوی کرد صدرنشینی مقتدرانه اسپانیا؛ معجزه کیپ‌ورد کامل شد، اروگوئه حذف شد چرا شبکه بانکی ایران هر چند ماه یک‌ بار از کار می‌افتد؟ تقویم روز توهین قاسمیان، روحانی نزدیک به جلیلی: مذاکره کنندگان به شبکه‌ای وصل هستند که به شبکه یهود می‌رسد(فیلم) توافق چهارچوبی میان اسراییل و دولت لبنان چه مفادی دارد؟ سپاه: حمله به نقاط استقرار ارتش آمریکا در منطقه فرانسه با اقتدار صدرنشین شد؛ سنگال امیدوار به صعود، عراق با جام وداع کرد تظاهرات مردم لبنان در اعتراض به توافق دولت با اسرائیل حمله به ایست‌وبازرسی بانه با 2 شهید و 5 مجروح محسن رضایی: رهبر انقلاب در سلامت کامل هستند و اجازه مذاکرات را دادند/ خواهان آزار و اذیت ملت آمریکا نیستیم حمله آمریکا به سایت های موشکی، پهپادی و راداری در جنوب ایران / سپاه: پاسخ به تجاوز و حمله به نقاط استقرار ارتش آمریکا