۰۹ فروردين ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۶
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۶۳۳۳۴۳
تعداد نظرات: ۴۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۲ - ۰۷-۰۷-۱۳۹۷
کد ۶۳۳۳۴۳
انتشار: ۱۴:۲۲ - ۰۷-۰۷-۱۳۹۷
صاحب یک سوپر مارکت می گفت که از کالایی خاص در طول یک سال 4 کارتن می فروخت ولی در طول یک هفته اخیر، 40 کارتن را فروخته است!

عصر ایران - روزهای سختی بر ملت ایران می گذرد؛ ارزش پول شان در کمتر از 6 ماه به یک پنجم رسیده است. قیمت ها سر به فلک زده اند و قدرت خرید مردم روز به روز کاهش می یابد تا تعداد کسانی که شرمنده خانواده هایشان می شوند افزایش یابد،  افرادی که کارشان را از دست داده اند، پر شمار و بیشتر می شود، اضطراب و نگرانی از آینده به یک پدیده عمومی تبدیل شده است و ... .

فشارهای اقتصادی خارجی علیه ایران نیز که در دوران اجرای برجام به رو کاهش بود، مجدداً تشدید شده و عملاً یک جنگ اقتصادی علیه ایران شکل گرفته است. مجموعه دستگاه های حکومتی نیز در این ماجرا نتوانسته اند به وظایف خود عمل کنند و این، بر نگرانی مردم می افزاید.

در این شرایط می توان این گونه رفتار کرد: مردم به فروشگاه ها حمله کنند و هر چه می توانند بخرند و در خانه انبار کنند، تولید کنندگان از کیفیت و کمیت محصولات شان بکاهند و قیمت ها را بالا ببرند، تجار احتکار کنند و ... .

7 پیشنهاد به هر آن که
  اما نتیجه این رفتار جمعی چه خواهد بود؟ آیا جز این که مشکلات موجود را تشدید کند، ثمری خواهد داشت؟ صاحب یک سوپر مارکت می گفت که از کالایی خاص در طول یک سال 4 کارتن می فروخت ولی در طول یک هفته اخیر، 40 کارتن را فروخته است! رفتاری این چنین از مصرف کننده در شرایط عادی اقتصادی هم بازار مختل می کند چه برسد به بازار کشوری تحت تحریم که اقتصادش نیز از مشکلات متعددی رنج می برد.

بله؛ همه توضیحات مردم درست! اوضاع خراب است، دولت بی تدبیری می کند، نهادهای دیگر نیز هیچ کدام به درستی به وظایف شان عمل نمی کنند و مردم احساس تنهایی می کنند.
اما قرار نیست به دست خودمان اوضاع بد را بدتر کنیم، قرار نیست مردم به مردم آسیب بزنند، قرار نیست بلایی که دشمن می خواهد بر سرمان بیاورد، خودمان بر سر همدیگر بیاوریم و معیشت همدیگر را نابود کنیم.

ما یک ملت هستیم، هموطنان هم، همشهریان هم، هم محله ای هم و بستگان و اعضای خانواده هم؛ چشمان مان توی چشمان یکدیگر است و حق سلام و حق نمک بر گردن هم داریم. ما انسان هستیم و نه گرگ یکدیگر.

این روزهای سخت، دیر یا زود خواهد گذشت، هیچ ناملایمتی دائمی نیست؛ آنچه می ماند خاطره و سندی از رفتارهای امروز ماست.
این که حکومت چه باید بکند، امری است جدای از موضوع این نوشتار و صد البته که گویا اراده یا توانی هم برای بهبود اوضاع ندارد. اما ندانم کاری ها، کم کاری ها و کج کاری های مسؤولان، چیزی از مسؤولیت شهروندان نمی کاهد. اگر ما نیز غیرمسؤولانه عمل کنیم، چه تفاوتی با مقامات کج رفتار داریم؟ آیا درمان زخم، نمک پاشیدن بر آن است یا مرهم نهادن؟
اما رفتار انسانی، شرافتمندانه و ملی چیست؟ چه کنیم که گرگ هم نشویم و از این روزهای سخت با سربلندی بیرون بیاییم؟

 - به اندازه نیاز خرید کنیم. به فکر کسی که بعد از ما به مغازه می آید و دست خالی برمی گردد هم باشیم. این شرط انسانیت نیست که چون توان مالی داریم، خانه مان را پر از انواع کالاها کنیم و پدری برای تهیه یک پوشک یا یک دارو برای کودکش آواره این مغازه و آن داروخانه شود.

- اگر تولید کننده، تاجر یا مغازه دار هستیم، در ارائه کالاهایمان به بازار رفتاری انسانی داشه باشیم. این شرط مروت نیست که مردم نیازمند باشند و ما برای سود بیشتر، مایحتاج آنها را در انبار نگه داریم. چرخ زندگی، بدون احتکار و ستم به مردم نیز خواهد چرخید و البته محترمان تر و حلال تر.

- اگر تولید کننده هستیم، بکوشیم تا حد امکان مراقب قیمت ها باشیم. تولید کننده ها در ایران البته زیر بار انواع فشارها و تنگناها هستند و بسیاری شان به معنای واقعی کلمه مظلومان اقتصاد ایران هستند؛ لذا ضمن درک اوضاع نابسامان تولید و تولیدکنندگان، انتظار می رود در این شرایط سخت نیز کنار مردم باشند و تا جایی که ممکن است از افزایش قیمت ها خودداری کنند. البته که می دانیم هزینه تولید بالا رفته است و آنها مجبور به افزایش قیمت اند ولی همان طور که نوشتیم، تا حد امکان مردم را رعایت کنند.

- کارفرماها تا جایی که واقعا برایشان مقدور است، از اخراج نیرو خودداری کنند؛ به این فکر کنند که نیروی اخراج شده در این وضعیت نابسامان اشتغال چه باید بکند و چگونه خانواده اش را اداره کند. انواع روش های مدیریتی را می توان انجام داد تا اخراج ها به حداقل ممکن برسد. مثلا می توان در برخی هزینه ها مانند درصد اندکی از اضافه کاری ها صرفه جویی کرد و در عوض مانع اخراج فرد یا افرادی از مجموعه شد تا این دوره بگذرد.

- فشار اقتصادی، لاجرم بر روان مردم نیز اثرگذار است و آنها را درگیر انواع تنش ها می کند. در کوچه، خیابان، اتوبوس، تاکسی، بازار، محل کار و ... هوای هم را داشته باشیم. اگر کسی صدایش را بلند کرد ما نیز متقابلا چنین نکنیم و با درک شرایط نامساعدی که این روزها وجود دارد، کوتاه بیاییم. با همدیگر مهربان تر باشیم. روزهایی که حال خوشی داریم بکوشیم این حال خود را به دیگران نیز تسری دهیم.

- اعضای خانواده، نقش مهمی در ایجاد آرامش برای کسی که نان آور خانه است دارند. مرد، زن یا فرزندی که از صبح تا شب در بیرون از محیط خانه و در میان انواع مشکلات و مصائب روز، کار می کند و با تن و روانی خسته به خانه برمی گردد، نیازمند حمایت های روحی و عاطفی بیشتری در خانه است. خانواده ها وضعیت نابهنجار امروز را بیشتر درک کنند. نان آوران خانه نیز بیشتر حواس شان باشد که تنش های بیرون از خانه را به داخل خانه نبرند.

- یادمان باشد اگر اوضاع خراب است، اگر گرانی هست، اگر تورم هست و ... برای همه هست و جز عده اندکی، همه در فشار و مضیقه اند. این که یادمان باشد این سختی ها تنها برای ما نیست و همه درگیر مشکلاتی مشابه ما هستند، تحمل مشکلات را آسان تر می کند و حس در کنار هم بودن را تقویت می کند.
تا کی باید بگوییم مردم در ژاپن و آلمان و این گوشه و آن گوشه جهان در دوران سختی چگونه رفتار کردند و در نتیجه آن پیش رفتند؟ اینک نوبت خودمان است که رفتارهای عقلانی و متمدنانه داشته باشیم.

روزهای سخت و بسیار بسیار سخت تر از این در این کشور وجود داشته اند ولی همه شان سپری شده اند؛ این روزها نیز عمر اندکی خواهند داشت. هر کدام از ما بکوشیم به منزله یک "انسان" و "اشرف مخلوقات" از این روزها با سربلندی و افتخار بیرون بیاییم.

 

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۴۱
در انتظار بررسی: ۵۳
غیر قابل انتشار: ۹۹
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
1
20
ما ایرانی ها ........... حیف ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
11
38
این روزها با وجود ترامپ قابل پیش بینی بود؛ اما این دولت کاملا مشخص بود که آدم این روزها نیست!
از دولتی که در 4سال اولش دستاورد خاصی جز برجام نداشته و همان هم در 4 سال بعدش نقض و پاره میشه، توقع چه تحرک و کاری را دارید؟
عملا بخش اقتصادی دولت نابود شده؛ وزیر اقتصاد، وزیر رفاه و صنعت یا ندارد یا دارد استعفا میدهد. سخنگو ندارد. برخی وزرای دیگرش هم لبه تیغ اند...
اینا معلوم نبود از اول که آدم این شرایط و روزها نیستن؟!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
13
30
حرف هایی کاملن انسانی و مبتنی بر عقل و نفع ملی.
باید از خودم شروع کنم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
12
17
من با این نحوه خرید یکسری اصلن موافق نیستم ولی شما اگر جزو قشر حقوق بگیر باشی و حقوقت به گفته خودتون یک پنجم ارزش رسیده باشه و قیمت ها همه سه برابر و چهاربرابر شده باشه، با این شرایط باید اقتصاد خانواده را مدیریت کنی پس ناچاری که اقلام ضروری خاوادت را بیشتر بخری قبل از این که دیگه وسعت نرسه که اصلن بخری.
مشکل اصلی را دولت فعلی و دولت های قبلی ایجاد کردند واگر نه من شهروند چرا تا این اندازه باید به آینده خودم و کشورم بدبین باشم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
5
14
احسنت عصر ایران با این که از لحاط فکری مخصوصا حمایت از دولت روحانی با شمامخالفم اما بهترین مطلبی بود که تو این مدت خوندم و هر سطرش را چند بار برای خوندم تکرار میکردم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
6
24
متاسفنه مردم ایران در این اشفته بازار نمره قبولی نمگیرند و همه به فکر خود هستند و دارند تیشه به ریشه خود میزنند
نکته دان
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
2
37
واقعیتی که ثابت شده این است که مسئولین درهنگام بحران هیچ کاری برای مردم نخواهند کرد
ناشناس
Germany
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
0
37
فکر کردین اقتصاد و بازار رو با نصیحت میشه تنظیم کرد؟
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
1
26
من حقوقم با قیمت امروز حدود 250 دلاره. دو تا بچه هم دارم. اگر فکر میکنید که جزء قشر متوسط جامعه هستم سخت اشتباه میکنید. باور کنید توی همه چیز موندم. نمی دونم چی کار کنم...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
3
16
سلام وعرض ادب
چه تحریم باشیم چه نباشیم بایستی در سبک زندگی خود تجدید نظر کنیم.اگر اینگونه مصرف کنیم تحریم هم نباشیم چیزی برای ایندگان باقی نخواهیم گذاشت .بنده هجوم مردم وخرید چند برابری مردم را فقط بپای تحریم نمی گذارم .بلکه ناشی از عدم توجه ایشان به سبک زندگی است . چشم وهم چشمی وبریز و بپاش بخشی از زندگی ما ایرانیان شده است.فقر اقتصادی ازاردهنده نیست .فقر فکری و فرهنگی است که موجب برخورد نادرست ما ایرانیان گردیده است.
اسماعیل
Germany
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
2
15
با حرف زدن در مورد کشوری امثال ژاپن که چطور در جنگ رفتار کردن چیزی درست نمیشه تا وقتی ما در حسرت و فکر خرید کالایی هستیم , که چرا آنوقت که ارزان بود زیاد نخریدم و انیار نکردم که الان سود کنم. وضعیت روز به روز بدتر میشود تا وقتی که ما از خودمان شروع کنیم
ناشناس
Germany
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
3
17
هنوز هم کم نیستند آدمهایی که به قاعده و به اندازه نیازشان خرید میکنند آدمهایی که در نزد خدا و مردمشان روسپید اند آدمهایی که میدانند زمستان خواهد گذشت و روسیاهی به ذغال خواهد ماند. درود به شرفشان.
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
3
23
سلام متاسفانه باید قبول کرد که جهان سومی هستیم و بر خلاف ادعا و فیس و افاده دارای فرهنگ عمومی پایین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
7
13
همه باهم یا میمیریم یا زنده میمانیم وانبار کردن وخرید اضافی خیال واهی است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
3
18
هر وقت دلارهای نفتی از حلقوم کسانی که بی نام کاغذ و موبایل و هزاران بهانه را بلعیدند گرفتید انوقت من هم حاظر از حق خودم و فرزندانم بگذرم و خرید فردا را با قیمت چند برابر امروز نکنم
ارمین
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
10
9
متاسفانه دولت به غیر از برجام هیچ برنامه ای برای بهبود اوضاع اقتصادی نداشت برجام که از اول رو هوا بود باید قبول کرد که نمیتونیم از دشمن انتظار داشته باشیم برای بهبود اقتصاد به ما کمک کنه دشمن کارش دشمنی اما یه عده هنوز قبول نمی کنن و دل به برجام و مذاکره بستند
ناشناس
Germany
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
2
9
این دولت تیم شایسته و پاک اقتصادیش مثل نوبخت و نهاوندیان امثالهم میدونستند اروپا و کشور های دیگه اجازه تحریم نمیدن فقط با این بهانه تحریم آمریکا همه قیمت ها رو افزایش دادند سناریو سیاه مگه در دهه هفتاد شمسی که زمان هاشمی که قیمت ها رو چندین برابر افزایش دادند به نام تعدیل ساختاری ارز چند برابر کردند تحریمی از خارج صورت گرفته بود ؟؟؟ نه
همه این بدبختی ها زیر سر دولت و حاکمیت
ناشناس
United States of America
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
2
8
با سلام به سایت محترم . نظریاتی که در این تیتر خبری مرقوم داشتید تقریبا همان دعوت به مفاهیم اخلاقی هست یعنی همان کاری که اکثر روحانیون از مردم میخواهند ولی در حوزه دروس اقتصادی دعوت به رعایت اقتصادی وجود ندارد یعنی تولید وتوزیع و عرضه و تقاضا و بانک و بورس و تجارت جهانی همه این موارد برمبانی ابزارها و تعاریف علمی اقتصاد میباشد سوال آیا علم اقتصاد را اصلا قبول دارند چقدر روحانی تذکر داد که دولت خصولتی و نهاد ها از ثروت خارج شوند کسی گوش کرد چون میگیند ما اقتصاد غربی را قبول ندا ریم چون به چیزهای ختم میشود
ناشناس
Germany
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
0
17
مشکل اینه که گرانی و فشار اقتصادی برای مردمه اما اون یک عده اندک دارن برای همین مردم تعیین تکلیف میکنند و از طرفشون حرف میزنن!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
0
12
مگه خرید دلار و سکه خانگی به قصد انبار کردن و نه چرخه اقتصاد، غیر از کم ارزش کردن پول تو جیب بقیه است؟؟؟
مردم رب گوجه و پاز و سیب زمینی انبار کنن بده، دلار و سکه انبار کنن خوبه؟؟؟
چرا از اونا نمیگید؟؟؟
شاید به رگ غیرت چند نفر از این پولداران هم بر خورد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
1
23
اولا این روزها نیست وباید گفت سالها ی طولانی ثانیا اصلا چرا باید این وضعیت پیش بیاید چه چیزی را می خواهید به دنیا بقبولانید چه چیز برتری دارید که دنیا از شما بپذیرد ثالثا اگر قرار بود این عمر کوتاه رابا فقر فلاکت زندگی کنیم خداوند این همه نعمت وثروت به ایران نمی داد رابعا چرا فقط مردم..... پس آقایان واقازاده ها همچنان در عیش کامل...نه برادر راه چاره را از مردم بجویید..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
2
5
بسیار عالی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
1
10
من یک بنگاه اقتصادی دارم کارمندانم را تعدیل کردم چون یکسال گذشته از سرمایه شرکت خوردم و حقوق پرداخت کردم اما اداره اقتصاد و دارایی و مالیات بر ارزش هم یکی از ان کسانی هست که این روزها تیشه به ریشه ما زده
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
0
25
کاش می دانستید که چه بلایی سر مردم بیچاره دارد می آید. بنظرم باید انگشت اشاره را به سمت مسئولین نشان داد و به آنها هشدار داد که مواظب قیمت اجناس باشید .
مرد مومن، درآمد ما تغییری نکرده اما همه چیز سه یا 5 برابر شده معلومه که بدو بدو می رم زودتر آن چیزی را که نیاز دارم بخرم.
وای به حال این مسئولین نامسئول که باید جواب این بی مسئولیتی را روزی بدهند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
2
15
همسرمن اژانس هواپیمایی داشت با۱۰ کارمند الان ۵ تا داره اونا روهم باید مرخص کنه چون ازاول سال هرچی داریم میفروشیم تازندگی خودمون وبچه ها روتامین کنیم وحقوق کارمندها روبده واداره مالیات زندگی سخت شده سخت شده یکی اینو بفهمه الهم عجل لولیک الفرج
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
0
20
من به نوبه خود تحمل خواهم کرد اما یکی بیاید و بگوید تا کی ‌ ؟ تا چه وقت؟ یک ماه؟ ششماه ؟یک سال؟ تا ابد تاکی؟ تا بشویم مثل کره شمالی ؟ یا ونزویلا؟یا کوبا؟ واقعا سیاست درست همین است که آقایان دارند؟
من
United States of America
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
1
14
با کمال احترام به عصر ایران این نوشته شما بر خلاف علم اقتصاد هستش ، اولا گرانی با تورم تفاوت دارد و دوما تورم امروز ناشی از تقاضا نیست بلکه ناشی از سیاست اشتپاه قیمت گذاری دستوری طی سالهای مختلف و دوما گرانی نرخ ارز و افزایش هزینه تولید و نقدینگی که البته این نقدینگی بلوکه شده هستش که بیشتر در بازار سکه و ارز هستش! درضمن اقتصاد ما با المان یا ژاپن تفاوت دارد .
مصطفي
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
3
15
مردم به شیوه حاکمان شان زندگی می کنند!
امام علی(ع) سخنی دارد در نهج البلاغه عظیم:"الناس علی دین ملوکهم"؛ یعنی مردم به روش و طریقه حاکمان و پادشاهان خویش زندگی می کنند. ودر جاي ديگر مي فرمايند رفتارهايي كه مردم از امراي خود به ارث مي برند بيشتر از پدرانشان است
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
2
20
کاسب ومغازه دار که مشکلی ندارد صبح که از خواب پا می شود می بیند اجناس داخل مغازه اش دوبرابر شده .واوهم دوبرابر می فروشد.در این اوضاع حقوق بگیر ثابت بیچاره وخاک بر سر شده ومیشود
محمد-ر-ج
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
0
11
من موندم ما اگر در زمان حمله مغولها بوديم چكار ميكرديم؟ قبل ورود مغولها خودمان همديگر را تكه و پاره ميكرديم
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
2
11
من هر دفعه که میرم شیر بخرم (سه روز یکبار) قیمتش عوض شده
هر کس احتکار کنه حق داره به نظر من
حمیدرضا جلالی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
0
11
با سلام
هرچند مطالب مندرج در متن صحیح است و چه در رسانه ها و چه در شبکه های مجازی، این عمل نادرست مردم تقبیح می شود اما موضوع مهمی که کمتر مورد توجه قرار میگیرد، علل بروز این رفتار از سوی مردم است که می تواند ریشه در عوامل مختلف داشته باشد:
- مردم ما تجربه هشت سال جنگ تحمیلی و محدودیت های آن دوران را دارند.
- مردم به دولت مردان اعتماد و متاسفانه به تدبیر آنان، امیدی ندارند، بدیهی است به سخنان آنان در مورد وجود ذخایر برای اقلام اساسی نیز نمی توانند اطمینان داشته باشند.
- قیمت کالاهای مختلف به صورت روزانه در حال افزایش اما درآمد بسیاری از مردم ثابت است. امروز در حال خرید زیاد مردم را تقبیح میکنیم که عملا کسانی که یکی دو ماه پیش این کار را کردند، امروز هزینه جاری کمتری دارند.
- تجربه نشان داده قیمت هیچ کالایی پس از افزایش، دیگر به قیمت ثابت باز نمی گردد و تثبیت می شود. لذا بدیهی است در شرایط کنونی، خرید امروز به صرفه تر از خرید در فردا است.
- اتفاقات اخیر نشان داد در واقع چیزی به نام تولید ملی در کشور نداریم چرا که تلاطمات ارزی سبب افزایش قیمت همه چیز، به علت افزایش مواد اولیه شد.
- کم توجهی به منافع جامعه و سودجویی در میان بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ موج می زند. نمونه آن را در عدم ارائه کالا به بازار در مواردی مانند خودرو و لوازم خانگی مشاهده کرد.
(ادامه مطلب در ارسال بعدی)
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
15
6
نخرید مردم نخرید مردم عزیر تا قیمتها خود به خود برگردد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
5
9
از ماست که برماست وقتی کسی که در طول عمرش حتی رنگ دلار رو هم ندیده برای چندرغاز سود هجوم به خرید دلار میاره یا وقتی همه از کیفیت بد پراید میگیم و توصف انتظار برای تحویل پراید چند ده میلیونی به انتظار میمونیم چه توقعی میشه از هم د اشته باشیم خود کرده را تدبیر نیست
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
3
7
تحلیل بسیار جالبی بود. احسنت بر شما.
اما این دولت مرد این کارها نیست و مردم از این دولت کاملا ناامید هستند.تنها بتواند وزیران خود را نگهدارد شاهکار کرده که اونم نمی تونه.
نیما
United States of America
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
2
6
وزین و متین بود اما چه فایده که اصلاحی در رفتار ایجاد نخواهد شد
مری
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
6
5
حقوق من با نرخ امروز 50 دلاره.. یک خانوم مطلقه با یک دختر8 ساله هستم و مستاجر هم هستم
ولی امیدم ب خداست , این روزها میگذره فقط خودمون باید هوای همدیگه رو داشته باشیم
حامد
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
6
3
ممنون از عصرایران که به اخلاق اقتصادی مردم و اهالی کسب و کار توجه نشان دادید
رسانه باید به احیای اخلاق در جامعه مساعدت بیشتری کند
صادق راستگو
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
0
5
اینروزها مدام هر روز در حال تکرار شدن هستند از یک آقای 50 ساله بپرسید چقدر از زندگیش با این روزها و از جنس این روز ها سپری شده یک جوان 30 ساله که جای خود دارد . چرا باید اقلیتی با اکثریت امکانات حکومتی برخوردار باشند از طرف مردم حرف بزنند و برای اکثریت مردم تصمیم بگیرند جواب به این سوال ریشه درمان اینروزها و روزهای قبل و آینده است نه قفسه فروشگاه
ناجی
United States of America
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
0
5
ژاپن و آلمان رو با دو جمله ی آخرتون مقایسه کردم جور در نیومد
برای بهتر شدن باید بهتر بود نه شعار داد
اولین قدمش هم اینه که واقع بین باشیم
و آزموده ها رو دوباره نیازماییم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
2
12
چرا مردم را گمراه میکنید ؟ چرا آدرس غلط میدید ؟ مگر گرانی اجناس بخاطر خرید مردم است ! گرانی بخاطر بی ارزش شدن پول ملی است ، بخاطر وابستگی کشور در تمامی زمینه ها به خارج است که با یک تحریم خارجی همه چیز تحت تاثیر واقع میشود . بخاطر بی عرضه گی دستگاههای نظارتی است که نمی تواند یا نمی خواهد بر عملکرد صاحبان پول و قدرت نظارت نماید. و در کل بخاطر سیاست خارجی غلط اتخاذ شده است .
وبگردی