۳۱ فروردين ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۵
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۶۵۶۷۱۳
تعداد نظرات: ۲۹ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۱ - ۱۳-۱۲-۱۳۹۷
کد ۶۵۶۷۱۳
انتشار: ۰۹:۵۱ - ۱۳-۱۲-۱۳۹۷

جوان‌گرایی در دو تیپ/ آذری جهرمی و علی فروغی

در این نوشته و به بهانه بحث جشنواره جام جم به این موضوع پرداخته‌ایم که چرا منظور سیاسیون از جوان‌گرایی در مدیریت کاملا متفاوت است.

عصر ایران؛ مهرداد خدیر- این روزها از زبان اصول‌گرایان دربارۀ «جوان‌گرایی»، فراوان می‌شنویم. حرفِ خوبی هم هست و پیش‌تر اتفاقا عَلَم آن را  دیگران برداشته بودند و کافی است به بافت جمعیتی و غلبۀ جوانان از حیث کمّی - و نه امکانات و مناصب - نگاه کنیم تا دریابیم اهمیت وضرورتِ ورود جوانان به عرصۀ مدیریت‌های مختلف تا چه اندازه است.

اما یک نکتۀ مهم را باید در نظر داشت. این که مراد اصول‌گرایان -اعم از سنتی و رادیکال- از جوانان با منظور و تعریف اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان و دیگران در این‌باره یک‌سان نیست و حتی می‌توان گفت کاملا متفاوت است. این واقعیت را با درنگ بر دو نام و دو نماد، بیش‌تر می‌توان دریافت.

جوان‌گرایی در دو تیپ/آذری جهرمی و علی فروغی

اولی یک جوان است به نام محمد جواد آذری جهرمی در مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات. او آماج انتقاد رادیکال‌ها و تریبون‌هایی از سنتی‌هاست که چرا تلگرام را خوب فیلتر نکرده و اینستاگرام و بقیه فضای مجازی را فیلتر نمی‌کند یا به جنگ فیلترشکن ها نمی رود و فیلترشکن ها را فیلتر نمی‌کند و می‌کوشد وزیرارتباطات باشد نه «قطع ارتباطات» و به همین خاطر درصددند در اهواز شکایتی علیه او ترتیب دهند و او را به موضوعی دیگر ربط دهند.

هر چند رییس جمهوری حامی جدی وزیر جوان است اما مراتب ترقی را خود طی کرده و نشنیده‌ایم نسبت خاصی با کسی داشته باشد و پیشینۀ کار در وزارت اطلاعات نیز از او یک مقام امنیتی یا «با نگاه امنیتی» نساخته است و دنبال گسترش ارتباطات است نه قطع ارتباطات. این که دلواپسان از وزیر ارتباطات انتظار دارند دست در کار قطع و فیلتر باشد نیز در نوع خود جالب است چون به قاعده او برای «وصل کردن» آمده نه برای «فصل کردن».

نام جوان دیگر به مثابه یک تیپ دیگر مدیریتی که سخت مورد علاقه اصول‌گرایان است و ترویج می‌شود علی فروغی است. هم او که به تازگی رییس شبکۀ سۀ سیما شده و هر چند نام او در ابتدا به خاطر نسبت سببی با غلامعلی حداد عادل بر سر زبان ها افتاد اما اندکی بعد در پی چالش و جدل و کوشش برای محدود کردن عادل فردوسی‌پور خبرساز شد و  در این مدت بیش تر دنبال اثبات این بوده که «عادل» باید «مرئوس» باشد نه «رییس» و مجریِ گوش به فرمان یا گوش به گوشی، نه خط دهنده.

حالا این دو مدیر ارشد و جوان به عنوان دو نماد جوان‌گرایی بر سر جشنوارۀ جام جم در برابر هم قرار گرفته‌اند و البته ترجمۀ جوان‌گرایی‌اند در دو قرائت.

شامگاه شنبه 11 اسفند 1397 جوان اولی (وزیر ارتباطات) در توییتی با عنوان «گزارش به مردم» و با هشتگ «حق‌الناس» نوشت:

«تصاویر زیر گویای بخشی از اتفاقاتی است که در نظرسنجی انتخاب محبوب ترین برنامۀ سال صدا وسیما رخ داده است» 


او نموداری را منتشر کرد که نشان می‌داد آمار، دست‌کاری شده تا برنامۀ «برنده باش» با اجرای «محمد‌رضا گلزار» از برنامۀ «نود» با اجرای «عادل فردوسی پور» پیشی بگیرد.

نه در این توییت و نه در گزارش‌های دیگر البته هیچ‌گاه شخص علی فروغی و مدیریت شبکۀ سه متهم نشدند چون اساسا در حوزه های فنی تخصصی در این سطح ندارند اما تا اسم فردوسی‌پور می آید همه ناخودآگاه به یاد علی فروغی می افتند که می‌کوشد عادل را به جایگاه قبل از شهرت و محبوبیت بازگرداند و از او یک کارمند مطیع بسازد حال آن جامعه عادل را با «چموشی» ها و نه «خموشی» ها دوست دارد و می‌پسندد.

دبیر جشنوارۀ تلویزیونی جام جم در واکنش و توضیح ماجرا گفته است: «یک شرکت مجوزدار آی سی تی وزارت ارتباطات در 24 ساعت منتهی به روز شنبه سهل‌انگاری کرده و مرتکب تخلف شده...گزارش تخلف هم به وزارات ارتباطات ارایه شده و خواستار برخورد قانونی هستیم... امیدواریم با حساسیت وزیر در حفاظت از حق‌الناس شاهد پی‌گیری قاطع وزارتخانه باشیم.»

بدین ترتیب توپ را صدا وسیما به زمین وزارت ارتباطات انداخته و از خود سلب مسؤولیت کرده است.  دبیر جشنواره همچنین از کسر آرای دست‌کاری شده خبر داده و قرار است ساعت 21 امشب – دوشنبه- زمان رأی گیری تمام و نتایج جمع بندی شود.

به گفته او صدا وسیما در این قضیه خود قربانی است. با این حال چون یک موضوع حساس برای افکار عمومی موقعیت عادل فردوسی‌پور است نگاه ها ناخواسته به سمت علی فروغی رییس شبکۀ سۀ سیما هم رفته در حالی که رقیب عادل در واقع گلزار است که از هیأت «مدل/بازیگر» به شکل «مجری» درآمده است  و پرشمارگان ترین روزنامه هم با تصویر گلزار و عادل تیتر زد: برنده باش، باید ببازی!

این نوشته اما به قصد دیگری است.

وقتی صحبت از حضور جوانان در مدیریت کشور می‌شود:

اولا: منظور، جوانانی نیست که با گفتمان رسمی نسبتی ندارند. در حالی که نقش اصلی را در انتخابات اتفاقا این دسته از جوانان ایفا می‌کنند.

ثانیا وقتی اعتدال‌گرایان از جوانان صحبت می‌کنند تیپ «محمد جواد آذری جهرمی» مورد نظر است ولی وقتی اصول‌گرایان از جوانان سخن می‌گویند تیپ «علی فروغی» را در نظر دارند.

به سیاق و مصداق «صورتی در زیر دارد آنچه دربالاستی» می توان گفت رقابت اصلی بین دو تیپ مدیریتی است: جواد آذری جهرمیِ جوان در وزارت ارتباطات و علی فروغیِ جوان در شبکه سوم سیما ولو روح رییس شبکه سه هم از این داستان بی‌خبر باشد باز این تلقی در افکار عمومی درگرفته است.

هر چند در لایۀ زیرین رقابت بین عادل فردوسی‌پور و محمد‌رضا گلزار تصور می‌شود. جذب گلزار برای پیش‌‎بُرد پروژه اصول‌گرایی البته فی نفسه یک تحول به حساب می‌آید...

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۲۹
در انتظار بررسی: ۶۱
غیر قابل انتشار: ۸۱
خويي
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
15
145
استفاده از جوانان متخصص ومتعهد بايد گسترش يابد درهمه موارد چه مديريتي چه مسائل ديگر اين كشور ومشكلات ان فكرهاي تازه ميخواهد
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
خجالت نمی کشید از روحانی و اعتدال گرایی حمایت می کنید . با این وضعیت اقصادی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
521
105
آقا ی خدیر قبول کن فقط برای هدف قرار دادن فروغی این متن را نوشتی نه چیز دیگه ای به نوعی عقده گشایی کردی که خیلی غیر حرفه ای هست. من نه اهل فوتبال نیستم که عادل را دقیق بشناسم نه علی فروغی را می شناسنم .فقط از دید یه خواننده نظرم را گفتم
پاسخ ها
سید از قم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
مشکل همین جاست که فزوغی و آقای فردوسی پور را نمیشناسی پس نظر هم نده
ایرانی آباد و آزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
كسي را نمي شناسي پس بيخود و غير منطقي نظر نده!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
281
106
شما هر وقت یاد گرفتید نظرات مردم را منعکس کنید بعد دم از این حرفهای خوشکل بزنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
حرف حق زدی من از نظر فکری مثل اکثریت مردم هستم و با بیشتر مطالب عصر ایران موافقم ولی از سانسور کامنتهاش بشدت شکایت دارم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
346
87
کاملا تنگ نظرانه و جناحی نوشته و الا جوان خوب زیاد داریم از امیر حسین میثاقی تا هزاران احمدی روشن و شهریاری و اژدری و بابک نوری و حججی و عارف کاید خورده و بسیاری دیگر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
آفرین
...
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
48
164
عالی بود. ممنون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
155
107
چرا سعی می کنید همه چیز را دو قطبی کنید و مردم را سرگرم کنید.
ناشناس
Canada
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
125
79
ادعاهای بی دلیل
با دو نفر مثال چطور تعمیم کلی داده اید؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
49
226
شکی در این نیست که این حرکت علی فروغی هم گامی دیگر برای کمرنگ کردن عادل فردوسی پور است.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
45
227
عادل فردوسی پور محبوب مردم هست با این کارا فقط خودشون خراب می کنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
179
56
بدترین مطالب سایت از این فرد است
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
مهرداد خدیر نیازی به تعریف ندارد. یکبار امید جوان بخوانید تا ببینید در چه سطحی تحلیل میکند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
16
120
هر چند در لایۀ زیرین رقابت بین عادل فردوسی‌پور و محمد‌رضا گلزار تصور می‌شود. جذب گلزار برای پیش‌‎بُرد پروژه اصول‌گرایی البته فی نفسه یک تحول به حساب می‌آید... یعنی توجه به تتلو هم تحول بود؟تحول نیست فریبکاریه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
63
35
اگه فکر میکنید برای انتخابات ریاست جمهوری در تلاش هستید باید دقیقه 90 به فکرش باشید نه الان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
5
94
بجای اینکه روی سن مدیر تمرکز کنیم باید بر روی تخصص و توان او تمرکز کنیم.
یک مدیر باید دانش مدیریت را داشته باشد و با تعهد و تلاش در جهت اهداف حرکت کند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
24
87
اصول گرا فقط تتلو
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
31
18
خب شما که از این میگید که آذری جهرمی مورد حمله رادیکالها و اصولگراها قرار گرفته باید این رو هم می گفتید که فروغی هم از همون اول مورد حمله ی تندروهای اصلاح طلب بوده.اینجوری میشد یه مقدار به عادل بودنتون اطمینان کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
44
18
خیلی واضحه که توی شبکه سه فروغی رئیسه و فردوسی پور مرئوس .اگر تا حالا غیر این بوده اشتباه بوده.و اگر توی سایت عصر ایران آبداراچی به مدیر دستور میده خب مشکل مدیریت شماست نه فروغی.طبیعتا مدیریت یک اصولی داره که کاملا واضح و مشخص هستن
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
9
18
آقای خدیر
من نوشته های شما را می خوانم. معمولا با آنها موافقم در آنها دقتی را دیده ام که تحسین برانگیز است.
اما برادر من؛ به نظرتون آذری جهرمی پروژه ای شبیه احمدی نژاد سال 84 نیست؟
مطمئن هستید که هر دو پروژه را اصول گرایان کلید نزده اند؟
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
18
13
با سلام. منظور اصلیتان را در بخش عمده ای از این نوشتار پیش بردید و در چند خط اخر اورده اید "این نوشته اما به قصد دیگری است"
هرچه خواسته اید به فرد مورد نظر خود نسبت داده اید و در یک خط آورده اید "ولو روح رییس شبکه سه هم از این داستان بی‌خبر باشد".
این بیشتر ،فرصت طلبی و عقده گشایی را به ذهن من متبادر میکند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
13
11
حالا یعنی جوان اعتدالیون خوبه؟؟؟؟ هعی...
امیر از شیراز
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
3
22
خواهش می کنیم دست از سیاسی کاری کردن میدان دادن به جوان ها بردارید و مثل موضوعات دیگه چون آزادی ، رسانه ، اشتغال، فضای مجازی ، جوانگرایی را به لجن زار سیاسی کاری و باندی وارد نسازید. ممنون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
16
38
بی تجربگی و خامی فروغی مسلم و مشهود است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
32
16
خیلی تحلیل چیپ و خاله زنک طوری بود، از عصر ایران بعیده!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
22
24
شیفته نوشته های آقای خدیر هستم واقعا مستدل و کاملا واقع بینانه مطلب می نویسند البته با دنیایی از اطلاعات و اگاهی ها به ریز و بم مسایل
دمت گرم
وبگردی