۰۷ خرداد ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۳
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۶۸۰۰۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۵ - ۰۲-۰۱-۱۳۸۸
کد ۶۸۰۰۷
انتشار: ۱۷:۰۵ - ۰۲-۰۱-۱۳۸۸

صدا و سیما و تحویل غریبانه سال 1388

جعفر محمدی
عصرایران - لحظه تحویل سال ، برای ایرانیان ، لحظه ای به یاد ماندنی است و از این رو ، ایرانی ها ، از قدیم الایام در این لحظه زیبا ، که سال کهنه به تاریخ می پیوندد و سال نو آغاز می شود ، بهترین لباس هایشان را می پوشند ، بر سر سفره های هفت سین می نشینند ، قرآن و دعا می خوانند و آرزوهای خود را زیر لب تکرار می کنند و از خدا برای رسیدن به آنها کمک می خواهند.

لحظه تحویل سال ، در سنت ایرانی ، لحظه ای است که در آن نباید کینه و کدورت راه یابد و ازاین رو ، بسیاری ، قبل از نو شدن سال ، با آنان که گسسته اند ، "آشتی کنان" به پا می دارند و با لبخند و مهربانی بر سر هفت سین می نشینند زیرا بر این باورند که لحظه تحویل را به هر حالی که باشند ، تا آخر سال نیز همان حال ، غالب خواهد بود.

کوچکترها ، بعد از لحظه تحویل سال ،به دست بوس بزرگترها می  روند و پدرها و مادرها و پدربزرگ ها و مادر بزرگها ، عیدی های آنان را نگه می دارند تا سال ، تحویل شود و آنگاه عیدی دهند و شادی را به کوچکترها هدیه کنند.

نظر به چنین جایگاهی برای تحویل سال - که هر سال فقط یک لحظه است -  آیین های خاصی برای آن ، درگذر زمان مرسوم شده است ، از جمله نشسن بر سر سفره هفت سین ، دعا کردن ، به سبزه و آب و مصحف نگریستن و سرانجام منتظر شنیدن صدای توپ تحویل سال که خبر از آمدن بهار می دهد و نیز ساز و دهل مخصوصی که رسم شده در آغاز سال نواخته می شود و البته خواندن دعای تحویل سال: یا مقلب القلوب... .

صدا و سیما نیز همواره در شکل حداقلی خود با این آیین ها همراه بوده و همه ما به خاطر داریم که هر ساله ، تلویزیون ( و پیشترها رادیو ) همراه همیشگی ایرانیان در لحظه تحویل سال بوده است به گونه ای که ازچند دقیقه مانده به تحویل سال ، اعلام می شد که  مثلاً 5 دقیقه مانده به تحویل و  دقیقه مانده و .... و یادش به خیر که چقدر با هیجان و گاه هول هولکی ، خودمان را آماده تحویل سال می کردیم تا مبادا آن لحظه برسد و ما هنوز لباس نوهایمان را نپوشیده باشیم یا موهایمان را شانه نزده باشیم و .... تا آن که صدای تیک تیک عقربه ثانیه شمار از یک دقیقه مانده به تحویل پخش می شد و در نهایت ،صدای توپ تحویل سال پخش می شد و موسیقی تحویل سال و دعای "یا مقلب القلوب..." و به این ترتیب ، سال را با چه حلاوتی با تلویزیون تحویل می کردیم.

امسال اما ، از این حال و هواها در رسانه ملی خبری نبود و خیلی از ایرانی ها ، متوجه نشدند که سال ، کی تحویل شد و توپ تحویل را کی "در کردند" و ... انگار نه انگار که سالی رفت و سالی آمد.

آیین تحویل سال در رسانه ملی ، امسال ، اصلاً ملی نبود و این در حالی است که نوروز ، تقریباً تنها یادگار بازمانده ایرانیان از میان آیین های کهن ملی است و صد البته ارج نهادنش نیز یک وظیفه ملی است.

متاسفانه در سال های اخیر ، برخی افراد و صاحبان تریبون ، دررویکردی خطا آلود ، کوشیده اند نوروز را بی مقدار جلوه دهند و حتی آن را در مقام مقایسه با اعیاد دینی و مذهبی قرار دهند بی ارج نامندش! و این در حالی است که برای ایرانیان ، هم دین و مذهب شان ، محترم و عزیز است - بدان اندازه که در این راه ، حتی جان نیز می دهند - و هم  آیین های ملی و میراث تاریخی و تمدنی شان ارجمند و ستودنی.

فرهنگ ایران و ایرانیان ، چنان ظرفیت بزرگی دارد که می تواند جامع همه نیکی ها و خوبی های روزگار باشد: از دینی که از طرف پروردگار بر محمد امین (ص) نازل شده ، تا رسم ها و آموزه های کهن ایرانی و تا دستاوردهای جدید علمی؛ همه و همه را می پذیرد و گرامی می دارد و آن کس که بکوشد دین شان را تحقیر کند یا آیین هایشان را بی مقدار شمارد یا علم شان را ندیده بگیرد ، قطعاً از سوی ایرانی ها ، دوست داشته نمی شود.
لذا هر کس که به عنوان مثال ، بر عاشورا و غدیر بتازد یا نوروز را بکوبد یا دستاوردهای دانشمندان معاصرایرانی را انکار و تحقیر نماید ، نمی تواند از ملت ایران انتظار دوستی و ارجمندی داشته باشد.

صدا و سیما نیز ، بهتر است خطای نوروزی خود را اصلاح کند و به جای بی توجهی به توجهات ملی ایرانیان، با آنان همراهی کند و همچنان نوروز و تحویل سال را گرامی بدارد و به آیین های ایرانی احترام بگذارد و الا عنوان "رسانه ملی" هرگز شایسته رسانه ای نخواهند بود که به آیین های ملی بی احترامی می کند.


 

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۵۲ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۲
0
0
جانا سخن از زبان ما میگویی !!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۵۵ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۲
0
0
فرزند کوچک من هی می پرسید الان تحویل شد؟؟! الان تحویل شد؟؟! الان تحویل شد؟؟! باز دم بچه های محل گرم که با چندتا ترقه این موضوع را اطلاع دادن! آخه مام نفهمیدم کی تحویل شد!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۰۴ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۲
0
0
واقعا هرچيزي جايش استفاده گردد حرمت خاص خودش را دارد از صدا سيما بعيد بود چنين کار عجيب غريبي
ناشناس
KUWAIT
۱۸:۱۴ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۲
0
0
mikhan hamin norooz ro ham az ma begiran. ama yavash yavash
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۳۴ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۲
0
0
راستی کسی می داند چه شد که امسال ما نباید مثل قدیما یا حتی پار سال صدای توپ در کردن را می شنیدیم نکند این هم جزئی از اداب رسوم بد است؟؟؟؟؟؟؟؟ خواهش می کنم از صدا وسیما جواب بخواهید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۴۸ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۲
0
1
مسئولین صدا و سیما به این شکل میخواهند به مقابله با شبکه های ماهوارهای فارسی زبان بروند؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۰۲ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۲
0
0
ما که از روی صفر شدن ساعت گوشه تلوزیون متوجه شدیم! آقا باور کنید این کارا نتیجش مثل تهاجم فرهنگی غربی هاست.
چه فرقی می کنه غربی یا شرقی، هر عملی که فرهنگ ایران و ایرانی رو تضعیف کنه، اسمش تهاجم فرهنگیه. کمرنگ شدن نوروز با پررنگ شدن مراسم ملتهای دیگه و احتمالا غربی همراه خواهد بود...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۰۶ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۲
0
0
خدا رو شکر بالاخره یک جا حرف دل ما رو زد، کاری کردن که دیگه لحظه تحویل سال هم نزنیم تلویزیون خودمون
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۲۲ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۲
0
0
با وضع فعلي مديريتي صدا و سيما كسي حال كار كردن ندارد ما كه فقط به دنبال گذران وقتيم .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۳۱ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۲
0
0
در بسیاری از وبلاگ ها نیز قبل از اینکه شما این مطلب را به نگارش در بیاورید به این موضوع شکایت شده بود.امیدوارم نظرم را منتشر کنید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۵۱ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۲
0
0
زنده نگه داشتن اين آئين باستاني به نوعي نشان دهنده تمدن كهن ايران است.پس سعي نكنيم با بدعت گذاري اين سنبل ها را با دستان خودمان از بين ببريم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۳۱ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۲
0
0
متاسفانه در این چندسال اخیر برخی رفته اند به سمت نوروز زدایی از ملت.
رفتار صداو سیما بسیار نابخردانه و از آن
کارهایی بود که هیچ توجیهی برای آن
نداریم . سالهای قبل اربعین و 28 صفر
را داشتیم ولی امسال هیچ مناسبتی
نداشتیم . باید عذرخواهی کنند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۴۸ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۲
0
0
آن وقت می گویند چرا مردم ماهواره می بینند هر سال دریغ از پارسال.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۴۹ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۲
0
0
خدا از اونايي كه وقت تحويل سال حال 70ميليون ايراني رو گرفتن نگذره.من كه نميگذرم شك نكنيد!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۰۸ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۲
0
0
نمی دونم !! نمیفهمم!! واقعا چرا این مسئولین صدا وسیما این کارارو میکنن. ما ایرانیا انگار دلمون میخواد گذشتمونو از یاد ببریم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۴۲ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۲
0
0
جدا که حرف دل ما رو گفتین. یدونه عید مونده از ایران باستان. اونم میخوان جدی جدی از یادمون ببرن ماهم که صدامون درنمیاد.
ناشناس
BELGIUM
۲۱:۵۷ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۲
0
0
درود بر شما که درین باره حساس بودید،
روزی که دیوار برلن خراب شد مشتی خواستند مجسمه لنین را در شهری چون مجسمه صدام بعد ها واژگون کنند ، که تعدادی از خانومهای این شهر بدور این مجسمه جمع شدند ومانع این خرابی شدند واعلام کردند قسمتی از تاریخ ما چنین بوده است وما قبول میکنیم.
واما همدینان همسایه ما به اشاره استعمار گران در پی تغییر نام واقعی خلیج پارسند و دسته ای هم که ایرانی هستند ومسلمانند میخواهند فرهنگ2500 ساله مارا مخدوش کنند واز ما سلب کنند ، سئوال :تفاوت بین این هموطنان ظاهری وآن همسایه ها چیست؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۲۳ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۲
0
0
سلام. این رسانه فقط لفظ رسانه ملی را یدک میکشد.ملی بودن یعنی ارج و ارزش گذاردن بر میراٍث وسننی که از گذشتگان ما رسیده است بنابر این توقع بیهوده ای است که بخواهیم برای نوروز این آیین بسیار زیبای ایرانیاهمیتی قائل شوند .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۰۲ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۲
0
0
واقعابی حرمتی بزرگی بود در حق ملت باستانی ایران . البته اگر به باستانی بود رسوم این مرز وبوم معتقد باشند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۳۹ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۲
0
0
کاملا با شما موافقم ، به هیچ وجه این کار صدا و سیما پسندیده نبود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۵۵ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۲
0
0
دسیسه دشمنان است.
دست هایی در کار است تا سنت های ایرانیان را از آن ها بگیرد.
بعید نیست امسال صدا وسیما کریسمس و والنتین را بجای نوروز جشن بگیرد.
ما که مجبور شدیم بزنیم روی کانال های لوس آنجلسی . دست کم آن ها هفت سین و قرآن گذاشته بودند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۵۴ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۳
0
0
آخه رسانه ملی میخواد با تهاجم فرهنگی رسانه های بیگانه از قبیل bbc مقابله کنه. متاسفانه رسانه ملیچنان در از بین بردن فرهنگ باستانی ما سرگرم است که فراموش کرده 78 ملیون نفر ایرانی توی این مرز و بوم زندگی می کنن.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۰۱ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۳
0
0
واقعا این صدا و سیما دیگه شور شو در آورده، تحویل سال امسال خیلی بی مزه بود، اینا دیگه از آنور بام افتادن.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۳۶ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۳
0
0
تو این دو روزه هر کسی رو که دیدم از این قضیه شاکی ومتنفر بود
آیا اینکار برانگیختن اذهان مردم نیست
وآیا مسببین آن نباید مشخص شوند؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۳۵ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۳
0
0
امسال نميدانم چرا؟؟؟؟بسيار بد عمل كرد
ناشناس
-
۰۷:۳۷ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۳
0
0
صدا وسيمادر ارتباط با هر مسئله مزخرفي برنامه سازي مي کند ولي در ارتباط با هويت اصيل ايراني وتاريخ چندين هزارساله کشور قصد دارد همه چيز را نابود کند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۲ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۳
0
0
آره چند ساله که اینطور شده..از زمانی که محرم و صفر با عید برخورد کرد زیاد با آب و تاب سال تحویل نمیشد.اما امسال از انصاف نگذریم شبکه دو سیما دوباره مثل همون سالها برنامه تحویل سال رو انجام داد.
محمد اصفهانی یک غزل زیبا از حافظ و دعای مخصوص تحویل سال را با صدای زیبایش اجرا کرد بعد از آن صدای تیک تیک ساعتها پخش شد و صدای ترکیدن توپ و اعلام سال 1388 و پخش آهنگ قدیمی و سنتی نوروز
من تشکر می کنم از دست اندرکاران شبکه دو سیما که بالاخره بعد از مدتها دوباره شاهد لحظه سال تحویل به شکل سنتی و اصیل و ایرانیش بودیم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۷ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۳
0
0
من و خانوادم كه اصلا نفهميديم كي سال تحويل شد. واقعا همه از اين نحوه آغاز سال نو در تلويزيون شوكه شديم. خيلي خيلي مسخره بود. اونموقع كه ايام عيد تو محرم بود باز بهتر اعلام ميكردن ولي امسال افتضاح. حتما برنامه ريزي شده هستش.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۲ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۳
0
0
با عرض تبريك و شادباش به مناسبت سال نو.اين اعتراض ما و همه فاميل و دوستان ما نيز بوده است . در هنگام تحويل سال مجري سيما انگار كه جو گير شده باشد دوست نداشت از روي صفحه كنار برود و ما همه منتظر تيك تيك ساعت و لحظه تحويل سال بوديم كه اين آرزو تا سال ديگر به دل همه ما ماند. دوست داشتيم هميشه موقع تحويل سال از كانال ملي!!!!! شاهد اين لحظه باشيم ولي انشاالله اگر عمري بود سال ديگر از كانالهاي فارسي زبان خارج از كشور استفاده مي نماييم . با عرض پوزش اولين بد و بيراه سال 88 نصيب مجري و مسئولين صدا و سيما گرديد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۱ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۳
0
0
این خرافات چیه .واقعاکه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۳ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۳
0
0
ما هم مثل خیلی از مردم از ماهواره و کانالهای ایرانی ماهواره می بینیم
صدا و سیما در خوابه بگذارید در همان خواب بماند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۱ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۳
0
0
این مسئله در خانواده ما هم مطرح شد.ما هم صدای زمخت مجری رو شنیدیم که از بس صبح و شب در تلویزیون ظاهر میشه دیگه حالمون بد میشه از دیدنش.همین باعث شد تلویزیون رو خاموش کنیم و خودمون مراسم تحویل سال رو برگزار کنیم.
کاش مسئولین بفهمند که از بین بردن این سنتها و فرهنگ های ملی چه آسیب های جبران ناپذیری حتی در زمینه سیاست (که تنها موضوع مورد علاقه آقایونه) به کشور وارد میکنه و خواهد کرد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۱ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۳
0
0
رسانه ملي!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
بايد دراسمش تجديدنظركرد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۶ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۳
0
0
وقتي اعياد ما عيد باشد مي توان در روزهاي عزا هم عزاداري كرد
امسال كه اصلا معلوم نبود عيد كي شد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۱ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۳
0
0
متاسفانه در تقابل قراردادن اعياد و مراسم ملي با اعياد مذهبي و دين ميتواند ضربه اي بس عظيم به دينداري وارد كند چرا كه حفظ چند هزار ساله اين رسوم ملي نشان داده است كه هيچ چيزي نميتواند اين هويت را از ايرانيان دور كند و متاسفانه اين آقايان نميتونند بفهمند كه عاقبت چنين موضع گيريهايي دور شدن عده اي از جوانان از دين خواهد بود نه فراموش كردن عيد نوروز!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۲ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۳
0
0
احسنت واقعاً نظر شما قابل احترام است زیرا بنده شخصاٌ متوجه تحویل سال نشدم و فقط منتظر تیک تیک ساعت و صدای توپ بودم که آن هم توسط مدیران صدا و سیما به یغما برده شد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۶ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۳
0
0
واقعا .....
ما اصلا نفهمیدیم کی سال تحویل شد ....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۵ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۳
0
0
واقعا لحظه تحویل سال نو افتضاح بود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۴ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۳
0
0
جالبه که بیشتر مردم هم با هوشیاری این مسئله رو درک کردن و متوجهش شدند.
همه از این نوع رفتار با لحظه آغاز سال جدید ناراحت هستند.
بسیار ممنون که شما این نکته رو گوشزد کردید. امیدوارم مسئولین صداو سیما این مسئله رو درک کنند که آئئین های مردم را با این جور کارها نمی شه از بین برد. بهتره که به اعتقادات مردم احترام بگذارند.
به نظر همین کارهاست که باعث می شه هر روز کشورهای مختلف سعی در راه اندازی تلویزیون های فارسی زبان می کنند. چون نوع رفتاری که از طرف صدا و سیما با مرد می شه اون رفتاری نیست که از رسانه ملی انتظار می ره!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۶ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۳
0
0
واقعا راست میگید ، زمان و فرصتی که واقعا همه برای رسیدن به آن لحظه شماری می کنند را با پرداختن به موضوعات پوچ و کم اهمیت در آن موقع و آوردن انواع و اقسام خواننده و بازیگر از بین رفت .
بهتر است به جای این بازیگران و ... که در مناسبت های دیگر هم می توانند در تلویزیون حضور داشته باشند ، از انسان های فرهنگی و علمی و نخبه کشور دعوت می شد و در رابطه با این آیین سنتی صحبت می شد .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۸ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۳
0
0
آقا کجای کاری که پارسالم دست کمی از امسال نداشت!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۰ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۳
0
0
درود
من هم این تغییرات رو در تحویل سال نو از تلوزیون ایران احساس کردم و با دلخوری پای کانالهای ماهواره نشستم. من فکر می کنم این هدف مسئولان صدا و سیمای ایران هست که مردم را بیشتر از پیش به سمت ماهواره بکشند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۴ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۳
0
0
با تشکر از شما
بنده هم از اینکه این سنت کهن ایران زمین از جانب رسانه ملی مورد بی توجهی قرار گرفت بسیار متاثر شدم.
ما ایرانیان مسلمان در کنار عقاید دینی خود به سنتهای گذشتگان خود احترام گذاشته و انتظار چنین رویکردی را از جانب رسانه ملی داریم.
ناشناس
UNITED STATES
۱۳:۳۱ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۳
0
0
با تشکر از شما بخاطر عنایتی که به این موضوع داشتید که دل بسیاری ازمردم رو آزرد. دوشنبه شب شبکه 4 سیما مراسم نوروز در تاجیکستان رو پخش میکرد . ما نگاه کردیم و حسرت شادی آنها رو خوردیم. براستی وقتی صدا وسیمای ما مراسم نوروز خودمان رو اینگونه بر گذار میکند با پخش مراسم باشکوه نوروز در دیگر کشورها جز اینکه بخواهد ملت مارو تحقیر کند که شما لیاقت این جشنهارو ندارید هدف دیگری هم دارد؟ باتشکر مجدد از شما
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۵ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۳
0
0
سلام,
تحویل سال نو با توپ عملی است مباح ولی مجریان و بازیگران در تلوزیون با آرایش و وضع نا مناسب حجاب که حرام است را مباح دانسته و مباح را به نوعی حرام. صدا سیما به اندیشمندی با سواد دینی نیاز دارد که حلال و حرام و مباح را تبیین کند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۱ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۳
0
0
ما عادت كرده ايم فقط اشكال ديگران رو بگيريم.اگه واقعا“ براشون مهم بود و براي مردم ارزش قايل بودند اينطوري مردم رو شاكي و عصبي نمي كردند. راستي چرا آقاي ضرغامي نبايد راجع به اين موضوع به مردم توضيح بده؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۹ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۳
0
0
با سلام . طول صد و اندی سال گذشته به اثبات رسیده است که ملت ایران در مجموع به دو اصل کاملا" پایبندند و کسانی که تا بحال به هریک از این دو اصل بی توجهی کرده اند نمانده اند . 1 - اسلامیت 2 - ایرانیت / و جهت وحدت و پایداری هر نظامی این دو با هم لازم است .
ناشناس
UNITED STATES
۱۴:۴۴ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۳
0
0
با شادباش نوروز همیشه پیروز .نوروز ماندگار است چه تلویزیون تحویل سال را اعلام کند یا نه میلیون ها ایرانی نوروز ایرانی را پاس داشته و خواهند داشت و عجبی نیست که مردم درون مرز تحویلشان را با تلویزون و رادیو های برونمرزی برگذر کنند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۸ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۳
0
0
افتضاح بود ...افتضاح .....کودکان ما به اندازه یک تحویل سال از لذت کودکیشان عقب افتادند......متاسفانه جایگاه اذان را هم پایین آوردند
ناشناس
UNITED ARAB EMIRATES
۱۴:۴۹ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۳
0
0
به این میگن بر اندازی نرم نوروز...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۷ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۳
0
0
تلویزیون ما به جای اینکه در موقعیت فعلی که انواع و اقسام رسانه های فارسی زبان بیگانه به خانه های ایرانیان وارد شده اند سعی کند با عملکرد درست،مردم را به سوی خود جذب کند با این قبیل کارهای وقیح و بچه گانه خود باعث میشود سال به سال همین مخاطبین اندک خود را نیز در رقابت با تلویزیونهای فارسی زبان از دست بدهد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۰ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۳
0
0
درست میگید
اگه دست اینا بود کلا نوروز رو حذف میکردن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۴ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۳
0
0
خدا نگذره از کسانی که با رسم و رسوم زیبای ایرانی مخالف هستند که اصلا ایرانی نیستند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۵۲ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۳
0
0
سلام سال نو مبارک
کاملن موافقم انگار رسانه ملی یادش رفته بود قرار هست سال نو بشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۰۳ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۳
0
0
بنظر من که در موضوع بررسی عملکرد صدا و سیما، عملکرد صدا و سیما از عملکرد سی دی فروش های سطح شهر تهران بازدهیش پایین تره.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۰۶ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۳
0
0
واقعا صدا سیما امسال گندشو در اورد ما که اصلا" نفهمیدیم کی سال تحویل شد تحویل سال به همان صدای توپش واقعا" تحویل میشه خدا از سر مسببینش نگذره
ناشناس
TURKEY
۱۹:۱۶ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۳
0
0
من مذهبی مقیم خارج از کشور خدا شاهد است حلاوت و شیرینی ورود به سال نو را هیچگاه نخواستم با شبکه های ضد انقلاب ایرانی طی کنم اما صدا و سیما کاری کرد کارستان و در ساعت تحویل مردم را به سوی آنان کشاند تا بجای دعای سال نو به مزخرفات آنها گوش دهند گناه همه اینها به گردن کیست؟
ناشناس
-
۲۰:۳۵ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۳
0
0
کاملا درست و به جا تحلیل کردید، نقد منصفانه ای بود،تعدد نظرات دوستان نیز گویای همین مسئله است.
با تشکر ، شهاب . ط
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۴۵ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۳
0
0
تا حال ماهواره نداشته ام اما با این بازی تلویزیون با شعورم آن را می گیرم
ناشناس
-
۲۳:۵۲ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۳
0
0
با عرض تبریک سال نو.امسال کانال تی.ار.تی 1 ترکیه با پخش برنامه نوروز 2009 تلاش کرد تا نوروز باستانی ما ایرانیان را مانند مولوی به نام ترکیه به ثبت برساند.
ناشناس
-
۰۰:۰۴ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۴
0
0
به نظرم این تبلیغ برای استفاده از شبکه های ماهواره ای از سوی تلویزیون بود یعنی به طور غیر مستقیم گفتند برید آنتن ماهواره خریداری کنید و لحظه سال تحویل سال آینده را از آن شبکه ها دنبال کنید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۳۳ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۴
0
0
خدا رو شکر-من فکر میکردم که این احساس رو فقط من داشتم!
سبک شدم!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۲۲ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۴
0
0
بنظر من صدا و سیما باید از بابت این کج سلیقگی عمدی خودش از ملت بزرگ ایران عذرخواهی کند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۴۴ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۴
0
0
رسانه زماني ملي خواهد شد كه ارتباط فوق العاده محكمي با مردم و هويت و فرهنگ سرزمينش برقرار كند و اين كار صدا و سيما شايسته نبود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۳:۱۷ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۴
0
0
متاسفانه با این رویه بزودی باید شاهد مصادره این رسم و آیین زیبای ایرانی از طرف کشورهای همسایه و ثبت آن بنام دیگر کشورها باشیم! یک نظر به برنامه های بزرگداشت این مراسم در دیگر کشورها موید این نطر است اگر باشد چشم بینایی!! اونوقت هست گه همه فریاد سر بدهند که میراث فرهنگی ما را مصادره کردند...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۳:۲۵ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۴
0
0
با عرض سلام به شما
سال نو رو به همتون تبریک عرض نمی کنم چون واقعا تبریکی نداره فصل بهار اومده و نه چیزه دیگه ای حالا به ما چه که نمی دونم جمشید تو این روز چی کار کرده و یا هر چیز دیگه به اونایی هم که انتقاد می کنند باید بگم آخه دوستان من شما که به عنوان پاسداشت فرهنگ ایرانی ندانسته دارید آداب رسوم و اعمال دین زردشت رو اجرا می کنید آیا در روز هایی مثل عید غدیر خم و یا مبعث پیامبر که خدای شما و تمام مقدسات شما گفتند از بزرگ ترین اعیاد بشره آیا شما تو این روز ها هم اینقدر که عید باستانی شادی می کنید تو این روز ها هم شادی می کنید واقعا متاسفم که هممون بازیچه دست انگلیس و آمریکا و در حقیقت صهیونیزم شدیم می گید نه همین الآن تو گوگل دو عبارت زیر رو سرچ کنید تا بفهمید چرا ما رو اینقدر ترغیب به مسائل قومی و ملی می کنند به جای مسائل دینی و مذهبیمون... (خاطرات همفر) (ماسونیسم) بای
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۵ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۴
0
0
عید نوروز سبب همدلی و اتحاد و آرامش ملت ایران می باشد. همه جشن های ملی و اسلامی سبب همدلی و افزایش اعتماد به نفس می باشد.
مسئولین رسانه دچار خسران شدند.
ناشناس
UNITED ARAB EMIRATES
۰۹:۲۵ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۴
0
0
Aghaye Zarghami bayad dar in mored tozih dahad
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۴ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۴
0
0
برنامه تحويل در شبكه تهران ديگر نوبري بود. مجري و ميهمان برنامه درست چند ثانيه پس از تحويل سال، سوال و جوابهاي كليشه اي از يكديگر را ادامه دادند.... يادم نيست مثلا "آقاي ... عزيز! از خاطرات مدرسه چيزي يادت هست؟ برامون بگو!"!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۴ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۴
0
0
به نظر شما چکار باید کرد؟!
انقدر مردم رو به چیزهای دم دستی و ساده دلخوش نکنیم، اگر عاقلانه نگاه کنیم
هر لحظه و هر ثانیه دنیا در حال تغییر و تحوله، طبیعتا عادتهای فرهنگی ما هم باید متحول بشن، چون ما هم دائما در حال پیشرفت و تحولیم.
البته عصر ایران فقط سعی داره خودشو زورکی یک ایرانی ناسیونالیست نشون بده تا در انتخابات ازش بهره برداری بکنه ...
لطفا این رو هم منتشر کنید تا در بین اون کامنتهای طرفدار خودتون یکعدد منتقد شما هم باشه ...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۶ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۴
0
0
دست شما درد نكنه
من هم امسال يه جورايي بهم بر خورد كه چرا اين كار رو كردند؟
چرا مخالف عيد و شادي مردم هستند؟
ناشناس
AUSTRALIA
۱۸:۵۹ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۴
0
0
dar javabe an doste aziz ke ghadir va ghayreh ra zekr kardan bayad begham ke mardom iran ham iraniteshan ham eslamiyatshan ra ba ham mikhahand
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۰۴ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۴
0
0
یقینا هدفشون از این کارها بی مقدار جلوه دادن فرهنگ ، آداب و سنن گذشته است و توهین آشکاری است به شعور ،اصالت ، هویت و دانایی ملت بزرگ ، با فرهنگ و متمدن ایرانی !
کجای این آیین ناپسند است که به مذاق آقایون خوش نمی آید ؟ مردم خانه تکانی می کنند ، پوشاک نو می خرند ، همه جا را پاک می گردانند ، به دیدار بزرگترها و قوم و خویش می روند ، ( در زمانه ای که مشکلات مردم را نسبت به همدیگر بیگانه کرده و فرصتی برای دید و بازدید ندارند ! ) و ... واقعا کدام آیینی اینچنین شایسته و زیبا ست ؟
چرا اینقدر تناقض و تبعیض و بی حرمتی ؟
چرا در حق این مردم فهیم ای اندازه نامهربانی و توهین ؟
مردمی که این نظام را به وجود آورده و در پاسداشت آن خون های زیادی داده اند و شما را در مناصب گوناگون گنجانده اند ، سزاوارشان این است ؟ شما هر چه دارید از این ملت دارید . مگر نه این است که یادتان رفته است ؟
چرا پنج شش ماه مانده به انتخابات ، دهه ی فجر و فلان و فلان برنامه های گوناگون تهیه و پخش می کنید اما به فرهنگ غنی ما ایرانی ها بی احترامی و بی اعتنایی می کنید ؟ چرا از بر زبان آوردن و حک " نوروز " بر گوشه تلویزیون ابا و شرم دارید ؟ کدام آیین را سراغ دارید که چنین " پاک " باشد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۵۰ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۵
0
0
هر مراسم و آئینی برای ماندگاری اش، نیازمند بقای دو شاخصه مهم خویش است. یکی محتوا ی آن(ماهیت) است و دیگری شکل (یا فرم) آن.
متاسفانه نوروز در مقایسه با آیینی مانند عاشورا، در هر دو بخش "محتوا و فرم" ضعفهای جدی دارد. هنوز که هنوزه، ماهیت، خاستگاه و فلسفه نوروز به درستی تبیین نشده است. ..

مراسم نوروز در ایران، بر خلاف نوروز در کشورهای همسایه، تنها در حد پرحرفی مجریان تلویزیون، دعوت از هنرپیشه ها و افراد معروف به سیما، دیدن فیلمهای سینمایی و در بهترین حالت، رفتن به دید و بازدیدهای خویشاوندی مانده است و هیچ نشانی از جشنواره های دسته جمعی و ملی، که انبوهی از مردم آن را به صورت خودجوش شکل دهند، در آن نیست.

فقدان "جشن های خیابانی و میدانی دسته جمعی" "حرکتهای اجتماعی" و "کاروانهای شادی" در شهرها و روستاها به شدت به فرم و شکل آئین نوروز آسیب زده و آن را از حرکتی سمبلیک اجتماعی، دسته جمعی و ملی –ایران به تطیلاتی طولانی و ملال آور تبدیل کرده است. تفاوت مراسم پرشور سوگواری محرم با آئین بی حال نوروز در ایران نیز، در همین نکته نهفته است.

فقدان فرم مطلوب برای آئین نوروز در دراز مدت سبب انزجار و دوری جوان از تعطیلات طولانی و کسالت بار "نوروز" شده و آن را از جذبه انداخته است.

رفتار امسال سیما در هنگام تحول سال نو و پس از آن که اعتراض بیشماری را در پی داشت ، در همین راستا می باشد. اتفاقی که متاسفانه به یک براندازی نرم بیشتر از پاسداشت نوروز توسط مدیران دولتی شبیه است! که تاثیرش را می توان به ویژه در "ناامیدی" "وازدگی" و "بیحالی" مردم در کوچه و خیابان دید. تاثیر نامبارکی که باعث تحلیل "نیروی اجتماعی" و کاستن از شور و توانایی مردم در صحنه کار و تلاش شده و می شود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۵ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۵
0
0
بايستي اين اعتراض را به شکل طومار الکترونيکي به صدا وسيما و مسئولين رسانيد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۱ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۵
0
0
دقيقا ما كه نفهميديم كي سال تحويل شد چون براي اولين بار خواستين ار تلويزيون ملي سال رو تحويل كنيم . اميدوارم كه مرجعي باشه تا اين كم كاري رو پيگيري كنه!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۶ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۵
0
0
صدا وسیما باید رسما"عذرخواهی کند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۱۰ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۵
0
0
چرا عزیزان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
کاملا" مشخص بود مخصوصا شبکه 2 که دکتر اصفهانی دعای تحویل سال را خواندن و بعد هم تحویل شد و ما کاملا" متوجه شدیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۸ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۶
0
0
گوش اگر گوش تو وحرف اگر حرف من است آنچه هرگز نرسد فریاد است.... فریاد است ....فریا........................داست.
ناشناس
-
۱۰:۴۱ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۶
0
0
سلام . عيد همه ايرانيان پاك نهاد مبارك.برنامه هاي صدا وسيما توي ذوق همه زد. خصوصا" برنامه آغاز سال نو.البته اين مسئله تازگي نداشت.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۹ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۶
0
0
دست هايي پشت صحنه هستد كه مي خواهند سنت هاي شادي آور را از مردم بگيريند وگريه زاري همشيه در صحنه باشد
ناشناس
UNITED STATES
۱۹:۱۳ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۷
0
0
دقیقا همینطور بود که نوشتید.
واقعا چرا؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۴۲ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۷
0
0
شبکه 4 که اصلا از سال تحویل جا ماند و با ده ثانیه تاخیر تحویل سال را اعلام کرد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۰۲ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۷
0
0
باسلام.من به دليل مسافرت امروز اولين بار است كه در سال جديد سايت عصر ايران را مي بينم بدينوسليه سال جديد را به مدير و كليه كاركنان اين سايت تبريك ميگويم و اميدوارام سال خوبي در پيش رو داشته باشيد به خاطر اطلاع رساني خوب ودقيق شما و از كليه زحماتي كه در سال قبل كشيديد تشكر ميكنم.
خدا قوت .خسته نباشد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۵۵ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۸
0
0
باور کنید کسانی که این کارها را می کنند اعتقادی به دین ندارند و می خواهند اسلام را دین گریه و عزا جلوه دهند .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۳:۰۷ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۸
0
0
ننگ بادا ملتی گر خواب شد!
تهاجم فرهنگی از درون!!!!
واقعا جالبه بهونه نداریم دیگه این نه امریکایی هستش نه...
کاملا ساخت داخله!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۱۴ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۸
0
0
ایولا!! به تمام نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۳۲ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۸
0
0
دشمن دانا كه غم جان بود بهتر از دوست كه نــــــــــــــــــادان بود. خوشخدمتي صداوسيما منو ياده داونه (جواد رضويان) در سريال پاورچين ميندازه. اي جــــــــــــــــــونم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۲ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۸
0
0
سلام
من هنوز در بهت و حیرتم که چطور عده ای با کج اندیشی این لحظات زیبا و ناب رو از ما گرفتند !
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۵ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۸
0
0
این موضوع در خانواده ما هم مطرح شد. متاسفانه این طور می باشد که همه چیز را کم کم محو می کنند. مطمئن باشید این نوروز را هم از ما ایرانیان می گیرند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۴ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۸
0
0
به یاد مقاله گذشته تان با تیتر " کورش غریب در سرزمین مادری " افتادم. چنانچه مقدور است لینک بدهید تا بامقایسه این دو یعنی تحقیر کورش که موجب افتخار تمدن بشری است، با تحقیر نوروز، از نوهین به شعور مردم دست بکشند.
لطفا نظرات داده شده را برای آقای ضرغامی ارسال کنید. شاید سر از برف بدر آورند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۹ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۸
0
0
باسلام بنده اهل نظریه نوشتن نیستم اما بیش از پنجاه بهار گذراندم ودر سال تحویلها هموارهاغاز سال را با صدای توپ و ساز ودهل عادت کردم بطوریکه مثل خیلیها امسال رسیدن سال جدیدرا باور نکردم . جدا"علاقمندم صداوسیما دلیل این کار را توضیح دهد.
منچستریونایتد با جام قهرمانی، اما بدون سرمربی! اخراج تن‌هاخ قطعی شد  از اخلاق رئیسی می‌گویند؛ دیگران را «اسب آبی» خطاب می‌کنند درخواست حماس از مصر : اسرائیل را وادار به خروج از رفح کنید سافونوف در آستانه پیوستن به پاری‌سن‌ژرمن؛ دروازه‌بان روسی راهی تست‌های پزشکی ش خالکوبی خطر ابتلا به سرطان را ۲۱ درصد افزایش می‌دهد دژاگه با ریش سفید در رقابت های کینگز کاپ (فیلم) ادعای نیکی هیلی : عملیات ۷ اکتبر با حمایت ایران، روسیه و چین انجام شد سید علی خمینی : مردم در سراسر دنیا برای مسئولان حکومتی اینگونه ابراز علاقه نمی‌کنند و برای کشته‌شدگان و شهیدان چنین مجالسی برگزار نمی‌شود ربیعی: داوری در نتایج ذوب‌آهن تاثیرگذار بود، اما اجتناب‌ناپذیر است اوسمار ویرا: تمرکز ما روی بازیکنان و تاکتیک خودمان است، نه داوری یمن: ۳ کشتی آمریکایی و اسرائیلی را هدف گرفتیم مجری شبکه ورزش به حواشی پرونده فساد در فوتبال واکنش نشان داد (فیلم) شمار شهدای غزه از ۳۶ هزار نفر عبور کرد سقوط در کمین دو تیم لیگ برتری؛ جدالی نفس‌گیر در قعر جدول عنایتی: اشتباهات داوری ۱۳ امتیاز از پیکان گرفت، اما دنبال جار و جنجال نیستیم
وبگردی