فیلم بیشتر »»
کد خبر ۶۸۲۵۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۰۷-۰۱-۱۳۸۸
کد ۶۸۲۵۸
انتشار: ۱۰:۲۰ - ۰۷-۰۱-۱۳۸۸

خطر ابتلا به سرطان گلو با نوشيدن چاي داغ

عصر ایران
نتايج تحقيقات قبلي در انگليس نشان داد ميانگين دمايي که مردم اين کشور ترجيح مي دهند چاي خود را بنوشند ، بين پنجاه و شش تا شصت درجه سانتيگراد است .

بر اساس نتايج تازه ترين تحقيقات دانشمندان ايراني که در شماره روز جمعه نشريه پزشکي لانست چاپ انگليس منتشر شده است ، نوشيدن چاي داغ خطر ابتلا به انواع سرطانهاي ناحيه حلق و حنجره را افزايش مي دهد .

به نوشته نشريه پزشکي لانست نتايج تحقيقات پژوهشگران ايراني نشان مي دهد افرادي که عادت دارند چاي خود را داغ داغ بنوشند ، در مقايسه با افرادي که نوشيدن چاي خنکتر را ترجيح مي دهند ، بيشتر در معرض ابتلا به سرطانهاي مري و حنجره قرار دارند .

دانشمندان ابتلا به سرطان مري را به ويژه به استعمال دخانيات و مصرف مشروبات الکلي نسبت مي دهند ولي مصرف نوشيدني هاي داغ نيز به علت لطمه زدن به بافت گلو ، يکي از عوامل خطر افرين محسوب مي شود .

به نوشته اين نشريه گروهي از پژوهشگران ايراني به منظور يافتن اطلاعات بيشتر ، به استان گلستان ايران رفتند که يکي از بالاترين امار ابتلا به سرطانهاي مري و حنجره را در جهان داراست . ساکنان استان گلستان به نوشيدن چاي داغ عادت دارند . گفته مي شود مردم گلستان در روز بيش از يک ليتر چاي مي نوشند ولي امار استعمال سيگار در منطقه کمتر است .

در اين تحقيق گروهي از پژوهشگران مرکز تحقيقات بيماريهاي گوارشي در دانشگاه علوم پزشکي دانشگاه تهران به سرپرستي دکتر رضا ملک زاده ، حدود سيصد تن از افراد مبتلا به سرطانهاي منطقه گلو را در استان گلستان مورد بررسي قرار دادند و وضعيت انها را با گروهي متشکل از پانصد و هفتاد و يک تن از افراد سالم ساکن منطقه مقايسه کردند .

در اين تحقيق مشخص شد احتمال ابتلا به سرطانهاي منطقه گلو در افرادي که چاي داغ با درجه حرارت بين شصت و پنج تا شصت و نه درجه سانتيگراد مصرف مي کنند ، در مقايسه با افرادي که چاي را ولرم يا به اصطلاح نيم گرم ، با درجه حرارت شصت و پنج سانتيگراد به پايين مصرف مي نوشند ، تا دو برابر افزايش مي يابد .

همچنين نوشيدن چاي خيلي داغ با درجه حرارت دست کم هفتاد درجه سانتيگراد ، در مقايسه با نوشيدن چاي نيم گرم ، خطر ابتلا به سرطان هاي گلو را تا هشت برابر افزايش مي دهد .

به گزارش خبرگزاري فرانسه نشريه لانست ضمن چاپ نتايج مطالعه در ايران نوشت اين تحقيقات ، شواهد قبلي را دال بر اينکه نوشيدن مايعات داغ موجب تخريب مخاط پوششي گلو و در نتيجه ابتلا به سرطان مي شود ، تاييد مي کند با اين همه نحوه دقيق اين مسئله هنوز مشخص نشده است .

دانشمندان با اين همه تاکيد مي کنند جايي براي نگراني وجود ندارد زيرا اغلب مردم عادت دارند چاي را با درجه حرارت نيم گرم بنوشند . نتايج تحقيقات قبلي در انگليس نشان داد ميانگين دمايي که مردم اين کشور ترجيح مي دهند چاي خود را بنوشند ، بين پنجاه و شش تا شصت درجه سانتيگراد است .

پژوهشگران توصيه مي کنند افرادي که بشدت عادت به نوشيدن چاي دارند ، قبل از نوشيدن چاي داغي که تازه در فنجان ريخته شده است ، دست کم چهار دقيقه صبر کنند . نتايج مطالعات همچنين نشان مي دهد بين حجم چايي که نوشيده مي شود و خطر ابتلا به سرطان ، رابطه اي وجود ندارد . در اين بررسي همچنين خطر ناشي از مصرف قهوه داغ يا ديگر انواع نوشيدني داغ ، مورد ارزيابي قرار نگرفته است .
 
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
خبر خوش برای متقاضیان بیمه بیکاری/ کاهش زمان پرداخت مقرری به یک ماه انتقال ۴۰۸ زندانی افغان از ایران به افغانستان کانادا شبکه‌های اجتماعی را برای افراد زیر ۱۶ سال ممنوع می‌کند دیدنی های امروز؛ از فارغ التحصیلی پرستاران غزه تا آوارگان جنگی لبنان حذف مجسمه نویسنده روس میخائیل بولگاکف از پایتخت اوکراین تورم آمریکا؛ بالاترین در 3 سال اخیر / دلیل : تنگه هرمز / ترامپ: من تورم دوست دارم هشدار هواشناسی: رگبار و رعدوبرق شدید در راه ۱۳ استان ریدلی اسکات بالاخره اسکار می‌گیرد، اما افتخاری نیویورک تایمز : احتمال وقوع جنایت جنگی از سوی آمریکا در ایران سردار فدوی: ابرقدرت دنیا را مستاصل کرده‌ایم/ در آستانه پیروزی عظیمی قرار داریم قیمت جهانی نفت امروز ۲۱ خرداد سخنگوی نیرو‌های مسلح: خسارت سنگین به آمریکا زدیم/ برگ‌های خود را در صورت لزوم، رو خواهیم کرد افزایش قیمت جهانی طلا و نقره مصدومیت ۳ نفر در استان تهران در پی حملات شب گذشته وزارت خارجه ایران: مسئولیت آتش‌افروزی برعهده آمریکاست