فیلم بیشتر »»
کد خبر ۶۸۶۸۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۷ - ۱۵-۰۱-۱۳۸۸
کد ۶۸۶۸۸
انتشار: ۱۱:۵۷ - ۱۵-۰۱-۱۳۸۸

چاي داغ ننوشيد

عصر ایران
البته سرعت نوشيدن چاي نيز مهم است. نوشيدن يك فنجان چاي در ظرف مدتي كمتر از دو دقيقه پس از ريختن آن، خطر سرطان مري را در مقايسه با چايي كه 4 تا 5 دقيقه پس از ريختن نوشيده مي‌شود، پنج برابر افزايش مي‌دهد ولي ارتباطي بين مقدار چاي مصرفي و خطر سرطان مري ديده نشده است.
تحقيقات پژوهشگران ايراني نشان مي‌دهد كه نوشيدن چاي داغي كه بخار از آن بلند مي‌شود خطر ابتلا به سرطان مري را به ميزان زيادي افزايش مي‌دهد.

طبق اين بررسي كه تحت سرپرستي دكتر رضا ملك زاده، استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران صورت گرفته، نوشيدن چايي كه حرارت آن بالاي 70 درجه سانتيگراد است، موجب افزايش خطر سرطان مري مي‌شود.

پژوهشگران مي‌گويند اين يافته‌ها ممكن است به درك اين كه چرا در ميان بعضي از جامعه‌هاي غير اروپايي، خطر مبتلا شدن به سرطان مري بيشتر است، كمك كند.

افزودن مقدار كمي شير به چاي، كاري كه بيشتر غربي‌ها مي‌كنند، موجب كاهش داغي چاي و در نتيجه از بين رفتن اين خطر مي‌شود.

هر سال بيش از 500 هزار نفر در سراسر جهان در اثر ابتلا به سرطان مري جان خود را از دست مي‌دهند.

در كشورهاي اروپايي و آمريكا، الكل و سيگار عوامل اصلي ابتلا به سرطان مري است.

استان گلستان در شمال ايران داراي يكي از بيشترين نرخ مبتلايان به اين بيماري است.

در حالي كه مصرف سيگار و نوشابه‌هاي الكلي در اين استان پائين است، نوشيدن چاي عادت معمول تمام ساكنان استان گلستان است.

در اين استان، زنان نيز به همان تعداد مردان به سرطان مري مبتلا مي‌شوند. البته سرعت نوشيدن چاي نيز مهم است.

نوشيدن يك فنجان چاي در ظرف مدتي كمتر از دو دقيقه پس از ريختن آن، خطر سرطان مري را در مقايسه با چايي كه 4 تا 5 دقيقه پس از ريختن نوشيده مي‌شود، پنج برابر افزايش مي‌دهد ولي ارتباطي بين مقدار چاي مصرفي و خطر سرطان مري ديده نشده است.

اوليور چايلدز، سخنگوي مطالعات سرطان در بريتانيا به بي‌بي سي مي‌گويد: نوشيدن چاي بخشي از بسياري فرهنگ هاست. اين تحقيقات مسلما نشان نمي‌دهد كه صرف نوشيدن چاي بد است بلكه اين تحقيقات فراهم آورنده شواهد بيشتري در اين باره است كه خوردن و نوشيدن غذاها و نوشابه‌هاي داغ به طور منظم، مي‌تواند خطر ابتلا به سرطان مري را افزايش دهد.

وي مي‌افزايد: در شمال ايران مردم به صورت عادت روزانه، چاي بسيار داغ مي‌نوشند. ما بريتانيايي‌ها هم عادت به نوشيدن چاي داريم ولي معمولا آن را با افزودن كمي شير سرد مي‌نوشيم كه در نتيجه چاي آنقدر داغ نيست كه خطر سرطان مري را افزايش دهد.
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
شکار جنگنده‌های پنهان‌کار با فناوری جدید / اسلحه جدید چین این نشانه‌های ساده می‌توانند به تومور مغزی مربوط باشند زنگ خطر برای قاره سیاه؛ یک اقیانوس جدید در حال شکل‌گیری است عکس یادگاری «توپچی‌ها» در دوران ناصرالدین شاه تعریق بیش از حد؛ علامتی که خبر از یک بیماری می‌دهد وقتی تاج از شاه مهم‌تر بود! (+عکس) تولید گوشی‌های هوشمند چگونه باعث تشدید شیوع ویروس مرگبار ابولا می‌شود؟ همه‌چیز درباره J-35A، جنگنده نسل پنجم چین؛ رقیبی واقعی برای F-35 یا پروژه‌ای پرابهام؟ تکلیف سرمربی جدید استقلال هفته آینده مشخص می‌شود چمران: در ساختمان‌های بلند مرتبه پناهگاه احداث می‌شود برج پرایس؛ تنها آسمان‌خراش فرانک لوید رایت مشهور در آمریکا (+فیلم و عکس) ادعای ترامپ: 5 کشور منطقه خواهان توقف جنگ بودند ادعای سی‌ان‌ان: آمریکا هیچ موشک ایران به سمت اسرائیل را رهگیری نکرد رئیس‌ جمهور لبنان: به دنبال ایجاد روابطی خوب با ایران هستیم فارس: جنگنده‌های اسرائیلی بدون ورود به آسمان ایران از خارج از مرزهای کشور حملات خود را انجام دادند