فیلم بیشتر »»
کد خبر ۷۱۸۰۳۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۶ - ۲۰-۱۲-۱۳۹۸
کد ۷۱۸۰۳۱
انتشار: ۱۰:۳۶ - ۲۰-۱۲-۱۳۹۸

وزارت بهداشت: مردم از مواد غذایی فله‌ای استفاده نکنند

وزارت بهداشت: مردم از مواد غذایی فله‌ای استفاده نکنندمدیرکل نظارت بر فرآورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو گفت: واردات مواد غذایی از چین نداریم و در مورد مواد غذایی تولید داخل نیز بهتر است تا جای ممکن مردم از تولیدات کارخانه‌ای و بسته بندی به جای فله ای استفاده کنند زیرا در شرایط سالم و بدون آلودگی تولید می‌شوند.

محمد حسین عزیزی در گفت وگو با ایرنا افزود: واردات مواد غذایی با نظارت دقیق و رعایت اصول بهداشتی در حال انجام است و حتی در ادارات گمرک کانتیترهای مواد غذایی ضدعفونی می شوند.

وی افزود: واردات مواد غذایی بیشتر شامل برنج، چای و روغن خام است. روغن خام که بعدا در صنایع روغنی تصفیه می شود، برنج و چای هم بعدا پخته می شود یا حرارت می بیند و مشکلی ندارد و هیچ نوع واردات مواد غذایی از چین نداریم.

عزیزی ادامه داد: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور توصیه وزارت بهداشت این است که مردم در این شرایط تا جای ممکن از مواد غذایی فله ای استفاده نکنند و از مواد غذایی صنعتی، بسته بندی شده که تحت نظارت و استاندارد هستند، استفاده کنند.

وی گفت: مواد غذایی فله در این شرایط مطمئن نیستند و معلوم نیست که چقدر در فضای باز بوده و در معرض چه آلودگی های محیطی یا دستهای آلوده قرار گرفته باشند.

عزیزی افزود: معاونت بهداشتی وزارت بهداشت به اغذیه فروشی های فله ای توصیه کرده که در این ایام یا تعطیل کنند یا دستورالعمل های بهداشتی خاصی را رعایت کنند تا مواد غذایی آلوده نشود اما بهتر است مردم در این ایام از غذاهای فله یا رستورانی کمتر استفاده کنند.

وی گفت: توصیه این است که میوه و سبزی هایی را که مردم به صورت فله تهیه می کنند حتما خوب بشویند و ضدعفونی کنند. گوشت و تخم مرغ را نیز کامل بپزند و به صورت نیم پز استفاده نکنند.

وی گفت: سازمان غذا و دارو بر کیفیت و سلامت مواد غذایی بسته بندی شده صنعتی نظارت دارد و برای جلوگیری از هر گونه آلودگی در تولید این محصولات دستورالعمل های سختگیرانه تری برای رعایت اصول بهداشتی کارکنان شاغل در کارخانه های مواد غذایی ابلاغ شده و سهمیه هایی هم برای تامین ماسک و محلول های ضدعفونی دست و سطوح به کارخانه های تولید مواد غذایی تعلق گرفته است تا از ورود هر گونه آلودگی به خطوط تولید مواد غذایی جلوگیری شود.

مدیرکل نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو ادامه داد: کارخانه های تولید مواد غذایی از قبل هم باید بعد از هر بار فعالیت خط تولید، تمام لوله ها، کف، سقف و سطوح مختلف را ضدعفونی می کردند و این دستورالعمل وجود داشت و اکنون با توجه به شیوع ویروس کرونا این دستورالعمل به خصوص در بخش بسته بندی و به ویژه برای محصولات حساس تر مثل شیر و لبنیات سختگیرانه تر شده است.

وی گفت: همه کارگران صنایع غذایی از گذشته کارت بهداشت و سلامت داشتند و اکنون نیز با سختگیری بیشتری سلامت کارکنان شاغل در صنایع غذایی به خصوص از نظر ابتلا به بیماری های تنفسی کنترل می شود و همه این افراد ملزم به استفاده از ماسک و شست و شوی مداوم دست ها هستند.

توزیع ماسک در کارخانه های غذا

مدیرکل نظارت بر مواد غذایی وزارت بهداشت افزود: خوشبختانه توزیع ماسک در کارخانه های غذایی به اندازه کافی انجام شده و هیچ کمبودی نداشته اند به طوری که برخی کارخانه ها ماسک اضافه هم داشته اند و بین مردم توزیع کرده اند.

عزیزی افزود: نمونه گیری از محصولات صنایع غذایی مانند گذشته هم در سطح کارخانه و هم در سطح عرضه انجام می شود و نظارت دقیقی بر کیفیت و سلامت مواد غذایی بسته بندی شده انجام می شود.

وی ادامه داد: گر چه خیلی از مراکز شغلی و ادارات در ایام شیوع کرونا با شیفت بندی کارکنان، ساعات کاری را کم کرده اند اما کارخانه های مواد غذایی به علت ضرورت تامین مایحتاج غذایی مردم این کار را نکرده اند و تعطیلی ندارند، تا مواد غذایی مردم در بازار دچار کمبود نشود و با وجودی که در برخی روزهای گذشته مردم برای تهیه برخی اقلام غذایی به فروشگاهها هجوم آورده بودند اما اکنون همه قفسه های مواد غذایی فروشگاهها پر است و کمبودی در بازار نداریم.

نان سالم کجاست؟

مدیرکل نظارت بر مواد غذایی سازمان غذا و دارو در مورد مصرف نان گفت: در مورد نان توصیه وزارت بهداشت این است که مردم تا جای ممکن است از نان های صنعتی و بسته بندی استفاده کنند که در تولید آنها دست درگیر نبوده و در محیط تمیز و استریل تولید می شود.

عزیزی ادامه داد: البته نان های سنتی تا داغ هستند و از تنور بیرون می آیند آلودگی ندارند چون ویروس کرونا در دمای ۶۵ درجه کشته می شود، دمای تنور بالای ۲۰۰ درجه است بنابراین نان های سنتی در زمان خروج از تنور آلودگی ندارند اما بعد از آن مردم باید در حمل و نقل نان دقت کنند و از سفره یا نایلون تمیز استفاده کنند تا نان دچار آلودگی نشود به نانوایی ها هم توصیه شده که تا جای ممکن پول رد و بدل نکنند و دستگاه کارتخوان را ضدعفونی کنند.

کیک های آلوده تمام شد

عزیزی در مورد مساله کیک های آلوده نیز گفت: این مساله رفع شده و از حدود یک ماه پیش هیچ مورد جدیدی از آلودگی کیک ها به قرص در کشور گزارش نشده است. تعدادی از عوامل جاسازی قرص در کیک ها که به صورت عمدی کیک ها را بعد از کارخانه باز می کردند و خیلی ماهرانه قرص ها را جاسازی می کردند و بعد آن را می بستند، دستگیر شدند و بعد از آن موردی گزارش نشد.

برچسب ها: کرونا
ارسال به دوستان
ضرورت ثبت‌نام و بیمه زائران اربعین در سامانه سماح رکورد تاریخی خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی جهان ارتش سودان: در معرض توطئه‌ای صهیونیستی قرار داریم جان‌باختن یک فعال محیط‌زیست در حادثه آتش‌سوزی بهبهان؛ استان خوزستان غریب‌ آبادی: مسئولیت عاملان جنایت سردشت را با جدیت پیگیری می کنیم حذف آزمون و مصاحبه برای دریافت پروانه مشاوران املاک ادعای نتانیاهو: به یک توافق چارچوبی رسیده‌ایم که ما را قادر می‌سازد به درگیری با لبنان پایان دهیم تظاهرات صدها نفر در سوئد در اعتراض به نقض آتش بس در غزه چالش جدید زلاتان ابراهیموویچ در آمریکا ؛ از تنش روی آنتن تا هنر برنامه‌سازی یا شانس خالص؟ استاندار خراسان رضوی: محل خاکسپاری رهبر شهید در حرم رضوی هنوز قطعی نشده درخواست سفارت ایران از غنا برای صعود به جام جهانی رکورد گرمای ۵۰ درجه در کهورک سیستان و بلوچستان مس شهربابک به لیگ برتر فوتبال ایران صعود کرد تبعید ملی‌پوشان اروگوئه به کلاس اکونومی؛ تنبیه پس از حذف از جام جهانی عراقچی یکشنبه به عراق سفر می‌کند