فیلم بیشتر »»
کد خبر ۷۲۲۰۳۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۷ - ۱۷-۰۱-۱۳۹۹
کد ۷۲۲۰۳۰
انتشار: ۱۴:۰۷ - ۱۷-۰۱-۱۳۹۹

احتمال خطر بیخ گوش یوز‌های پردیسان

هنوز خاطره جابه‌جایی تلخ گور‌ها به زیستکاه جدیدشان و مرگ تعدادی از آن‌ها از یاد‌ها نرفته که خبر آمده امروز یکشنبه احتمال خطر بیخ گوش یوز‌های پردیسان۱۷ فروردین‌ماه، دفتر حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، بدون اطلاع‌رسانی و در اقدامی عجولانه تصمیم گرفته سه یوزپلنگ در اسارت پارک پردیسان تهران را بیهوش و احتمالا به سمنان منتقل کند.

عصرایران؛ از آن‌جا که بیهوش کردن حیوانات دارای ضوابط مشخص و حساسی است، این بیم می‌رود که تنها یوزپلنگ‌های آسیایی در اسارت در جهان، تلف شوند. به همین دلیل ۲۳ روزنامه‌نگار حوزه محیط زیست در نامه‌ای به مدیرکل روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست نگرانی خود را از این اقدام عجولانه آن‌هم بدون اطلاع و نظارت رسانه‌ها اعلام کرده‌اند متن این نامه را که رونوشت آن به عیسی کلانتری، ریاست سازمان حفاظت محیط زیست هم ارسال شده، در زیر می‌خوانید:

«ضمن عرض سلام و تبریک سال نو
با نهایت تاسف پس از رسانه‌ای شدن اقدام عجولانه دفتر حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط زیست جهت بیهوش‌سازی، معاینه و انتقال یوز‌های پردیسان به استان سمنان و وارد آوردن استرس بسیار زیاد توسط یک اکیپ کاملا غیرحرفه‌ای به تنها یوز‌های آسیایی جهان که در اسارت هستند؛ مستحضر شدیم که این اقدام عجولانه همچنان با سرعت و علی‌رغم احتمال بروز آسیب‌های جدی و حتی مرگ یوز‌ها در صبح روز یکشنبه مورخ ۱۷ فروردین ادامه پیدا کرده است.

جامعه خبرنگاری محیط زیست بدین طریق نگرانی و اعتراض جدی خود را نسبت به این اقدام کاملا غیرحرفه‌ای و غیرمسوولانه از جانب دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست اعلام می‌کند.

بدیهی است که برای انجام عملیاتی با این درجه از اهمیت می‌باید شفاف عمل کرد.
اگر این طرح از پشتوانه کامل تخصصی برخوردار است، چرا از رسانه‌ها مخفی نگه داشته شده است؟

با توجه به انجام قطعی این اقدام از طرف سازمان علیرغم تمام مخالفت‌ها، حداقل انتظار آن است که سازمان محیط زیست همه مراحل را تصویربرداری کرده و تصاویر به طور کامل و غیرگزینشی در اختیار رسانه‌ها و افکار عمومی قرار بگیرد تا فاجعه مرگ گورخر‌ها در اثر جابه‌جایی، که ابتدا تکذیب و سپس منجر به بی‌اعتباری بخش اطلاع‌رسانی و روابط عمومی این سازمان شد تکرار نشود.

متاسفانه جابه‌جایی یوز‌ها در زمان تعطیلی برخی رسانه‌های مکتوب و دورکاری رسانه‌های آنلاین به دلیل بحران ناشی از کرونا، نشان از بی‌توجهی و بی‌احترامی نه فقط به جامعه خبرنگاری محیط زیست ایران، بلکه به کلیه دغدغه‌مندان این عرصه است.»

امضاکنندگان نامه: فرناز حیدری، حسن ظهوری، مسعود بربر، مجید غضنفری، کیوان هوشمند، سمیرا خباز، آسیه اسحاقی، سیما پاتیمار، مهدی گوهری، نیلوفر منصوری، مهتاب جودکی، مژگان جمشیدی، رضا ساکی، حمیدرضا میرزاده، سینا قنبرپور، الهه موسوی، محسن ظهوری، مهدی آیینی، جواد حیدریان، صدرا محقق، زهرا کشوری، امین شول سیرجانی و فاطمه باباخانی
_______________________________
بیشتر بخوانید:
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: محیط زیست ، یوزپلنگ
ارسال به دوستان
اعتراض مردم یونان به واگذاری بخشی از ساحل کشورشان به اسرائیل راز انگشت جادویی «آی آی»؛ پستاندار عجیبی که فرشته مرگ نامیده می شود! (+فیلم و عکس) پلاکاردی عجیب در یکی از تجمعات (عکس) درخواست ۸۷.۶ میلیارد دلاری ترامپ برای جبران هزینه‌های جنگ ایران نخست‌وزیر عراق: روابط جدیدی با آمریکا آغاز کرده ایم دبیر کمیسیون امنیت ملی: تنگه هرمز به شرایط قبل بازنمی‌گردد این جاندار با پوست خود «می‌بیند» هشدار محسنی اژه ای به وحدت شکنان؛ با حرف‌هایتان دشمن را خیالاتی نکنید آیین‌ های جمعی چگونه به رشد فردی و خودشناسی کمک می کنند؟ آیا انسان‌های باستان رنگ آبی را متفاوت درک می‌کردند؟ روبیو: وارد مرحله‌ای جدید برای صلح با ایران شده‌ایم از سیاوش تا عاشورا؛ چگونه ایرانیان تشیع را با زبان اسطوره‌های خود فهمیدند؟ شکایت ۳ قاضی دیوان کیفری بین‌المللی از ترامپ حضور پزشکیان در هیئت عزاداری امام حسین (ع) در تبریز سازمان جهانی بهداشت: خطر جهانی ابولا همچنان پایین است