۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۹
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۷۲۵۰۲۴
تعداد نظرات: ۹۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۳ - ۰۵-۰۲-۱۳۹۹
کد ۷۲۵۰۲۴
انتشار: ۱۳:۰۳ - ۰۵-۰۲-۱۳۹۹

تمدید خودکار و یک‌سالۀ قراردادهای اجاره؛ پیشنهادی برای کمک به مستأجران

در شرایط غیر عادی می‌توان تصمیمات اضطراری گرفت. اگر کرونا غیر عادی نیست پس چیست؟

عصر ایران؛ مهرداد خدیر- شیوع ویروس بیماری کرونا در ایران و دیگر نقاط جهان، نه تنها جان مردمانی را ستانده یا تهدید کرده که نان آنان و گذران زندگی‌شان را نیز به مخاطره افکنده یا به لحاظ روحی دچار ترس از تبعات آن ساخته است.

در آمریکا میلیون‌ها نفر شغل خود را از دست داده‌اند و در ایران مهم‌ترین دغدغه پس از سلامت و مصون ماندن از کرونای ناشناخته، حفظ مشاغل و قدرت خرید است تا جایی که هر بار که رییس جمهوری از کمک به بنگاه‌های اقتصادی و تخصیص 50 هزار میلیارد تومان به آنها سخن می‌گوید این شرط را هم ذکر می‌کند که «چنانچه کارگری را اخراج نکرده باشند.»

می دانیم دست دولت ایران به خاطر تحریم‌های واقعاً ظالمانۀ آمریکا و سُست عنصری اروپاییان مدعی در پای‌بندی به برجام و در نتیجه محدود شدن منابع درآمدی و کاهش قیمت حداقل نفت ممکن برای فروش و نیز هزینه دراموری که می توانست به بخش خصوصی سپرده شود، بسته است اما همۀ کمک‌ها منوط و مشروط به هزینه و اختصاص بودجه نیست.

گاه، یک تصمیم یا یک مصوبه سودی به مردمان می‌رساند که اختصاص هزار میلیارد تومان بودجه هم نمی‌تواند.

چرا که دولت امکانات و اختیاراتی دارد و به نمایندگی از مردم می‌تواند تصمیمات بزرگ بگیرد.

مصدق، پول نداشت اما با لوایحی که می‌داد به نفع مردم کار می‌کرد.

به تعبیر آقای مصطفی ملکیان به جای دل‌بستن به مفاهیم انتزاعی باید سراغ خود آدم‌ها و انسان‌های گوشت و پوست و استخوان دار برویم و با این نگاه هر کاری که از رنج آنها کم کند ستودنی و هر کاری که رنجی را متوجه آنها کند نکوهیدنی است.

حسن روحانی نباید تصور کند تنها یک سال و اندی باقی مانده چرا که دکتر مصدق طی تنها 6 ماه که اختیار تصویب قوانین را از جانب مجلس، کسب کرده بود دست به کارهای بزرگ زد. (البته قصد مقایسه ندارم و می دانم که آقای روحانی در این مدت به اندازۀ علی امینی هم از خود اصلاح طلبی نشان نداده چه رسد به مصدق!)

اما این گفتار سیاسی نیست و می خواهد بگوید رییس جمهوری نباید تصور کند هر تصمیم و مصوبه به پول نیاز دارد و همه مثل 50 هزار میلیارد تومان کمک به بنگاه های اقتصادی و وام یک میلیونی به 17 میلیون سرپرست خانوار مستلزم تأمین اعتبار در بانک مرکزی و همکاری بانک های عامل است.

مصدق، به کشاورزان مستقیماً پول نداد اما قانون 20 درصد بهرۀ مالکانه را به نفع آنان تصویب کرد. قانون بیمه های اجتماعی کارگران در همین زمان 6 ماهه تصویب شد و سازمان تأمین اجتماعی بعدها با همین الگو شکل گرفت و آن قدر از ملی شدن نفت گفته می شود که از ملی کردن شیلات و خدمات او به کشاورزان و کارگران کمتر گفته می‌شود. آن هم از جانب مردی که خود شازده قجر و زمین‌دار بود.

خانه‌دار شدن کثیری از کارمندان در شرق تهران نیز حاصل یک مصوبه دو سه سطری دربارۀ اراضی نارمک به دستور شخص دکتر مصدق بود و همۀ اینها ناشی از اراده آن مرد بود نه پول. چون پولی اصلاً در کار نبود و پول‌های کلان از دهۀ 50 وارد اقتصاد ایران شد. 

این تصور که هر کار عمومی پول می خواهد از دهه 50 به بعد که پول نفت به بودجه ریخت شکل گرفت وگرنه مگر آن همه کار عمرانی در دورۀ رضاشاه با پول نفت انجام شد؟ 

این همه مقدمه برای این است که صاف و پوست‌کنده به دولت و مجلس یا ستاد ملی مهار کرونا بگوییم: می‌توانید از رنج مستأجرانِ نگران از تمدید نشدنِ قرارداد خانه یا محل کار بکاهید.

کمک پولی کنید؟ نه!

قانونی تصویب کنید یا فرمانی صادر کنید یا مصوبه‌ای بگذرانید که به موجب آن «همۀ قراردادهای اجاره به صورت خودکار و با تنها 10 درصد افزایش به مدت یک سال دیگر خورشیدی تمدید شود».

یا یک لایحۀ یک سطری با این مضمون به مجلس بفرستید یا خود نمایندگان طرحی با این مضمون تصویب کنند یا اگر این مصوبات گرفتار هفت خوانِ شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام و تازگی‌ها نظر «هیأت نظارت بر حُسن اجرای سیاست‌های کلی» می‌شود خود رییس جمهوری بر اساس اختیارات کرونا فرمان فوق‌العاده صادر کند.

ماجرای اف.ای.تی .اف نشان داد اختیار تصویب قانون مورد نظر را از او گرفته‌اند. تحریم‌ها و خاصه خرجی‌ها و انواع انتظارات نهادهایی که از بودجۀ خود نمی‌گذرند نیز پول زیادی در کف دولت باقی نگذاشته اما می‌تواند فرمان صادر کند و در همین ستاد کرونا از تصویب بگذراند. همان‌گونه که افزایش قیمت بنزین را در ستاد هماهنگی اقتصادی قوا تصویب کردند.

تمدید خودکار و یک‌سالۀ قراردادهای اجاره؛ پیشنهادی برای کمک به مستأجران

با این حساب مستأجری که قرارداد خانه یا مغازه یا کارگاه تحت اجارۀ او اول خرداد 1399 به پایان می‌رسد تا سال بعد آسوده خاطر خواهد بود و قرارداد به لحاظ حقوقی به صورت خودکار تا اول خرداد 1400 معتبر است. اصلا شاید زمینه‌ای شود تا بعدها قراردادها چند ساله و البته با احتساب نرخ رسمی تورم شود. کاری که ظاهرا در آلمان انجام می‌شود.

شاید گفته شود نقض مالکیت خصوصی و دخالت دولت است. اما باید یادآور شد:

1. کرونا، راهکارهای سرمایه‌سالارانه را به جد به چالش کشیده و جهان، دوباره به رویکردهای عدالت‌محورانه با دخالت دولت‌ها توجه نشان می‌دهد. نمی شود عده ای رنج کرونا را متحمل شوند و دیگرانی نان آن را بخورند. وقتی اروپا به رویکردهای سوسیالیستی روی خوش نشان می‌دهد و در آمریکا برنی سندرز تا مرحله‌ای می‌تواند خود را بالا کشد نمی توان هر رویکرد عدالت جویانه و انسانی را با انگ سوسیالیستی رد کرد.

مگر دولت، در تعیین حداقل دستمزد دخالت نمی‌کند؟ اگر قرار بر منع کلی دخالت بود دولت در حداقل دستمزد و جلوگیری از اشتغال کودکان نیز نباید دخالت می‌کرد. قابل توجه‌تر این که در حکومتی که به نام شرع برپاست دولت ازدواج شرعی اما غیر قانونی را ثبت نمی‌کند. پس این که دولت‌ها دخالت نمی‌کنند یا نباید دخالت کنند افسانه است.

2. مالکیت کسی نقض نمی‌شود زیرا مالک، همچنان مالک است و اجاره بها را دریافت می‌کند. ضمن این‌که شماری از مالکان، خود جای دیگر مستأجرند و آنچه را حسب ظاهر از دست می‌دهند جای دیگر به دست می‌آورند. مادی هم نباشد بر اساس باورهای دینی و پرداخت بخشی از مال به دیگران است و اگر گرایش مذهبی ندارند اصل "دهش" و ضرورت پرداخت سهمی به دیگران، مطابق قواعد دنیای مدرن قابل یادآوری است.

 
  3. در حکومت‌داری مبتنی بر رضایت عامه، منافع اکثریت و عموم جامعه بر اقلیت ارجح است. کما این که در طرح تعریض یک خیابان یا ساختن یک پُست برق یا احداث فضای سبز هم ملک یا املاکی در طرح دولت یا شهرداری قرار می‌گیرند و وجهی که دریافت می‌کنند طبعا کمتر از شرایط عادی و بازار است اما وقتی از یک پارک عمومی هزاران نفر در طول ده‌ها سال بهره‌مند می‌شوند ، نمی‌توان معطل منافع چند نفر ماند.

4. این گونه تصمیمات مسبوق به سابقه است و خلق‌الساعه نیست. کما این که در دهۀ 60 که مدارس موجود تکافوی افزایش تعداد دانش‌آموزان را نمی‌کرد و گاه سه‌نوبته شده بودند مراجع قضایی از صدور حکم تخلیۀ مدارس به نفع مالکان منع شدند و در اختیار آموزش و پرورش باقی ماند و در دهۀ 70 تخلیه شدند.

همچنین شورای انقلاب در سال 58 تصویب کرده بود که زمین های بالای 1000 متر در اختیار دولت قرار گیرد.

5. در شرایط غیر عادی می‌توان تصمیمات اضطراری گرفت. اگر کرونا غیر عادی نیست پس چیست؟ همان دولت یا حکومتی که امنیت جانی و مالی مالک را تأمین می‌کند و از او در متراژهای پایین مالیات نمی‌گیرد تا فشار کمتری به مستأجران وارد شود و تشویق به اجاره‌دادن کند حق دارد یک سال هم قراردادهای اجاره را به صورت خودکار تمدید کند.

6. در نظر داشته باشیم با کاهش سود بانکی در برخی بانک‌ها میل به سپرده‌گذاری در بانک‌ها کاهش می‌یابد و هر چند بورس رؤیایی شده اما همه که ساز و کار بورس را بلد نیستند یا نگران آن روی سکه هم هستند و چه بسا به افزایش اجاره بها روی آورند و به مستاجران فشار وارد کنند.

7. چنان‌که گفته شد این دیگر مثل پرداخت اصل سپردۀ مال‌باختگان مؤسسات مالی- اعتباری نیست تا 30 هزار میلیارد تومان بودجه بخواهد یا بر سر تأیید آن شورای نگهبان دنبال منابع مالی بگردد و آن یکی نهاد بخواهد با سیاست‌های کلی انطباق دهد.

  از این رو دولت می‌تواند لایحه بدهد یا مجلس طرح بدهد یا اگر قرار است سر و کله انواع و اقسام اظهار نظر کنندگان مانند اف. ای. تی. اف پیدا شود با اختیارات کرونا به سرعت به تصویب برساند: «تمدید خودکار تمام قراردادهای اجاره با حداکثر 10 درصد افزایش به مدت یک سال»؛ بی‌تبصره و استثنا و بی اگر و مگر.

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۹۲
در انتظار بررسی: ۱۷۳
غیر قابل انتشار: ۰
مهدي
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
24
94
خدا خيرت بده عصر ايران دو هفته است دنبال خانه مي گردم دريغ از يه آپارتمان ، اونايي هم كه گزاشتند براي اجاره پول خون پدرشون رو انگار طلب كردند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
عصر ایران پیشنهادتان عالیه
من حودم مالکم در عین حال مستاجر
از نظر مالک بودن به ضررم است ولی موافقم
اگر لازم شد نظرخواهی کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
لطفا یه رونوشت از این پیشنهاد رو برای دولت و مجلس و ستاد کرونا بفرستید
علاوه بر افزایش بی رویه اجاره ها که خون مردم رو تو شیشه میکنه ،جابجایی ها هم عامل افزایش بیشتر مبتلایان به کروناست
سپاس
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
با سلام - پیشنهاد خوبی هست اما وقتی برای همه بازارها دیگه سرمایه هم صادق باشه اگه دولت بتونه همین سیاست رو پیاده کنه خوبه وضعیت سکه های طلا و اوراق بورس و ماشین و کلا همه چیز دولت تعیین کننده باشه
پریشان
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
33
64
عزیزجان چرا پیشنهاد لایحه کاهش حقوق مدیران نجومی بگیر یااختصاص درامد تبلیعات صدا وسیما وسایتها به مرده یا لایحه افزایش یارانه ملت یا لایحه استمهال وامهای مردم به مدت یک سال یاپیشنهاد تقبل هزینه بیم تکمیلی یا کاهش هزینه دانشگاه ازاد ومدارس عیر انتفاعی یا افزایش عوارص سفر های خارجی یا پیشنهاد کاهش سفر های بی حاصل مدیران به داخل وخارج کشور یا اخد مالیات ازهنرمندان یا اختصاص چند درصد از درامد فوتبالیست ها یا افزایش مالیات سنگین بر درامد هگفت پزشکان، پیمانکاران نمایندگان ،طلا فروشان رانمی دهید وصدها پیشنهاد دیگر
مگر اجارهم منبع درامدی مثل بقیه موارد نیست
لطفا از پیشنهاداتی که نفع شخصی دارد وسطحی ودم دستی است خودداری کنید
عصر ایران

منفعت شخصی در این پیشنهاد نیست. نویسنده مستأجر نیست.

پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
هدف نویسنده موارد نفع و درآمدزایی نبوده و بیشتر به دلیل اقتضای زمان دخالت دولت را مجاز میداند.
در عین حال که تمام مواردی که ذکر کرده اید هم می تواند شامل دخالت نهاد قانونگذار باشد.
موجر
| United States of America |
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
نویسنده نفسش از جای گرم بلند می شود
به جای این پیشنهاد بدید آمار خونه های خالیو بگیرن و تعیین تکلیف کنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
برخی مالکان خون مردم رو تو شیشه کردن و برای خودشون درآمد مادام العمر اندیشه کردن
کجای دنیا اجاره خونه به این صورت هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
35
58
اصلا به این فکر کرده اید که بسیاری از صاحبخانه ها فروخته اند و باید تخلیه کنند.
بسیاری جوان دم بخت دارند و منتظرند مستاجر نقل مکان کند و جوان به خانه خود برود.
بسیاری از صاحب ملک ها قصد ایجاد اشتغال برای خود یا فرزند خود بعد از پایان اجاره امسال و اتمام قرارداد مستاجران شان را دارند.؟
بهتر است بگذاریم اقتصاد کار خودش را بکند.
دولت از تمامی جوانب اقتصاد که بر آن چنبره زده خارج شود. مردم خودشان راه خود را پیدا کنند.
امسال ملک دفتری را فروختم و جایی را باید اجاره کنم. اگر مستاجرم نقل مکان نکند من مشمول جریمه به مالک جدید میشوم. و ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
قانون همیشه استثنائات را در نظر میگیرد و هیچ قانون مطلقی قابل تصویب نیست.
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
ترحم بر پلنگ تیز دندان جفا باشد بر گوسفندان... همه این مستاجرا کلاهبردارن..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
ظاهرا عزیزان دفاتر املاک که هر سال منفعت زیادی میبرن دل خوشی از این پیشنهاد ندارن و اینجا و اونجا هی اعتراض می کنند تا اجاره ها رو نجونی بالا ببرن
چقدر از لقمه های.... مبخورید..بسه!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
وقتی صحبت از نوشته شدن و اجرای قانون هست یعنی کسانی که حقوقدادن هستن بررسی کنن و تمام مشکلات احتمالی را بررسی و برای آن راهکار از پیش آماده میکنن. نه اینکه کورکورانه چیزی رو تصویب میکنن. در قانون نفع اکثریت مد نظر هست نه شرایط خاص عده ای انگشت شمار!
راوی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
48
47
برای منی که خانه ام را نیاز دارم و تمایلی به تمدید ندارم چه راهکاری میدهید؟
برای آن کسی که تمام خرج زندگی اش از اجاره بها تامین میشود و این ده درصد به هیچ وجه کفاف افزایش بعضا بالای 40 درصدی هزینه ها نمی دهد، چه؟
این طرح دخالت در امور زندگی مردم است، دولت خیلی حفره ها هست که می تواند به آنها رجوع کند و با بستن آنها به مردم کمک کند، نه این که ساده ترین و دم دست ترین راه را برگزیند.
حق اختیار اموال هرکس به خودش مربوط است و دولت اجازه سلب این اختبار را ندارد
عصر ایران در نوشته به این ابهام پاسخ داده شده است. همان گونه که شما از دولت انتظار دارید خدمات آموزشی و بهداشتی رایگان یا ارزان ارایه دهد و اگر خدای ناکرده دزدی به مال تان زد پلیس رسیدگی کند و دخالت دولت را پذیرفته اید در موارد دیگر نمی توانید بگویید مال خودم است. در آمریکا یک رییس جمهور یک بار و برای یک دوره کوتاه مالیات 100 درصدی برای ارث تعیین کرد. دولت ها برای منافع عامه می توانند دست به اقداماتی بزنند. ضمن این که متناسب با شرایط غیر عادی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
عصر ایران عزیز توی آمریکا دولت برای مردم مالیات صد درصدی تعیین کرد اما دولت ما فقط به فکر منافع شخصی خودش.
ناشناس
| Netherlands |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
جناب عصر ایران خودتون دارین جواب خودتون رو میدین. اینای که نوشتی کی اجرا شده که این یکی اجرا بشه؟ خدمات رایگان داریم؟ دزدی رسیدگی میشه؟ . . .
عصر ایران

خدمات رایگان به معنی کامل نداریم. اما اگر خدای ناکرده شب و نصف شب دچار نارختی قلبی شوید و به مرکز قلب تهران مراجعه کنید تنها با 10 هزار تومان شما را معاینه نمی کنند؟ آیا همین حالا مدرسه دولتی نداریم که هر چند مبالغی را به عنوان های مختلف دریافت می کنند اما نسبت به هزینه های دیگر ناچیز نیست؟

ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
از قرار همه شاکیا اینجا مالک هستن
ناشناس
| Netherlands |
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
به نظرم یه نگاهی به میزان رضایت از خدمات دولتی و سایر مباحث بندازین همه چیز روشنه. اینکه بیمارستان های دولتی یه کشتارگاه بیشتر نیستن و تحصیل یه رایگان یه شوخی بیشتر نیست اصلااااا نیازی به اثبات نداره. کافیه تو این خراب شده زندگی کرده باشی.
عصر ایران واقعا همه بیمارستان های دولتی کشتارگاهند؟ این همه خدمات درمانی را فقط بیمارستان های خصوصی ارایه می دهند؟ مدارس دولتی واقعا شوخی اند؟ حساب کنید حقوق معلم های مدرسه دولتی و کادر ادری در طول سال چقدر استو چقدر شهریه می دهید. غرض توجیه کیفیت و تعیض نیست. قدری واقع بینی است.
مستاجر مالك
Germany
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
26
25
وام گرفتم. مستاجر دارم. كرايه براى پرداخت وام است. حالا اگر كرايه پرداخت نشد بانك هم از من پول نمى خواهد؟ اگر خواست بايد با مستاجر چى كار كنم؟ دولت مى خواهد يك ميليون وام بدهد اين همه بالا و پايين مى كند. از مردم عادى چه انتظارى داريد؟ دولت كرايه را بدهد و از مستاجر تعهد بگيرد.
عصر ایران قرار نیست کرایه پرداخت نشود. تمدید قرارداد به صورت خودکار پیشنهاد شده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
حتما دولت و مجلس به این پیشنهاد فکر میکنن و سال 1500 تصویب میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
جالبه که نویسنده در دفاع از مستاجرا نوشته و مالکا مخالفت می کنن و مستاجرا ساکتن. پس نشون می ده بیشتر ملت اجاره بگیرن و وضع شون خوبه و بی خودی غرغر می کنن. عجب ملتی هستیم ما. فقط توقع داریم به ما پول بدن و نوبت خودمون که میشه یه ذره هم گذشت نداریم. فقط ادعاییم به خدا.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
اتفاقا تخفیف در کرایه با توجه به شغل مستاجر باید مدنظر باشه. الان همه از کرونا متضرر شده اند به جز صاحب خانه ها و صاحب ملک ها. البته بعضا اجاره را بخشیده اند
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
10
20
فکر اساسی باید کرد....
عصر ایران

احتمالا چنانچه ایده ای به عنوان فکر اساسی مطرح شود باز هم عده ای خواهند گفت فکر اساسی تر باید کرد. مثال های ملموس از دوران کوتاه دکتر مصدق برای پاسخ به همین نگاه آورده شد.

ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
20
30
با اين صحبت شما ميتوان طرحي را تصور كرد كه سايت هاي خبري مثل سايت شما نصف درامد ماهيانه خود را به دولت بدهند چرا كه الان شرايط اضطراري است و دولت بايد با دخالت اين پول را بگيرد
عصر ایران قرار نیست درآمدی به دولت داده شود. تنها پیشنهاد شده قراردادها خودکار تمدید شود. این سایت و دیگر پایگاه های خبری طبعا مطابق قوانین فعالیت می کنند.
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
3
36
کاری به بحث اصلی ندارم اما اون تیکه روحانی و مصدق و علی امینی خیلی عالی بود و فقط از نویسنده ای که تاریخ معاصر رو عالی می دونه و تحلیل میکنه برمیومد. دمت گرم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
0
21
مسئول های ما عمدتا در ویلاهای لواسانات و خانه های چند صد متری زیست دارند اونا انتظار دارین مشکل مستاجر ها رو بفهمن و روی این موضوع کار کنند!!!! اونا اگه بتونن اقازاده هاشون رو فربه تر کنن بسشونه. تا حالا کارایی که کردن بسه دیگه. مارا به خیر تو امید نیست شر مرسان.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
9
16
یک مشکلی هم از سوی دیگر موضوع وجود دارد. اگر مستأجران هم اجاره پرداخت نکنند به آسانی نمی شود با آنها برخورد کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
اگر شما توی بنگاه قرارداد رو نوشته باشی بندهای قرارداد درمورد اجاره ندادن کاملا مشخص هست و نیازی به برخورد خاصی نیست!
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
19
19
من خودم مستاجرم ولی تو معامله شرعی رضایت طرفین مطرح هست. به‌زور نمی‌شه چیزی رو به طرفین تحمیل کرد. اگر مالک مجبور به تمدید شود و از ته دل راضی نباشد، در آن خانه نماز نمی‌توان خواند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
کاسه داغ تر از آش نشو

مردم پول ندارن..تو حرف از رضایت میزنی
این مالک ها تا حالا مفت و مجانی چندین برابر این پولها خوردن و فسارهای زیادی به خانواده ها اوردن....اون رضایت نمیخواست؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
من واقعا نمیدونم چرا وقتی مالک یه انباری 40 متری رو به قیمت 120 میلیون اجاره میده کسی نگران نماز خوندن و رعایت مسائل شرعی نیست.
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
5
28
خدا خيرت بده ....عادلانه است
حر
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
5
16
سود سپرده بانکی رو خودجوش هم ۲۵ درصد ارتقا بدهید چون اکثر موجرها پول پیش رو تو بانکها سپرده گذاری میکنند الان که از ۲۲ به ۱۵درصد نزول کرده مخارج موجرهاییکه تمام سرمایه شون یه واحد اجاره ایه چکارکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
پول از کجا بیاره دولت... پول نیس.... وام هم به ایران ندادن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
16
29
نویسنده محترم عصر ایران
مستاجری دارم که همین الان هم به بهانه اینکه «کرونا اومده و یه بحران جهانیه» دو ماه است که کرایه اش را نداده. ایشون یه سال دیگه هم مفت بشینه؟ میخواین هزینه روزمره زندگیشون رو هم ما بدیم؟ اگر روتون نمیشه بگین.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
تحمل کن..اجاره های قبلی رو که نوش جان کردی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
6
31
کامنتها رو نگاه کردم بیشتریا که مخالفن پس اکثرا اینجا مالک هستن و مستاجر بدبخت هم حرفی نمیزنه چون کاسه چه کنم چه کنم دستش گرفته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
معلومه

مالک تو ایران پول مفت میگیره ..وقتش هم مفته
ناشناس
Netherlands
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
6
15
شمایی که حتی جرائت تایید یه نظر رو که توش اسم ارگان های دولتی بکار رفته رو نداری نمی خواد راهکار ارائه بدی.
عصر ایران یک پیشنهاد برای کاهش مشکل خیل مستأجران نیاز به این واکنش تند ندارد
گودرزی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
1
22
البته می توان به این طرح یک بخش هم اضافه کرد که مالکانی که حاظر به دریافت اجاره کمتر بشوند هم از تخفیف هایی مثل تخفیف مالیاتی بهره مد بشوند.
بی نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
2
20
خیلی پیشنهاد عالی هست. مخصوصا استدلال حق مداخله دولت در مالکیت به دلیل برخورداری از خدمات رایگان. پیشنهادهای احساسی در برابر بندهای حقوقی و قانون اساسی. به نظرم مصوبه مجلس لازم داره چون ناقض مالکیت خصوصی هست. به این شکل دست دولت در سایر تصرفها باز تره مثل الزام پرداخت حقوق کارگران، ....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
1
12
در اکثر کشورهای پیشرفته مانند کانادا دولت از مستاجران حمایت کامل می کند و هیچ مالکی حق درخواست تخلیه خانه و یا افزایش اجاره بیش از حد قانونی را ندارد. پیشنهاد این مقاله بسیار پیشنهاد خوبی است اما متاسفانه باید توسط کسانی تصویب شود که خودشان مالک ملک های نجومی هستند و هیچ وقت به نفع مستاجر قانونی تصویب نکرده و نمی کنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
8
12
همین حالا هم بدون دخالت دولت افزایش مبلغ اجاره برای تمدید در خیلی از مواقع در همین حدود است تجربه نشان داده هر جا دولت دخالت کرده وضع بدترشده.
نیکی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
12
13
تمام درآمد من از اجاره بهاست
عصر ایران قرار نیست درآمد شما قطع شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
ررو دنبال کار...این پولها خوردن نداره
ناشناس
Germany
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
2
14
اگه مملکت داری به همین سادگی بود الان اوضاعمون این نبود!
عصر ایران

بله ساده نیست ولی در پیش رفته ترین کشورها هم بر سر امور مختلف و جزء به جزء بحث می کنند و ناگهان به این نقطه نرسیده اند.

نور
France
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
16
15
ببخشید شما مگه مسلمان نیستید؟ اینجا کشور کمونیستیه؟ اگه هست حداقل بفرمایید ما هم بدونیم.من مستاجر توی خانه ای که مال صاحبش هست، وقتی راضی نباشه به زور مجبورش کرده باشن نمیتونم نماز بخونم.این میشه تصرف .حالا چه قانون بگه چه نگه به لحاظ اسلامی ایراد دارد.اون خونه نماز نداره .باید صاحبش راضی باشه .اما اگه کشور نصفش قراره جاهایی که صرف داره کمونیستی اداره بشه جاهایی که صرف نداره اسلامی، اون قصه اش جداست .همونطور که دست به پول مردم می برند و مالیات بر میدارند در صورتی که طرف راضی نیست .بانکها ربوی است و.....
عصر ایران ازدواج یک تبعه افعانستان با دختر مسلمان ایرانی با اذن پدر مگر اشکال شرعی دارد؟ چرا ثبت نمی شود؟ ازدواج دختر کمتر از 15 سال مگر اشکال شرعی دارد؟ چرا شناسنامه دختران تا 15 سال صفحه ازدواج ندارد؟ مصرف مواد مخدر مگر حرام شرعی است؟ چرا ممنوع است؟ پاسخ روشن است چون قانون گذار به اقتضائات دنیای مدرن هم توجه دارد. اگر قرار باشد هر اقدام عدالت خواهانه یا با مداخله دولت را با انگ سوسیالیستی یا کمونیستی طرد کنیم رابطه کارگر و کارفرما هم باید به شکل شرعی آن اجیر و موجر درآید و دولت دخالت نکند!
دوست عزیز. حتی در آمریکای سرمایه داری هم دولت در مواقع ضروزی دخالت می کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
همه احکام را نمی شود با ازدواج دختر مقایسه کرد....حتی قانون هم اگر اجازه تمدید اجاره را بدهد تا صاحبخانه راضی نباشد ملک غصبی است. هر چند که شورای نگهبان بدلیل منافات با شرع مخالفت خواهد کرد و مراجع تقلید هم در مورد مسایل غصب کوتاه نخواهند آمد
عصر ایران در متن آمده برای این که گرفتار شورای نگهبان و مجمع تشخیص و هیأت عالی نظارت و احتمالا شورای عالی فضای مجازی و شوراهای عالی دیگر نشود در همین ستاد کرونا و ذیل کرونا تصویب کنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
و ما انقلاب نکردیم که از آمریکا تبعیت کنیم که عصر ایران مثال از آن می زند . قوانینی هم که گفته اید از همان قوانینی است که خلاف اسلام است و می بایست اصلاح شود نه اینکه با استناد به آنها بخواهید مطلبی را ثابت کنید .
دخالت هر کس در روابط دو نفر نیاز به دلیل دینی دارد .
یادتان باشد در قرآن وقتی دعوی بین دو نفر شد و به محضر داود نبی آمدند یکی شان نود ونه گوسفند داشت و دیگری مدعی یک گوسفند بود جناب داود نگفت یکی راببخش و تو نودو نه تاداری بلکه همان یکی را هم که مالش نبود از او گرفت و به صاحت گله داد و او صاحب صد گوسفندش شد .
آقای سایت محترم
انقلاب ما بر اساس حاق اسلام و قرآن بود بنا نیست الگوی دیگر ممالک را پیاده کنیم و این را دلیل خود قرار دهیم
مشکلات اقتصادی جامعه هم از آن جهت است که اسلام مراعات نمی شود واین اشکالات پیش می آید
نه اینکه اسلام مراعات می شود و این مشکلات هم هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
شمایی که تا هرکس دهن باز میکنه اسم اسلام رو میاری وسط میشه بدونم معیار رضایت صاحبخونه چی هست؟ بسیاری از اجاره بها ها اصلا متناسب با ارزش خونه نیست ولی چون معیار و قانونی وجود نداره صاحبخونه هر رقمی دلش میخواد میگیره و بسیاری از مستاجرها هم مجبورن بپردازن چون نه قانونی هست که بتونن با توسل به اون به یه شرایط منطقی برسن نه انصافی که امثال شما ازش دم میزنید وجود داره. کسی نگفته همه موجرها بد یا همه مستاجرها خوبن. قانون باید تعیین کننده باشه.
سلیمانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
0
16
این دولت فقط در حال وقت کشی است تا دوره اش تموم بشه.... در مورد مستأجر و مسکن هیچ کاری صورت نمیده.... من مستأجرم دوره احمدی نژاد مسکن120درصد آفزایش پیدا کرد.اما یه مسکن مهری دست کرد یه عده بی شماری رو خانه دارکرد. تد 2ساله گذشته مسکن400درصد افزایش پیدا کرد تازه از تخیلات مسکن ملی حرف میزنن...پارسال تبلیغات سنگین کردند اجاره دوساله... چی شد؟؟؟؟ وام به مستأجران بابت ودیعه به مالک.... چی شد؟؟؟؟ مالیات بر خانه های خالی.... چی شد؟؟؟؟ خالی بود... همه خالی و توخالی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
کمی هم مطالعه کنید ببینید چه رانت هایی به بهانه ی مسکن مهر داده شده و کیفیت خونه های مسکن مهر رو هم برید ببینید بد نیست قبل از معصوم سازی از کسی که مملکت رو صد سال به عقب برد.
Viva Iran
Belgium
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
6
21
در اروپا(بلژیک) قراردادهای منزل مسکونی(نه تجاری) معمولا سه ساله تنظیم می شود و در صورت فراموش کردن یکی از طرفین یاهردو برای تمدیدآن بصورت اتوماتیک آن قرارداد به قراردادی نه(9) ساله تبدیل می شود. فقط در صورتیکه صاحبخانه بخواهد تعمیر کلی و زیربنایی کند می تواند مستاجر را بیرون کند وگرنه حق ندارد.سازمانی هم برای دفاع از حقوق مستاجر هست که کمک می کند.پس ابتدا باید یک ارگان برای دفاع از حقوق مستاجرین در ایران درست شود که چند حقوقدان قوانینش را بنویسند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
توی همان بلژیکی که شما مثالش رو زدید، تورم رسمی 40 درصد نیست و بانرخ اجاره بهایی که امسال میگیرید می توانید تا 9 سال آینده هم به خوبی زندگی کنید. نسخه هرجایی برای خودش معتبر است. مقایسه ایران با اروپا و آمریکا کاملا غلط است
پیمان
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
7
26
بجز بحث مالی بحث بهداشتی مهمتره
۱- اسباب کشی باعث خستگی و استرس و پایین اومدن قدرت سیستم ایمنی مستاجرینه
۲- تو اسباب کشی کل وسایل مستاجر بنده خدا قراره بدست چند نفر کارگر زحمتکش حمل بشه . اگه یکی از این کارگا ناقل باشه کل آسباب طرف آلوده میشه. و بالاعکس اگه مستاجر خودش آلود باشه کارگرها میگیرن و به مستاجر بعدی میدن.
۳- دوستانی که یه پلاستیک رو از بیرون با هزارتا پروتکل بهداشتی میارن خونه آیا میتونن تصور کنن کل وسایل این بنده خداها باید تو راهرو کامیون کشیده بشه ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
3
17
تصمیمات دولت و کشور به نفع ثروتمندان و طبقه برخوردار است. بعید است این دولت جسارت این تصمیمات درست را داشته باشد چرا که دور و بریهای دولت و مجلس و حتی نهادهای دیگر افراد ثروتمند و برخوردار هستند و از منافع و رانت خود نمیگذرند اما عقلا باید بدانند که گوش دادن به حرف دور و بریها و نه اکثریت مردم خطرناک و پشیمان کننده است. ثروتمندان هم بدانند ممکن است اگر بی انصافی کنند، به جای تخفیف همه چیزشان را از دست بدهند.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
0
2
سلام لطفانوددقیقه گفتگو
ناشناس
United Arab Emirates
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
20
15
از کیسه خلیفه میبخشی؟؟؟
عصر ایران صحبت از بخشش نیست. صحبت از دخالت در یک وضعیت اضطراری است. مثل وقتی که قاضی به نفع ازدواج دختری که پدر او بی دلیل مخالفت می کند دخالت می کند. مثل وقتی که همسایه کودک خود را هر شب کتک می زند و شما نمی توانید تحمل کنید و دخالت می کنید. مثل وقتی که دولت حکم به بازگشت به کار یک کارگر می دهد تا خانواده او از هم نپاشد و همه حق را به کارفرما نمی دهد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
خلیفه لابد میخوایی اجاره رو 100 درصد ببری بالا!
عصر ایران گفته تمدید با حداکثر 10 درصد افزایش

ماسا...به اشتها..سیر نمیشی
رها
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
6
26
تشکر عصر ایران

مستاجران در هیاهوی کرونا فراموش شده اند و استرس بیماری و رعایت حداکثر زمان در خانه ماندن کم نیست که پیدا کردن خانه هم به آن اضافه شود

امیدوارم دولت فکری به حال مستاجران بکند خیلی هم سخت نیست بهرحال کسی که مستاجر هست قرارداد دارد

پیدا کردن خانه در این شرایط ممکن است فرد ناقل بیماری باشد و با جستجو برای خانه این ویروس را به دیگران هم سرایت بدهد

ممکن است فرد سالم باشد و در همین جستجوها دچار بیماری شود

همین اسباب کشی هم سخت هست

امیدوارم دولت فکری بکند قبل اینکه از استرس کرونا و سرگردانی برای خانه ادم دق مرگ شود .
سهیل سریر
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
10
18
درود بر شما
در کشورهای پیشرفته، مثل استرالیا نیز مالک هیچ وقت اجازه بیرون کردن مستاجر را ندارد و اجاره بها هر ساله با اندکی افزایش و حدود 1 درصد روبرو است. جدا از اینکه بعضی از مالکین محترم رعایت حال مستاجران را میکنند، بخصوص در این شرایط ولیکن عده ای نیز در این دوران خطرناک کرونایی، مستاجران بیچاره را آواره کوچه و خیابان میکنند. مصداق سرمایه داری محض! من خودم خانه داشتم و سال 96 فروختم که تبدیل به احسن کنم درست در همان ابتدای گرانی. ولی متاسفانه منزل مناسبی پیدا نکردم و فکر نمیکردم دولت معظم آقای روحانی با آن همه شعار تدبیر که من به ایشان دوبار رای دادم مرا ناامید کند و قیمت خانه چندین برابر شود. حال چند سالی است که مستاجرم و درد این قشر را با گوشت و پوستم لمس میکنم.
قانونی در تمامی قرادادهای ایران موجود است به نام فورس ماژور یا مواقع اضطرار. الان همان زمان است و این قانون بایستی اجرا شود. در زمان جنگ نیز قانونی وجود داست که مالکان نمیتوانستند مستاجر مظلوم را بزور بیرون کنند و یا پول خون ... را از ایشان دریافت کنند.
عده قلیلی از مالکان محترم که مشکل مالی دارند نیز باید بتوانند با ارائه ادله محکم نیاز به ملکشان را اثبات کنند.
سپاس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
تورم پول در استرالیا سالیانه چند درصد است ؟
مسئولیت دولت در قبال مالک چه اندازه است .
الان با اینکه اجاره , شغل تلقی میشود و از آن مالیات کسر می گردد سازمان بیمه این را بعنوان شغل قبول ندارد و از بیمه نمودن موجر خودداری می کند .
اقتصاد , اقتصاد مقایسه ای نیست و این قیاسی غلط است که در این کشور دیده می شود . اگر در سوئیس مثلاً نود درصد مالیات می گیرند در ازایش بسیاری از خدمات رایگان است
اگر در استرالیا مالک حق بیرون کردن مستأجر را ندارد و اجاره بها همه ساله یک درصد بقول شما اضافه می شود در ایران همان یک درصد هم اضافه نمی شود و اگر عقل اقتصاد داشته باشید این را می فهمید . اجاره اگر در این چند ساله دو سه برابر شده است ارزش پول چندین برابر بیشتر ریخته شده است .

اما جناب سریر لطفا از شهرهای بزرگ مهاجرت فرمائید و در شهرهای کوچک که احتمالاً پدرتان آمده است ؛ سکنی گزینید و در همان شهرها هم به دور از این مشکلات مثل سایر مردمش زندگی کنید .
هم زندگی مرفه می خواهید و هم استفاده از اموال دیگران
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
9
4
عصر ایران عزیز شما احتمالا لندن زندگی می کنی!!!
برادر من قرارداد اجاره مگه جایی ثبت شده ؟

اینجا ایرانه!!!
بنده با ماهی ۲۰ میلیون حداقل حقوق وام کرونا دادن بهم!!!به همون حسابی که حقوق میگیرم!!
شما میگی تمدید کنن
عصر ایران

بیشتر قراردادهای اجاره در بنگاه های املاک ثبت شده و حتی برای تمدید هم سراغ بنگاه می روند. اگر شما خارج از بنگاه تنظیم کرده اید برای اثبات رابطه موجر و مستاجر در هنگام شکایت احتمالی دچار مشکل می شوید.

ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
0
24
با این تعللی که دولت و مجلس در توجه و تصویب قوانین دارند هیچ امیدی به دخالت اثرگدار نیست. بنابراین مالکان محترم خاطر خود را مکدر نکنند و مستاجران دلخوش به این موارد نباشند.
من به عنوان عیدی پیامک تخلیه را در شب عید از مالک دریافت کردم و الان هم به شدت دنبال خانه هستم...اما دریغ از مورد مناسبی!!
عبدالناصر
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
3
17
تئوری پردازیها خیلی خوبه ولی
صاحبخانه من اجاره بها را دقیقن دو برابر کرد دقیقن دو برابر !
حامد
United States of America
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
10
26
خیلی فکر حکیمانه ای هست!
دولت قیمت بنزین و دلار و کالاهای اساسی مردم رو یک شبه 300 - 500 درصد بیشتر کند و تورم 3 رقمی ایجاد کند و به مردم فشار بیاورد که حق ندارند بیشتر از 10 درصد قیمت رو اضافه کنند!
مهدي
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
7
22
جالبه قيمت دلار تو ارديبهشت امسال با ارديبهشت پارسال كاملا يكسان هست ولي اجاره خانه تقريا ٥٠ درصد بالاتر وفته، مگه حقوق ها چقدر افزايش داشتند كه اجاره ها اينجوري شده است ، بازار ملك دست يكسري دلال ها هاست كه با صاحبان ملك كاملا هماهنگ هستند و به كسي رحم نمي كنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
22
21
پيشنهادي به غايت پرت و پلا در حد پيشنهادات طب اسلامي
عصر ایران در انتظار پیشنهاد بهتر شما و در حد طب مدرن هستیم. دولت نسبت به شهروندان خود مسؤول است و وضع قانون برای رفاه شهروندان است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
خود سانسوري وحشتناكتان اجازه اراِيه و انتشار پيشنهادات طب مدرن را نمي دهد عصر ايران!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
جناب عصر ایران ؛ دولت نمی تواند اقتصاد آزاد داشته باشد و اموال دیگران را صرف دیگران کند . هر بازاری اقتضای خودش را دارد . صاحب ملک کاری نکرده که ملکش گران شود . ارزش پول ملی در چهل سال پائین آمده و او با ملکش حفظ ارزش کرده است .
مستأجر هم اگر باید تأمین شود نه به اموال دیگران تأمین شود . این همه زمین در اختیار دولت هست . تمام بیابانها و تمام مراتع و تمام زمین های موجود ؛ یک قسمتش را بسازد و به مستأجران بدهد تا ببیند با چه بلائی طرف می شود .
مستأجر امروز به نسبت دقت کنید به نسبت کالاها از ارزان ترین قیمت ها بهره می برد . نرخ بهره بانکی با تقلیلی که شده است یکساله پانزده در صد است .
آیا مستأجر به نسبت ملکی که دو میلیارد قیمت دارد یعنی این دو میلیارد اگر در بانک گذاشته شده بود پانزده درصد سود داشت یعنی در قبال دو میلیارد صاحب سرمایه سیصد میلیون تومان نقد بدون مالیات می گرفت ؛ آیا مستأجر چنین اجاره ای پرداخت می کند؟ یک پنجم این را هم نمی دهد با اینکه مالیات و هزینه های دیگر هم به گرده صاحب ملک می آید .
نظرات شما یک طرفه است و گوئیا مالک چون مالک است مجبور است به دیگری چیزی بپردازد . این منطق فقط با تفکر سوسیالیستی یعنی ضدیت با مالکیت آزاد جور در می آید و در نهایت هم مننتهی به فروپاشی اقتصاد در یک کشور می شود .
بحمد الله دولت اینقدر عاقل هست که به این پیشنهادات یک سویه اهمیت ندهد .
اما مستاجران
چرا مهاجرت از روستاها و شهریشان کرده اندو به مراکز بزرگ آمده اند که گرفتار گرانی شوند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
چرا کار و کسب را در محل های خودشان رها کرده اند و به شهرهای بزرگ مهاجرت کرده اند که هم برای شهرهای بزرگ ایجاد دردسر کنند و هم برای خودشان
چرا بسیاری شان بیکارند و دنبال حقوق های سنگین می گردند
چرا سه نفرشان بیکارند و یکی شان کار میکند و سه نفرشان می خورند
چرا از کارگری فرار می کنند و دنبال کارمندی هستند و
هزار چرای دیگر
که جواب اینها را باید مالک بدهد یا مدیریت کشور باید جوابگوی این مسائل باشد
شما خیال می کنید با نفی مالکیت شخصی که همان کمونیزم و سوسیالیسم است کار به جائی می رسد ؟
اگر می رسید که شوروی گرفتار بدبختی نمی شد و بلوک شرق از بین نمی رفت
عدالت اجتماعی به معنی نفی مالکیت نیست
پیشنهاد شما نافی مالکیت شخصی و نفی مشروعیت مالکیت است و به نوعی مالکیت اشتراکی را پیشنهاد می کنید .
ما در این کشور پنج میلیون مستأجر و هفتاد و پنج میلیون مالک داریم .
بنا نیست که مستأجر به نسبت مالک حکم زالو پیدا کند و او را بمکد .
قرار داد اجاره برای خود مقرراتی داشته و بر اساس آن مقررات بین دو نفر و یا چند نفر منعقد شده ست و مگر وقتی اوضاع به نفع مستأجر تغییر می کند او را الزام به ادامه اجاره می کنند . اگر بین سال ملکی که در استیجار است چند برابر قیمت شد مگر موجر می تواند مبلغ اجاره را یا مدت اجاره را تغییر دهد
این تفکر سایت محترم تفکر بازار کمونیزم و سوسیالیسم است و ضمن اینکه مخالف بازار رایج اقتصاد در همه جهان است با ادیان الهی هم در تضاد قرار دارد

اگر نیاز به مقاله مفصلتر هم هست بفرمائید تا ارائه شود
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
5
31
بنده به عنوان یک مالک کاملا موافقراین متن هستم، البته به شرطی که دولت هم سهم بسیار ناچیزی ایفا کند و برای قبوض آب و برق و گاز و تلفن همراه پیامک‌های متعدد تهدید آمیز ارسال نکند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
دمت گرم
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
17
20
تورم 40 درصدی اسمی و افزایش 10 درصدی اجاره مسکن. عزیز دل بنده بعنوان کسی که محل امرار معاشم از این محل اجاره است به هیچ وجه موافق نیستم!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
6
22
درود بر شما آقای خدیر گرامی به قول خودتان به چند دلیل. اول این که با این که خودت مستاجر نیستی این مطلب رو نوشتی. دوم اینکه با قدرت قلمی که داری هر سوژه یی رو بخوای میتونی بهش بپردازی ولی رفتی سراغ موضوعی که رنج عده یی را کم کنه. سوم به این دلیل که مثل یه سری از همکارای معروفت اسیر عقاید اقتصاد آزاد نیستی. چهارمی هم این که باعث شدی با عقاید درونی افراد بیشتر آشنا بشیم و بدونیم چه ملت خودخواهی هستیم. چقدر اجاره بگیر داریم!! ماشالا وضع همه خوبه و هی مینالن!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
2
13
حرف صریح و روشنی زدند. اگر اوضاع عادی نیست دولت باید تصمیمات خارق العاده بگیره. اگر هم اوضاع عادیه که چرا توقع دارین دولت کمک کنه؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
7
26
خیلی جالبه. هر جا به نفع مون باشه طرفدار اقتصاد ازاد می شیم و هر جا به نفع مون نباشه سوسیالیست می شیم. شک ندارم خیلی از مالکانی که اینجا با یه پیشنهاد انسانی مخالفت کردن هر ماه یارانه هم میگیرن. وام یک میلیونی هم گرفتن و برای وام معیشتی هم ثبت نام کردن. یعنی فقط خودشون میبینن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
2
4
عصرایران باورم نمیشه برای اولین بار نظرات من رو منتشر کردی!!! خیلی عجیبه!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
2
5
خیلی زور نزنید مالکان خونه های که یه قرون ارزششون نیست ولی اجاره زیاد میگیرید


زیاد نگران نباشید
آخرش توی این دنیا یک متر جا براتون میمونه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
1
6
با سلام. کرونا اومد شرف بیشتر رفت صاحب خونه 50گذاشت و پیش یک ملیون اجاره گفت خوشت نمیاد بلند شو ممنون از مسوولین که کنترل می کنند
فرهود
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
10
18
این نوشته کاملا پوپولیستی است که نتیجه آن حتی میتواند تا مصادره اموال به نفع محرومان پیش رود.
اشتباهی که اول انقلاب اتفاق افتاد
عصر ایران تمدید یک ساله چه ربطی به مصادره دارد دوست عزیز؟ روزی 100 نفر دارند به خاطر یک بیماری مرموز می میرند و احتمالا اگر تست نداده ها را هم حساب کنیم 150 نفر و شاید ماه ها ادامه داشته باشد و اقتصاد و بخش خدمات را تحت تآثیر قرار داده و برای این که اضطراب مضاعفی به گروهی از هم میهنان تحمیل نشود پیشنهاد شده قراردادها یک سال دیگر و به صورت خودکار تمدید شود. از کجای این پیشنهاد بوی مصادره اموال استشمام می شود؟!
بهروز
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
3
7
خدا پدرت رو بیامرزه
پیشنهاد خوب و بجاییه
ولی حیف که مالکان و البته تصویب کنندگان که عموما مالک هستند زیر بار نمیرن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
2
8
پیشنهاد خوبی است البته اگر تکلیف مستاجرینی را که به این بهانه اجاره نمی دهند هم روشن بفرمائید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
2
11
تا وقتی دولت به مالکان خدمات خاصی ارائه نمی دهد و در منافع و تأمین مبالغ متضرره مالکان نقشی ایفاء نمی کند اینگونه پیشنهادات یکطرفه تلقی می شود .
سال 91 و 92 سازندگان و مالکان ضررهای هولناک کردند و فروخته شان با ضرر های سخت توأم بود و هیچکس دردی از ایشان دوا نکرد .
الان هم مبلغ اجاره کمتر از سودی است که بانک به سپرده گذار پرداخت می کند و در حقیقت اجاره به نسبت بازدهی سرمایه نسبت یک دهم است .
آپارتمانی که یک میلیارد قیمت دارد به سالی بیست و پنج میلیون تومان حد اکثر اجاره می رود در حالی که سود سپرده یک میلیارد همین حال که پانزده در صد شده است هم مبلغ یکصد و پنجاه میلیون می شود
به این ترتیب برای اجاره سودی متصور نیست که متوقع کاهش آن از مستأجران باشیم
مگر اینکه بخواهیم سیستم سوسیالیستی پیاده کنیم در این صورت همان بلائی که نهایتاً سر شوروی آمد سر هر کشور دیگر می آید
مگر کسی بیکار است که شب و روز بدود و دیگری خوشگذرانی کند و بعداً وقت تقسیم آنکس که دویده با آنکه خوابیده سهم مساوی داشته باشند .
احسان
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
7
8
در این شرایط و شیوع ویروس کرونا اگر دولت بتواند به مستاجران این کمک رو بکند و قراردادها رو تمدید کنه بسیار کار بزرگ و پسندیده ای هست امیدوارم که اینکار محقق شود و خیلی زود چون اکثر مستاجرا پایان قراردادشون اردیبهشت و خرداد هست
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
9
6
درود بی پایان بر آقای خدیر و همکاران ایشان ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
6
5
از آقای روحانی با دورو بریهایی همچون نوبخت و واعظی و آشنا واینها همچین تصمیماتی بر نمیاد. یکی مثل آقای رئیسی رو لازم داره که تصمیم بگیره، ببره و اجرا کنه. اینها مال این حرفها نیستند هر چند که شخصا به روحانی رای دادم و در مورد آقای رئیسی ذهنیتم منفی بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
6
11
نظرات را گزینشی چاپ نکنید هرچنداینجا همه پرسی نیست مالکیت دراسلام محترم است ازشما انتظاربیشتری میرفت اجاره قوانین خاص خودشو دارددرموردانفال که مربوط به دولت است وبیت المال شایدبااجازه ولی امربتوانددرجهت رفع مشکل عده ای قانون تصویب کنند ثانیا دولت موارد زیادداردکه میتواندکمک کند بدون اینکه خودش اسیب ببیند نه اینکه برای رفع مشکل یک عده قلیلی دست درجیب مردم کندضمنا جماعت مستاجرعموم مردم نیستندکه ازلفظ عام استفاده میکنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
6
5
درود. امیدوارم پیشنهاد شما وهر پیشنهاد دیگری که به نفع مردم میباشد مورد قبول واقع شود.
ناشناس
United Arab Emirates
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
10
10
من بعنوان مالک، بنگاه خیریه راه ننداختم که املاکم رو مفت و مجانی بدم دست مستاجر... من اجاره مو میخام؛ اگه مستاجر نداره بده اونهم بخاطر وضعیت فوق العاده دولت باید جورش رو بکشه...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
من به عنوان مالک!من من نکن بابا. اگه خدمات دولت از مالیات امثال من مستاجر نبود و اگه مملکت بی حساب و کتاب نبود که خونه طی 30 سال هزار برابر شه قیمتش می تونستی من من کنی؟ از زمین خدا 200 متر یا 300 متر رو صاحب شدی من من می کنی؟ همون خونه اگه شهرداری آسفالت نکنه خیابونش رو و شهرداری آشغالش رو نبره یا ملکت بیفته تو طرح اتوبان یا پارک باز هم می تونی من من کنی؟ نگفته مفت بده که. گفته آدم باشیم و حالا که کرونا اوضاع را به هم ریخته قراردادها تمدید شه.
زهرا
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
9
14
عصر ایران روز جمعه این پیشنهاد رو مطرح کرد و امروز ششم اردیبهشت خبرگزاری ها خبر دادند وزارت مسکن به دولت پیشنهاد داده 6 ماه خودکار تمدید شه. آفرین بر نویسنده که تا این حد می تونه تاثیر بذاره. قابل توجه اونایی که نوشتن تخصصی نیست و انتقاد کردن. شرایط اضطراریه و دولت میتونه و باید دخالت کنه. روزنامه نگار متعهد یعنی همین. یعنی تو هپروت سیر نمیکنه و حواسش به جامعه هست و ئنبال به به و چه چه هم نیست. من خودم نه مستاجرم نه صاحب خونه به حساب میام هر چند اجاره نمیدم ولی این مقاله به سبک تصمیمات دولت های اروپایی بود و اونایی که میگن سوسیالیستی یه بله سوسیالیستیه اگه سوسیالیسم نبود که سرمایه داری همه رو خورده بود. اگه ساعت کار هست، اگه تامین اجتماعی و اگه دولت های رفاه در اروپا همهش نتیجه دیدگاه های سوسیالیستی یه. اگه دولت موسوی زمان جنگ میخواست زیر بار این حرفا بره و اسیر بازار شده بود مردم گرسنه مونده بودند.
ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در سه نوع متفاوت تایفون آمریکا در راه آسیا و اقیانوسیه(+عکس) انتقاد رهبر حزب رفاه ترکیه از اردوغان: آیا شایسته ترکیه است که علیه ایران با اسرائیل همکاری کند؟ هادی چوپان برای توماج صالحی درخواست عفو کرد بازاری‌ها فروشنده شدند؛ بازگشت دلار به کانال ۶۲ هزار تومان «به‌دنبال جنگ نیستیم، اما پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل می‌دهیم» هشدار رادان به روسای پلیس: در توقیف خودروی بی‌حجاب‌ها زدوبندی برای یدک‌کشی و پارکینگ ایجاد نشود (فیلم) استوری هادی چوپان برای توماج صالحی؛ درخواست از رهبری (+عکس) عباس عبدی: ضربه ایران به اسرائیل پیروزی راهبردی بود /جذب حمایت مردم از این حمله در تعارض با برخورد با زنان در خیابان ها است دیدنی های امروز؛ از سالگرد نسل کشی ارامنه تا اعتراضات دانشجویی در آمریکا کشفی تازه و متفاوت از تصور پیشین درباره مرز میان مرگ و زندگی محروم‌ ترین و برخوردارترین استان‌ های کشور کدامند؟ جمیله علم‌الهدی، «بانوی اول ایران» در پاکستان! (+عکس) مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا (+جدول) بازگشت آخرین پادشاه مصر پس از ۷۲ سال غیبت (+عکس)
وبگردی