فیلم بیشتر »»
کد خبر ۷۳۲۷۷۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۵ - ۲۲-۰۳-۱۳۹۹
کد ۷۳۲۷۷۱
انتشار: ۱۲:۳۵ - ۲۲-۰۳-۱۳۹۹

بازیابی ذخایر جنگل‌های سوخته «نیم‌قرن» طول می‌کشد

یک عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور با اشاره به اهمیت جنگل‌ها گفت: در آتش‌سوزی‌های جنگلی علاوه‌بر نابودی گیاهان، بسیاری از موجودات زنده دیگر، اعم از جانوران، میکروب‌ها، ‌قارچ‌ها و باکتری‌ها که همگی برای اکوسیستم‌ها مفید هستند، از بین می‌روند. به گفته او، بر اساس مطالعات، بازیابی برخی از این گونه‌ها به حالت اولیه خود ممکن است نیم‌قرن طول بکشد.

بازیابی ذخایر جنگل‌های سوخته «نیم‌قرن» طول می‌کشد

احمد رحمانی در گفت‌وگو با ایسنا با تأکید بر اینکه نباید منتظر وقوع آتش‌سوزی و ازبین‌رفتن هزاران هکتار از جنگل‌ها باشیم تا به فکر اقدامات لازم بیفتیم،‌ خاطرنشان کرد: جنگل‌های زاگرس و هیرکانی از ذخایر ژنتیکی هستند که از دوران سوم زمین‌شناسی برای ما به ارث مانده‌اند. بسیاری از گونه‌هایی که در این جنگل‌ها وجود دارند، در هیچ‌کجای دنیا وجود ندارند و ممکن است بر اثر بی‌توجهی ما، وقوع آتش‌سوزی‌های جنگلی یا دیگر عوامل تخریب‌کننده این منابع طبیعی از بین بروند. واقعا باید نسبت به حفظ این منابع حساس باشیم، چون تخریب آنها غیرقابل جبران است و سهل‌انگاری درباره آنها می‌تواند نسل‌های آینده را از وجود چنین منابعی محروم کند.

این عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه در پی بارندگی‌های خوب و رشد علوفه در رویشگاه‌های جنگلی، از بهار سال جاری پیش‌بینی کرده و هشدار داده بودیم که جنگل‌های کشور مستعد آتش‌سوزی‌ هستند،‌ تصریح کرد: متأسفانه اقدامات لازم جهت پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی و اقدام به‌موقع برای اطفای حریق از سوی سازمان‌های مسئول صورت نگرفت.

رحمانی با اشاره به اینکه بسیاری از جنگل‌های کشور صعب‌العبور هستند و نمی‌توان هنگام وقوع آتش‌سوزی از وسایل نقلیه معمولی برای اطفای حریق در آنها استفاده کرد، گفت: سازمان جنگل‌ها از نظر تجهیزات و امکانات بسیار ضعیف است و امکانات لازم و بالگردهای آبپاش را جهت اطفای حریق در اختیار ندارد و اساسا نیروهای مردمی با بیل و کلنگ و شاخه درختان اقدام به خاموش‌کردن آتش می‌کنند.

این عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور ضمن پیشنهاد تشکیل ستاد بحران برای مقابله با آتش‌سوزی‌های جنگلی تأکید کرد: منابع طبیعی و جنگل‌های کشور سرمایه ملی هستند بنابراین سازمان‌ها و نهادهای دولتی باید نجات آنها را یک وظیفه ملی بدانند و نه وظیفه نهادهای دیگر. ازاین‌رو باید ستادی به نام ستاد بحران با حضور نیروهای مسلح، سازمان جنگل‌ها، سازمان‌ حفاظت ‌محیط زیست، نیروهای مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد تشکیل شود تا با دراختیارداشتن امکانات بتوانند هنگام آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع به‌ صورت مشترک و با سرعت وارد عمل شوند، چراکه سرعت‌عمل در زمینه مهار آتش‌سوزی بسیار مهم است، چون زمانی‌ که دامنه آتش‌سوزی گسترش پیدا کند، دیگر مهار آن دشوار و خسارات واردشده به جنگل‌ها زیاد می‌شود.

وی اضافه کرد:‌ بر اساس تحقیقات و بررسی‌های علمی، احداث آتش‌بُر برای ایجاد فاصله بین جنگل‌ها و مراتع، برداشت یا چرای موقت در مناطق با پوشش علوفه‌ای از اقداماتی‌ است که می‌تواند از بروز مجدد حوادثی مانند آتش‌سوزی جنگل‌های زاگرس جلوگیری کند.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: آتش سوزی ، جنگل
ارسال به دوستان
درخواست جالب سفارت ایران در غنا: کرواسی را ببرید تا ما صعود کنیم اهمیت بازسازی زندگی در دوران پساجنگ آمادگی کامل تهران برای میزبانی مراسم وداع با رهبر شهید عادت‌هایی که ممکن است شما را زودتر پیر کنند!(اینفوگرافیک) دادستان مازندران: ضابطان قضایی مکلف‌اند با مصادیق عریان‌سازی برخورد قانونی کنند ماموریت تاریخی کی‌روش برای صعود تیم ملی ایران عضو مجلس خبرگان رهبری: عده‌ای افراطیون کارشکنی می‌کنند که نادرست است/ مذاکره‌کنندگان باید هوشیار باشند پروازهای رامسر به شیراز، مشهد و بغداد برقرار شد سلطانیه زنجان میزبان مسابقات دوچرخه‌سواری قهرمانی کشور تظاهرات هفتگی علیه کابینه نتانیاهو ادامه دارد انتقاد زلاتان از داوری علیه ایران در جام جهانی ستایش اینفانتینو از جذابیت نبرد ایران و مصر پاسخ بیگلربیگی به امیرحسین ثابتی: دو روز قبل از نطق شما، با خواهش وزیر نفت و تنها بخاطر جلوگیری از به مخاطره افتادن مدیریت انرژی کشور استعفا دادم/ چرا رگ گردنتان برای گم‌شدن‌میلیاردها دلار ناشی از‌ فروش نفت باد نکرد؟ زمان بازگشایی مصلای تهران برای وداع با رهبر شهید مسکو: پالایشگاه نفت اوکراین در زاپوریژیا را هدف قرار دادیم