فیلم بیشتر »»
کد خبر ۷۳۸۰۱۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۴ - ۲۷-۰۴-۱۳۹۹
کد ۷۳۸۰۱۳
انتشار: ۱۶:۵۴ - ۲۷-۰۴-۱۳۹۹

رشد ۸ درصدی صادرات ایران به امارات

رشد ۸ درصدی صادرات ایران به امارات

جدیدترین آمار اعلامی از سوی سازمان توسعه تجارت نشان می‌دهد که ایران در سه ماهه ابتدایی امسال توانسته میزان صادرات خود به امارات متحده عربی را افزایش دهد.

به گزارش ایسنا، در شرایطی که اقتصاد ایران آماده می‌شد، پس از عبور از ماه‌های ابتدایی تحریم‌های جدید آمریکا، با محوریت صادرات غیرنفتی، دوران جدیدی را از عدم وابستگی به درآمد‌های نفت کلید بزند، با شیوع ویروس کرونا از ابتدای اسفند سال گذشته، بسیاری از این برنامه‌ها بر هم ریخت و صادرات ایران در کنار تمامی کشور‌های درگیر با کرونا، کاهشی چشم گیر را تجربه کرد.

بر اساس آمار‌هایی که از تجارت ایران در دو ماهه ابتدایی سال جاری منتشر شده، میزان صادرات کشور بیش از ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد که دلیل اصلی آن مسدود شدن مرز‌های مشترک از سوی کشور‌های همسایه و منطقه و کاهش جدی تجارت جهانی بود. بر اساس براورد‌های انجام شده از سوی بانک جهانی، تجارت جهان در سال ۲۰۲۰ حدودا ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت و در این بین اقتصاد ایران نیز استثنا نخواهد بود.

با وجود تداوم شیوع کرونا، مسئولان اقتصادی ایران و فعالان بخش خصوصی ابراز امیدواری کردند با کاهش محدودیت‌های کرونایی، لااقل امکان جبران آمار‌ها به وجود آید. محمد لاهوتی – رییس کنفدراسیون صادرات ایران – در گفتگو با ایسنا، درباره تصویر موجود از صادرات کشور در سال جاری اعلام کرد که در صورت کاهش محدودیت‌ها و گشایش دوباره مرزها، می‌توان انتظار داشت که در شش ماهه نخست، امکان بازگشت به آمار‌های صادراتی سال‌های گذشته به وجود آید و در ادامه اگر شیوع کرونا، محدودتر شود، می‌توان در شش ماهه دوم سال، کاهش آمار‌های صادراتی در فروردین و اردیبهشت را جبران کرد.

در شرایطی که هنوز ایران و بسیاری از کشور‌های جهان به شدت با ویروس کرونا درگیر هستند، سازمان توسعه تجارت اعلام کرده که صادرات ایران در سه ماهه ابتدایی سال جاری به یکی از اصلی‌ترین مقاصد صادراتی کشور افزایش یافته است. بر اساس اعلام این سازمان در بهار امسال، میزان صادرات ایران به امارات متحده عربی رشدی هشت درصدی را به ثبت رسانده است.

بر این اساس، در شرایطی که در بهار پارسال، میزان صادرات ایران به امارات متحده عربی، در مرز ۹۰۰ میلیون دلار قرار داشت، این عدد در مدت مشابه سال جاری به یک میلیارد دلار رسیده است.

میزان صادرات وزنی ایران به امارات متحده عربی نیز از دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن به سه میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسیده و به این ترتیب رشدی ۴۰ درصدی را به ثبت رسانده است.

با ثبت این آمار به نظر می‌رسد در شرایطی که صادرات از مرز‌های زمینی به دلیل شیوع کرونا کاهش یافته، اما فعالیت در مرز‌های دریایی کشور ادامه یافته است. با گشایش دوباره مرز‌های مشترک با کشور‌هایی مانند عراق، پیش‌بینی می‌شود، بخشی از کاهش صادرات در ماه‌های گذشته، در تابستان امسال جبران شود.

پس از چین و عراق، امارات متحده عربی سومین شریک تجاری ایران در ماه‌های گذشته بوده است.
برچسب ها: صادرات ، ایران
ارسال به دوستان
پیشنهاد افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی اعتبار کالابرگ برخی دهک‌ها روی میز دولت بیانیه پایانی نشست شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا؛ حمایت از مذاکرات تهران-واشنگتن ایران ۰ - ۳ آمریکا/ طلسم باخت‌های تیم ملی والیبال شکسته نشد روز عاشورا در لرستان (عکس) ادعای نتانیاهو: ما هنوز وظایفی داریم که باید در ایران انجام شود/ از جنوب لبنان عقب‌نشینی نخواهیم کرد فرانسه چند راکتور هسته‌ای را از مدار خارج کرد شیخ نعیم قاسم: صبر ما معادلات را تغییر می‌دهد انگلیس ۳۸۰ میلیون دلار برای تامین سوخت هسته‌ای و کمک به اوکراین اختصاص می‌دهد نحوه ثبت اعتراض به احکام مستمری و دریافت غیرحضوری فیش حقوقی بازنشستگان تأمین اجتماعی هدف قرار گرفتن یک کشتی در جنوب شرق عمان وزارت دفاع عراق: انفجاری در انبار مهمات الحشد الشعبی رخ داده   از اتاقی ۹ متری تا باشگاهی برای رویاها؛ روایتی از 16 سالگی « کتابخانه روستایی فاطمه‌ها» معاون ترامپ: یادداشت تفاهم با ایران جلوی افزایش اختلاف ها را می گیرد رهبر انصارالله: حضور اسرائیل در سومالی‌لند را تحمل نمی‌کنیم پیام تسلیت و ابراز همدردی پزشکیان با دولت و ملت ونزوئلا در پی زلزله اخیر