۱۰ فروردين ۱۴۰۳
به روز شده در: ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۷۴۵۸۵
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۸ - ۱۸-۰۳-۱۳۸۸
کد ۷۴۵۸۵
انتشار: ۰۳:۳۸ - ۱۸-۰۳-۱۳۸۸
مشروح مناظره شب گذشته
با يك پديده واقعا شگفت آوري مواجه هستيم كه مي تواند در برابر مردم به دوربين نگاه كند و بگويد سفيد، سياه است.هزار را بگويد 2 هزار، 2 ضربدر 2 را بگويد 4 نمي شود، مي‌شود 10
 
  مناظره تلويزيوني مهدي كروبي و ميرحسين موسوي دوتن از كانديداهاي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري شب گذشته به صورت زنده از شبكه سوم صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران پخش شد.

 مناظره تلويزيوني مهدي كروبي و ميرحسين موسوي دوتن از كانديداهاي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري شب گذشته به صورت زنده از شبكه سوم صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران پخش شد كه مشروح آن (پیاده شده در فارس) در زير مي‌آيد:

* كروبي:‌ تاكنون 7 ميليون براي پيامك تبليغاتي استفاده كرده‌ايم

 مهدي كروبي كانديداي انتخابات رياست جمهوري دهم در مناظره با ميرحسين موسوي ديگر كانديداي انتخابات رياست جمهوري دهم كه در شبكه سوم سيما برگزار شد با بيان اينكه لازم مي‌دانم در ابتدا، صحبت‌هايي در دفاع از خود بيان كنم، گفت: تا حد امكان مراقب بوده‌ام تا وارد بحث‌هاي خصوصي نشوم و علت آن اين است كه اگر انسان كاري انجام مي‌دهد بايد براي خدا باشد اما وقتي آن را براي ديگري انجام مي‌دهد اجرش از بين مي‌رود.
وي افزود: متاسفانه امروز اينقدر دروغ گفته شده است كه ممكن است حرف‌هاي راست نيز باور عده‌اي نشود و من براي ابهام اين امر مجبورم امشب موضوعاتي را توضيح دهم تا در جرايد درج شود.
اين كانديداي انتخابات رياست جمهوري دهم اين مطلب را كه بر برگه اي ‌نوشته شده بود را اين گونه قرائت كرد: قبل از ورود به هر بحثي بايد بگويم كه در اين دوره انتخابات ابتكار تازه‌اي پيدا شد كه قابل تقدير است و آن هم مناظره بين كانديداها بود، اما متاسفانه در سطح جامعه و برخي مطبوعات خاص مسئله‌اي وجود داشت و عده‌اي با تهمت زدن به ديگران راه خود را باز مي‌كنند كه در مناظره همه مردم نمونه آن را ديده‌اند.
كروبي ادامه داد: عده‌اي با تهمت و ترور شخصيت‌ مي‌خواهند كار خود را پيش ببرند و نه تنها در مورد ميرحسين موسوي بلكه ديگران نيز مانند بنده كه مانع راه استبداد طلبيشان مي‌داند و به دليل سابقه روشن انقلابي و روحاني من نمي‌توانستند تهمتي بزنند به شايعه‌پراكني متوسل شدند.
وي با اشاره به وقايع مجلس ششم گفت: زماني كه من در خصوص زنداني شدن لقمانيان نماينده همدان موضع شديدي اتخاذ كردم آن‌ها داستان شهرام جزايري را عليه من علم كردند و زماني كه من گفتم در مجلس نمي‌مانم هفته بعد آن جريان جزايري را عليه من به راه انداختند.
اين كانديداي انتخابات رياست جمهوري دهم ادامه داد: اين روزها هم در سمپاشي‌هاي خود اين مسائل را مطرح مي‌كنند و ماجراي شهرام جزايري از چه قرار بود و چه دست‌هايي در آن در كار بوده است از آن مي‌گذرم و در موقع خودش مسائل را براي همه بازگو مي‌كنم، اما بد نيست كه به روزنامه‌هاي همان زمان مراجعه كنيم تا ببينيم تا چه افرادي از مقامات كشور پول گرفتند و صداي آن را هم در نياوردند و چه كساني از دو طرف در جريان بودند و چون هياهويي به پا نشد نام آنها برده نشد و چون من وارد جريان آقاي لقمانيان شدم لذا بايد هزينه آن را مي‌پرداختم.
كروبي در خصوص ماجراي شهرام جزايري افزود: شهرام جزايري وقتي به عنوان كمك‌هاي خيريه به عده اي از افراد وجوهاتي را پرداخت مي‌‌كرد هنوز اتهامي نداشت و مانند ميليونها انسان ديگري بود كه در هزار سال گذشته وجوهاتي را به علما داده‌اند و علما نيز هميشه براي فعاليت‌هاي ديني از مردم و افراد حقيقي پول دريافت مي‌كردند و حتي شناسنامه آنها را هم چك نمي‌كردم و دريافت پول يا هبه در هيچ جاي جهان ممنوع نيست اما آن چيزي عيب دارد انجام كار غيرقانوني براي دريافت پول و نه دريافت بي‌قيد و شرط آن است.

وي بيان داشت: اگر در رابطه شهرام جزايري جرمي واقع شده بود در حكم دادگاه عليه شهرام جزايري نوشته مي‌شد اما تنها چيزي كه در حكم دادگاه وجود ندارد همين مسئله است و دست كم در اين خصوص شهرام جزايري محاكمه شده و هيچ اتهامي نيز متوجه بنده نشده است و اگر من از يك نفر آن هم بدون كاري در عوض آن مبلغي گرفته‌ام. هزاران سال است كه علما از خيرات پول دريافت مي‌كنند و خرج مستمندان مي‌كنند و قبل از انقلاب از امام راحل و ديگر مراجع اجازه كتبي داشته‌ام كه وجوهات را دريافت و در راه كشور مصرف كنم.

اين كانديداي انتخابات همچنين اظهار داشت: از بيت‌المال كه ديگران ميلياردي برداشته‌اند و جواب هم نمي‌دهند پولي برداشت نكرده‌ام و همين‌جا هم اعلام مي‌كنم كه اگر از من سندي داريد كه از اموال عمومي و دولتي حتي اگر ناچيز هم باشد پولي برداشته‌ام آن را منتشر كنيد اما خود آنها بايد بگويند كه پول‌هاي بيت‌المال را چه كردند.

كروبي گفت: در زمان ديگري هم شايعه كرده‌اند كه من در عروسي دخترم سكه‌هاي طلا را بر سر عروس و داماد ريخته‌ام كه برخي آن را باور كرده‌اند اما اين در حاليست كه من اصلا دختر ندارم و امروز عروس‌هاي من مانند دختران من هستند و در زماني زلزله منجيل رخ داد كه من حتي يك بلندگو هم نداشتم و در زماني كه من رئيس مجلس سوم بودم و قرار بود اولين پسرم ازدواج كند اوراق آن وقف شد و بعد از اينكه اين اوراق پخش شد در منجيل زلزله آمد كه من هم بعنوان رئيس مجلس به آنجا رفتم و چون نمي‌توانستيم اوراق را پس بگيريم عروسي برقرار كرديم كه حتي بلندگو و آواز هم نداشت اما آنقدر اين جريان را دنبال كردند و كروبي و حسين فرزندش ماجرايي است كه اگر آن را بگويم زمان طول مي‌كشد.

وي در ادامه قرائت اين متن كتبي در اين مناظره گفت: من از 10 سال قبل از شكل‌گيري حكومت جمهوري اسلامي ساكن شميران بودم و امروز نيز هستم و داستان من اين است كه سال 50 به خيابان حكمت مسجد‌ صاحب‌الامر آمدم و آقاي طالقاني بنده را معرفي كردند و مجموعه‌اي از بچه‌هاي انقلابي آنجا حضور داشتند و آنجا يكي از كانون‌هاي انقلاب بود كه من چند سال هم در زندان بودم و از آن اول زندگي تا به امروز من يك خانه داشته‌ام و خانه ما نيز از 16 هزار تومان قيمتش افزايش يافت.

اين كانديدا در ادامه افزود: بخاطر انتخابات يك دانگ از خانه را فروخته‌ايم و در حال حاضر سه دانگ داريم و مشغول ساخت آن هستيم و در حال حاضر مستاجر هستم؛ بگونه‌اي كه به من مي‌گويند امنيت تو در اين ساختمان خوب نيست و من در گذشته كه رئيس مجلس بودم بارها اموال خود را اعلام كرده‌ام و من جز يك نيمه خانه چيز ديگري ندارم.

كروبي با اشاره به فعاليت همسرش اظهار داشت: همسر من از اموال خود ساختمان كوچكي را خريد و آن را كم كم بزرگ كرده كه مقابل ساختمان شهيد شيرودي است و آن را وقف كرده و وقف‌نامه آن وجود دارد و گفته است كه من نمي‌خواهم براي فرزندانم اموالي بماند و مي‌خواهم آن را وقف امام حسين(ع) و ايتام كنم و چون پدر او روحيه كاسبي داشت همسر من نيز چنين روحيه‌اي دارد و از ستاد اجرايي زميني خريده است و پول آن را كامل پرداخت كرده است و آن را ساخته و در حال حاضر آن را به دانشگاه آزاد اجاره داده است و وقف نكرده و پول آن را براي كاري را كه مشخص است تعيين كرده است.

وي افزود: اين روزها برخي روزنامه‌ها درخصوص خانه، زمين و همسر من صحبت كردند و ايشان آن زمين براي خودشان بوده و براي دانشگاه آزاد ساخته و آن را وقف كرده و گفته است كه هيچ چيز براي فرزندانم نمي‌خواهم اما باز متاسفانه چنين حرف‌هايي بيان مي‌شود.

اين كانديداي انتخابات دهم رياست جمهوري با تاكيد بر اينكه حاضرم از وقتم كم شود و از وقتم كم كنيد، گفت: اخيرا در روزنامه كيهان در خصوص طبقه 11 بنياد شهيد نوشته‌اند و برخي هم آن را تكرار كردند و اين در حاليست كه در بنياد شهيد نيز مانند ديگر سازمان‌هاي دولتي به خاطر حرمت ويژه خانواده شهدا يك شعبه قضايي وجود داشت چنانچه در بعضي از سازمان‌هاي حكومتي هم شعبه‌هاي قضايي وجود دارد و من به خاطر اينكه شديدا مخالف تعدد زوجات بودم اجازه نمي‌دادم افرادي زن دوم بگيرند و بيشتر به دنبال ازدواج موقت بودند و از امام هم با احكامي اجازه گرفتم.

كروبي با بيان اينكه ما در آن زمان مراقب دو جريان بوديم، تصريح كرد: زماني كه جنگ شروع شد دو حادثه رخ داد كه اولي اين بود كه پدران شهدا بچه‌هاي كوچك را از همسران مي‌گرفتند بخصوص همسراني كه خلبان بودند و حقوق خوبي داشتند و مي‌آمدند و ازدواج مي‌كردند و شهيد فكوري خدمت امام رفت و گفت كه اگر اوضاع به اين شكل باشد وضعيت به هم مي‌ريزد و برخي هم به دنبال سوء استفاده بودند و امام و آيت‌الله صانعي حكم دادند كه بايد يك شعبه قضايي با هم اختيارات به كروبي داده شود اما يك قاضي براي رسيدگي تعيين شود و ما ناچار بوديم براي اينكه اموال فرزندان شهدا از بين نرود و برخي سوء استفاده نكنند تا حدودي جلوي پدرها را مي‌گرفتيم.

وي با بيان اينكه هيچ زنداني نداشتيم نيز گفت: در شرايطي پيش مي‌آمد كه يك پدر فرزند را مخفي كرده بود و او را پس نمي‌داد و ما او را در شعبه قضايي نگه مي‌داشتيم و مي‌گفتيم تا بچه را ندهي در اينجا خواهي ماند كه يكي از زحمات بسيار سخت و دشواري بود كه بر عهده ما بود.

اين كانديدا در بخش ديگري از اين متن كتبي كه در ابتداي سخنان خود قرائت كرد، گفت: برخي گفتند كه 20 ميليارد تومان براي پيامك‌ها از سوي من پرداخت شده اما بچه‌هاي ما امروز رفتند و گفتند كه ما تنها 7 ميليون تومان براي پيامك‌ها داده‌ايم و يك مورد ديگر كه احمدي‌نژاد كه مورد مزمت نيست شب گذشته مانور بسياري داد و گفت كه روزنامه من عليه او مطلب زده و چون من اين موارد را اخلاقا مراقب هستم آن موضوع را بررسي كردم و ديدم كه آن روزنامه، روزنامه اعتماد است و ايشان كه رئيس جمهور است و از كارشناسي ارشد دم مي‌زند بين روزنامه اعتماد و روزنامه اعتماد ملي فرق نگذاشته است و در اين مطلب نيز عكس رهنورد، همسر بنده و همسر احمدي‌نژاد وجود دارد و بنده نمي‌دانم كه حتي اين مطلب چيست؟ چرا كه روزنامه اعتماد آن را چاپ كرده و آقاي حضرتي مسئول آن است و خوب و بد آن را نمي‌دانم.

* موسوي: مقاصد خاصي از اعلام جهت‌دار برخي آمارها وجود دارد

ميرحسين موسوي در ادامه اين مناظره با اشاره به اينكه مسائل زيادي براي تبليغات انتخاباتي داريم، افزود: در تبليغات مسائل زيادي از جمله مسائل داخلي و خارجي و قانون گريزي دولت، اقتصاد ملي در جاهاي واقعا خسارت‌هاي جبران ناپذيري به كشور وارد شده و در رابطه به مسائل فرهنگي بسته بودن فضاي اجتماعي بستگي فضاي اجتماعي از جمله اين مسائل است.

موسوي ادامه داد: در اينجا با توجه به صحبت‌هاي بيان شده در رابطه با دو شاخص مطالبي را بيان مي‌كنم و اين موضوعات برگشت به اين پيدا مي‌كند كه مردم چقدر متوجه مي‌شوند كه آمار غلط مي‌دهند و چگونه اين آمار را عوض مي‌كنند و اگر آمار غلط باشد، طبيعي است كه بر اساس آن نتيجه گيري غلط مي‌شود و امكان نقد نظام از بين مي‌رود و نمي توان قديمي به پيش گذاشت و برنامه ريزي كرد.

كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري اضافه كرد: مهمتر از اين مسئله آن است كه ما بايد گمان سوء نيت هم در دگرگون كردن آمار بدهيم، مخصوصا اگر اين موضوع تكرار شود.
وي با بيان اينكه بنده چند مورد از اين مسائل را با خود به همراه آورده ام كه حدود 20 شاخص است كه به بيان همه آنها نمي‌رسم و فقط به يكي دو مورد اشاره مي‌كنم، افزود: در صحبت‌هاي قبلي بحث شده كه نرخ تورم 15 درصد است. بنده يك جدول در اين خصوص نشان مي‌دهم كه آنرا از آمار بانك مركزي گرفته‌ام. اين جدول نشان مي‌دهد در ابتدا آمار به چه نحوه بوده و چگونه تصاعد پيدا كرده است و به 25.4 دهم درصد رسيده است.

موسوي خاطر نشان كرد: ادعا شده كه اين آمارها 14 يا 15 درصد است كه اتفاقا همين موضوع را يك مقدار در موردش اسناد و مداركي براي نشان دادن، آورده‌ام.

اين كانديداي دهمين دوره رياست جمهوري يادآور شد: يكي از مواردي كه مي توانم در اين خصوص نشان دهم كه مردم به حساسيت اين قضيه پي ببرند كه چگونه مي‌شود كه يك امر بسيار روشن و حساس در اقتصاد ملي ما اينچنين قلب بشود يا اينكه دروغ آگاهانه از آن را بيان كند.

وي تصريح كرد: اين جزوه‌اي كه به همراه آورده‌ام متعلق به بانك مركزي جمهوري اسلامي (مديريت كل آمار اقتصادي است) كه مهمترين سازماني است كه توليد آمار مي‌كند. در رابطه با شاخص بهاي كالاها اينجا همينطور كه در اين آمار آمده مربوط به اسفند 1387 است ما در صفحه اين آمار خواهيم ديد كه در اينجا با علامت سبز نشان داده شده و ارتباطي با موج سبزي كه در كشور ايجاد شده ندارد، گرچه بينندگان اين ارتباط را بدهند بايد خيلي به فال نيك گرفت.

موسوي اضافه كرد: در اينجا نوشته شده كه متوسط سال 1387 نسبت به متوسط 1386 ، 4/25 دهم درصد است. آيا مي‌شود گفت كه مسئولين نظام اين را نديده‌اند و آيا مي‌شود گفت كه اين سند رسمي دروغ است؟ يا بايد به فكر ديگري باشيم كه مقاصد خاصي اين رقم صراحتا در جلوي دهها ميليون ايراني به اين شكل بيان شده و آنها را به بيراهه مي‌برد.
كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري تصريح كرد: ما سوالهاي زيادي در اين رابطه دارم كه بنده يك موردش را در مورد تورم مقداري باز مي‌كنم و به يك شاخص ديگري رجوع مي‌كنم كه آن هم به همين اندازه براي مردم آشكار خواهد بود كه چقدر در اينجا انحراف صورت گرفته است.

وي گفت: تورم يا گراني مسئله نيست كه فقط با آمار بيان شود. مردم آن را پيش خود احساس مي‌كنند. بنده عنوان كردم كه 25 درصد تورم يعني كوچك شدن سفره‌هاي مردم. 25 درصد تورم يعني پايين آمدن امنيت. 25 درصد تورم يعني پايين آمدن سلامت، آموزش، اعتياد، بد اخلاقي و دور نماي تيره براي جوان‌هاي ما. اين چيزهايي است كه قشرهاي مستضعف ما بايد گواهي بدهند كه وضعشان دارد خيلي خوب مي‌شود و تورم پايين مي‌رود يا خير.

موسوي اضافه كرد: آن چيزي كه در دست بنده است، دهها قلم كالاي اساسي است كه باز هم بانك مركزي آمار آن را ارائه داده كه به طور مثال در اين آمار آماده است كه ماست پاستوريزه در سال 1383، 538 تومان و در حال حاضر قيمت 994 تومان است و يا نخود 710 تومان و الان 1566 تومان و يا پياز در سال 83 ، 200 تومان و در حال حاضر قيمتش به 413 تومان است و البته اين ميانگين قيمت ها است.

وي ادامه داد: گوشت گوسفند تازه با استخوان كه همه مردم از قيمت آن مطلع هستند 4899 تومان كه در حال حاضر 9 هزار و 293 تومان است كه اعتقاد بنده گوشت خوب، قيمت بالاتري دارد.

كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري اضافه كرد: يكي ديگر از مهمترين مسائل مسكن است و مردم خودشان احساس مي كنند كه در 4 سال پيش آيا وضعيت اجاره مسكن چگونه و در حال حاضر به چه صورت است. دو نكته در اينجا مطرح است يكي مسئله اقتصادي است كه مي‌گويم وضعيت كشور و اقتصاد خوب نيست كه اين خود يك مسئله است ولي مهمتر از آن اين است كه بيائيم به مردم بگويم كه شما اصلا تورم نداريد و وضعيت شما خيلي خوب است و ارقام را دگرگون كنيم.

موسوي با نقل حديثي از امام صادق (ع) گفت: از امام صادق (ع) پرسيدند آيا ممكن است يك مومن دزديد بكند؟ ايشان فرمودند ممكن است دزدي بكند و در آن موقع از خدا دور مي‌شود و با توبه گناهش بخشوده مي‌شود و چند گناه ديگر در اين حديث شمرده مي‌شود. سوال مي‌شود كه آيا مومن ممكن است دروغ بگويد؟ مي‌گويد «لا ولله لا ولله»، آيا ممكن است جلوي مرد ما با اين كثرت و فراواني چيز آشكاري كه سند در مورد آن وجود دارد و غير ممكن است از آن را ترديد كند، انكار كنيم ؟
موسوي گفت: هيچ دولتي در جهان نيست كه يكي از اولويت هايش مبارزه با گراني نباشد به دليل اينكه گراني و آثار و عواقب وخيمي براي اقتصادي ملي دارد.

وي با نشان دادن دو گراف ديگر گفت: يكي گرافيك نشان داده شده در جلوي مردم است. منحي به اين معنا است كه هر چقدر اين رقم پايين بيايد نشان مي‌دهد كه شكاف طبقاتي كمتر شده و اگر بيشتر شود نشان مي‌دهد كه وضع بدتر شده است.

موسوي گفت: يكي از گراف‌ها كه دولت‌ها نسبت به آن حساس هستند اين است كه مبادا قشرهاي پايين دست ثروت و امكاناتشان كم شود كه معناي آن ناامني، دزدي و فساد است. اين چيزي است كه نشان داده شده كه در سال 84، 3 هزار و 996 ده هزارم شاخص ما است تا برسد به 38. ما چيزي كه نشان شده با اين انحنا را به كارشناسان داديم تا هم رقم ها را مطابق آمار تعيين كنند و هم گراف ها را بر اساس آمار بالا و پايين كردند و چيزي كه به دست آمده و واقعي است به اين شكل است و چرا ما بايد به مردم دروغ بگوييم؟

وي با اشاره به روايتي در سيره حضرت رسول گفت: ما يكي از مواردي كه حكومت به اين طريق با حكومت صحبت مي‌كند و امكان اين فراهم مي‌شود كه پاسخگو در مقابل مردم باشد و به اين ترتيب نيز در دنياي مدرن اين شرايط را فراهم مي‌كند كه وضعيت كشور به سمت صلاح برود، آمار است.

وي افزود: وقتي در همين مسئله تشكيك وارد كنيم و گراف‌ها با بالا و پايين كنيم و بعد در شب انتخابات جلوي مردم اين آمارها را نشان دهيم و بخواهيم يك نتيجه بر عليه رقباي خود بگيريم، واقعا در اين كشور روي چه چيز بايد بايستيد و نقادي كه مي‌خواهد نقد كند و در اين خصوص تصميم گيري كند ؟

موسوي گفت: بيان شده كه 17 ميليون ظرفيت فولاد ما است و اين در حالي است كه بحث ظرفيت و توليد با هم متفاوت است و مقدار توليد ما 11 ميليون تن است و چرا بايد به مردم دروغ بگوييم ؟ چرا به مردم اطلاعات غلط بدهيم و آيا اين به نفع كشور است ؟ آيا براي 2 روز روي پستي ماندن و مقامي را حفظ كردن درست است كه به مردم دروغ بگوييم؟

كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: حضرات چيزي عجيب مي‌گويند كه نزديك 300 ميليارد دلار درآمد نفتي از مقدار در آمدي كه دولت در زمان جنگ داشته كه 2 سالش 7 يا 7 و نيم ميليارد دلار بوده، آن موقع 7 و نيم ميليارد دلار قدرت خريدش خيلي بيشتر از الان بوده است. البته نه وضعيت جنگ و نه هزينه هاي آن موقع را در نظر مي ‌گيرند و نمي دانم با چه معياري اين موضوع را بيان مي‌كنند و يكي از مشكلات ما است كه با يك پديده واقعا شگفت آوري مواجه هستيم كه مي تواند در برابر مردم به دوربين نگاه كند و بگويد سفيد، سياه است.
هزار را بگويد 2 هزار، 2 ضربدر 2 را بگويد 4 نمي شود، مي‌شود 10 و من اين مسائل را براي احساس خطر نسبت به كشور بيان مي‌كنم و هيچ چيز بدتر از اين نيست كه حكومت به مردم دروغ بگويد و ما با اين پديده روبه رو هستيم.

* كروبي: آنهايي كه با من كار مي‌كنند در اولويت‌اند

مهدي كروبي در ادامه مناظره با اشاره به بخش ديگري از برنامه‌هاي خود در حوزه اقتصادي اظهار داشت: من واقعاً يك احساس خطري براي كشور كردم، هم اكنون احساس كردم و هم 4 سال پيش اين احساس خطر را كردم منتهي خطر روز به روز تشديد شد يعني احساس كردم كه يك انقلابي به اين عظمت و با اين تمدن و با اين ملت بزرگ انجام شده ولي حوادث تلخي پيش مي‌آيد و لذا اشاره مي‌كنم وقتي 4 سال پيش سرنوشت انتخابات بدان صورت شد من بيرون نرفتم و همه تلاش‌هايم را نيز كردم تا سرنوشت انتخابات اين‌چنين نشود كه شرح و ماجراي طولاني دارد.

وي ادامه داد: چون پيش‌بيني من اين بود كه كار دارد خراب مي‌شود و نمي‌دانيم چه چيزي از درونش دربيايد اما مي‌دانستم آن شيوه‌اي كه شروع شده كه خود آقاي مهندس موسوي در برخي جلسات آن بوده و حضور داشته تلاش كردم و اتمام حجت‌ كردم و كارها را انجام دادم و وقتي نشد وارد صحنه شدم و بدان صورت هم انتخابات پايان يافت كه آخر عرايضم خواهم گفت و اين بار ديگر با برنامه‌ آمدم و رفتم حزب تشكيل دادم، برنامه ريختم، كار تشكيلاتي كردم و 4 سال زحمت كشيدم و واقعاً فكر كردم يا خودم مي‌آيم و يا يك حزبي مي‌آورم و ما جز كاري حزبي راه ديگري نداريم و لذا وارد اين ماجرا شدم و از مدتي پيش هم اعلام كردم و اولين نفر هستم كه اعلام كردم و به هيچكس اين بار نرفتم پيشنهاد كنم كه شما بياييد و هركس هم كه گفتند كه مي‌آيد گفتم مقدمش را گرامي مي‌داريم.

دبيركل حزب اعتماد ملي عنوان كرد: ‌بر خلاف دفعات قبل كه مي‌رفتم و اصرار مي‌كردم اما اين‌بار در عروسي دختر آقاي صدر بوديم و بعضي برگشتند و به آقاي ميرحسين موسوي گفتند كه شما بنا داريد كه بياييد كه ايشان يا مي‌گفت آره و يا مي‌گفت نه و من اصلاً سكوت كردم چون بنا نداشتم كه دنبال كسي باشم و بنا داشتم كه اساساً كار حزبي و تشكيلاتي انجام بدهم لذا آمدم و جمعي هم بود و وارد اين بحث شدم و تاكنون 6 بيانيه صادر كردم.

اين كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در تشريح بيانيه‌هاي متعددي كه از سوي وي در خصوص مسائل متعدد مطرح شده و درباره مديريت آينده كشور اضافه كرد:‌ اولين بيانيه در خصوص احياي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي و شوراي پول كه توضيحاتي در اين خصوص داده شده و ايشان (ميرحسين موسوي) و ديگران هم اشاره كردند و اصلاً مغز كشور رفته است مگر مي‌شود مديريت و برنامه‌ريزي در كشور نباشد و اگر نباشد يعني هيچ و اين يعني زمان قاجار كه بگذاريم اينجا، زماني كه مثلاً يك سلسله، يك جواني آمد به قم و به من گفت چرا مي‌گويند كه شما آدم خوبي هستيد اما به يك سلسله اهانت كرديد من در خصوص مسئله‌اي از وي عذرخواهي كردم و به او گفتم كه عذرخواهي مي‌كنم شما درست مي‌گوييد و كجا و كي نظام اين‌گونه بوده است، احياي شوراها را به عنوان بيانيه‌اي ديگر مطرح كردم و گفته‌ام كه نواقص آن را برطرف مي‌كنم. بيانيه ديگرم سهام نفت بود، بيان كرديم كه نفت مال ملت است و فعلاً دو قسمت‌اش هم مي‌كنيم يك قسمت آن را صادرات مي‌كنيم كه در اختيار دولت است و براي كار زيربنايي مصرف مي‌شود و يك قسمت ديگر براي مصرف داخلي است نه گداپروري است، بلكه پول حق ملت است و پولش را به آنها مي‌دهيم و در واقع آن تشكيلاتي را كه بوجود مي‌آوريم مردم دو نوع برخورد مي‌كنند يا ماهانه‌شان را مي‌گيرند و 3 ماه يكبار به آنها داده مي‌شود يا نمي‌خواهند بگيرند كه سرمايه‌گذاري مي‌شود و پول خودشان است كه با آن سرمايه‌گذاري صورت مي‌گيرد. به دوستان خود در اين زمينه هم گفتم كه حد اعلاي احتياط را به مردم اعلام كنيد كه مطمئناً بتوانم انجام بدهم و لذا همين الآن كه محاسبه‌اي آقايان محترم در قالب يك گروه اقتصادي كرده‌اند و آنها را قبول دارم و خودشان هم روي آن كار كردند و من هم در اين قضيه بوده‌ام و نمي‌خواهم اسم كسي را ببرم گفتند همين الان هم بيشتر از اينها مي‌شود اعلام كرد اما همان حد احتياط را گرفتيم و به مردم مي‌دهيم و هركس خواست بگيرد و هر كس خواست نمي‌گيرد كه براي وي سرمايه‌گذاري مي‌شود و وي سهامدار است و متعلق به خودش است.

دبيركل حزب اعتماد ملي بيان كرد: در اين شرايط نفت و پول در اختيار دولت نيست كه بخواهد براي مردم كُركُري بخواند و هرگونه خواست عمل كند و آنطور كه پول نفت زياد مي‌شود مي‌بينيد كه چه اوضاعي در مملكت بوجود مي‌آيد بايد دولت وام بگيرد و ماليات را نيز از مردم بگيرد و با آن شرحي كه ما داديم و اگر بخواهم وارد شوم با اين وقتي كه ما داريم امكانش وجود ندارد.

كروبي به بيانيه خود در خصوص حقوق شهروندي اشاره كرد و گفت: ما انقلاب كرديم و اين كشور اقوام مختلف دارد، اين كشور مذاهب مختلف دارد و من مي‌بنيم كه اين سالها چه بلايي بر سر اين ملت بالاخره بوسيله همين يك جمعي خودسر بوجود آمده، حسينيه‌ دراويش را چرا خراب مي‌كنيد. مسلمان كه هست حتي اگر مسلمان هم نباشد، شيعه هم هست و حتي اگر شيعه هم نباشد، شهروند اين كشور است و مي‌رود آنجا و ذكر مي‌گويد، آن هم چه خانواده‌هايي، چه شخصيت‌هايي خيلي محترم، چرا امنيت ندارند كه حسينيه‌اش بر سرش خراب مي‌شود، امروز بروجرد، فردا اصفهان، پس فردا كرج و روز ديگري قم و لذا به تناسب هم نامه نوشتم و مي‌دانستم هم كه بايد هزينه بپردازم، از قم به مراجع نوشتم، از بروجرد به وزير كشور و از حقوق همه ملت چه مسيحي و چه شيعه دفاع مي‌كنم، من ارتباطم اكنون با مسيحي‌ها، يهودي‌ها و با زرتشتي‌ها در كشور خوب است و آن زمان هم كه رئيس مجلس بودم با همه ديدارهاي مرتب داشتم.

وي گفت: دگرانديشاني بودند و خط من هم مشخص است، آرمان‌هايم را هميشه گفته‌ام كه من در چارچوب جمهوري اسلامي و امام، آنهايي كه تدوين كننده قانون اساسي بودند نه اين‌نظرتنگ‌ها، بارها گفته‌ام و خدا پدرش هم بيامرزد اين گروه كيهان را كه چند نفر هم كه از من سؤال مي‌كردند من گفتم كه من قانون اساسي را مي‌گويم و نه قانون اساسي شما كه فلاني مي‌گويد و انصافاً رفتند و همه را نوشتند و از اين جهت هم خوشم مي‌آيد رفتم و خواستند و مصاحبه‌ هم با آنها كردم و مي‌خواهم بگويم كه يعني آمده‌ام كه از حقوق مردم دفاع كنم و لذا از زندانيان سياسي دفاع كرده‌ام، از اقليت‌ها، مطبوعات، ردصلاحيت‌ها دفاع كرده‌ام و از كل حوادثي كه اين چند سال براي اين ملت پيش آمده به شدت دفاع كرده‌ام و گفته‌ام يعني چه كه فردي كه 20 سال در مجلس بوده رد صلاحيتش مي‌كنند بنابراين از حقوق اين ملت دفاع كرده‌ام و مرزهايم هم مشخص و معين است كه در چه خطي هستم اما عده‌اي متأسفانه هستند كه اينچنين دسته‌بندي‌هايي مي‌كنند يعني وقتي آقاي دكتر سروش حرفي مي‌زند كه آنها خوششان مي‌آيد مي‌گويند خيلي آقاي دكتر سروش بزرگ است اما وقتي دكتر سروش مي‌آيد و من را تأييد مي‌كند يك كمونيست را وادار مي‌كنند كه به او بد بگويد و به آن اهانت كند و اصلاً من اين چيزها را قبول ندارم و آيا به اين مي‌گويند تضارب افكار، سليقه، ديدگاه من روشن است.

اين كانديداي انتخابات رياست جمهوري در بيان برنامه هاي خود ادامه داد: از حقوق خانم‌ها به شدت دفاع مي‌كنم و مي‌گويم كه خانم‌ها بايد حضور داشته باشند الان هم اعلام مي‌كنم و فردا هم كه تبريز مي‌روم انشاالله يك خانم براي كابينه‌ام اعلام مي‌كنم و از نيروهاي مختلف استفاده مي‌كنم يعني چتر انقلاب اسلامي و جمهوري اسلامي را باز مي‌كنم و از همه نيروهاي خوب استفاده خواهيم كرد و اين به اين معني نيست كه حزبي‌ها در جايگاه اول قرار دارند و طبيعي است آنهايي كه با من كار مي‌كنند در اولويت‌اند اما هر نيروي كه بخواهد مخلصانه در جمهوري اسلامي كار كند و در خدمت اين ملت و كشور باشد كار خواهم كرد و وظيفه‌ام را انجام مي‌دهم و همه بيانيه‌ها را به جد دنبال مي‌كنم.

* موسوي: در بسياري از موارد به برنامه‌هاي كروبي نزديك هستم

ميرحسين موسوي در ادامه مناظره تلويزيوني گفت: البته ما در بخش عمده‌اي از برنامه‌ها با آقاي كروبي نزديك هستيم اما من در اين دو هفته اخير احساس كردم كه به بهانه حضور من در انتخابات، حمله بي‌سابقه‌اي به دهه اول انقلاب صورت گرفت در حاليكه من مي‌گويم دهه اول مربوط به من نيست بلكه مربوط به امام، شهدا و ملت است كه با تمام سختي‌هاي آن دوران كه 5 استان ما زير بمباران بود و ما در عرصه بين‌الملل مشكلات زيادي داشتيم و هر روز فاجعه‌اي رخ مي‌داد، صبر كردم و كشور اداره شد.

موسوي ادامه داد: تا اين مدت بي‌انصافي‌هاي زيادي صورت گرفته است و من ترسيدم مبادا با نگفتم من انحراف بوجود بيايد و امروز مي‌خواهم به برخي از آنها جواب دهم.

وي افزود: هر چند در زمان دفاع مقدس نهادهاي انقلابي مختلفي مانند جهاد سازندگي وجود داشت اما دولت زمان جنگ طرفدار محرومان و مستضعفان بود و آن را ركن اصلي انقلاب مي‌دانست كه مي‌بايد به آنها خدمت رساني كرد.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: در زمان جنگ كه سهم امور اجتماعي در هزينه‌ها به دليل هزينه‌هاي جنگي پايين مي‌آيد سهم هزينه‌اي امور اجتماعي را از 18.4 درصد به 39.5 درصد در زمان دفاع مقدس رسانديم و اين يعني بي‌سابقه‌ترين سرمايه‌گذاري مستضعفان كه مردم خاطره آن را به ياد دارند و البته وظيفه ما هم همين بود.

موسوي خاطرنشان كرد: ما در كنار هزينه‌هاي گزاف جنگ به اين موضوع اهتمام ورزيديم چرا كه اين امر را حمايت واقعي از جنگ مي‌دانستيم كه با بي‌انصافي امروز مي‌گويند هزينه‌هاي جنگ 14 و خورده‌اي درصد بود.
وي به امور بهداشتي در زمان دفاع مقدس اشاره كرد و گفت: ساختار شبكه بهداشت درماني جنگ يكي از بهترين برنامه‌هاي بهداشتي در جهان بود كه استانداردهاي ما را در مقابله با بيماري‌ها بالا برد.

كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهور اظهار داشت: در زمان دفاع مقدس اميد به زندگي از 51 سال به 61 سال نرخ مرگ و مير كودكان زير 5 سال از 140 نفر در هزار به 68 نفر، نرخ مرگ و مير كودكان زير يك سال از 100 نفر در هزار به 53 نفر، مرگ و مير مادران از 220 مورد به 56 نفر، با سوادي از 41 درصد به 61 درصد جمعيت زير خط فقر از 45 درصد به 25 درصد رسيد.

موسوي افزود: با اين حساب، هر چه بخواهند فضاي آن موقع را تخريب و سياه‌نمايي كنند باز اين خاطرات مردم از بين نخواهند رفت و ما امروز اعلام مي‌كنيم كه در صورت پيروزي باز هم توجه اصلي‌مان به اقشار مستضعف خواهد بود ما اقتصاد صدقه‌اي نخواهيم داشت و معتقديم اگر پولي در اختيار دولت است حق مردم است كه بايد به بهترين شكل هزينه شود.

وي ادامه داد: وقتي مردم مشكل سفره، بهداشت و امنيت داشته باشند به هيچ وجه نمي‌توانند از حقوق شهروندي، مدني و انساني خود بهره‌مند شوند و فردي كه چند شيفت در روز كار مي‌كنند، نمي‌تواند مخارج زندگيش را تامين كند بنابراين با مشكلات اعتياد، مريضي، بداخلاقي، اجاره روبرو مي‌شود و مردم خود قضاوت مي‌كنند با اين سياست‌هايي كه در طول اين سالها بوده و با اين ريزش پول عظيم در سالهاي اخير آيا اين امر به سمت بهبودي وضع مردم رفته است يا نه.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهار داشت: دولت مي‌گويد حقوق‌ها را افزايش داديم در صورتيكه به هيچ وجه اين طور نيست و اگر افزايشي بوده، حق مردم است و ما مي‌پرسيم چرا قوانين را دير اجرا كرديد و آن را به شب انتخابات انداختيد ؟ اين كارهاي شما چون سرمايه‌گذاري براي اشتغال مولد نمي‌كند و هيچ برنامه اساسي هم نداريد، منجر به بهبود قشرها نمي‌شود.

در اين قسمت از مناظره مجري به ميرحسين موسوي تذكر داد كه با اين نوع صحبت كردن شما در مورد كانديداي غايب وقت ديگري در اختيار ايشان قرار خواهد گرفت.
موسوي گفت: ايشان كه هميشه وقت دارند و من هم اسمي نبردم اما ايشان گفته‌اند صنعت و توليد در زمان جنگ صفر بود كه اين يكي از دروغ‌هاي بزرگ است. مگر طرح 92 درصد از طرح مباركه يا جاده بافق - بندرعباس، ساخت كانال‌ها و سدها يا ساخت سيلوها توسط نيروهاي داخلي در زمان دفاع مقدس انجام نگرفت ؟

نخست‌وزير دوران دفاع مقدس گفت: ما در آن زمان حدود 300 طرح قوي داشتيم تا وقتي جنگ تمام شد، كشور با ويراني روبرو نشود. همچنين در تجهيزات دفاعي موفقيت‌هايي داشتيم و من مي‌پرسم آيا صندلي رياست جمهوري اينقدر ارزش دارد كه اينقدر دروغ بگوييم و سياه‌نمايي كنيم؟
وي خاطرنشان كرد: در كشورهاي ديگر شاخص‌ها و آمار آنقدر روشن است كه همه مي‌ـوانند نظر دهند و من از سازمان بازرسي كل كشور مي‌خواهم كه مسائل مربوط به دوران دفاع مقدس را بررسي كند.

اين كانديداي انتخابات رياست جمهوري گفت: من جز الان هيچ فرصتي براي صحبت كردن ندارم و ديروز كه در كرج بودم دهها هزار نفر به استقبال آمدند اما بلندگو را قطع كردند و در وسط جمعيت چيزهايي منتشر كردند و هنگام رفتن ما نيز با پرتاب سنگ شيشه ماشينمان را شكستند.

* كروبي: نظارت شوراي نگهبان را قبول دارم

مهدي كروبي در خصوص اصلاح قانون اساسي تصريح كرد: در مواردي بايد بگوييم اصلاح قانون اساسي، منتها مثال‌هايي همانند شوراها زدم يعني ما بايد كاري كنيم كه شوراها بتوانند حالت پارلماني داشته باشند، شوراها گنگ است و بايد بتوانند اختيارات بهتري داشته و كارهاي خود را انجام بدهند البته بارها اعلام كرده‌ام كه اين پيشنهاد بنده است ولي پذيرفته شدن آن راه ديگر و بخشي جدا دارد.

وي افزود: درباره نظارت استصوابي، بالاخره شوراي نگهبان نظارت دارد، بنده هم نظارت شوراي نگهبان را قبول دارم و بايد هم شوراي نگهبان ناظر باشد اگر ناظر نباشد دولت‌ها آمده مجلس فرمايشي درست مي‌كنند اما حدود اين نظارت بايد مشخص و توضيح داده شود و اينكه سليقه‌اي نشود كه هر وقت دل آنها خواست عمل كنند و الا بنده هم طرفدار اصل نهاد شوراي نگهبان هستم ولي نظارت هم بايد باشد.

اين كانديداي انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري تصريح كرد: براي چندين بار تكرار مي‌كنم، قانون اساسي دو بخش دارد يك بخش آن قابل تغيير نيست كه جمهوري اسلامي و حكومت ديني است كه مجتهد جامع الشرايطي در راس آن قرار دارد و اين‌ها براي بنده اصل است.

كروبي اضافه كرد: اينكه دخالت در هر كاري شود، هر كاري را هم بزنند و هر موقع خواستند هر كاري كنند اين‌ها بايد در قانون اساسي مشخص و معين شود، حدود اختيارات و كارها مشخص شود همين اصل 44 كه بدين صورت عمل شده؛ حالا عمل بشود، نشود چقدر شده و چقدر مي‌شود من نمي‌دانم، ما در شرايطي قانون اساسي تصويب كرديم كه فضاي خاص بود.

وي اظهار داشت: در آن فضاي خاص 10 سال بعد ايجاب كرد كه جاهايي را بايد اصلاح كنيم حالا هم بايد ضرورتا اول تلاش كنيم از اين ظرفيت قانون اساسي در بخش‌هاي مختلف خوب استفاده كرده و در مواردي كه مشكلي داريم بايد مطرح كرده و اصلاح كنيم.

دبيركل حزب اعتماد ملي خاطرنشان كرد: همانطور كه در فرانسه جمهوريت هست اين جا هم جمهوري اسلامي هست بنابراين بحث بعدي بنده در رابطه با مواردي است كه اول برويم و قانون اساسي را كاملا اجرا و عملي كنيم، اصول معتل شده را بايد اجرا كنيم، اصل 15 و 19 را بايد اجرا شود، مسائل و تبعيض‌هايي كه در حال حاضر در جامعه ما بين اقوام وجود دارد بايد از بين برود چرا كه همه انسان‌ها از نظر حقوق شهروند اول هستند البته بايد هم باشند.

وي تصريح كرد: اين دخالت‌هايي كه افراد در حريم خصوصي مردم مي‌كنند و به مردم متعرض مي‌شوند بايد جلوي اين موضوعات هم بوسيله مراكز قدرت گرفته شود، آنجايي كه اختيار دارم از قانون اساسي خوب استفاده مي‌كنم، آنجايي كه اختياراتي ندارم تعامل و گفتگو كرده و از اختيارات ديگران در بخش‌هاي مختلف استفاده خواهم كرد.

اين كانديداي انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري اظهار داشت: آنجايي كه نتوانستم صادقانه به مردم خواهم گفت كه مردم من اين را نتوانستم اجرا و عمل كنم بنابراين بخش سوم حرف‌هايم اجراي قانون اساسي، قوانين عادي و اختياراتي كه دولت بايد براي كارهاي خود داشته باشد البته با حفظ حرمت‌ها و همه خطوطي كه بارها اعلام كرده‌ام.

كروبي ادامه داد: اين طور نباشد هر كس هر كسي را كه خواست بگيرد، همين دانشجويان؛ آماري طولاني اين جا داشتم كه شب گذشته اشاره نكردم، از اينكه ما چه آماري داريم كه دانشجويان هر روز براي تحصيل محروم و در به در مي‌شوند يا تا چه حد آنها تحقير مي‌شوند.

وي در ادامه گفت: كتاب‌ها و نشريات برخوردهاي كه سليقه‌اي با آن‌ها مي‌شود، عده‌اي از نويسندگان، هنرمندان و موسيقي‌دانان اين ها همه بايد حقوقشان كاملا رعايت شود تا بتوانند در كشور بزرگي همانند ايران با عظمت و بزرگي زندگي كنند و هر كس به هر نحوي كه مي‌خواهد به سر آنها نزند.
دبيركل حزب اعتماد ملي با اشاره به تشكيل كابينه خود اظهار داشت: كابينه‌اي تشكيل خواهم داد كه بر همان كابينه هم نظارت كافي خواهم داشت تا بتوانم كارهاي خود را هم به خوبي انجام بدهم.

كروبي در خصوص بيمه تحصيلي تاكيد كرد: بيمه تحصيلي فرزندان را از دبيرستان به بعد انجام مي‌دهم و پول آنها را به حساب خواهم ريخت، بنابراين بخش سوم صحبت‌هايم اجراي قانون اساسي و اگر عيوبي هم هست مطرح خواهم كرد كه به اميد خدا اجرا و عملي شود به همان صورت مثال‌هايي كه قبلا زدم.

* موسوي: صنعت نفت بصورت جزيره‌اي بوده كه ارتباطي با بقيه بخش‌هاي صنعتي ندارد

در ادامه مناظره تلويزيوني مهدي كروبي و ميرحسين موسوي دو كانديداي انتخابات رياست جمهوري دهم مجري برنامه با اشاره به فضاي حاكم بر اين مناظره كه بيشتر نقد دولت نهم بود، اظهار داشت: مناظره بين حاضرين در جلسه يعني آقاي كروبي و آقاي موسوي است و قاعدتا بايد درباره برنامه‌هاي همديگر صحبت كنيم. يك تذكر قانوني در اول جلسه عرض كردم اما باز بحث‌ها به سمت كانديداي غايب است بنابراين بايد بگويم كه حق ايشان براي پاسخگويي از نظر قانون محفوظ است.
اين مجري برنامه ادامه داد: من فقط اين تذكر قانوني را دادم، والا دوستان در بيان مسائل آزادند.

بنابراين گزارش مير حسين موسوي در ادامه اين برنامه با بيان اينكه كه يك بحث‌هايي كه قبلا صورت گرفت مبني بر اينكه گويا بنده برنامه‌اي ارائه نكرده‌ام، اظهار داشت: تقريبا از يك سال پيش به تدريج برنامه‌هايي كه من طراحي كرده‌ام در بخش‌هاي مختلف در نشريات و سايت‌هاي مربوط به ستاد خود بنده چاپ شد و اخيراً هم اين برنامه‌ها در كتابي به نام برنامه دولت اميد براي آينده بهتر چاپ شده است كه مجموعه برنامه‌هاي بنده را به صورت تفصيلي در برمي‌گيرد و من در ادامه فهرست وار به برخي از موارد آن اشاره مي‌كنم.

اين كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري افزود: كتاب برنامه‌هاي من به طور وسيع در اختيار مردم قرار خواهد گرفت و از پس‌فردا نيز بر روي اينترنت براي همگان قابل دانلود و استفاده است.
موسوي با بيان اينكه رئوس برنامه‌هاي من شامل برنامه هاي اقتصادي، برنامه ارتقاء رفاه اجتماعي، سياست داخلي، سياست خارجي، برنامه‌هاي حوزه فرهنگي و هنري، برنامه حوزه اجتماعي، امور جوانان و امور زنان مي‌شود، اظهار داشت: در اين كتاب برنامه‌هايم در خصوص اين موارد به طور تفصيل آمده است.

وي با بيان اينكه كه برنامه توسعه روستاها از مهمترين برنامه هاي من است اظهار داشت: براي تحول در نظام مديريتي و تحول در صنعت حمل و نقل برنامه‌هايي دارم كه بسيار وسيع است و من چون در يكي از مسافرت‌هاي استاني يكي از رانندگان با من درد دلي كرد، يك قسمتي از آن را براي ايشان نقل مي‌كنم و فكر مي‌كنم هزاران راننده كه الان پشت فرمان هستند الان اين را خواهند شنيد كه در اين برنامه توجه ويژه‌اي به نقش عوامل اصلي حمل و نقل كه رانندگان هستند شده است.

اين كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ادامه داد: در اين برنامه به تامين آينده شغلي، اجراي جامع و كامل بيمه‌هاي اجتماعي، توجه به دوران بازنشستگي و تامين بخشي از هزينه‌هاي بيمه كمك به بهداشت و مشكلات درماني رانندگان و ايجاد مجتمع‌هاي رفاهي فرهنگي به نام رانندگان توجه شده است كه البته اينها يك بند از ميان 11 بند است كه در اين مورد وجود دارد و من به دليل آن مسائل عاطفي اينها را مطرح كردم.

موسوي، حفظ از محيط زيست و تحول در آموزش و پرورش را از ديگر برنامه‌هاي خود برشمرد و افزود: برنامه‌هاي مربوط به نظام آموزش و پرورش را در همكاري با دوستان فرهنگي كه در جلسات متعدد حضور داشتيم مطرح كردم كه از جمله آنها نظام آموزش و پرورش و چيزهايي ديگري درباره مسائل بودجه و حقوق آنها است كه در اين كتاب آمده است.

وي، تحول در آموزش عالي، ارتقاء سلامت، آينده بهتر خانواده‌ها و سكونت‌هاي غير رسمي و حفاظت از حقوق معلولان را از ديگر برنامه‌هاي خود عنوان كرد و افزود: معلولان يك جامعه ميليوني را در كشور ما را تشكيل مي‌‌دهند و ما برنامه كاملي براي آنها داريم.

اين كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، همچنين با اشاره به اينكه براي حمايت از واحد‌هاي توليدي در شرف ورشكستگي برنامه داريم اظهار داشت: واحد‌هاي توليدي در شرف ورشكستگي يكي از مشكلات كشور ما از نظر اقتصادي است كه به دليل سياست‌هايي كه در اين 4 سال پيش گرفته شده به وجود آمده است.

موسوي با بيان اينكه يكي ديگر از برنامه‌هايم مربوط به بحث حقوق بشر و حقوق شهروندي است، اظهار داشت: چيز جديدي كه در اين بخش وجود دارد ايجاد معاونت حقوق بشر و شهروندي در رياست جمهوري است تا اين مسائل را پيگيري كند.

وي ديگر برنامه‌هاي خود را در ارتباط با اقوام، قوميت‌ها و فرهنگيان دانست و اظهار داشت: از ديگر برنامه‌هاي من اجراي اصول 12، 15 و 19 قانون اساسي است كه يقينا مورد توجه قرار خواهد گرفت.
اين كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در ادامه توضيح برنامه‌هاي خود اظهار داشت: برنامه‌هاي من در بحث زنان هم تاكيد و سياست تك همسري است.

موسوي تغيير اجراي برنامه جامعه رفع خشونت عليه زنان، اجراي قانون تاسيس صندوق بيمه زنان سرپرست خانوار، ايجاد و تقويت صندوق اشتغال و كارآفريني روستايي براي فقر زدايي و بازنگري در قوانين شوراها با تاكيد حضور نمايندگان شوراهاي روستايي در شوراي عالي استان‌ها را از ديگر برنامه‌هاي خود عنوان كرد و در خصوص برنامه‌هايش در رابطه با معلمان اظهار داشت: ارتقاي منزلت اجتماعي و شرايط اقتصادي و معيشتي معلمان و پرهيز از امنيتي كردن فضاي آموزش و پرورش كه از خواست‌هاي بزرگ معلمان بود از برنامه هاي من در اين بخش است.

وي با بيان اينكه من كاملا گزينشي برنامه‌هايم را فعلا مطرح مي‌كنم، در خصوص برنامه‌هايش در بخش كارگران نيز گفت: گسترش پوشش بيمه بازنشستگي به همه شاغلان، گسترش پوشش بيمه به همه عشاير كشور و اهالي شهرهاي زير20 هزار نفر، گسترش بيمه همگاني خدمات درماني، كاهش سهم پرداختي مستقيم هزينه‌هاي بيمه خدمات درماني تا مرز 30 درصد و همچنين توجه ويژه به نقش و جايگاه عوامل اصلي حمل و نقل و تامين آينده شغلي براي رانندگان از ديگر برنامه‌هاي من است.
اين كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، اجراي جامع و كامل بيمه‌هاي اجتماعي، توجه به دوران بازنشستگي و تامين بخشي از هزينه‌هاي بيمه و كمك به مشكلات بهداشتي و درماني بازنشستگان را نيز از ديگر برنامه هاي خود عنوان كرد.
موسوي درباره برنامه‌هاي خود براي رفع مشكلات واحدهاي در شرف ورشكستگي گفت: با بخشودگي جرائم مالياتي، استمهال بدهي اين واحد‌ها به بانك‌ها حذف جرايم تاخير در حق پرداخت بيمه اجتماعي كارگاه‌ها در كنار انجام تكاليف سازمان تامين اجتماعي براي كاركنان از برنامه‌هاي من براي اين مشكل است.
وي با بيان اينكه اينها گزيده‌‌اي از برنامه‌هاي من بود ،اظهار داشت: برخي برنامه‌ها مانند كنترل تورم و نوع برخورد با صنعت نفت و يا مسئله دولت الكترونيك و امثالهم به طور تفصيلي در كتاب برنامه‌هاي من آمده است.

اين كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري با بيان اينكه بهبود محيط كسب و كار براي فعال كردن بخش خصوصي جزو مهمترين برنامه‌هاي دولت من اظهار داشت: براي اين كار يك نهادي هم براي سيال‌سازي و روان سازي اقتصادي كشور پيشنهاد مي‌شود تا در يك شرايط روشن و در يك زمان كوتاه و كاملا پيش بيني شده به يك نتايج معلوم برسيم و رديف خود را كه در 4 سال گذشته به شكل وخيمي در سطح جهان پايين آمده است را ارتقاء ببخشيم.
موسوي در خصوص سخنان گذشته خود مبني بر «صنعت نفت، موتور محرك» نيز گفت: اين طرح با طرح آقاي كروبي تفاوت دارد. ما معتقديم صنعت نفت از وقتي كه در كشور پايه گذاري شده به صورت يك جزيره‌اي بوده كه هيچ ارتباطي با بقيه بخش‌هاي صنعتي كشور ندارد در حالي كه دهها ميليارد دلار در اين زمينه سرمايه گذاري كرده‌ايم و اين دهها ميليارد دلار مي‌توانست تمام بخش‌هاي صنعتي ما را تحت تاثير قرار دهد.

وي ادامه داد: در يك جزيره كاملا جدا از بقيه صنايع كشورمان يعني در صنعت نفت تحولاتي اتفاق افتاد و هنوز مي‌افتد يعني نياز به دهها ميليارد دلار ديگر براي سرمايه گذاري در اين بخش داريم اما ما در برنامه‌هاي كه داريم چيز‌هاي پيش بيني كرديم تا بتوانيم صنعت نفت را موتور محركه‌اي براي جنباندن و تكان دادن كل صنايع كشور قرار دهيم.

اين كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري افزود: الان در «آذرآب» يا صنايعي از قبيل در قسمت‌هاي برخي از كمپاني‌ها و پيمانكاران خارجي كارهايي را براي صنعت نفت ما انجام مي‌دهند ولي عملا صنعت نفت ما به معناي كامل تنبيده در بقيه صنايع كشورمان نيست.
موسوي افزود: زمان جنگ يك امتحاني داشتيم و آن اينكه صنايع نظامي خود را در مجموع صنعت كشور ادغام كرديم و نتيجه خوبي گرفتيم يعني گاهي مي‌شد قطعاتي از يك توپ را در تبريز و قطعه ديگر را در اراك و قطعات ديگر را در جاهاي ديگر توليد مي‌كرديم و مجموعه اينها را در جايي به هم مي‌رسانديم و چيزي را تحويل مي‌داديم و اين باعث شد صنايع كشور در زمان جنگ زنده و پويا باقي بماند و تحولات و چيزهايي و پيشرفت‌هاي صنعتي و علمي داشته باشيم.

وي تصريح كرد: اگر صنعت نفت را به اين شكل به كار ببريم اين بخش در بقيه بخش هاي اقتصادي كشور تنيده خواهد شد.
وي ادامه داد: در مورد در آمدهاي نفتي نيز اعتقاد داريم كه از طريق صندوقي كه در مجمع تشخيص مصلحت نظام طراحي شده اگر اين كارها را در خدمت به اشتغال دائم و مولد بتوانيم به كار گيريم احتمالا اثرات تورمي كمتري خواهد داشت و رشد مطمئن تري را ايجاد خواهد كرد.

* كروبي: موسوي به هيچ وسيله‌اي حاضر نشد خود را هزينه كاري كند

مهدي كروبي با بيان اينكه چون انتخابات رقابت است بخش آخر صبحت من در همين خصوص است، گفت: من نقطه‌نظرات خود را بيان مي‌كنم و يقين دارم آقاي موسوي هم مي‌دانند كه من نسبت به ايشان حسن نيت دارم و به ايشان علاقه دارم، صحبت خواهم كرد و اگر بحثي مطرح كردم، منظورم نيست كه بخواهم مسائل ديگر را زير سؤال ببرند.

وي افزود: يك واقعيتي وجود دارد كه يك فردي به اسم امام خميني (ره) در اين كشور انقلاب كردند و اين امامي كه ما از سال 40 و قبل از آن با او آشنا بوديم كاملاً توجه داشت كه همانطور كه عمرش روبه پايان است، برنامه‌ريزي‌هايي كند و نيروهايي براي بعد از خودش را بسازد كه اين افراد رسالت و مسئوليت او را انجام دهند.

اين كانديداي انتخابات رياست جمهوري دهم گفت:‌ مثلاً در سال 60 مي‌خواستند مرا براي حج معرفي كنند، گفتند كه ايشان صالح است و فردي است كه هم از خود ما كتك خورد و هم از ساواك كتك خورده است و اين يعني او ما را براي يك روز سخت آماده مي‌كند و بزرگان ديگر نيز از ايشان مواردي اينچنين فراوان شنيده‌اند، لذا يك طلبه كوچك و ناچيز مانند من را يك چهره در بخش‌هاي مختلف مي‌كند.

كروبي با اشاره به موسوي گفت:‌ مثلاً آقاي موسوي كه يك چهره تحصيل كرده است را وزير خارجه و نخست‌وزير مي‌كند و اين گونه مي‌ايستد و از او حمايت مي‌كند تا آقاي موسوي به بركت امام چهره مي‌شود.

وي افزود: بعد از اينكه امام فوت كردند ما بايد مي‌ايستاديم و اگر مي‌ايستاديم و پايداري مي‌كرديم كار به اينجا نمي‌رسيد و همان زماني كه آقاي هاشمي از مجلس رفتند، 4 نفر همراه ايشان رفتند و من گفتم بهترين راه اين است كه ما برويم و بين اين 4 نفر كه يكي ميرحسين موسوي است، او را بياوريم تا در صحنه حضور داشته باشد و اين قضيه در وسط سال رخ داد كه من رئيس بودم و گفتم كه وقتي موسوي را آورديم او را نايب رئيس مجلس مي‌كنيم و از آن زمان تا به امروز به دنبال ميرحسين موسوي هستيم و براي هر كاري كه پيش ايشان رفتيم ايشان حاضر نشدند كه وارد هيچ صحنه‌اي بشوند تا كمك بدهند.

اين كانديداي انتخابات رياست جمهوري دهم ادامه داد:‌ اين حوادثي كه امروز موسوي مي‌گويد و كار خوبي كرده است كه حضور پيدا كرده و من هم از حضور ايشان تقدير مي‌كنم اما اگر چهره‌ها مي‌آمدند و ايستادگي مي‌كردند كار به اينجا نمي‌رسيد كه اوضاع اينگونه پيش برود و هرچقدر براي رياست‌ جمهوري پيش ايشان رفتيم حضور پيدا نكرد و براي مجلس بعدي هم كه رفتيم باز هم حاضر به حضور نشدند و در 4 سال گذشته هم كه سراغ ايشان رفتيم بازهم حاضر نشدند كه به صحنه وارد شوند.
كروبي با اشاره به حوادثي كه در كشور رخ داد، گفت:‌ قتل‌هاي زنجيره‌اي، ماجراي دانشگاهها رخ داد و حادثه‌اي كه در اين كشور رخ نداده باشد، متأسفانه كم است و من هم مي‌توانستم يك گوشه‌اي بنشينم و اين گونه تهمت و افترا نشنوم و در تهران راه بروم، اما بگويند كه او فرار كرده اما رئيس مجلس شدم و ماندم و همه هزينه‌ها را در اين 20 سال پرداخت كردم و بر روي هيچ مسئله‌اي نبوده است كه اظهارنظر نكرده و چوپ آن را نخورده باشم.

وي افزود: ميرحسين موسوي به هيچ وسيله‌اي حاضر نشد خود را هزينه كاري بكند و امروز يك مناصب قدرت عجيبي بوجود آمده و امروز هم كه آمده كار بسيار خوبي كرده و اگر موسوي پايش را عقب بكشد، حمله به سمت ما شديدتر مي‌شود. من به اين مسئله واقعاً اعتقاد دارم و من شبي به آقاي يونسي گفتم كه آقاي خاتمي اشتباه كرده كه آمده است، اما به او بگوييد كه مبادا كنار برود چرا كه اگر كنار برود حملات به ما شديدتر مي‌شود و ما در تنهايي بيشتري باقي مي‌مانيم و چند شب بعد كه در جاي ديگري مهمان بوديم و لحظه‌اي بود كه آقاي خاتمي انصراف داده بود و ديديم كه همه در حال كما هستند و هركسي حرفي مي‌زند.

اين كانديداي انتخابات رياست جمهوري دهم در ادامه اظهار داشت: آقاي موسوي عنايت كرد و در ماجراي گفت‌وگويي كه قرار بود بيايد به من گفتند و من گفتم كه خدمت ايشان مي‌روم و با ايشان صحبت مي‌كنم و موسوي محبت كرد و در روز تولد امام صادق (ع)‌ منزل ما آمدند و به من گفت كه روز گذشته كه در جايي بودم به من گفتند كه مي‌ماني يا نه كه ايشان گفتند ما كه حالا هستيم اما من به ايشان گفتم كه مبادا اينگونه بگوييد چرا كه بايد سفت بگوييد تا آخر مي‌مانيم و اين را اعلام مي‌كنم تا وقت شائبه‌اي ايجاد نشود چرا كه ما شياطيني در جامعه داريم كه زماني كه اينگونه صحبت مي‌شود، مي‌گويند كه مي‌خواهد مقابله شود اما واقعيت اين است كه مشكلات متعددي وجود دارد.

كروبي با بيان اينكه سختي‌هاي متعددي در اين راه وجود دارد، گفت: من روزي كه خدمت مقام معظم رهبري رفتم تا در انتخابات حضور پيدا كنم، واقعاً عقيده خود را گفتم كه من تصميم گرفته‌ام حضور پيدا كنم اما آمدنم را يك جهاد و فداكاري مي‌دانم و 4 دليل را براي آن ارائه كردم و مشكلات را گفتم و اينجا هم به ملت ايران آن چيزي را كه به رهبري نگفته‌ام، اينجا مي‌گويم.
وي افزود: در زمان شاه من چريك و اسلحه وقف كرده‌ام اما يكبار نگفته‌ام كه من در حال جهاد و فداكاري هستم و گفتم كه يك وظيفه‌اي است كه من دارم به آن عمل مي‌كنم و چون يك شاه فاسد و يك امام صالح وجود دارد و اين دو با هم درگير هستم. من طرفدار امام كه حق است، هستم اما امروز گفتم كه من مي‌خواهم بيايم و اين جهاد و فداكاري است و خودم را براي سخت‌ترين شرايط آماده كرده‌ام و حتي براي آسان‌ترين شرايط هم آماده هستم يعني حاضرم هزينه آن را بپردازم و در مقابل خودكامگي‌ها ايستادگي كنم و مي‌دانم كه چه مراكز قدرتي بوجود آمده است.

اين كانديداي انتخابات رياست جمهوري دهم با طرح سؤالاتي از ميرحسين موسوي گفت: من صريحاً مي‌گويم كه اصلاح‌طلب هستم و در اين راه هم مي‌ايستم و مقاومت مي‌كنم و هر بلايي هم كه مي‌خواهد بر سرم بياييد و اگر بيايم رئيس جمهور مقتدري هستم كه هم افرادي كه اين كارها را انجام مي‌دهند را سرجايشان مي‌نشانم و هم رئيس جمهوري هستم كه اگر زيرمجموعه‌ام خطا كند آنها را هم سرجايشان مي‌نشانم تا وارد حريم‌هايي نشوند و اين بساط را سر ما دربياورند.

كروبي خطاب به موسوي گفت: آقاي موسوي ! آيا با توجه به اينكه هميشه از مشكلات و دشواري‌ها گفته‌اند و بسيار هم خوب است، مي‌خواهم با ايشان برادرانه اتمام حجت كنم و بگوييم كه اگر ايشان فردا بگويند كه نيستند به ضرر ماست و بايد هر دوي ما بمانيم. اما آقاي موسوي آيا خودشان را براي آن دشواري‌ها آماده كرده است؟ آيا راه اصلاحات و امام را ادامه مي‌دهد؟

وي افزود: من دو دسته را در كنار موسوي مي‌بينم؛ دسته اول كساني هستند كه با ايشان و آدم‌هاي خوبي هستند و دسته ديگر افرادي هستند كه بد نيستند اما آدم‌هايي چيزي هستند و كارشان فضاسازي است و يكدفعه شايعه مي‌‌كنند كه كروبي و موسوي هر دو خوب هستند اما كروبي رأي ندارد و اين كار همان كاري است كه 4 سال پيش انجام دادند و 18 ميليون رأي براي معين و 20 ميليون رأي براي هاشمي درست مي‌كردند اما من هم مي‌گويم رأي دارم و هم تا آخر مي‌ايستم و هم دولت اداره مي‌كنم.

اين كانديداي انتخابات رياست جمهوري دهم ادامه داد: ‌امروز جرياني هست كه به دنبال اين است كه كاري انجام دهد تا كار را خراب كند و اين افراد چند نفري هم بيشتر نيستند و آقاي موسوي در اين لحظه حساس اين نكته را به مردم بگويند كه بالاخره اصلاحاتي و يا اصولگرا است ؟ و اينكه در برابر سختي‌ها و مشكلات چه كاري انجام مي‌دهد؟

* و فراز پایانی مناظره

ميرحسين موسوي در بخش پاياني مناظره زنده تلويزيوني خود با مهدي كروبي ديگر كانديداي انتخابات دهم، با بيان اينكه چرخش قدرت از ملزومات نظام جمهوري اسلامي است، گفت: به همين دليل به هيچ وجه تا قبل از ماجراهاي اخير كه احساس خطر جدي كردم، انگيزه‌اي براي حضور در صحنه نداشتم.

موسوي خاطرنشان كرد: البته من احساس نمي‌كردم 100 درصد به خط مشي‌ها و سياست‌هاي آينده معتقد باشم و احساس مي‌كردم بالاخره قواعدي در كشور است كه آنها را رعايت مي‌كنند و من برخي سياست‌ها را قبول دارم و برخي را نه.

وي گفت: من در برخي مواقع مانند توقيف روزنامه‌ها و يا راجع به حذف‌هاي استصوابي و يا موارد گوناگون، مواضع خود را اعلام كرده‌ام و حتي يكبار براي آمدن به صحنه تصميم گرفتم ولي به دليل موانعي كه توضيح آن را لازم نمي‌ديدم، منصرف شدم اما وضعيت فعلي را بسيار خطير يافتم.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام عنوان كرد: با توجه به توانايي‌هايي كه در خود مي‌ديدم براي برخورد با مشكلات وارد صحنه شدم تا مشكلات اقتصادي، سياسي و سياست خارجه فعلي را با توجه به تجربياتي كه در اين رابطه داشتم، حل كنم.
موسوي ورود خود به صحنه انتخابات را مستقل عنوان كرد و گفت: در حلقه اصلي تصميم‌گيريهاي ستاد من افرادي هستند كه به هيچ وجه گرايش‌هاي مثبت و منفي، كه در سطح جامعه بشود به آنها عيب مي‌گرفت را نمي‌يابم.

وي گفت: منتهي بنده فضا را باز نگه داشتم و گفتم در وسط صحنه مواضع خود را اعلام مي‌كنم و اصلاح‌طلبي هستم كه دائم به اصول رجوع مي‌كنم و معتقدم كه جامعه نيز همين جور است و مردم نيز با توجه به اينكه به اصول و ارزش‌هاي خود پايبندند، به پيشرفت و عقلانيت علاقمند بوده و از تحجر و تنگ‌نظري بيزارند.

اين كانديداي دهمين دوره رياست جمهوري خاطرنشان كرد: به من تهمت زدند كه در زمان بنده كروات‌ها را مي‌بريدند درحاليكه گروههايي كه امروز سر كار هستند، باقي مانده همان كساني هستند كه اين كارها را مي‌كردند و فرمان هشت ماده‌اي امام صادر شد تا جلوي آنها را بگيرد و آنها در دانشگاه‌ها و در جامعه حضور نداشته باشند.

موسوي ادامه داد: به هر حال بنده در شرايط فعلي احساس تكليف كردم و براساس يك موضع مستقل وارد صحنه شدم ولي دست خود را باز گذاشته‌ام تا كسانيكه ساختار شكن نيستند و نظام و قانون اساسي را قبول دارند و مي‌خواهند در داخل نظام كار كنند، با آغوش باز روبرو شوند و ما نمي‌توانيم از آنها بپرسيم كه چرا از ما حمايت مي‌كنيد !

وي خاطرنشان كرد: ولي گروه اصلي تصميم‌گيري ما يك حلقه بيشتر نيست و ما براساس آن عمل مي‌كنيم و از خدا مي‌خواهيم تا اين كار را به همين شكل و در صراط مستقيم پيش ببريم.
در اين قسمت از مناظره، كروبي از موسوي پرسيد براي حل مشكلات چه برنامه‌اي داريد و اين را صاف و پوست‌كنده براي مردم بگوييد چرا كه من معتقدم مشكلات جدي سر راه وجود دارد و شما بگوييد كه با آنها چه مي‌كنيد؟

موسوي جواب داد: بنده 8 سال زير بار جنگ و مشكلات و جريان‌هاي سياسي كه مي‌دانيد چه بلايي سر من آوردند، ايستادگي كردم و بنده امروز همان آدم هستم.

وي گفت: من در گذشته فردي قوي بودم و امروز هم همان فرد هستم و به صحنه آمدم تا با تعامل با همه نيروها كه در صحنه هستم، بتوانم مسائل كشور را حل كنم.

اين كانديداي دهمين دوره رياست جمهوري خاطرنشان كرد: در وهله اول به خدا توكل كردم و معتقدم بايد آراي مردم را داشته باشم و همچنين با صداقت مردم را در كنار سياست‌ها قرار دهم و معتقدم ركن اصلي حضور خود مردم در صحنه است و دولت فقط مي‌تواند بسترساز اين حضور باشد و همين برنامه‌اي كه با اين دقت تهيه شده، يك فرع است و مساله اصلي را حضور و خلاقيت مردم مي‌دانم و با درك اين مسائل و خطرات به صحنه آمدم و تا آخر نيز خواهم ماند.

موسوي يكي از مسائل مهم را گسترش فساد در طول چهار سال گذشته در كشور دانست و گفت: دائم بحث فساد مي‌شود و مي‌خواهند مچ‌گيري كنند، ولي من معتقدم آنچه كه فساد ناميده مي‌شود مجموعه سياست‌هايي است كه ما امروز در زمينه اقتصادي داريم.

وي برخورد با فاسد را آخرين حلقه از مجموعه يك زنجيره بلندي دانست كه بايد انجام بگيرد و ادامه داد: قبل از آن مسيرهايي را كه به فساد مي‌تواند، بيانجامد از جمله پارتي بازي، خويشاوند سالاري و رفاقت بايد از بين ببريم.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: از كسانيكه پرونده دارند و صدها ميليارد ثروت دارند نبايد در دستگاه خود استفاده كنيد. وقتي شما همه اين كارها را انجام داده و بخشنامه‌ها را صادر كرديد و سياليت اطلاعات ايجاد كرديد و اطلاع در اختيار مردم قرار گرفت و اجازه نداديد تا قراردادهاي نفتي در وزارت كشور انجام شود، بلكه اين قراردادها در جلوي مردم و خود وزارت نفت انجام شد، آن موقع اگر شما به دو فاسد هم برخورد بكنيد باز هم نبايد نامش را اعلام كنيد بلكه بايد مدارك كافي را به قوه قضائيه ارائه دهيد و اگر اراده و عزم داشته باشيد، مي‌توانيد مشكلات را حل كنيد.

موسوي خاطرنشان كرد: دولت تعرفه‌هاي موبايل را بالا و پايين برد و ميلياردها تومان در اين رابطه بالا و پايين شد، تعرفه‌هاي شكر عوض شد و ما مي‌پرسيم چه كساني سود كردند ؟
وي با اشاره غيرمستقيم به احمدي‌نژاد گفت: با بودجه كشور تمام پلاكاردهاي شما كه همه جا را گرفته ممكن است از اين منابع تامين شده باشد. بياييد ثابت كنيد چه كساني از اين مسئله سود بردند ؟

اين كانديداي دهمين دوره رياست جمهوري گفت: تعرفه‌هاي ماشين را بالا و پايين كرديد و بگوييد چه كساني از اين مسائل سود بردند؟ من معتقدم اينهاست كه فساد را در جامعه درست مي‌كند.

در اين قسمت از مناظره مجري برنامه به موسوي تذكر داد كه كانديداي غائب در مناظره حضور ندارد و ميرحسين موسوي گفت كه من راجع به سياست‌هاي چهار سال گذشته صحبت مي‌كنم و خطاب به مجري ادامه داد: من از شما تعجب مي‌كنم چرا وقتي كسان ديگر در اينجا صحبت مي‌كنند چنين تذكري نمي‌دهيد ؟ من تمام وقتم را مي‌دهم تا ايشان سه برابر من اينجا صحبت كنند و هر دروغي كه مي‌خواهد، بگويد.

وي گفت: وقتي ايشان اينجا دروغ مي‌گويد هيچكس يقه‌اش را نمي‌گيرد. من اسم كسي را نبردم.

موسوي ادامه داد: بنده يك فرد انقلابي هستم و در اعتراض به وضعيتي كه ايشان بوجود آورده، سخن مي‌گوييم و اگر اينطور نبود من نمي‌خواستم وارد شوم و همان كار فرهنگي خود را مي‌كردم.

وي خاطرنشان كرد: ايشان مملكت را به جايي كشانده است كه پر از دروغ و نفاق است و پرونده سازي مي‌كند و خجالت نمي‌كشد كه در مقابل بنده بصورت بازي، مدام عكس خانم بنده را نشان مي‌دهد درحاليكه خانم من يك استاد دانشگاه و يك فرد روشنفكر است و من نمي‌خواهم تعصب شخصي را وارد اين موضوع كنم ولي ايشان تا اين اندازه خودش را پايين مي‌آورد.

اين كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ادامه داد: حالا شما به بنده مي‌گوييد كه من حرف نزنم؟ من اجازه مي‌دهم كه ايشان بيايد و حرف بزند و نماينده دادستاني هم نباشد كه زمان را اندازه‌گيري كند و عيبي هم ندارد.

موسوي خطاب به مردم گفت: اي مردم همه صحبت‌ها را در كنار هم قرار دهيد و اين گراف‌هايي كه بنده نشان دادم، يادتان باشد و بدانيد كه اين نمودارها را بالا و پايين مي‌كنند تا شما را گول بزنند و نقش مار مي‌كشند تا سعي كنند شما را به بيراهه ببرند و من با اينها مخالفم.

مجري برنامه در پايان خطاب به ميرحسين گفت: آقاي مهندس من فقط تذكر قانوني را عرض كردم و شما در بيان هر مطلبي آزاد هستيد.

موسوي در پايان گفت: ايشان همه جا صحبت مي‌كند و تهمت مي‌زند و صدا و سيما، سايت‌ها و پول‌ها هم در اختيارش است.
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۵:۵۲ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۸
0
0
واقعا امشب بهترین شب زندگیم بود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۴ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۸
0
0
بی نظیر ترین مناظره ای بود که دیدم.
زنده باد مرد انقلابی بزرگ تمام زمان ها "میر حسین موسوی"
ناشناس
-
۰۹:۰۷ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۸
0
0
این که مناظره نبود مشاجره بود
ناشناس
-
۰۹:۱۵ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۸
0
0
درود بر موسوی راستگو
مرگ بر دروغ و تزویر و عوام فریبی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۰ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۸
0
0
این مناظره ها و اختلاف بین نامزدهاباعث میشه دشمنان بگویند برای شما روشن شد ای مردم ایران ما هر چه می گفتیم درست بود و این به نفع نظام نیست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۵ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۸
0
0
آقای احمدی نژاد، لطفا تحویل بگیرید
وقتی دهان مبارک رو باز میفرمایید هر حرفی میزنی خوب یکی یکی برایتان می آید دیگر ...
حالا اینا چیزایی که عیان بوده، معلوم نیست چه چیزا و چه پولهایی در کار است که حالا حالاها رو نمیشه

فقط موسوی است که میتواند مچ اینها رو باز کنه
موسوی دعایت میکنیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۲ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۸
0
0
این نوع ریاست آقای احمدی نژاد بدرد کشوری مثل ایران نمیخورد...
اینجا ایران است نه آمریکا
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۴ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۸
0
0
نفس باد صبا مشك فشان خواهد ايران پير دگرباره جوان خواهد شد
ناشناس
UNITED ARAB EMIRATES
۱۰:۰۴ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۸
0
0
به خدا توهین بود. به هیچ رییس جمهوری اینقدر توهین نشده بود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۷ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۸
0
0
با عصبانيت و مناظره و انتقاد بدون حضور طرف و حمله به سوي مجري نمي شود مملكت را اداره كرد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۸ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۸
0
0
zende bad mosavi
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۴ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۸
0
0
آفرين براين فرزند رشيد ايران و پرورش يافته دامان امام كه با رشادت وصف ناپذير خود بعد از 4 سال دروغ و حيله و عوامفريبي ، پرده از سياه نماييهاي گروهي مردم فريب برداشت تا مردم راست را از ناراست تشخيص دهند .موسوي مردم عمل است ودروغ نمي گويد ما نسل اولي هاي انقلاب هيچگاه پايمردي ايشان را دردوران جنگ نابرابر فراموش نمي كنيم وميدانيم اينها كه امروز انگ بدنامي به نخست وزيرامام مي زنندتازه به دوران رسيده هايي هستند كه اگر تاريخ تولدشان را ورق بزني به طول تحصيل آقاي موسوي وهاشمي و نظير ايشان نمي رسد. زنده باد موسوي -زنده باد اصلاحات -مرگ بر دروغ وفريبكاري
ناشناس
ROMANIA
۱۰:۳۱ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۸
0
0
اين انتقاد نبود بلكه توهين آشكار به رئيس جمهوري ملت بود
ناشناس
TURKEY
۱۰:۳۲ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۸
0
0
نمرديم و معلم اخلاق را هم ديديم.
وبگردی